اقتصاد و انرژی - آرشیو

تکاپوی عمان برای ورود به بازار گاز جهانی
رویکرد بلندپروزانه ای که مسقط دارد

تکاپوی عمان برای ورود به بازار گاز جهانی جدید

عمان با پیش گرفتن یک رویکرد راهبردی بلندپروازانه در بخش انرژی به دنبال تقویت حضور و نقش خود در صحنه بین‌المللی به عنوان تولیدکننده و تامین‌کننده گاز طبیعی است.

ادامه مطلب
تسلیحات هوش مصنوعی
ایران چه باید بکند؟

تسلیحات هوش مصنوعی

کیومرث اشتریان در یادداشتی می نویسد: در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند. این زنبورک‌های انفجاری هویت دیجیتالی هزاران نفر از مسئولان لشکری و کشوری دشمن فرضی را در حافظه دارند. در اندک زمانی همه آنان را هر کجا که باشند، به دام خواهند افکند و بر سر و سینه آنان می‌چسبند و آماده انفجار خواهند بود. این‌گونه می‌توان کشوری را به اسارت کشید. این، تنها یک چشم‌انداز سیاه از هزاران است که در افق تسلیحات هوش مصنوعی گشوده می‌شود.

ادامه مطلب
ضرورت جایگزینی صنعت کارآمد تولید تسلیحات به جای صنعت ناکارآمد تولید خودرو
اقتصاد جهانی و سرگردانی سیاستگذاری اقتصادی ایران!

ضرورت جایگزینی صنعت کارآمد تولید تسلیحات به جای صنعت ناکارآمد تولید خودرو

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در شرایطی که تولید داخلی خودرو مزیت بسیار کمی دارد و تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی ایرانی از مزیت نسبی و بلکه مطلق نیز برخوردارند، اصلاح و تغییر مسیر سیاست اقتصادی کشور ضرورت دارد. ضرورت جایگزینی صنعت کارآمد تولید تسلیحات ایرانی به جای صنعت ناکارآمد تولید خودروی ملی.

ادامه مطلب
ایران رکورددار حضور ورزشکار در تیم پناهندگان المپیک پاریس
سومین تجربه حضور پناهجویان

ایران رکورددار حضور ورزشکار در تیم پناهندگان المپیک پاریس

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: المپیک پاریس، سومین تجربه حضور تیم پناهندگان است و ورزشکاران پناهجو در دو دوره قبلی در ریو ۲۰۱۶ و توکیو ۲۰۲۰ عملکرد قابل قبول و بعضا درخشانی ارایه کرده اند.

ادامه مطلب
اقتصاد، سیبل سیاست خارجی
آسیب‌شناسی تأثیر پارامترهای سیاست خارجی بر حوزه اقتصاد و معیشت

اقتصاد، سیبل سیاست خارجی

حسین راغفر می گوید: وقتی کشوری با یک اقتصاد کم‌توان‌ یا به طریق اولی با اقتصاد ناتوان و مسئله بغرنج تورم، فساد و فقدان برنامه‌های منسجم، واقع‌بینانه و غیرشعاری تجاری، ناکارآمدی و ناتوانی نهادهای اجرائی و هزاران مشکل دیگر روبه‌روست، طبیعتا نمی‌تواند نفوذ نظامی خود را در کشورهای دیگر افزایش دهد یا همین نفوذ نظامی فعلی را هم ادامه دهد. در‌واقع پیش‌شرط و لازمه حضور، نه‌تنها وجود یک اقتصاد پویا در داخل کشور‌، بلکه همراهی و همکاری اقتصادهای موازی دیگر کشورهای منطقه‌ای و جهانی است که به نحوی بتوانند از این راهبرد سیاست خارجی ایران حمایت کنند؛ کما‌اینکه می‌بینید وقتی یک ابرقدرت مانند آمریکا به دنبال برنامه‌ریزی نظامی یا تعریف حوزه نفوذ در مناطق دیگر است، سعی می‌کند علاوه بر آمادگی اقتصادی و تجاری داخلی برای تأمین هزینه‌های این حوزه نفوذ، اقتصاد کشورهای دیگر را هم به‌خط کرده و با خود همراه کند که اصطلاحا هزینه نفوذ آمریکا بین همه بازیگران ذی‌‌مدخل سرشکن‌ و بین آنها تقسیم شود که در نهایت امر، هزینه آمریکایی‌ها هم کمتر شود.

ادامه مطلب