اقتصاد و انرژی - آرشیو

رئیس جمهوری جدید ایران می تواند اقتصاد را نجات دهد؟
وعده ابراهیم رئیسی به اشتغال زایی، کاری دشوارتر از صرف پیوستن به برجام

رئیس جمهوری جدید ایران می تواند اقتصاد را نجات دهد؟

در فارسی معادل دقیقی برای مثل «مراقب آرزوهایتان باشید، ممکن است به حقیقت بپیوندند» نداریم، ام این مثل مناسب ترین توصیف برای مخمصه ای است که محافظه کاران ایران با کنترل نهاد ریاست جمهوری در آن افتاده اند. 

ادامه مطلب
چالش میان اقتصاد و سیاست در دیپلماسی اقتصادی
در عصری که همه چیز در دهکده جهانی تعریف می شود

چالش میان اقتصاد و سیاست در دیپلماسی اقتصادی

پرهام پوررمضان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شهروند کنونی جامعه جهانی دیگر فردی تک بعدی نخواهد بود و با اتکا به همین امر توانسته مفاهیمی مرکب را خلق کند، دیپلماسی اقتصادی به مفهوم نوین خود محصول تفکر شهروند این جامعه است. این امر یک مسئله مهم، راهبردی و استراتژیک است که سبب می شود دولت ها با زبان اقتصاد با یکدیگر سخن بگویند. در جمهوری اسلامی ایران نیز این مهم از اواخر دهه ۷۰ شمسی و اوایل دهه ۸۰ به کرسی های مطالعاتی اضافه شد و با شدت گرفتن تحریم های ظالمانه دولت آمریکا توانست در کشور به عرصه عمل روی بیاورد.

ادامه مطلب
خوره تحریم بر اقتصاد ایران
از مایه خوردن بی انتها نیست!

خوره تحریم بر اقتصاد ایران

غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: سیاهه پرداخت هزینه‌های نجومی جزء به جزء تحریم چنان بلند بالا و متنوع است که امکان محاسبه تقریبی تمامی آن  وجود ندارد. سوال: این هزینه‌های سرسام‌آور از چه منبعی پرداخت می‌شود؟ چطور یک تولید کننده ایرانی در شرایطی که سود معمول کسب و کار در دنیا حدوداً ۵٪ است در قیاس با رقبای خارجی این همه هزینه اضافی پرداخت می‌کند و همچنان سرپاست؟ جواب: پرداخت زیان از مایه چطور؟

ادامه مطلب
رسانه آزاد علیه بارون‌های دزد
نقشه راهی برای مبارزه با فساد

رسانه آزاد علیه بارون‌های دزد

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: دارون عجم‌اوغلو و جیمز رابینسون در کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» (۱۳۹۲) معتقدند رسانه‌ها نقش مهمی در آگاه‌سازی جامعه و توانمند کردن مردم و حکومت برای مقابله با بارون‌های دزد ایفا کردند. 

ادامه مطلب
اروپا تجارت اقتصادی با ایران را جدی بگیرد
در صورت احیای برجام

اروپا تجارت اقتصادی با ایران را جدی بگیرد

به نظر می رسد پتانسیل عظیم اقتصاد ایران در کوتاه مدت توسط اکثر شرکت های کشورهای اروپایی نادیده گرفته شود. با این وجود، اروپایی ها باید دیپلماسی اقتصادی خود را گسترش دهند و شرکت هایی که تجارت با ایران را از سر می گیرند مستحق پشتیبانی کامل کشورهای خود هستند. بدون آن، چهره های طرفدار توافق در داخل ایران برای دفاع از حفظ توافق در بلندمدت با دشواری روبه رو خواهند شد.

ادامه مطلب
کمبود آب مشکلات ایران را پیچیده کرده است
تغییرات آب و هوا، سوء مدیریت، همه گیری کرونا و تحریم ها

کمبود آب مشکلات ایران را پیچیده کرده است

ایران با موج پنجم همه گیری کرونا، اقتصاد آسیب دیده از تحریم های آمریکا و مذاکرات متوقف شده برای نجات توافق هسته ای درگیر است و حالا، بحران کمبود شدید آب هم به این مشکلات اضافه شده. خشکسالی طولانی مدت و افزایش درجه حرارت ناشی از تغییرات آب و هوایی همراه با چندین دهه سوءمدیریت منابع طبیعی و عدم برنامه ریزی، بحران آب را به دلیلی برای اعتراض و ناآرامی های خشونت آمیز تبدیل کرده است.

ادامه مطلب