اقتصاد و انرژی - آرشیو

کاهش ارزش دلار به معنای افزایش آن در ذخایر ارزی است
آسیایی ها در تلاش برای پایین نگه داشتن ارزش ارز محلی

کاهش ارزش دلار به معنای افزایش آن در ذخایر ارزی است

افزایش دلار در ذخایر ارزی عمدتا در زمان های ضعف آن رخ می دهد و نه در دوره ها قدرت آن. دلیلش هم ساده است: بسیاری از کشورهای وابسته به صادرات همچنان به شدت در بازار ارز مداخله می کنند تا از افزایش ارزهای خود در برابر دلار جلوگیری کنند. تا زمانی که آسیا تمایلی به شناور شدن در جریان بازار نداشته باشد، دلار همچنان ارز اصلی در ذخایر جهانی خواهد ماند.

ادامه مطلب
دست خالی هند از توافق ایران و چین
چرا اتحاد نفتی تهران و پکن تا به این اندازه مهم است؟

دست خالی هند از توافق ایران و چین

پس از درگیری بین نیروهای ارتش هند و ارتش چین، پکن تصمیم گرفت با توافق با ایران دست هند از آسیای مرکزی را قطع کند. بدین ترتیب مقامات ایرانی نیز پروژه چابهار – زاهدان را که ۶۲۸ کیلومتر از آن را طرف هندی تکمیل کرده بود، لغو کردند.

ادامه مطلب
آیا راهکار دولت می‌تواند گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد کند؟
طرح فروش اوراق سلف ریال نفتی و تحریم های آمریکا

آیا راهکار دولت می‌تواند گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد کند؟

حسن مرادی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که اساساً این طرح (فروش اوراق سلف ریالی نفتی) در بورس انرژی عملاً نقش چندان جدی مستقیمی در مسئله مقابله با تحریم ها ندارد، بلکه نقش فروش اوراق نفتی یک نقش غیر مستقیم است. یعنی اگر این اوراق نفتی بتواند کنترل نقدینگی جامعه را در بر داشته باشد عملا می‌تواند به کاهش معضلات و چالش‌های اقتصادی و معیشتی ناشی از رشد نقدینگی کمک کند. در این صورت فضای اقتصادی جامعه به یک ثبات و پایداری نسبی دست پیدا خواهد کرد. در این شرایط تاثیر تحریم ها کمتر خواهد بود. بنابراین مسئله فروش اوراق نفتی یک ارتباط غیرمستقیم با مسئله تحریم ها پیدا خواهد کرد.

ادامه مطلب
خود تحریمی نکنیم
FATF مجوز عبور از مرزها و موانع  قانونی مبادلات مالی بین المللی

خود تحریمی نکنیم

سعید محمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه مسلم است جمع موافقین و مخالفین الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی از افراد دلسوز نظام و کشور هستند؛ اما موضوع عدم پیوستن ایران در دوران تحریم های تروریستی آمریکا، پاندمی کرونا و بروز مشکلات شدید اقتصادی باعث شده تا کشورمان متحمل خسارات غیر ضروری، فراوان و جبران ناپذیری شود. امروز موضوع افزایش ریسک و اقدامات احتیاطی و هر آنچه مخالفان به آن استناد دارند، به حربه ای در جهت قطع ارتباطات مالی ایران با کشورهای خارجی، دوستان و حتی منع ارائه خدمات به ایرانیان و ایران شده است. باید دست در دست هم و هم فکرانه از این گذرگاه سخت عبور کرد. نباید تیغ در دست زنگی مست نهاده و بهانه لازم برای دشمنان منافع و امنیت ملی تامین کرد تا کمر ملت و دولت ایران را بشکنند. در نظام کنونی جهان پیوستن به قوانین و سازوکارهای چند جانبه و بین المللی مرتبط با سیستم های متنوع جهانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ما تافته جدا بافته از جهان خلقت و جغرافیا نیستیم. چنانچه خود را از نظم مورد توافق و اجماع دوستان و همراهان و شرکای خود نیز جدا کنیم، علاوه بر تحریم های تروریستی آمریکا، مرتکب خودتحریمی هم شده ایم.

ادامه مطلب
حالا مذاکره با ترامپ جواب نمی دهد/ آمدن آبرامز تلاش لابی صهیونیستی برای ضربه زدن به ایران است
پالس دیپلماتیک کوپنی کردن اقتصاد ایران

حالا مذاکره با ترامپ جواب نمی دهد/ آمدن آبرامز تلاش لابی صهیونیستی برای ضربه زدن به ایران است

جلال میرزایی جلال میرزایی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که اساساً مسئله استفاده از کوپن نمی‌تواند مبنای برای موفقیت سیاست فشار حداکثری و اعمال تحریم های ترامپ بر اقتصاد و معیشت کشور قلمداد شود. اگرچه من بارها در مصاحبه با دیپلماسی ایرانی عنوان کرده‌ام که مبنای بسیاری از چالش های امروز در اقتصاد و معیشت کشور به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بازمی‌گردد. اما واقعیت این است که اگر اقتصاددانان، کارشناسان، مقامات و مسئولین برای حل این چالش ها به این باور برسند که باید از سیستم اقتصاد کوپنی استفاده شود به معنای آن نیست که دونالد ترامپ در رسیدن به اهداف خود، ذیل به کارگیری سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران موفق بوده است.

ادامه مطلب
بازار سهام در ایران پروژه امنیت ملی است
تلاش دولت برای رونق بورس تهران

بازار سهام در ایران پروژه امنیت ملی است

در میانه همه شرایط ناخوشایند اقتصادی، یک اتفاق عجیب در حال وقوع است. شاخص بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) رونق یافته و در یک سال گذشته ۷ برابر شده است. در بهار امسال قیمت سهام به طور متوسط ۱.۶ درصد افزایش داشت. سوال احتمالا این است که چنین اتفاقی چطور می تواند به جمعیت شاغل ایران کمک کند؟

ادامه مطلب
توافق ۲۵ ساله چالشی برای سیاست های واشنگتن است
مزایای توافق استراتژیک با چین برای ایران

توافق ۲۵ ساله چالشی برای سیاست های واشنگتن است

در روابط چین و ایران یک روز جدید طلوع کرده است. مقامات ایران اوایل ماه ژوئیه اعلام کردند در مراحل نهایی مذاکره با چین بر سر پیمان استراتژیک ۲۵ ساله هستند. این توافقنامه در صورت اجرایی شدن، روابط نظامی، اقتصادی و سیاسی دو کشور را به طور چشمگیری گسترش خواهد داد. این توافق جای تعجب ندارد؛ تهران و پکن در گذشته در هر زمینه ای از فروش اسلحه گرفته تا انرژی همکاری داشته اند. با این حال، این توافق روابط دو جانبه بین دو شریک استراتژیک را به مرحله جدیدی ارتقاء می دهد و پیامدهای عمده برای ژئوپلیتیک منطقه دارد و تهدیدی آشکار برای تلاش های ایالات متحده در راستای منزوی ساختن و مهار جمهوری اسلامی خواهد بود.

ادامه مطلب
کرونا با دنیا چه کرده است؟!
تبیین تهدید امنیتی کووید-۱۹ از منظر نئورئالیسم

کرونا با دنیا چه کرده است؟!

مهدی ترابی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کرونا یکی از نقاط عطف قرن بیست‌ویکم است که بر اساس پیش‌بینی‌های اندیشمندان سیاسی تحول شگرفی در روابط بین‌الملل پدید خواهد آورد. سرعت تحولات ناشی از ویروس کرونا به گونه ای که اکثر کشورهای مدعی جهان را نیز غافلگیر نموده است. موضوع کرونا بار دیگر به کشورهای دنیا یادآوری کرده است که تامین امنیت در سطح ملی و بین‌المللی صرفا سرمایه‌گذاری‌های کلان در جهت تجهیز نظامی یک کشور نیست، بلکه مفهوم امنیت در دنیای امروز از تعریف سنتی آن فراتر رفته و ابعاد وسیع‌تری همچون اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و غذایی را شامل می‌شود. در واقع شکل گیری این بحران باعث شده است تا نگرش رئالیستها و نئورئالیستها حداقل بصورت موقت نسبت به نقش یگانه دولت‌ها در مواجهه با بحران صورت عملی بیابد. تغییر مفهوم امنیت، احتمال جابه جایی هسته قدرت از غرب به شرق، متوقف شدن یا کندی روند جهانی شدن ، احیای ناسیونالیسم و سایر احتمالات دیگر از مواردی است که باید منتظر ماند تا ببینیم روند تحولات آتی به چه صورت خواهد بود.

ادامه مطلب
بازی خطرناک بانک مرکزی با نرخ ارز
امریکا در کمین است

بازی خطرناک بانک مرکزی با نرخ ارز

آلبرت بغزیان در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است که نباید به دنبال پارامترهایی مانند سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای ریزش نرخ ارز در بازار گشت. به نظر من بانک مرکزی همزمان با سفر نخست وزیر عراق با کاهش عمدی ارز در بازار آزاد به دنبال برخی اهداف منافع خود بود. یعنی این همزمانی عمدی و معنادار برخی تحلیلگران اقتصادی را فریب داد که این کاهش نرخ به واسطه برخی تحولات دیپلماتیک، بازگشت بخشی از ارزهای بازرگانان و تجار و مسائلی از این دست بوده است تا شرایط طور دیگری جلوه داده شود. در صورتی که ریزش دلار در بازار ربطی به این مسائل ندارد. اکنون هم که دوباره شاهد اوج‌گیری نرخ ارز هستیم باید آن را در اقدامات بانک مرکزی جستجو کرد. چرا که بی شک من معتقدم این پارامترهای سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک این گونه نمی تواند نرخ ارز را در بازار جابه جا کند.

ادامه مطلب