تلاش اولمرت براى يارگيرى

۰۱ آبان ۱۳۸۶ | ۲۰:۵۷ کد : ۹۲۶ اقتصاد و انرژی
طی یک هفته اخیر ایهود اولمرت سفرهایی به کشورهای روسیه،فرانسه و انگلیس داشت. هدف از این سفرها جلب حمایت کشورهای اروپایی برای افزایش تحریمهای اقتصادی ایران عنوان شد. امروز اولمرت وارد لندن شد و علاوه بر گوردون براون با نخست وزیر ترکیه نیز دیدار می کند.
تلاش اولمرت براى يارگيرى
بیست و چهار ساعت پس از پایان اجلاس کشورهای حوزه دریای خزر در تهران و بازگشت پوتین به کشور روسیه ایهود اولمرت - نخست وزیر  اسراییل- سفری غیر مترقبه به مسکو داشت. این سفر که بدون برنامه قبلی صورت گرفت بحثهای زیادی را در محافل بین المللی بر انگیخت.
 
سفر به روسیه آغاز سفرهای دوره ای اولمرت درهفته اخیر بود. وی بعد از مسکو در روز یک شنبه 21 اکتبر سال 2007 میلادی برای ملاقات با نیکولاس سارکوزی به پاریس و روز سه شنبه 23 همین ماه برای ملاقات با گوردون براون - نخست وزیر انگلیس - و رجب طیب اردوغان - نخست وزیر کشور ترکیه - به لندن رفت.
 
لندن آخرین سفر وی در هفته اخیر است و مدت اقامت اولمرت در این شهر کمتر از یک روز اعلام شده است. طبق برنامه ایهود اولمرت  بعد ازظهر روز سه شنبه به کشورش باز می گردد.
 
گفته می شود اولمرت پس از سفر به روسیه و ناتوانی در جلب حمایت این کشور برای افزایش تحریمهای اقتصادی و مالی علیه ایران خارج از چارچوب سازمان ملل متحد به ملاقات نیکولاس سارکوزی رییس جمهور کشور فرانسه رفت.
 
دلیل اصلی این سفرها بحث پیرامون برنامه هسته ای ایران و جلب حمایت کشورهای اروپایی برای افزایش تحریمها علیه ایران در کنار ایجاد آمادگی جهانی برای کنفرانس صلح خاورمیانه اعلام شد.
 
وی که با دست پر از فرانسه وارد انگلیس شد در مصاحبه با خبرنگاران شبکه های خبری مختلف گفت: "من توانستم حمایت کامل فرانسه در مورد برنامه هسته ای ایران بدست آورم. فرانسه و اسرائیل دیدگاههای مشترکی دارند و وضعیت جهان را از یک منظر می نگرند."
 
اولمرت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براحتمال تعرض به ایران در صورت عدم توافق در مورد برنامه اتمی افزود: " در این جلسه ما در مورد حمله نظامی به ایران برای جلوگیری از ادامه فعالیت هسته ای بحث نکردیم بلکه به موضوع افزایش سطح تحریمهای اقتصادی و بانکی پرداختیم.هر دو کشور بر این باورند که افزایش تحریم برای حل شدن مشکل کافی است"
   
سخنگوی دولت فرانسه در مورد مذاکرات سران دو کشور اسراییل و فرانسه برای اولین بار طی پنج ماهی که از انتخاب شدن سارکوزی می گذرد گفت: "اسراییل و فرانسه هر دو در مورد این که بر نامه هسته ای ایران باید در نهایت شفافیت اجرا شود و فعالیتها به نحوی اجرا شود که جهان از هدف این کشور برای دست یابی به سوخت هسته ای نه بمب هسته ای اطمینان داشته باشد اتفاق نظر دارند."
 
اولمرت نیز ضمن اشاره به مخالفت پوتین با افزایش تحریمهای اقتصادی علیه ایران گفت:" پوتین نیز با وجود ایرانی که بمب هسته ای داشته باشد مخالف است." وی افزود:" در سفر به مسکو پوتین به من اطمینان داد که با هیچ کشوری که به امنیت اسراییل لطمه وارد کند دست دوستی نمی دهد."
 
 ایران بارها تاکید کرده است که فعالیت هسته ای خود را تنها برای مصارف صلح آمیز و ایجاد سوخت هسته ای پیگیری می کند و قصد ساخت بمب هسته ای را ندارد.این کشوربا افزایش همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی   تلاش کرد تا فعالیتهای خود را در نهایت شفافیت انجام دهد و اطمینان مجامع بین المللی را بدست آورد.
 
ملاقات اولمرت با گوردون براون نخست وزیر کشور انگلیس نیز همچون دو دیدار اخیر اولمرت با سران روسیه و فرانسه برای جلب حمایت این کشور در افزایش تحریمها علیه برنامه هسته ای ایران انجام گرفت.
 
این اولین دیدار اولمرت با گوردون براون پس از منصوب شدن به عنوان نخست وزیر کشور انگلیس است و به همین دلیل برای دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر کشور ترکیه نیز در آخرین لحظات به برنامه اولمرت اضافه شد. رجب طیب اردوغان که به دلیل حمله نظامی اخیر به کردهای شمال عراق تحت فشارهای زیادی از طرف جوامع بین المللی است برای دیدار با اولمرت سفر یک روزه خود را به لندن آغاز کرد.
 
سخنگوی دولت ترکیه دلیل سفر اردوغان به لندن را بحث پیرامون حمله نظامی اخیر اسراییل به کشور سوریه و گذر این کشور از آسمان ترکیه بدون اطلاع مقامات ترک اعلام کرد.سفر اردوغان  دو هفته پس از سفر وزیر امور خارجه ترکیه به اسراییل و ملاقات با اولمرت برای رساندن مراتب نارضایتی ترکیه به سران اسراییل صورت گرفت.
 
دراین حمله که درششم سپتامبر سال جاری انجام شد هواپیماهای جنگنده اسراییل دو مخزن سوخت را در خاک ترکیه رها کردند. این کاربرای افزایش سرعت هواپیماها انجام شد که موجبات نگرانی سران ترکیه را فراهم کرد.
 
اسراییل ضمن تایید این حمله هدف اصلی خود را معین نکرده است. سوریه اعلام کرد حمله اسراییل به یک ساختمان نیمه ساز بوده است . نیویورک تایمز به نقل از مقامات واشنگتن هدف حمله را تخریب راکتور هسته ای در حال ساخت در سوریه عنوان کرد. نیویورک تایمز این راکتور را مشابه راکتور موجود در کره شمالی خواند که برای ساخت بمب هسته ای استفاده می شود.
 
موضوع هسته ای ایران و افزایش تحریمهای اقتصادی از دیگر مسایلی است که در جلسه اردوغان و اولمرت مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
برخی از منابع ترک اصلی ترین دلیل سفر اردوغان به لندن را جلب حمایت انگلیس و اسراییل برای حمله ترکیه به شمال عراق عنوان کردند ولی این خبر توسط هیچ خبر گذاری دیگری تایید نشده است.

نظر شما :