نامزد تصدى پست وزارت امور خارجه عراق کيست؟

۲۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۲:۳۸ کد : ۹۳۳۲ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
صالح المطلک بى‌شک نامناسب‌ترين فرد براى پست وزارت امور خارجه عراق است. وى سابقه ديپلماتيک ندارد و براى جامعه بين‌المللى نيز فرد شناخته شده‌اى نيست.
نامزد تصدى پست وزارت امور خارجه عراق کيست؟

ديپلماسى ايرانى: صالح المطلک، يکى از رهبران العراقيه کسى است که براى تصدى پست وزارت امور خارجه عراق پيشنهاد شده است. البته نام او تا عصر پنج‌شنبه مطرح بود و اکنون مشخص نيست هنوز همان معادله مطرح باشد. چرا که روز پنج‌شنبه پس از آن حرکت العراقيه که براى اعتراض به راى اکثريت نمايندگان مبنى بر خارج کردن توافق‌نامه پيشنهادى‌شان از جلسه علنى صحن مجلس را ترک کرد و موجى از تنشى تازه در عراق به وجود آورد، کليت توافق فراکسيون‌هاى عراقى با العراقيه زير سئوال رفته است. حرفى که آقاى حسن دانايى‌فر سفير جمهورى اسلامى ايران در عراق به ديپلماسى ايرانى گفت.

از سويى اخبارى هم منتشر شد که نشان مى‌داد، صالح المطلک معاون رئيس جمهورى عراق خواهد شد و طارق الهاشمى که پيش از اين معاون رئيس جمهورى عراق بود، وزير امور خارجه عراق خواهد شد. البته اين خبر را فقط شبکه العراقيه که شبکه رسمى دولت عراق است منتشر کرد و منابع خبرى ديگر گزارش دادند که صالح المطلک، وزير امور خارجه عراق مى‌شود.

پيش از اين منابع خبرى گزارش داده بودند که ميان اسامه النجيفى که اکنون رئيس پارلمان عراق شده با صالح المطلک بر سر تصاحب اين پست مشاجره شديدى در گرفته و نجيفى با صدارت وى بر اين سمت به شدت مخالفت کرده است.

با اين حال گزينه صدارت مطلک بر وزارت امور خارجه عراق همچنان مطرح است. بى‌شک مطلک نامناسب‌ترين فرد براى اين پست به شمار مى‌رود. چرا که به هيچ عنوان سابقه ديپلماتيک ندارد و براى جامعه بين‌المللى نيز فرد شناخته شده‌اى نيست. او تا کنون کوچک‌ترين فعاليت ديپلماتيک نداشته است. از اين رو از اين که چنين فردى براى پست وزارت امور خارجه عراق انتخاب مى‌شود، باعث نگرانى است. به خصوص اين که به شدت ضد ايرانى است و تمايلات شديد بعثى‌اش ممکن است باعث تيرگى روابط ميان تهران – بغداد شود. اما چه مى‌شود کرد که انتخاب وى به اين سمت نه از روى سابقه درخشان يا مهارت ديپلماتيک يا تخصص خاص او در بحث‌هاى روابط خارجى بلکه بيشتر براى راضى کردن فهرست العراقيه و جريان سنى است.

صالح المطلک متولد ژوئن 1947 در قضاء فلوجه در استان الانبار در غرب عراق است. وى وابسته به عشيره الصبحيات يکى از عشاير سنى عراق در جنوب استان الناصريه است که اعضاى آن در سامرا، فلوجه و بغداد پراکنده‌اند. مطلک در سال 1964 از دبيرستان فارغ التحصيل و در همان سال وارد دانشکده کشاورزى دانشگاه بغداد شد. هم‌زمان با تحصيل رياست اتحاديه ملى دانشجويان رشته کشاورزى را نيز بر عهده داشت که در سال 1968 از آن خارج شد. پس از آن به اسکاتلند رفت و تحصيلات خود را در دانشگاه ابردين اسکاتلند تکميل کرد. در سال 1974 مدرک دکتراى خود را از آن دانشگاه گرفت و مجددا به عراق بازگشت. از سال 1971 تا 1986 در دانشگاه بغداد استاد رشته کشاورزى بود. مدتى نيز مدير کل مرکز مطالعات محيط زيست و پس از آن مدير کل مرکز مطالعات عالى در وزارت آموزش عالى عراق بود. در سال 1970 به عضويت حزب بعث در آمد و يکى از اعضاى فعال آن حزب شد اما در سال 1977 از اين حزب جدا شد ولى مجددا در دهه هشتاد وارد حزب شد و تا هم ‌اکنون نيز به رغم سقوط حزب بعث در اين حزب عضويت دارد و با رهبران آن در تماس دائم است. در سال 2003 حزب الوسط دموکراتيک را تاسيس کرد و در سال 2005 ميلادى با شعار مبارزه با طايفه‌گرى وارد پارلمان عراق شد. وى و حزبش توانستند در نخستين دوره از پارلمان عراق 11 کرسى از 275 کرسى مجلس را به دست آورند.

در زمان تدوين قانون اساسى از مخالفان سرسخت قانون اساسى جديد عراق بود و نقش فعالى را در به خيابان کشيدن مردم شهرهاى تکريت و ديالى در مخالفت با اين قانون ايفا کرد. پس از سال 2003 در زمانى که صدام حسين در زندان بود، به نفع او فعاليت‌هاى بسيارى مى‌کرد و مصاحبه‌هاى بسيارى با شبکه‌هاى عربى در دفاع از او و حزب بعث انجام مى‌داد. البته در همين راستا به شدت هم به ايران مى‌تاخت. هنگامى که در سال 2006 صدام حسين اعدام شد با برداشتن تصوير صدام در خيابان‌هاى فلوجه، تکريت و عوجه به نفع او نظاهرات کرد.

وى به دليل دست داشتن در ترور بسيارى از مردم عراق و برخى از نمايندگان پارلمان اين کشور و همچنين حفظ رابطه نزديک با حزب بعث در کشورهاى مختلف عربى به خصوص اردن، سوريه، يمن و امارات متحده عربى به خصوص خانواده صدام حسين از جمله رغد صدام، دختر صدام حسين در اردن مشمول قانون بعثى زدايى شد و به دستور ستاد عدالت و بازجويى از شرکت در انتخابات منع شد. همچنين پرونده‌هاى سنگين زمين‌خوارى دارد که همچنان بسته نشده جريان دارند. گفته مى‌شود وى همچنان وکالت پس‌گيرى اموال خانواده صدام حسين را در عراق دارد.  

وى بسيار متمايل است که با امريکايى‌ها رابطه داشته باشد ولى امريکايى‌ها به او بى‌اعتمادند. بى‌اعتمادى به او حتى شامل برخى جريان‌هاى معتدل دولت عربستان نيز مى‌شود. وى از ايران‌ستيزهاى جدى است و در همه جا ايران را متهم به "بلعيدن عراق" مى‌کند! مطلک همچنين روابط بسيار نزديکى با منافقين دارد و تا کنون براى کارهاى غير قانونى آنها فرصت‌هاى بسيارى ايجاد کرده است. حال چنين فردى قصد دارد، پست وزارت امور خارجه عراق را به دست گيرد. پستى که حتى اياد علاوى، طارق الهاشمى و اسامه النجيفى از متحدانش در فهرست العراقيه نيز مخالفند که به دست او بيفتد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :