نگاه ایرانی - آرشیو

هند، مظهر بزرگترین دموکراسی جهان
انتخاباتی که شگفتی‌آفرین بود

هند، مظهر بزرگترین دموکراسی جهان

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: کمیسیون انتخابات پارلمانی هند روز دوشنبه ۳ ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کرد که ۶۴۲ میلیون نفر از ۹۶۸ میلیون رای دهنده ثبت نام شده رای داده اند. تعداد ثبت نام بالاتر از سال ۲۰۱۹ بود، اما میزان مشارکت حدود یک درصد کمتر از ۴/۶۷ درصد پنج سال پیش بود.مقامات کمیسیون انتخابات در ۴ ژوئن برگه های رای را در انتخابات عمومی شش هفته ای هند که در یکم ژوئن به پایان رسید، شمارش کردند .

ادامه مطلب
راهبرد سیاست خارجی دولت چهاردهم: تحول یا تکامل؟
تغییری که بسیار سخت است

راهبرد سیاست خارجی دولت چهاردهم: تحول یا تکامل؟

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم باید بسترساز و زمینه‌ساز نهادهای دولتی و غیردولتی باشد که می‌خواهند در حوزه امنیت، اقتصاد، فرهنگ و محیط زیست تنها یک قدم رو به جلو بردارند. قرار نیست تحول عمیق ایجاد شود. همین قدم‌های کوچک در یک بازه زمانی ۲۰ ساله، تغییر و تحول ایجاد خواهد کرد.

ادامه مطلب
انتخابات ریاست جمهوری و عبور از بحران نزدیک
لایه های پنهان و آشکار تایید صلاحیت پزشکیان

انتخابات ریاست جمهوری و عبور از بحران نزدیک

صادق مالکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گسترش دامنه تحریم و احتمال پیروزی دونالد ترامپ خطر را نزدیکتر از آنی کرده است که بشود بی تفاوت بوده و صبر پیشه کرد. افزایش فشار خارجی و نارضایتی های داخلی و احتمال ورود کشور به یک دوره بحران و ناامنی ایجاب کرده رقابت ها در عین این که در دایره محدود نظارت استصوابی است به گونه ای شکل بگیرد که با افزایش نسبی مشارکت، ضمن اینکه پیام بیرونی داشته باشد، در داخل متضمن نوعی وفاق ملی شود.

ادامه مطلب
برای یک پوست اندازی استراتژیک آماده باشید
احساس ناامنی اروپا

برای یک پوست اندازی استراتژیک آماده باشید

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: اروپا، زیر چتر نظامی و هسته‌ای ایالات متحده قرار دارد، اما چگونگی تداوم این حمایت امنیتی و لزوم آنچه اروپایی‌ها «خودمختاری استراتژیک» و یا «حاکمیت استراتژیک» اروپا می‌نامند، محل بحث و گفتگوهای فراوان و اما و اگرهای متعدد است. در یک کلام، اروپا مانند گذشته احساس امنیت همه‌جانبه ندارد.

ادامه مطلب
هزارتوی طرح بایدن برای غزه
طرحی ناشیانه با مصرف انتخاباتی

هزارتوی طرح بایدن برای غزه

محمدعلی مهتدی در یادداشتی می نویسد: آنچه از آن به عنوان طرح بایدن برای پایان دادن به جنگ در غزه یاد شده چیزی بیش از یک اقدام ناشیانه تبلیغاتی در استانه انتخابات، نیست و هیچ امکانی برای اجرا ندارد.

ادامه مطلب
از پوپولیسم و سبزها تا  پرواروپایی‌ها و افراطیون
انتخابات پارلمان اروپا ابهام در سرنوشت

از پوپولیسم و سبزها تا  پرواروپایی‌ها و افراطیون

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انتخابات پارلمان اروپا در یک زمان بسیار خاص برگزار می شود. کسانی که خود را در پارلمان اروپا و کمیسیون اروپا خواهند دید، باید ادامه کمک به اوکراین را هم در تلاش دفاعی و هم در مرحله بازسازی مدیریت کنند. مأموریت آنها همچنین با گسترش اتحادیه اروپا، حداقل به کشورهای بالکان غربی، همپوشانی خواهد داشت که مستلزم مجموعه ای کامل از اصلاحات به منظور ایجاد یک اتحادیه کارآمد در پایان این فرایند خواهد بود. مأموریت نمایندگان پارلمان اروپا و کمیسیونرهای آینده نیز با دوره دستیابی به هدف اصلی صنعتی و اقتصادی کاهش ۵۵ درصدی انتشار CO۲ و شاید مأموریت دولت دونالد ترامپ جمهوریخواه همپوشانی دارد.

ادامه مطلب
جزایر سه گانه خلیج فارس در مقابل جزیره تایوان
مقابله به مثل عادلانه با چین

جزایر سه گانه خلیج فارس در مقابل جزیره تایوان

غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: به عنوان یک اقدام متقابل منطقی و کاملاً عادلانه ایران رسماً همین موضع چین در مورد جزایر ایرانی را در مورد تایوان اتخاذ کند و از دولت چین بخواهد که با گفت وگو و مذاکره مشکل خود را با دولت تایوان حل و فصل کند.

ادامه مطلب
انتخابات ریاست جمهوری و بایدها
نظم سیاسی لازم است

انتخابات ریاست جمهوری و بایدها

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: از دو حالت خارج نیست یا رئیس جمهوری جدید مثل برخی رئیس جمهورهای قبلی با انواع و اقسام موانع روزمره روبه روست که کاری از پیش نمی برد، یا این که با مشکل‌ساز‌ها مشکلی ندارد و در یک سمفونی کار می‌کند که باز کاری از پیش نمی‌برد. بنابر این بر اساس بررسی ‘ماکزیمم لایکلی هود’ که برای اقتصاد خوانده‌ها آشناست، در برهمین پاشنه خواهد چرخید که در گذشته چرخیده.

ادامه مطلب
نقش طبقه بیکار در تغییرات
آیا می‌توانید دلالت‌های ارقام را بفهمید؟

نقش طبقه بیکار در تغییرات

فرشاد مومنی در یادداشتی می نویسد: گروه سنی ۱۵ تا ۲۶ ساله بیکار در «بهار عربی» نقش‌آفرین بودند. این در حالی است که جمعیت بیکار در میان زنان تحصیل کرده ایران بالای ۷۰ درصد است.

ادامه مطلب
ما و دموکراسی
از صندوق‌ رأی چه می‌خواهیم

ما و دموکراسی

علی ربیعی در یادداشتی می نویسد: انتخابات امری اساسی، حساس و ظریف است. حساسیت و ظرافت آن در این واقعیت نهفته که لااقل از حیث نظری انتخابات آزاد انگیزه اصلی دموکراسی است. یعنی منبع قدرت مردم است که به وسیله آن به تعیین رهبران، رؤسای جمهور، وکلای مجلس و سیاستگذاری‌های عمومی و سیاسی می‌پردازند.

ادامه مطلب