نگاه ایرانی - آرشیو

از کالبدشکافی شریان های اصلی انرژی اروپا ؛ تا افول نقش مویرگی ایران
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش هفدهم)

از کالبدشکافی شریان های اصلی انرژی اروپا ؛ تا افول نقش مویرگی ایران

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پس از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ این گونه مطرح شد که ورود ایران به بازار گاز می‌تواند در سطح گسترده برای امنیت انرژی اتحادیه اروپا مثبت باشد و در دو رده ارزیابی ریسک شد. از طرفی قرار بود برای کمک به بالا بردن کیفیت گاز مایع ایران دو شرکت توتال و یک شرکت نروژی ورود کنند تا اتحادیه اروپا در کوتاه مدت ۳۰ درصد و در بلند مدت ۵۰ درصد وابستگی خود را به گاز روسیه کم کند. این اقدام امنیت انرژی اتحادیه را افزایش می‌داد. در آن زمان مشارکت در ساخت خط لوله مستقیم از ایران به اروپا ارزیابی شد، اما هرگز اجرایی نشد.

ادامه مطلب
خیز چین برای تبدیل شدن به قدرت دریایی برتر جهانی
بعد از اقتصاد نوبت به امنیت رسیده است

خیز چین برای تبدیل شدن به قدرت دریایی برتر جهانی

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران و چین در سال‌های گذشته به شرکای نزدیکی در غرب آسیا تبدیل شده‌اند و  برگزاری رزمایش مشترک دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند که دی ماه سال ۱۳۹۸ با پهلوگیری شناورهای این دو کشور در بندر شهید بهشتی چابهار(شمال اقیانوس هند و دریای عمان) آغاز شد، شاید یکی از نخستین گامها در این زمینه باشد.

ادامه مطلب
سوپرایز اکتبر و چالش های سخت تر پیش روی ایران
مشکلی که ترامپ با اروپا بر سر تعامل با تهران دارد

سوپرایز اکتبر و چالش های سخت تر پیش روی ایران

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: مشکل ترامپ در مقابله با تهران، انزوای دولت او نزد متحدان اروپایی آمریکاست. اگرچه متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شمالی در‌باره ایران اختلاف اصولی ندارند و هر دو سوی اقیانوس هدف مشترکی را دنبال می‌کنند، اما رویکرد یکجانبه‌گرای ترامپ موجب رنجش و عدم همراهی نه تنها اروپائیان بلکه اکثریت اعضای جامعه بین‌المللی با سیاست‌های او شده است. همین مهم فرصت لازم را برای تهران در کارزار دیپماتیک فراهم کرد که در دو مقطع، تلاش دولت ترامپ را علیه خود در شورای امنیت سازمان‌ملل متحد ناکام کند. 

ادامه مطلب
انتخابات امریکا، پیروزی پوپولیسم ملی گرایی یا لیبرالیسیم بین الملل
ناکامی های ترامپ او را به شکست می کشاند؟

انتخابات امریکا، پیروزی پوپولیسم ملی گرایی یا لیبرالیسیم بین الملل

اکبر قاسمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اینک که کمتر از دوماه دیگر به انتخابات ۲۰۲۰  باقی مانده است، تشخیص کاندیدا وشخصیت پیروز انتخابات دور دوم، کاری سخت و دشوار است و نگارنده نیز بعد از احصا و رصد روندهای بین المللی و منطقه ای و استنتاج از قرائن و نتایج روشن از عمکرد ترامپ و با ارزیابی مقایسه ای فیمابین شاخص ها وآیتم های ضعف و قوت هر دو کاندیدا، در ارتباط با انتخابات نوامبر، در جمع بندی نهایی، پیش بینی خود را در قالب دو سناریو نزدیک به واقعیت، ارائه می کند.

ادامه مطلب
صلح اعراب و اسرائیل تغییر سیستماتیک امنیت منطقه ای را به دنبال ندارد
علی رغم آغاز مناسبات دیپلماتیک امارات و بحرین

صلح اعراب و اسرائیل تغییر سیستماتیک امنیت منطقه ای را به دنبال ندارد

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در شرایطی که اسرائیل اعلام کرده توافقش با کشورهای حوزه خلیج فارس دلیلی برای توقف شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن نیست و مقامات فلسطینی نیز تا کنون در برابر فشارهای امارات و عربستان، بحرین و مصر برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل ایستادگی کرده اند، سفرای خود را از دو کشور امارات و بحرین فراخوانده اند و البته اعلام کرده اند که پیشنهادات مالی وسوسه‌انگیز طرف مقابل نمی تواند سبب انصراف آنها از حقوق تاریخی ملت فلسطین شود، به نظر می رسد علی رغم هیاهوی بسیار آمریکا و متحدانش بر سر توافقات اخیر، هنوز هیچ یک از اختلافات تاریخی فلسطین و اسرائیل به طور ریشه ای حل نشده که بتواند چشم انداز روشنی از صلح پایدار در این منطقه را به تصویر بکشد. 

ادامه مطلب
ماراتن خطوط لوله در اروپا با حذف مقدماتی نفت و گاز ایران
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش شانزدهم)

ماراتن خطوط لوله در اروپا با حذف مقدماتی نفت و گاز ایران

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعیت این است که کشورهای صنعتی و در حال توسعه از اوایل هزاره سوم بیش از پیش نگران تامین دراز مدت انرژی بوده چرا که معتقدند قدرت های جهانی سعی دارند تا نقش بیشتری را در شبکه های جدید انتقال و توزیع انرژی ایفاء کنند.

ادامه مطلب
در مسیر انقلاب سوم چین
پویش کتاب؛ نظر نخبگان و راهکارهای پیشنهادی

در مسیر انقلاب سوم چین

وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چینی ها با "اصلاحات" یا "انقلاب سوم" چه اهدافی را در دستورکار دارند؟ آقای "شی جینپینگ" اصلاحات در ۶ حوزه سیاست، اینترنت، نوآوری، اقتصاد، محیط زیست و سیاست خارجی را در دستورکار دارد. مبارزه با فساد و رشد اقتصادی، تقویت ارتش و رسیدگی به نیازهای مردم و تقویت بنیه اقتصادی اصلی ترین اهداف اوست. یک ضرب المثل چینی می گوید: "سلامت شخصی در گروی سلامت جامعه است." مبارزه با فساد و همزمان نظامیگری در دریای چین به نوعی گذر از "دنگ شیائو پینگ" و ورود به انقلاب "شی جینپینگ" است. 

ادامه مطلب
بازار انرژی؛ از محبوبیت اروپا تا محرومیت ایران
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش پانزدهم)

بازار انرژی؛ از محبوبیت اروپا تا محرومیت ایران

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران با جغرافیای چندین برابری بسیاری از کشورهای اروپایی بیش از ۶۵ برابر اتحادیه اروپایی منابع سوخت های فسیلی دارد و در قرن بیستم از تامین کنندگان شاخص انرژی اروپا بوده ولی از ابتدای هزاره سوم اتحادیه به بهانه های چندگانه حقوق بشری، برنامه صلح آمیز هسته ای، صنایع دفاعی و موشکی و محور مقاومت و بویژه تبعیت از آمریکا همکاری انرژی با کشورمان را محدود کرده و اگر چه در اسناد خود از الجزایر، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، خاورمیانه و برخی کشورهای آفریقایی نام برده و در نسخه قدیمی سند نیز از ایران نیز به عنوان یک طرف بالقوه راهبردی در تامین انرژی اروپا نام برده شده بود، اما در سند جدید نام کشورمان حذف شده و تنها عبارت "برخی تامین‌کنندگان بالقوه دیگر انرژی" قید شده است.

ادامه مطلب
گریز از بدبختی با نوآوری
معرفی کتاب

گریز از بدبختی با نوآوری

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: نوآوری بازارآفرین اما کاملاً متفاوت است. هِنری فورد در اوایل قرن بیستم خودرو فورد مدلی تی را به بازار عرضه کرد و ضمن ایجاد تحول در صنعت خودرو، صنعت فولاد، پلاستیک، جاده‌سازی، مسکن و ... را تغییر داد. اَپل این کار را با اولین مدل آیفون انجام داد، ماکارونی ایندومی در نیجریه و لوازم خانگی گالانز در کل جهان با اجاق‌های مایکروویو. توسعه بعدی مدل‌های اپل، گالانز یا خودروهای فورد بعدی هم همه تداوم‌بخش و متکی بر نوآوری کارآیی‌بخش بوده‌اند.

ادامه مطلب
حرکت گازانبری دستگاه دیپلماسی کشور علیه امریکا
شکست ترامپ مستلزم برنامه ریزی و سیاست ورزی است

حرکت گازانبری دستگاه دیپلماسی کشور علیه امریکا

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی ایران در یک اقدام هوشمندانه تلاش کرده است سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا را پاسخ داده و در حرکتی گازانبری این کشور را از دو سو تحت فشار قرار دهد.

ادامه مطلب