اقتصاد و انرژی - آرشیو

راه های نجات اقتصاد ایران
مسیری که از کاهش حجم تصدی‌گری و مالکیت دولتی می‌گذرد

راه های نجات اقتصاد ایران

پرهام رضایی در یادداشتی می نویسد: به دنبال نامشخص بودن نتایج مذاکرات برجام و رکود اقتصادی طولانی مدت در جامعه تحت تاثیر همه‌گیری بیماری کرونا با بحران‌هایی نظیر تضعیف وضعیت معیشتی جامعه، هدررفت منابع طبیعی و فروپاشی اکوسیستم مواجه شدیم که برای برون رفت از این شرایط ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی، حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان و استارت آپی، حذف قوانین مخل کسب و کار و تقویت توان صادراتی به عنوان اهداف شاخص و کلیدی مدنظر قرار داده شد.

ادامه مطلب
عربستان دلارزدایی را کلید زده است
سرنوشت دلار نفتی

عربستان دلارزدایی را کلید زده است

حداقل "دلار زدایی" از تجارت خارجی عربستان سعودی چه معنایی می تواند داشته باشد؟ اکنون ریال عربستانی به دلار متصل است، در حالی که در صورت شروع فروش جایگزین، ممکن است این طرح به یک سبد ارز تغییر کند. اتفاقا سیستم مالی یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، کویت، این گونه عمل می کند. به گفته بسیاری از تحلیلگران، این می تواند آغاز پایان دلار نفتی و از این رو "امتیاز گزاف" دلار باشد.

ادامه مطلب
در آینده وضع بدتر خواهد شد؟
تورم و گرانی در اروپا

در آینده وضع بدتر خواهد شد؟

محدوده خوش‌بینی محدود باقی می‌ماند نه تنها به این علت که هیچ نشانه‌ای از حل و فصل برای بحران اوکراین به علت پافشاری طرف‌ها بر مواضع و خواسته‌هایشان وجود ندارد بلکه به این خاطر که احتمال بازگشت محدودیت‌های بهداشتی به علت بروز سویه جدیدی از ویروس کرونا وجود دارد. این محدودیت‌ها عملا از زمانی شروع شده است که برخی از کشورها پیروی از رویه‌هایی مربوط به مسافران از مبدا و به مقصد چین را آغاز کردند.

ادامه مطلب
صنایع پوشک ایران درصدد تصاحب بازار روسیه
برندهای ایرانی وارد می شوند

صنایع پوشک ایران درصدد تصاحب بازار روسیه

در کل، ۱۵ تا ۲۰ برند ایرانی وارد بازار می شوند. نمایندگان آنها مذاکره با مدیران مراکز خرید و وزارت صنعت و تجارت روسیه را انجام داده اند و قرار است به زودی همگی وارد بازارهای روسیه شوند. یکی از تولید کنندگان حتی اولین قرارداد برای عرضه کالا را به پایان رسانده است. ارزش این قرارداد ۱۵ میلیون دلار تخمین زده می شود.

ادامه مطلب
هند می خواهد به یک قدرت بزرگ هیدروژنی تبدیل شود
تلاش برای کاهش وابستگی به واردات انرژی

هند می خواهد به یک قدرت بزرگ هیدروژنی تبدیل شود

دولت انتظار دارد صنعت حدود ۱۰۰ میلیارد یورو به این بخش تزریق کند. تا سال ۲۰۳۰، هند می خواهد معادل ۵۰۰ گیگاوات انرژی غیر فسیلی تولید کند که عمدتا توسط خورشید و انرژی آبی تامین می شود. در مجمع جهانی اقتصاد سال گذشته، وزیر نفت هند اعلام کرد که این شبه قاره به رهبر بازار جهانی هیدروژن سبز تبدیل خواهد شد.

ادامه مطلب
پایان عصر تحریم ها
دشمنان آمریکا از خود چگونه محافظت خواهند کرد؟

پایان عصر تحریم ها

علی رضوان پور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: قراردادهای مبادله ارز، سیستم‌های پرداخت جایگزین و استفاده از ارزهای دیجیتال تأثیر زیادی در اثربخشی تحریم‌های ایالات متحده نداشته است. اما با هم، این نوآوری ها به طور فزاینده ای به کشورها این امکان را می دهد که از طریق کانال های ضد تحریم معاملات اقتصادی خود را انجام دهند. این روند غیرقابل برگشت به نظر می رسد.

ادامه مطلب
ترک درمان به دلیل بی پولی
افزایش بی سابقه تورم در ایالات متحده

ترک درمان به دلیل بی پولی

حدود سی و هشت درصد از مردم آمریکا در سال ۲۰۲۲ به علت افزایش هزینه خدمات پزشکی از درمان بیماری صرف نظر کردند. این رقم بالاترین آماری است که موسسه نظر سنجی گالوپ از سال ۲۰۰۱  تاکنون ثبت کرده است.

ادامه مطلب