اقتصاد و انرژی - آرشیو

پیامهای ضد و نقیض اروپا به تحریم اقتصادی ایران

با وجود اینکه تلاشهای اروپا به رهبری کشور فرانسه برای تشدید تحریمهای اقتصادی ایران همچنان ادامه دارد ولی برخی از مراکز مالی و اعتباری اروپا هنوز با ایران همکاری گسترده ای دارند و میدان را برای شرکای جدید ایران -چین و روسیه – خالی نکرده اند.

ادامه مطلب

پایان گردهمایی غولهاى نفتى در رياض

اجلاس دو روزه سران اوپک در ریاض با سخنرانی هوگو چاوزرییس جمهوری ونزوئلا میزبان قبلی اجلاس سران اوپک آغاز شد. وی که در سال 2000 میلادی میزبان اجلاس سران در کاراکاس بود در این اجلاس خواستار تقویت نقش سیاسی اوپک در عرصه بین الملل شد.

ادامه مطلب

عربستان بزرگترین همراه آمريکا در اوپک

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا یک هفته قبل از اجلاس سران اوپک گزارش خود را در مورد آسیب دیدن بازار مصرف در اثر افزایش قیمت ارایه داد و ضمن هشدار در مورد بحران اقتصادی پیش روی تولید کنندگان تلاش کرد تا آنها را با سیاستهای آمریکا همراه سازد.

ادامه مطلب

اوپک کارتل در حال گسترش

برزیل پس از کشف حوزه ای با ذخیره ۵/۸ میلیارد بشکه نفت در مسیر پیوستن به اوپک قرار دارد. این در حالیست که اکوادور نیز بعد از حدود یک دهه دوری از اوپک دوباره متقاضی ورود به این کارتل است.

ادامه مطلب

بررسی طرح احداث کانال انتقال نفت به جاى تنگه هرمز

اعراب برای دومین بارطرح احداث کانال جدید انتقال نفت از خلیج فارس به دریای عمان از طریق راس الخیمه را عنوان کردند.این کانالی است که در صورت احداث بدون گذر از تنگه هرمز نفت تولیدی آنها رابه بازار مصرف می رساند .

ادامه مطلب

ضمانت نامه بانکی چیست؟

در مورد تاثیر تحریم بانکی ایران سخنهای زیادی به میان آمد. برخی بر این باورند که تحریم بانکی همچون تحریمهای گذشته تاثیری روی اقتصاد ایران ندارد و ایران را قدرتمند تر می کند. برخی دیگر معتقدند این تحریم تازه آسیبهای زیادی را به اقتصاد وارد می آورد.

ادامه مطلب

سياست همگام با اقتصاد براى نفت ۱۰۰ دلارى

بیست و ششم اکتبر سال 2007 میلادی قیمت هر بشکه نفت خام از مرز 92 دلار گذشت.این بالاترین رکورد قیمت در طول تاریخ نفت در عرصه تجارت جهانی بود وسبب شد تا نرخ رشد قیمت هر بشکه نفت از آغاز سال جاری تا به امروز به 52 درصد برسد.

ادامه مطلب

اصلاحات ايران منبعى براى مطالعات اقتصادى جهان

صندوق بین المللی پول اصلاحات ایجاد شده در اقتصاد ایران را موفقیتی بزرگ برای ایران خواند.این موفقیت برای کشوری که در اثر تحریمهای اقتصادی بین المللی و جنگ تحمیلی با مشکلات اقتصادی گوناگون مواجه بود اهمیت بیشتری دارد.

ادامه مطلب

تلاش اولمرت براى يارگيرى

طی یک هفته اخیر ایهود اولمرت سفرهایی به کشورهای روسیه،فرانسه و انگلیس داشت. هدف از این سفرها جلب حمایت کشورهای اروپایی برای افزایش تحریمهای اقتصادی ایران عنوان شد. امروز اولمرت وارد لندن شد و علاوه بر گوردون براون با نخست وزیر ترکیه نیز دیدار می کند.

ادامه مطلب