اقتصاد و انرژی - آرشیو

بغداد، ذینفع اصلی آشتی تهران-ریاض
روابط انرژی می تواند به درگیری عربستان با ایران پایان دهد؟

بغداد، ذینفع اصلی آشتی تهران-ریاض

روابط دو قدرت بزرگ بومی در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی و ایران در چند هفته گذشته نسبت به دشمنی محض بین دو کشور به طرز چشمگیری تفاوت پیدا کرده است. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، اخیرا گفته به دنبال «یک رابطه خوب و ویژه» با ایران است و نمی خواهد که این کشور در شرایط دشواری باشد. ایران بلافاصله پس از این اظهارات در اجلاس پنهانی در بغداد که با حضور و میانجی گری مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، برگزار شد، یک هیئت عالی رتبه برای جلسات طولانی با همتایان عربستانی اعزام کرد. عراق که در این رویکرد نقش مهمی ایفا می کند، همزمان با این تحولات از ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری مشترک عربستان و امارات متحده عربی در پروژه های مختلف در عراق خبر داد. خبر بعدی، درباره گفت و گوهای شرکت عربستانی «دلتا اویل» برای توسعه میدان استراتژیک گازی عکاش عراق با همراهی غول خدمات نفتی ایالات متحده موسوم به «شلومبرگر» بود. این که آیا این تحولات به این معنی است که عربستان قاطعانه تصمیم دارد به حوزه نفوذ ایران، چین، روسیه بپیوندد یا اینکه عراق به عربستان سعودی و آمریکا می پیوندد، هنوز معلوم نیست. 

ادامه مطلب
وضعیت اقتصادی که در انتظار رئیس جمهوری بعدی است
اقتصاد در انتظارِ سیاست

وضعیت اقتصادی که در انتظار رئیس جمهوری بعدی است

مسعود نیلی در یادداشتی می نویسد: دولت بعد یا باید فروض سیاسی پیرامونی بودجۀ ۱۴۰۰ و سال‌های بعد از آن را تغییر دهد یا فروض اقتصادی آن را دگرگون کند یا به بودجۀ ریاضتی تن دهد و یا کشور را گرفتار تورم‌های بالا کند و مجدداً شاخص‌های بدتری را برای مورد نقد قرار گرفتن توسط افکار عمومی و رقبای بعدی خود در انتخابات ۴ سال بعد آماده کند.

ادامه مطلب
افتتاح طرح استراتژیک و بی همتای گوره - جاسک ایران
پروزه‌ای که کشورهای عربی خلیج فارس را تحت فشار می گذارد

افتتاح طرح استراتژیک و بی همتای گوره - جاسک ایران

خطوط لوله گوره – جاسک از موقعیت جغرافیایی بی همتایی برخوردار است که محموله‌های نفت ایران را از عبور از تنگه هرمز بی‌نیاز می‌کند. این امر به میزان زیادی بر سیطره ایران بر این گذرگاه راهبردی می‌افزاید و قدرت مانور ایران در این تنگه را از نظر راهبردی و نظامی تغییر خواهد داد زیرا بسیاری از بازیگران سیاسی و اقتصادی در منطقه و جهان باور داشته اند با توجه به اتکای کامل صادارات نفت ایران به تنگه هرمز می توانند از طریق حضور در آن، صادارات نفتی این کشور را به تعطیلی بکشانند و در آن ایجاد تنش کنند.

ادامه مطلب
ایران به طرح کریدور آبی جنوب – شمال نزدیک می شود
با بهره برداری و توسط «خط انتقال امید»

ایران به طرح کریدور آبی جنوب – شمال نزدیک می شود

خط انتقال امید ایران را یک گام به اجرای طرح کریدور آبی جنوب – شمال نزدیکتر می‌کند. ایران در سال ۲۰۱۳ از این طرح پرده برداشت که طبق آن خلیج فارس از طریق کانالی آبی به دریای خزر متصل خواهد شد و آب را به دره‌های مرکزی کشور پمپاژ خواهد کرد. 

ادامه مطلب
ایران به توافق نیاز دارد
به دلیل فشارهای شدید اقتصادی

ایران به توافق نیاز دارد

ین توافق می تواند خطرات بسیاری را رفع کند: آمریکا و ایران در سال گذشته فاصله بسیار اندکی با جنگ داشتند به علاوه این که، بقای اقتصادی جمهوری اسلامی نیز در معرض خطر است. حکومت ایران راه پیش و برگشت ندارد و بدون لغو تحریم های گزنده اقتصادی و مالی، خطر سقوط اقتصادی آن وجود دارد. از این نظر، تمایل تهران برای ورود به مذاکرات جدید به هیچ وجه تعجب آور نبود.

ادامه مطلب
لجبازی ترامپ بود که اروپا را به مقابله با آمریکا در رابطه با ایران واداشت
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش بیست و دوم)

لجبازی ترامپ بود که اروپا را به مقابله با آمریکا در رابطه با ایران واداشت

وقتی سوئیفت در برابر فشارهای ایالات متحده سر خم و ارتباط بانک های ایرانی را قطع کرد، حتی بانک های ردیف دوم و سوم هم از هرگونه معامله مربوط به ایران برای مشتریان خود، و نه فقط معاملات با دلار، امتناع ورزیدند. آمریکا حتی حاضر نشد به خواسته اتحادیه اروپا، یک بانک ایرانی را به طور خاص برای انتقال های مالی در معاملات موارد بشردوستانه از این تحریم ها معاف کند. بدین ترتیب، اگرچه چنین معاملاتی باید از طریق سوئیفت با هر نهاد خارج از فهرست سیاه در ایران از نظر قانونی امکان پذیر می شدند، اما واقعیت این بود که پرداخت ها برای تحویل غذا و دارو به ایران هم دچار مشکل شد. در این زمان بود که اتحادیه اروپا در صدد دور زدن تحریم های آمریکا برآمد و به طور فعالانه اقدامات خاصی را برای حفظ تجارت مشروع با ایران، آغاز کرد.

ادامه مطلب
جهان شاهد سیستم چندقطبی خواهد بود و شاید زمان تسلط چین بر جهان فرا برسد
اشتراک دیدگاه با کیسینجر در مورد جهان جدیدِ پساکرونا

جهان شاهد سیستم چندقطبی خواهد بود و شاید زمان تسلط چین بر جهان فرا برسد

نبیل احمد صافیه در یادداشتی که در اختیار دیپلماسی ایرانی گذاشته است می نویسد: جهان شاهد یک سیستم چندقطبی خواهد بود و شاید زمان تسلط چین بر جهان فرا رسد؛ زمانی که چین و روسیه دو نیرو در مواجهه‌ اقتصادی، سیاسی و نظامی با ایالات متحده آمریکا باشند.

ادامه مطلب
نیاز مبرم اتحادیه اروپا به خودمختاری از ایالات متحده
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش بیست و سوم و پایانی این مطلب)

نیاز مبرم اتحادیه اروپا به خودمختاری از ایالات متحده

اروپایی ها به تدریج در صدد ساخت دیوار دفاعی خود در برابر قدرت تحریمی ایالات متحده برآمدند که البته نتیجه خاصی نداد و بیشتر ماهیت نمادین داشت. ابزار هدف خاص (اس.پی.وی) برای تسهیل معاملات مالی با ایران چندان کمکی به خنثی کردن تحریم معاملات دلاری نکرد و بیشتر، نمادی از به چالش کشیده شدن تحریم های آمریکا توسط متحدان در آن سوی اقیانوس اطلس ماند و تا اندازه ای، توانست ایران را به تلاش های اروپایی ها در محافظت از برجام دلگرم کند.

ادامه مطلب
لطفا درنگ، دریا اکسیژن می خواهد
گزارش دانشمندان از خفگی دریاچه ها

لطفا درنگ، دریا اکسیژن می خواهد

دانشمندان می‌گویند افت سطح اکسیژن به حیات وحش و منابع آب آشامیدنی، که در حال حاضر نیز برای بقا در تقلا هستند، آسیب می‌زند. یافته‌های پژوهشی تازه حاکی از آن است که بحران اقلیمی باعث خفگی دریاچه‌های جهان می‌شود.

ادامه مطلب
عدم شفافیت بیش از تحریم ها به تجارت ایران-اروپا آسیب رساند
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش بیست و یکم)

عدم شفافیت بیش از تحریم ها به تجارت ایران-اروپا آسیب رساند

ایران به طور کلی از استانداردهای مالی بین المللی عقب تر است. این مساله تا حدودی به مبهم بودن ماهیت اقتصاد این کشوردر نتیجه نزدیکی روابط بسیاری از فعالان تجاری با دولت، به ویژه نهادهای امنیتی یا بنیادهای مذهبی، مربوط می شود. جدای از تحریم های آمریکا، مواردی «عادی» تری مانند ثبت شرکت، رویه های مالیاتی، اطمینان حقوقی و شفافیت فعالیت شرکت ها هم به این مشکل افزوده شده و تردید شرکت های غربی برای تجارت در ایران را تشدید کرده است.

ادامه مطلب