به دلیل فشارهای شدید اقتصادی

ایران به توافق نیاز دارد

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۳۱۴۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
ین توافق می تواند خطرات بسیاری را رفع کند: آمریکا و ایران در سال گذشته فاصله بسیار اندکی با جنگ داشتند به علاوه این که، بقای اقتصادی جمهوری اسلامی نیز در معرض خطر است. حکومت ایران راه پیش و برگشت ندارد و بدون لغو تحریم های گزنده اقتصادی و مالی، خطر سقوط اقتصادی آن وجود دارد. از این نظر، تمایل تهران برای ورود به مذاکرات جدید به هیچ وجه تعجب آور نبود.
ایران به توافق نیاز دارد

نویسنده: مهدی قدسی

دیپلماسی ایرانی: یک بار دیگر قدرت های بزرگ در وین در حال مذاکره درباره آینده توافق هسته ای 2015 با ایران هستند تا ایران را به گفته خودشان از ساخت بمب اتم دور نگه دارند و ایالات متحده آمریکا را به عضویت در آن بازگردانند.

این توافق می تواند خطرات بسیاری را رفع کند: آمریکا و ایران در سال گذشته فاصله بسیار اندکی با جنگ داشتند به علاوه این که، بقای اقتصادی جمهوری اسلامی نیز در معرض خطر است. حکومت ایران راه پیش و برگشت ندارد و بدون لغو تحریم های گزنده اقتصادی و مالی، خطر سقوط اقتصادی آن وجود دارد. از این نظر، تمایل تهران برای ورود به مذاکرات جدید به هیچ وجه تعجب آور نبود.

در سال 2019، تولید ناخالص داخلی علاوه بر دو درصد کاهش یافته در سال 2018 هفت درصد کاهش یافت. خسارت اقتصادی کرونا در سال 2020 نیز باعث دو درصد کاهش دیگر شد. تا دسامبر سال 2020، ارزش ریال 450 درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرده بود. به دلیل تحریم های شدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران، میزان صادرات ایران با دو سوم کاهش در سال 2019 به 31 میلیارد دلار رسید. در نتیجه، ذخایر ارزی خالی شده اند. علاوه بر این، دارایی های ایران در کشورهای دیگر نیز بلوکه شده است و کمبود ارز را تشدید کرد. جای تعجب نیست که واردات نیز کاهش یافته است. 

همچنین، این کشور که به شدت تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار گرفته است، به سختی می تواند واکسن کرونا و تجهیزات پزشکی را از بازارهای جهانی خریداری کند. در تجارت خارجی نیز کمبود ارز به ایجاد معاملات پایاپای ناکارآمد منجر شده است.

بدین ترتیب، خزانه دولت خالی شده است. به علت کاهش درآمد نفت و بلوکه شدن دارایی خارجی، دولت حسن روحانی چاره ای جز تأمین کسری بودجه از طریق چاپ پول نداشت. در نتیجه، تورم به شدت افزایش یافت.

در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته ای، دولت احتمالا از سر ضرورت دوباره به چاپ پول اقدام خواهد کرد و در این صورت خطر تورم بیش از حد با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی غیرقابل پیش بینی وجود دارد. علاوه بر آن، بین مارس 2018 و مارس 2020، شمار افرادی که زیر خط فقر زندگی می کنند یازده درصد افزایش یافته است.

بنابراین ایران به رفع تحریم های اقتصادی و در نتیجه موفقیت در مذاکرات هسته ای وین نیاز شدیدی دارد. همچنین دستیابی به نتیجه ای موفقیت آمیز، با مشارکت پایین پیش بینی شده برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن مقابله می کند و به رای گیری مشروعیت می بخشد.

در صورت لغو بیشتر تحریم ها، ایران منافع زیادی به دست خواهد آورد: سرانجام می تواند یک وام اضطراری کرونا را به ارزش پنج میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول دریافت کند؛ واکسن و تجهیزات پزشکی بیشتری برای مقابله با پاندمی خریداری کند و از سرگیری صادرات نفت با 2.5 میلیون بشکه در روز به رکود شدید پایان خواهد داد. با وجود این، توسعه پایدار تنها از طریق متنوع سازی اقتصاد و توسعه ساختارهای رقابتی امکان پذیر است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی مورد نیاز برای این امر، دو پیش فرض دارد: تعهد بیشتر اتحادیه اروپا و گشودگی اقتصادی نسبت به بقیه جهان.

منبع: اشتاندارد (اتریش) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات وین ایران و امریکا رفع تحریم ها اقتصاد ایران صادارت نفت ایران بحران اقتصادی


( ۳ )

نظر شما :

جمالدین ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۷
پیش از اینکه بقای اقتصادی جمهوری اسلامی در معرض خطر باشد بقای اقتصادی و هیمنه غرب در معرض خطر است ، ایران برای غرب خطر جدی، اول و بزرگترین نیست که غرب خود را مشغول ایران بسازد ، خطر اول چین و روسیه است ادامه دشمنی با ایرا ب ای غرب خطرناکتر از مصالحه به ایران است. برعکس این غرب است که به توافق و مصالحه با ایران نیازمند است و نه برعکس.
اشکان ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
صحنه سیاست معامله ماشین نیست که یا خرید و فروش انجام بشود یا نشود بلکه در سیاست همیشه راهی سومی متصور هست که هر دو طرف صاحب قدرت(و نه مردم هرگز) منتفع شوند و هر کسی جز این می اندیشد بی گمان الفبای سیاست را نیز نمیداند و مخالفان داخلی(اصولگرایان) و خارجی(اسراییل) برجام همگی احساسی و غیر واقع بینانه قضاوت میکنند حتی عربها که ما همه تصور بر ساده لوحی انها داریم نیز با زیرکی خواستار ادامه برجام و ثبات نظام فعلی هستند و از هرگونه تحول بنیادین در ایران میترسند و متضرر اصلی هر دو حالت الغا یا احیا برجام مردم منطقه و ایران هستند ببینیم اوضاع اسفبار مردم سوریه عراق یمن فلسطین اسراییل را که بر سر جنگ ایدئولوژیک مسیحیت که خود در پشت پرده نشسته اند و جنگ ایران و قطر از یکسو و سرمایه های یهودیت از یک سو را مدیریت میکنند تا دچار جنگهای صلیبی نوین نشوند یا بسیار بدتر از ان ببینیم جنگ داعش اختراع قطر را که چگونه با تمسک به آیات سوره توبه مسیحیان موصل ایزیدیهای سنجار ومسلمانان شیعه و حتی مردم سنی مذهب دیگر را ذبح میکنند اگر منابع در آمد قطر مثل درآمدهای نفتی ایران محدود شود بسیاری از افراطی گریهای خاور میانه قطع خواهند شد بی گمان همانگونه که آلمان سعی در فروپاشی دیپلماسی و امنیت اروپا دارد تا خودش یکه تازی بکند
فدوی ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۷
آقا اشکان ، این قطر و آلمان که می گی همون قطر و آلمان هستند ؟ چقدر نظراتت به عربستان نزدیکه !!! ساسان هم بد نیستا . امتحانش کن .
رحیم ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۹
متاسفانه علت اصلی فشار حداکثری علیه ایران پس از برجام این بود که آمریکا به این نتیجه رسید ایران بخاطر فشار تحریم ها مجبور به گفتگو با آمریکا و انعقاد برجام شده است بنابراین خیال کردند اگر حجم این فشارها چندین برابر بشود آنگاه کار ایران به راحتی و برای همیشه یکسره خواهد شد. این نوشته که در دیپلماسی ایرانی منتشر شده است در نگاهی ساده لوحانه توصیه به تسلیم شدن ایران در مقابل آمریکا ، اسرائیل و غرب می کند.تسلیم شدن در شرایط فعلی معنا و مفهومی جز نابود شدن ایران ندارد. ایران هنوز تا تسلیم شدن در مقابل آمریکا فاصله زیادی دارد. امامزاده کاخ سفید کور می کند شفا نمی بخشد! کافی است به عراق، افغانستان،فلسطین، سوریه و لیبی نگاهی بیاندازی!