آسیا و آفریقا - آرشیو

لزوم بازدارندگی ایران در برابر روسیه
مسکو به تهران بیشتر نیاز دارد

لزوم بازدارندگی ایران در برابر روسیه جدید

علی عیدی‌پور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از چند سال پیش جهت گیری سیاست خارجی ما«نگاه به شرق» بوده که یک راهبرد اشتباه بوده است. در شهریور سال ۱۴۰۰ در اوج مانور دادن طرفداران راهبرد «نگاه به شرق» این بحث را مطرح کردم که ایران به جای «نگاه یکجانبه به شرق» باید «نگاه همزمان به شرق و غرب» را دنبال کند. اکنون بعد از گذشت چندین سال و نگاهی منصفانه به عملکرد چین و روسیه شاید زمان آن رسیده باشد که تصمیم‌گیران به فکر تغییر استراتژی در سیاست خارجی باشند. 

ادامه مطلب
گسترش بازیگری اروپا در قفقاز جنوبی؛ چرا و به چه علت؟
به بهانه حضور رئیس MI۶ انگلیس در باکو

گسترش بازیگری اروپا در قفقاز جنوبی؛ چرا و به چه علت؟ جدید

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حضور مقامات دو کشور مهم اتحادیه در قفقاز و به‌ویژه سفر رئیس سرویس اطلاعاتی مخفی انگلیس به باکو دارای اهمیت خاصی است. ریچارد مور، رئیس ام‌آی ۶ در دیدارهای خود با مقامات جمهوری آذربایجان به‌طور ضمنی از ایده تشکیل نیروی نظامی مشترک کشورهای به‌اصطلاح ترک در قفقاز و آسیای مرکزی سخن راند. او همچنین با حضور در جمع تعدادی از دانشجویان در شهر باکو، بر علاقه‌مندی لندن برای تقویت همگرایی میان جمهوری آذربایجان با کشورهای آسیای مرکزی تأکید کرد. اما اینکه وی چرا در این بازه زمانی از همگرایی میان کشورهای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی سخن می‌گوید معنادار است. 

ادامه مطلب
پیامدهای احتمالی ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشف نفت در پاکستان برای ایران و منطقه
از اقتصادی که بهبود می یابد تا کاهش تنش ها

پیامدهای احتمالی ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشف نفت در پاکستان برای ایران و منطقه جدید

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کشف منابع نفتی و انرژی در پاکستان در کوتاه‌مدت درصورتی‌که منتهی به رقابت‌های ژئوپلیتیک و رقابت بر سر مارکت های انرژی باشد به ضرر ایران است؛ ولی در درازمدت توسعه پاکستان می‌تواند اثرات مثبتی را بر ایران داشته باشد.

ادامه مطلب
زنگزور؛ منافع اختلاف‌زا بین ایران و روسیه
اشتباهات روس‌ها در سیاست خارجی نسبت به ایران بالاست

زنگزور؛ منافع اختلاف‌زا بین ایران و روسیه جدید

کیکاوس پورایوبی در یادداشتی می نویسد: سنجه‌های ارزیابی نشان می‌دهد که اشتباهات روس‌ها در سیاست خارجی نسبت به ایران بالاست. در اذهان عمومی حمایت آنان در قبال بیانیه اعراب درباره جزایر سه‌گانه کشورمان فراموش نشده، که هنوز کاغذ آن خشک نشده است. یا نبود سرمایه‌گذاری مناسب با وجود اوضاع تحریمی کشور، با وجود وعده‌های همیشگی آن. دولت‌ها نباید فراموش کنند یکی از عمده‌ مسائلی که امنیت بین‌المللی را مختل می‌کند و باعث بروز تعارض و حتی جنگ می‌شود، دسترسی به منابع طبیعی و ژئوپلیتیک است. زنگزور مسیر ترانزیتی ایران از طریق ارمنستان به بازارهای جهانی است که اگر مختل شود، تهدیدی جدی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران است. این مرز که قدمتی دیرینه دارد، برای ایران مسئله‌ای حیثیتی هم است. 

ادامه مطلب
هدیه ۱۱ سپتامبر به چین
پکن ‌ از بزرگ‌ترین عملیات تروریستی چه بهره‌ای برده است

هدیه ۱۱ سپتامبر به چین جدید

برخی تحلیلگران مسائل چین و آمریکا معتقدند که حادثه ۱۱ سپتامبر باعث شد‌ آمریکا اولویت‌های خود را از حزب کمونیست چین، به تروریسم تغییر دهد و همین فرصتی برای پکن بود تا دور از توجه آمریکا به سرکوب هر‌چه بیشتر گروه‌های عقیدتی و افزایش توان نظامی و اقتصادی خود بپردازد.

ادامه مطلب
تصمیم غلط روسیه و خفگی ژئوپلیتیکی ایران
داستان زنگزور که سر دراز دارد

تصمیم غلط روسیه و خفگی ژئوپلیتیکی ایران جدید

سید مهدی ولایتی و سید محمد شفیعی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: برای چندمین بار است که علیرغم ادعای شراکت راهبردی، روسیه خلاف منافع ملی ما قدم بر می دارد. روسیه باید متوجه شود که دست ایران خالی نیست و این نیاز دوطرفه است و اقدام علیه امنیت ملی ایران برایشان هزینه خواهد داشت.

ادامه مطلب
همکاری فناورانه آذربایجان و اسرائیل ضد ایران
آیا برنامه‌ای علیه تهران در کار است؟

همکاری فناورانه آذربایجان و اسرائیل ضد ایران جدید

سابقه همکاری اسرائیل و آذربایجان در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد که این ابتکار در این زمینه نیز موفق خواهد بود. تنها سوالی که مطرح می شود این است که آیا این برنامه منحصراً در خدمت اهداف اعلام شده خود خواهد بود یا اهداف دیگری نیز خواهد داشت؟

ادامه مطلب
روس‌ها به ایران پشت می‌کنند؟
ابزارهای در دست تهران

روس‌ها به ایران پشت می‌کنند؟ جدید

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: ورود دوباره روسیه به کریدور ناموجود «زنگه زور» دخالت غیر قابل قبول روسیه به روابط ایران با کشورهای هم مرز در منطقه است. ایران ابزار های سیاسی و نظامی در جهت تامین منافع ملی خود را داراست و به روسیه هشدار می دهد که در مسائل داخلی ایران و روابط با همسایگان هم مرز دخالت نکند.

ادامه مطلب
هدف تحریم کنندگان واژه "دالان تورانی ناتو" چیست؟
ادعای تاریخی و ارضی و قومی

هدف تحریم کنندگان واژه "دالان تورانی ناتو" چیست؟

احمد کاظمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برای مخالفان واژه دالان تورانی ناتو اگر پایبندی عملی به منافع ملی ایران یا حداقل اصول حقوق بین الملل مبنی بر احترام به مرزها و حاکمیت ملی کشورها دغدغه است، آیا سوال مطرح نیست که اگر واقعا موضوع صرفا ترانزیت است، چرا باکو حاضر نیست مثلا از واژه مسیر سیونیک یا مگری استفاده کند؟ مشخص است که پشت این اطلاق، ادعای تاریخی و ارضی و قومی هست.

ادامه مطلب
چین و توسعه دریامحور
تجربه موفقی که رقم خورده است

چین و توسعه دریامحور

فرشاد عادل در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری خلق چین نه تنها بر توسعه بنادر به عنوان مراکز حمل‌ونقل متمرکز بوده، بلکه به توسعه صنایع پشتیبان مانند ساخت کشتی، تعمیرات دریایی، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در نزدیکی بنادر نیز توجه داشته است. این صنایع در کنار بنادر به رشد اقتصادی مناطق بندری کمک کرده و فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کرده‌اند. 

ادامه مطلب