اقتصاد و انرژی - آرشیو

عدم مدیریت، بی کفایتی و بی لیاقتی در مدیریت بازار ارز
شرایط امروز فشار امریکا به ایران، نتیجه سیاست چند سال گذشته دولت است

عدم مدیریت، بی کفایتی و بی لیاقتی در مدیریت بازار ارز

ابراهیم رزاقی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است که اقتصاد ایران دارای ظرفیت ها و توان بالایی در عبور از شرایط بحرانی است. لذا تا فروپاشی اقتصادی فاصله زیادی دارد. اما متاسفانه نمی توان اکنون وضعیت به شدت بغرنج و پیچیده بانک ها، بیمه ها، موسسات مالی، تورم، رکود، بیکاری، نرخ بالای مسکن، اجاره بها، دلار، سکه، خودرو و دیگر مسائل را نادیده گرفت. لذا اگرچه من معتقدم تا فروپاشی اقتصادی ایران راه زیادی وجود دارد، ولی وضعیت این روزهای بازار در حال ناامن کردن کشور است. به خصوص تبعات ناشی از افزایش افسارگسیختگی نرخ دلار در بازار آزاد قطعاً تبعات منفی و مخرب تورمی و نیز و رکود را به دنبال دارد که می‌تواند بیشترین فشار را بر وضعیت معیشتی مردم داشته باشد. در این صورت آستانه تحمل مردم که اکنون به پایین ترین حد خود رسیده هر لحظه می تواند اعتراض عمومی را به دنبال داشته باشد و اتفاقات این مسئله همان سناریویی است که اکنون از سوی ایالات متحده آمریکا در حال پیگیری است.

ادامه مطلب
بانک مرکزی چرا ساکت است؟!
قیمت های کنونی بازار ارز دلایلی فراسیاسی و فرادیپلماتیک دارد

بانک مرکزی چرا ساکت است؟!

آلبرت بغزیان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است که رکورد شکنی های این روزهای بازار ارز دلایل فراسیاسی و فرادیپلماتیک دارد چون علاوه بر تحولات حوزه سیاست خارجی باید تبعات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بازیگری مخرب برخی از فعالین اقتصادی که هنوز ارز خود را به دولت واگذار نکرده اند و همچنین انفعال بانک ‌مرکزی و رها شدگی بازار را در شکل‌گیری این نرخ ها و افسارگسیختگی قیمت‌ها را موثر دانست.

ادامه مطلب
همکاری استراتژیک با چین، تنها راه برون رفت از بحران
توافق ۲۵ ساله کارزار اعمال فشار ترامپ را به چالش می کشد

همکاری استراتژیک با چین، تنها راه برون رفت از بحران

بسته امنیتی و سرمایه گذاری جدید بین ایران و چین نفوذ پکن در خاورمیانه را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و یک شاهرگ اقتصادی برای تهران خواهد شد که هر دو مورد خلاف خواسته های واشنگتن است.

ادامه مطلب
«شرق» ایران را ناامید کرد
چرخش نافرجام به سمت چین، هند، ژاپن و کره جنوبی

«شرق» ایران را ناامید کرد

تهران برای بهبود شرایط اقتصادی خود روی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی حساب کرده بود، اما همه این کشورها ایران را تنها گذاشته اند و در نتیجه، اقتصاد ایران در حال حاضر در وضعیت مساعدی به سر نمی برد.

ادامه مطلب
پایان جهانی که می شناختیم نزدیک است
هرج و مرج در میانه بحران سه گانه با چاشنی ترامپ

پایان جهانی که می شناختیم نزدیک است

همه گیری کووید ۱۹ بیش از اینکه یک فاجعه بهداشت عمومی باشد، یک واقعه تعریف کننده تاریخ با پیامدهای گسترده در توزیع جهانی ثروت و قدرت است. با سقوط آزاد اقتصادها و افزایش تنش های ژئوپلیتیک، بازگشت به حالت عادی یا آنچه پیشتر عادی تعریف می شد، وجود ندارد. گذشته، گذشته و اکنون فقط آینده مانده است.

ادامه مطلب
توسعه مناسبات با پکن تنها راه پیشرفت کشور در شرایط حاضر
تصویب سند همکاری های جامع ایران و چین تاثیری در پیگیری راهبرد منطقه ای تهران ندارد

توسعه مناسبات با پکن تنها راه پیشرفت کشور در شرایط حاضر

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین بر این باور است که اگر برجام هم به قوت خود باقی بود باید هرچه سریعتر این سند به تصویب می‌رسید چون هیچ راهی برای برای توسعه و پیشرفت پایدار کشور جز تصویب این سند با چینی‌ها وجود ندارد. به هرحال موانع زیادی برای همکاری ایران با اروپا وجود دارد. یک روز مسئله حقوق بشر، روز دیگر توان موشکی و دفاعی، مسئله نفوذ منطقه ایران و یا پرونده فعالیت های هسته ای در صورتی که هیچ کدام از این مسائل نقاط نگران کننده و حساسی برای چینی ها محسوب نمی شوند.

ادامه مطلب
چین نمی تواند متحد قابل اتکایی برای ایران باشد
نگرانی بیهوده آمریکا درباره لغو تحریم تسلیحات سازمان ملل

چین نمی تواند متحد قابل اتکایی برای ایران باشد

تحریم تسلیحات متعارف سازمان ملل متحد علیه ایران در ماه اکتبر منقضی می شود و تلاش ‌های ایالات متحده برای تمدید این تحریم ها تاکنون با انتقاد شدید جامعه بین المللی مواجه بوده است. این مساله در حالیست که سطح روابط آمریکا و چین به پایین ‌ترین میزان در چند دهه گذشته کاهش یافته و یکی از موارد اختلاف دو کشور دیدگاه چین به شرایط ایران است. سخنگوی سفیر چین در سازمان ملل اخیرا در توئیتی نوشته: «ایالات متحده با خروج از برجام، به تعهدات خود طبق قطعنامه ۲۲۳۱ عمل نکرده است. این حق ندارد که تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، چه رسد به مکانیزم ماشه. حفظ برجام تنها راه درست پیش روست.»

ادامه مطلب
با تخریب دولت و فرار رو به جلو تنها اوضاع بدتر می شود
امکان دریافت بیشترین امتیاز از ترامپ در وضعیت فعلی

با تخریب دولت و فرار رو به جلو تنها اوضاع بدتر می شود

جلال میرزایی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است که بیش از ۷۰ درصد از چالش ها و مشکلات اقتصادی امروز کشور ناشی از تحریم های ایالات متحده آمریکا است. پس در وضعیت کنونی کشور که ما شاهد چالش های معیشتی بسیار زیادی که ناشی از سیاست فشار حداکثری آمریکاست ما باید به فکر تامین منافع ملی کشور و بهبود وضعیت اقتصادی باشیم و یا با برخی پیش فرض ها خود را از امتیاز مذاکره محروم کنیم؟ من نمی گویم به هر طریق ممکن و با دادن همه امتیازات برنامه مذاکره با آمریکا را در پیش بگیریم؛ من می گویم حداقل مذاکره با آمریکا در دستور کار قرار گیرد تا ببینیم آیا اصلاً می توان با واشنگتن وارد دیالوگ شد یا خیر؟

ادامه مطلب