اقتصاد و انرژی - آرشیو

نشانه‌های سردی در رابطه ایران و هند

در حالی که هنوز دو هفته از سفر اوباما به هند نمی‌گذرد به مرور اثرات این سفر در روابط ایران و هند دیده می‌شود. روز گذشته هند کاردار ایران در دهلی نو را فراخواند و روز پنج شنبه برخلاف همیشه به قطعنامه حقوق بشری علیه ایران در سازمان ملل رای منفی نداد.

ادامه مطلب

سپر دفاع موشکى؛ عقب افتادگى سياسى يا تصميمى‌ هوشمندانه؟

ترکيه به عنوان کشورى که ميزبان احتمالى اين طرح خواهد بود، مخالفت خود را با نام بردن از کشور خاصى به عنوان تهديد اعلام کرده است. عبدالله گل، رئيس جمهور ترکيه پيش از شرکت در نشست ليسبون به خبرنگاران گفته است: سامانه دفاع موشکی ناتو نباید ایران را به عنوان تهدید تلقی کند.

ادامه مطلب

شوراى عالى موازنه قدرت يا سياست‌هاى راهبردى عراق؟

سرانجام بعد از 8 ماه جدال و سهم خواهى، ائتلاف‌ها، احزاب و گروه‌هاى عراقى به دعوت مسعود بارزانى، هفته گذشته در اربيل و بغداد دورهم جمع شدند تا با تاييد توافقات مقدماتى، به صورت رسمى آغاز فعاليت دولت جديد را اعلام کنند.

ادامه مطلب

نگرانى از سوء استفاده اسرائيل از تحولات داخلى لبنان

حال نگرانى‌اى که وجود دارد اين است که اين تهديدها به خارج از مرزهاى لبنان کشيده شود و اسرائيل با سوء استفاده از اين موقعيت بخواهد عليه لبنان دست به يک حرکت ايذايى بزند و احتمالا جنگ تازه‌اى راه بيندازد.

ادامه مطلب
سفر اوباما به آسیا و جنگ ارزها

سفر اوباما به آسیا و جنگ ارزها

یکی از اهداف اوباما از سفر به آسیا به «جنگ ارزها» مربوط می‌شود. «جنگ ارزى» که از نیمه دوم سال 2010 ميان قدرت‌هاى عمده اقتصادى جهان رخ داده‌، وضعيت جدیدی را در اقتصاد جهان ایجاد کرده است.گفتاری از دکتر مرتضی ابوطالبی، کارشناس اقتصاد بین الملل برای دیپلماسی ایرانی.

ادامه مطلب

سناريوهاى پيش روى لبنان

پاسخ سيد حسن نصرالله به مخالفان سياسى‌اش که گفت هر دستى که بخواهد ياران ما را بر سر دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى تهديد کند، قطع مى‌کنيم، کمترين پاسخى بود که سيد حسن نصرالله مى‌توانست در برابر مواضع مخلفانش بگويد.

ادامه مطلب