در آستانه ورود به دوره جدید مذاکرات

نشانه هایی از بهبود اقتصاد ایران مشاهده می شود

۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۶۵۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
انتظار می رود با افزایش قیمت نفت خام درآمدهای دولت ایران هم افزایش یابد. هر چند آمریکا تحریم فروش نفت خام را دنبال خواهد کرد، ولی با این حال انتظار می رود که ایران نفت خام را به محصولات پتروشیمی تبدیل و به کشورهای همسایه صادر کند. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران که در ماه اوت بیش از پنجاه هزار نفر در روز بوده به زیر ده هزار نفر رسیده است. ترافیک در ساعات عصر در مناطق تجاری در شمال تهران بار دیگر افزایش یافته و حتی مراکز خرید هم مملو از جمعیت شده و برندهای لوکس خارجی هم به فروشگاه ها بازگشته است.
نشانه هایی از بهبود اقتصاد ایران مشاهده می شود

نویسنده: هیده میتسو کیبه 

دیپلماسی ایرانی: نشانه هایی از بهبود در اقتصاد ایران که تحت تاثیر تحریم های ایالات متحده آمریکا و ویروس کرونا قرار گرفته است، دیده می شود. فعالیت های تجاری ایران با توجه به کاهش شمار مبتلایان به بیماری کرونا به طور جدی از سر گرفته شده و همچنین بخش پتروشیمی این کشور به علت افزایش قیمت نفت خام رونق گرفته است. به نظر می رسد دولت ضد آمریکایی ابراهیم رئیسی با « اقتصاد مقاومتی» در برابر تحریم های آمریکا به موفقیت هایی دست یافته و به همین علت ممکن است در مذاکره احیای توافق هسته ای که از اواخر این ماه از سرگرفته می شود، رویکرد سفت و سخت تری نشان دهد.

اتاق بازرگانی ایران روز دهم نوامبر شاخص مدیران خرید برای اکتبر را پنجاه و چهار و هفتاد و شش صدم واحد اعلام کرد و به این ترتیب شاخص مدیران خرید برای دومین ماه متوالی بیش از پنجاه واحد شده است. بانک جهانی ماه اکتبر اعلام کرد، چشم انداز رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2021 یک درصد و در سال 2022 دو دهم درصد افزایش خواهد یافت. صالح آبادی، رییس بانک مرکزی ایران، به تازگی گفته است: «هر چند تحریم های آمریکا دسترسی به منابع خارجی و خرید واکسن را محدود کرده، ولی با این حال اقتصاد کشور پیشرفت خوبی داشته است.»

انتظار می رود با افزایش قیمت نفت خام درآمدهای دولت ایران هم افزایش یابد. هر چند آمریکا تحریم فروش نفت خام را دنبال خواهد کرد، ولی با این حال انتظار می رود که ایران نفت خام را به محصولات پتروشیمی تبدیل و به کشورهای همسایه صادر کند. 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران که در ماه اوت بیش از پنجاه هزار نفر در روز بوده به زیر ده هزار نفر رسیده است. 

ترافیک در ساعات عصر در مناطق تجاری در شمال تهران بار دیگر افزایش یافته و حتی مراکز خرید هم مملو از جمعیت شده و برندهای لوکس خارجی هم به فروشگاه ها بازگشته است.

به نظر می رسد که دولت سید ابراهیم رئیسی که در مقابله با تحریم های آمریکا به اعتماد به نفس خوبی رسیده است، در مذاکره احیای توافق هسته ای که در اواخر ماه جاری در وین برگزار می شود، رویکردی سفت و سخت تری نشان دهد. بنابراین به احتمال قوی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای و دستیابی به سازش با ایران راه دشواری را پیش رو خواهد داشت. اما با وجود شلوغی در منطقه تجاری شمال تهران زندگی افراد مستضعف و فقیر در ایران به سختی می گذرد. تورم به علت کاهش ارزش ریال به بیش از سی درصد رسیده است. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد دولت رئیسی بتواند اقتصاد مقاومتی را که نیاز مبرم به صبر مردم و مهار نارضایی عمومی دارد، ادامه دهد.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران تحریم ایران اقتصاد ایران بهبود وضعیت اقتصادی ایران و امریکا مذاکرات وین رفع تحریم ها


( ۷ )

نظر شما :