FATF مجوز عبور از مرزها و موانع  قانونی مبادلات مالی بین المللی

خود تحریمی نکنیم

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۴۲۲۳ اقتصاد و انرژی خاورمیانه انتخاب سردبیر
سعید محمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه مسلم است جمع موافقین و مخالفین الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی از افراد دلسوز نظام و کشور هستند؛ اما موضوع عدم پیوستن ایران در دوران تحریم های تروریستی آمریکا، پاندمی کرونا و بروز مشکلات شدید اقتصادی باعث شده تا کشورمان متحمل خسارات غیر ضروری، فراوان و جبران ناپذیری شود. امروز موضوع افزایش ریسک و اقدامات احتیاطی و هر آنچه مخالفان به آن استناد دارند، به حربه ای در جهت قطع ارتباطات مالی ایران با کشورهای خارجی، دوستان و حتی منع ارائه خدمات به ایرانیان و ایران شده است. باید دست در دست هم و هم فکرانه از این گذرگاه سخت عبور کرد. نباید تیغ در دست زنگی مست نهاده و بهانه لازم برای دشمنان منافع و امنیت ملی تامین کرد تا کمر ملت و دولت ایران را بشکنند. در نظام کنونی جهان پیوستن به قوانین و سازوکارهای چند جانبه و بین المللی مرتبط با سیستم های متنوع جهانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ما تافته جدا بافته از جهان خلقت و جغرافیا نیستیم. چنانچه خود را از نظم مورد توافق و اجماع دوستان و همراهان و شرکای خود نیز جدا کنیم، علاوه بر تحریم های تروریستی آمریکا، مرتکب خودتحریمی هم شده ایم.
خود تحریمی نکنیم

سعید محمدی، کارشناس روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص بروز مشکل در انجام تراکنش های بانکی افراد با هویت ایرانی و دیگر مشکلات مبادلات مالی با شرکای تجاری، گفت: «حتی چین و روسیه ضمن تبعیت از توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در پولشویی، برای انجام تراکنش با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی احتیاط به کار برده و از انجام تراکنش پرهیز می کنند». 
پیش از ورود به کم وکیف بحث یاد آوری چند نکته لازم است: 

1- در خصوص موضوع الحاق ایران به FATF  بحث ها و روایت های مختلفی توسط موافقان و مخالفین مطرح است.

2- درحال حاضر در میان ۱۹۰ کشور موجود در جهان ۱۸۸ کشور عضویت در گروه ویژه اقدام مالی (در پول‌شویی) را پذیرفته اند و فقط ایران و کره شمالی به سبب نپذیرفتن آن، در فهرست سیاه این گروه بین المللی جای گرفته اند.

3- عضویت در این گروه هیچ ربطی به توافق نامه برجام ندارد. 

4- به دلیل اهمیت موضوع پیوستن ایران به این گروه، لایحه ای از سوی دولت نهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. برای تسهیل تصویب این لایحه شمس الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد در دولت احمدی نژاد با ارسال نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس وقت معظلات عدم پیوستن به FATF را تشریح و چنین بیان کرد: «نبود قانون مستقل مبارزه با تامین مالی تروریسم در کشور به عنوان مستمسکی برای افزایش فشارهای بین‌المللی از طریق ایجاد محدودیت و تشدید کنترل برای تعامل و همکاری با موسسات پولی و مالی ایران به ویژه بانک‌ها و نیز تبلیغات منفی علیه این موسسات در سطح جهان قرار گرفته است. به عنوان نمونه می توان به بیانیه‌های اخیر گروه کاری اقدام مالی اشاره کرد که مورد استناد بسیاری از کشورها قرار گرفته و موجب ایجاد محدودیت و تنگنا برای بسیاری از موسسات پولی و مالی کشورمان در تعاملات بین المللی خود با سایر کشورها شده است. با در نظر گرفتن این نکته که تصویب این لایحه می تواند بهانه را از دست دشمنان خارج کند، امیدوارم لزوم تسریع در بررسی و نهایی شدن این لایحه در دستور کمیسیون مربوطه قرار بگیرد.» سرانجام این لایحه پس از بحث و بررسی فراوان مورد تایید و تصویب نمایندگان مجلس در دوره قبل قرار گرفت.

5- با ایراد وارده از سوی شورای نگهبان و تاکید مجدد نمایندگان بر نظر قبلی خود، این لایحه برای تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. با توجه به مخالفت برخی از اعضا و رئیس مجمع، تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشد و بخاطر گذشت مهلت مربوطه، ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت.  

حال پس از گذشته چند سال همچنان برخی پیوستن به FATF را بر خلاف مصالح در شرایط کنونی کشور ارزیابی می کنند و معتقدند مشکلات موجود برای ایرانیان و بانک ها به تحریم های آمریکا مربوط است نه عدم پیوستن ایران به این گروه. مهمترین ادله از سوی مخالفین چنین بیان می شود: 

1- مخالفین، موضع گیری و هشدارهای برخی کشورها ازجمله روسیه، چین، ترکیه، کانادا و امثالهم به ایران برای پیوستن کشورمان به گروه ویژه اقدام مالی FATF را منطبق بر دستورالعمل ها و مقرراتی ارزیابی می کنند که در فضای پول شویی وجود دارد. بنابراین معتقدند با عنایت به این که استانداردها و محدودیت‌های FATF از جنس قطع همکاری نیست (از جنس افزایش احتیاط است)، بنابر این کشورها در برخورد با موضوع مبادلات مالی ایران صرفا احتیاط آمیز رفتار می کنند.

2- گروه ویژه اقدام مالی وقتی اقدامات مقابله‌ای خود را علیه کشوری اعلام می کند، این اقدامات علیه کشور و بانک‌هاست، لذا بر اساس استانداردهای FATF، هیچ کدام از اقدامات مقابله‌ای علیه اشخاص اعمال نمی شود. بنابراین این سخت گیری ها علیه ایرانیان به تحریم‌های آمریکا مرتبط است و ربطی به FATF ندارد. 

3- بخش زیادی از معاملات مالی ایران از طریق بانک انجام نمی شود، بلکه از طرق دیگر همچون صرافی ها انجام می شود و با توجه به تحریم های آمریکا و اینکه بانک‌های چین و امثالهم نیز در این سال‌های تحریم با ما همکاری نمی کنند؛ این مساله، یک موضوع روشن است.

اما در طرف دیگر موافقان پیوستن به این گروه نیز که استدلال های منطقی و منطبق بر منافع و امنیت ملی را بارها یادآور شده اند، امیدوار به تعیین تکلیف لایحه الحاق ایران در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. مهمترین بخش نظری موافقان را می توان در استدلال وزیر امور خارجه ایران در مجلس به منظور توصیف و تبیین شرایط برای مخالفین و نیز مخاطرات عدم پیوستن ایران به FATF مشاهده کرد: 

1- تضمین می دهیم با نپیوستن به آن (گروه ویژه اقدام مالی)، آمریکا مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

2- این کنوانسیون ارتباط مستقیم با بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی، بسته شدن حساب بازرگانان ایرانی و عدم امکان پرداخت به ایران دارد. ممکن است خباثت و فشار آمریکا در این باشد که هست.

3- این کنوانسیون از مهمترین اشکالی است که حتی دوستان ما می گویند. چینی ها که نیّات استکباری علیه ما ندارند و مواضع بین‌المللی آنها شبیه ماست و ما توافق جامع راهبردی با آنها داریم و همچنین با روسیه که شراکت راهبردی داریم؛ رئیس بانک مرکزی روسیه به آقای ناصر همتی، رئیس بانک مرکزی کشورمان گفته است که بدون FATF نمی توانیم با شما کار کنیم.

4- به من نگویید تضمین بدهید که اگر این کنوانسیون را بپذیریم، همه مشکلات حل شود بلکه بهانه برداشته می شود، بنابراین جلوی کار ایران را نگیرند.

آنچه مسلم است جمع موافقین و مخالفین الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی از افراد دلسوز نظام و کشور هستند؛ اما موضوع عدم پیوستن ایران در دوران تحریم های تروریستی آمریکا، پاندمی کرونا و بروز مشکلات شدید اقتصادی باعث شده تا کشورمان متحمل خسارات غیر ضروری، فراوان و جبران ناپذیری شود. امروز موضوع افزایش ریسک و اقدامات احتیاطی و هر آنچه مخالفان به آن استناد دارند، به حربه ای در جهت قطع ارتباطات مالی ایران با کشورهای خارجی، دوستان و حتی منع ارائه خدمات به ایرانیان و ایران شده است. باید دست در دست هم و هم فکرانه از این گذرگاه سخت عبور کرد. نباید تیغ در دست زنگی مست نهاده و بهانه لازم برای دشمنان منافع و امنیت ملی تامین کرد تا کمر ملت و دولت ایران را بشکنند. در نظام کنونی جهان پیوستن به قوانین و سازوکارهای چند جانبه و بین المللی مرتبط با سیستم های متنوع جهانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ما تافته جدا بافته از جهان خلقت و جغرافیا نیستیم. چنانچه خود را از نظم مورد توافق و اجماع دوستان و همراهان و شرکای خود نیز جدا کنیم، علاوه بر تحریم های تروریستی آمریکا، مرتکب خودتحریمی هم شده ایم. بدین سبب خواسته و ناخواسته به شکل مستقیم و غیر مستقیم به آمریکا و دشمنانمان کمک کرده ایم.  

از جمله افتخارات ایران مبارزه با تروریسم، جرم و جنایت، پول شویی و قاچاق است، عدم پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی مستندی بر احراز هویتی خواهد شد که آمریکا بی هیچ مدرکی به دنبال اثبات آن است. بنابراین همان گونه که بدون اوراق شناسایی و گذرنامه معتبر نمی توان از مرزهای بین المللی عبور کرد؛ بنا به همان ادله هم نمی توان از مرزهای قانونی مبادلات مالی بین المللی بدون اخذ پذیرش و مجوزهای FATF عبور کرد. 

کلید واژه ها: مقررات fatf کنوانسیون مبارزه با پولشویی ایران و امریکا ایران و روسیه ایران و چین مبادلات مالی


( ۶ )

نظر شما :

خراسان ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۰
حزب الله رو اونا سازمان تروریستی میدونن که ما تأمین مالی میکنیم، همین به مورد کافیه که ای تی اف رو نپیذیریم.
سیاوش ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۸
لبنان خودش اف ای تی اف را پذیرفته است جهت اطلاع بی اطلاع ها
سهراب ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۹
"ما تافته جدا بافته از جهان خلقت و جغرافیا نیستیم." حداقل ادبیات مسولان نظام نشان میدهد که ما تافته جدا بافته هستیم و وارثان زمین.
خسرو ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۴
برخی که می گفتند با برجام همه مشکلات حل میشود حال مایوس شده اند ، و اکنون می گویند با پذیرش FATF مشکلات کمتر میشود ، باید تصمیم بگیریم که میخواهیم با استکیار جهانی مبارزه کنیم یا دنبال زندگی ساده خودمان باشیم ؟ اگر قصدمان مبارزه باشد ، نیازی به FATF نداریم ولی اگر میخواهیم زندگی ساده مان را بکنیم باید بدون تبدیل به بحران ، قواعد تجارت و اقتصاد وقدرت جهانی را قبول و هضم کنیم
ابراهیم قدیمی ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۵
گروه ویژه اقدام مالی FATEF یک سازمان بین المللی مصوب نیست.سازمانی است که هفت کشور صنعتی انرا در بین خود بوجود اورده اند و سپس با توجه به توان کنترل بانکی ونقل وانتقالات پولی بین المللی انرا در جهت منافع سیاسی ،اقتصادی خود توسعه جهانی داده اند.لذا خود گروه اقدام مالی بین المللی قانونی بین المللی مصوب جهانی یا دارای وابستگی های سازمان ملل متحد نیست زور گوئی وزور خواهی کشورهای بانک دار بین المللی هفت کشور بزرگ صنعتی جهان سرمایه داری درزیر سرپوشی انسان دوستانه است که متاسفانه کشورهای دیگر تجمع پر توان دیگری جهت اینگونه فعالیت ها نقل وانتقالات پولی ندارند.مطمئنا تخلف سنجی وریز بینی های این سازمان نیز بنا به میل خود ونه قانونی ومصوب بین المللی است. چشم های نامحرم زیادی در این سازمان وجوددارد..اینکه ما عضوی از این سازمان باشیم یا نباشیم بستگی به نظرات مدیریت بانک مرکزی و مدیریت سیاسی کشور و بحث وبررسی های نمایندگان قانونی مردم دارد. مطمئنا مانند هر تصمیم دیگر منافع ومحدودیت هائی دارد.تشخیص بهترین تصمیم بعهده نمایندگان مجلس بنا بر پیشنهادهای مسئولان بانکی وسیاسی واقتصادی دارد. مطمئنا اگر زیان قابل ملاحظه نداشته وبتوانیم تجارت بین المللی خود را تاحدود قابل قبول انجام دهیم اگر نباشیم بهتر است.انسان ازاد وعاقل برای خودش محدودیت و بازرسی غیر منتفع ومحدود کننده ودر اصطلاح ما فضول باشی بیگانه ایجاد نمی کند.
ایران ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۴
188 کشور عضو این پیمان هستند؟بهتر است نویسنده محترم ابتدا به وبسایت FATF و چند سایت تخصصی مرتبط با این سازمان مراجعه می نمودند.موافقت یا مخالفت با هر پیمانی توسط کارشناسان محترم قابل احترام بوده اما بهتر است سطح سواد خوانندگان این وبسایت مدنظر دوستان نویسنده باشد.
محمد ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۵
FATF و سایر آژانس ها، معاهدات و ... که توسط غرب تاسیس شدن همه ابزار کنترلی غرب برای کنترل سایر ملل هستن حالا با وجود جبرهایی که اون رو هم غربی ها ایجاد کردن باید دید صلاح در پیوستن و یا نپیوستن به این هاست. FATF در این بین شمشیر دولبه ای هست که هر دو طرف تیغش به طرف ماست.