نگاه ایرانی - آرشیو

چگونه با ادبیات خود در روسیه نفوذ کنیم
بایسته ها و نبایسته های دیپلماسی ترجمه؛ زبان روسی

چگونه با ادبیات خود در روسیه نفوذ کنیم

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بررسی سیر ترجمه فارسی به روسی در دوره معاصر و روزگار ما و رویکرد روس ها به ادبیات و متون دینی، عرفانی، تاریخی مجال مفصلی می طلبد که در این نوشتار مقدور نیست، اما باید اشاره کرد که حرکت ترجمه از این سو هیچ گاه متوقف نشده و جریان داشته و دارد. از سوی دیگر، در قرن بیستم، ترجمه نوشته های روس ها به فارسی نیز آغازی داشت که راه را برای ترجمه های بعدی گشود. ترجمه آثار کلاسیک روسیه به ویژه الکساندر پوشکین و نوشته های فرهنگی و ادبی دیگری همچون آثار تولستوی، ماکسیم گورکی، آنتوان چخوف، داستایوفسکی، تورگنیف از بارزترین آن بودند که تا به هنوز خوانندگان بسیاری دارد. 

ادامه مطلب
فشارهای اروپا و لجاجت های روسیه در جنگ با اوکراین
وقتی که اروپا از مجارستان عصبانی می شود

فشارهای اروپا و لجاجت های روسیه در جنگ با اوکراین

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پارلمان اروپایی از سال ۲۰۱۸ مذاکراتی را در این پارلمان در دستور کار داشته که در چارچوب بند هفت منشور و یا همان قانون اساسی اتحادیه اروپایی، محروم ساختن مجارستان از رای دادن در شورای اروپایی را هدف گذاری کرده است. هرچند جناح های تندرو، ضد روسی، غیردولتی و رسانه‌ای اروپا، موضوع اخراج مجارستان از اتحادیه اروپایی را نیز به صراحت مطرح می کنند، لیکن در منشور اروپایی هیچ گونه پیش بینی در مورد چگونگی اخراج کشورهای عضو اتحادیه اروپایی را مطرح نکرده است.

ادامه مطلب
دو راهکار تل آویو برای تشدید تنش با ایران
اسرائیل مرگ برجام را می‌خواهد

دو راهکار تل آویو برای تشدید تنش با ایران

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: تل‌آویو از موکول شدن یا تعلیق مذاکرات به وقتی دیگر که زمان آن با حدس و گمان به پس از نوامبر آینده موکول شده، خشنود است. با این حال از این بابت دلشوره دارد که نه واشنگتن و نه دیگر پایتخت‌های تروئیکای اروپایی پاسخ روشنی به او درباره آینده مذاکرات و سرنوشت آن نمی‌دهند. بنابراین حالا بنای دیپلماسی اسرائیل، گسترش و شدت بخشی رایزنی‌‌ها در آمریکا و اروپاست.

ادامه مطلب
توپ در زمین ایران افتاده است؟
اصول موضوعه در مذاکرات هسته‌ای

توپ در زمین ایران افتاده است؟

جاوید قربان اوغلی در یادداشتی می نویسد: آنچه با اطمینان می‌توان از آن سخن گفت، این است که با طرح موضوع پادمان و شرط بسته‌شدن پرونده در آژانس، بار دیگر توپ به زمین ایران افتاده و تهران در موضع اتهام شکست مذاکرات قرار گرفته است. در ریاضیات و منطق اصولی تحت عنوان «موضوعه» داریم. اصل موضوعه به گزاره‌ای گفته می‌شود که بدون «اثبات» و به شکل پیش‌فرض پذیرفته می‌شود. آنچنان واضح و بدیهی است که بدون اینکه بحث یا سؤالی در مورد آن مطرح باشد، مورد پذیرش است.

ادامه مطلب
آبی از قاره آسیا برای ما داغ نمی شود
لزوم تمرکز بیشتر بر همسایگان

آبی از قاره آسیا برای ما داغ نمی شود

وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد بهترین کار تمرکز بر همین غرب آسیا باشد و بیش از همه همسایگان خود را دریابیم و به فکر توسعه روابط با آنها باشیم. و الا مثل نظم شکل گرفته بعد از جنگ جهانی دوم به جای بازیگر بودن، سرگردان نگاه به بازیگران خواهیم بود و نه شرقی و نه غربی خواهیم شد و صرفا نگاهمان یا به شرق دوخته خواهد شد، یا توجهمان به غرب خواهد بود یا صرفا در انتظار معجزه ای از جنبش عدم تعهد، پیمان شانگهای، اتحادیه اوراسیا خواهیم ماند.

ادامه مطلب
توقف در ایستگاه پادمان
جایی که مذاکرات گیر کرده است

توقف در ایستگاه پادمان

جاوید قربان اوغلی در یادداشتی می نویسد: مطالبه‌گری ایران در بسته‌شدن کامل پرونده کاملا درست و رویکردی در راستای پایداری توافق است. هیچ استخوان لای زخمی نباید در توافق وجود داشته باشد. باوجوداین رسانه‌ای‌کردن این اختلاف در واقع بازی در میدان مخالف اصلی توافق و پاس گل دادن به رژیم صهیونیستی است. پرونده پادمانی مانند توافق ۲۰۱۵ باید از طریق دیپلماسی بین طرفین اصلی مذاکره و اخذ تضمین‌های لازم خاتمه یابد. غرب و به‌ویژه آمریکا راهکارهای لازم برای خاتمه این معضل و بسته‌شدن پرونده را مثل توافق قبلی در جیب دارند.

ادامه مطلب
وضعیت فعلی مذاکرات، باب میل مسکو و تل آویو
تهران و واشنگتن بر عدم توافق اتفاق نظر دارند

وضعیت فعلی مذاکرات، باب میل مسکو و تل آویو

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اکنون برجام، یا توافق و یا هرآنچه تیم‌های مذاکره کننده دوست دارند از آن یاد کنند، به دوردست پرتاب شده است؛ شاید وقتی دیگر مثل آنچه مخالفان داخلی مذاکرات به دو ماه پس از این اصرار دارند و یا مخالفان خارجی که آن را به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امریکا و کنیست اسرائیل پاس می‌دهند. از این وضع اسرائیل و روسیه بیشترین سود را می‌برند. هر دو می‌خواهند همه چیز در گروگان خواست‌ها و اهداف استراتژیک آنها باشد؛ چه چیز بهتر از توقف مذاکرات و ادامه انجماد که همه را در بلاتکلیفی کسالت بار اما پرفایده برای تل‌آویو و مسکو نگه‌ دارد.  

ادامه مطلب
دو سال تا به هم زدن قرارداد انگلیس و امریکا فرصت هست
چشم انداز آتی روابط بین الملل

دو سال تا به هم زدن قرارداد انگلیس و امریکا فرصت هست

وحید کریمی در یادداشتی می نویسد: در سال ۲۰۲۴ میلادی قراردادی تحت عنوان "مک موهان"* باید برای تمدید ده ساله، بین دو کشور انگلیس و امریکا امضا شود. این توافق از بعد از جنگ جهانی دوم، هر ده سال امضا شده و هر بار هم دولت انگلیس با ترفند و زیرکی، علی رغم مخالفت کنگره موفق به امضای آن شده است. طبق توافق، نظامیان انگلیس به سلاح های اتمی امریکا و منابع اطلاعاتی امریکا دسترسی خواهند داشت. همین امر باعث نفوذ بسیار زیاد انگلیس در تعیین راهبرد سیاست خارجی امریکا خواهد شد. دو سال تا سال ۲۰۲۴ فرصت است تا جامعه جهانی به خصوص کشورهایی که از اقدام مشترک آنگلوساکسون یعنی انگلیس و امریکا ضربه خورده اند، با آگاه‌سازی اذهان عمومی و دیپلماسی و لابی در کنگره و مجلس انگلیس، از امضای توافق مک موهان در سال ۲۰۲۴ جلوگیری به عمل آورند.

ادامه مطلب
فراتر از برجام
اصول فرا برجامی به عنوان یک نظریه چه می توانند باشند

فراتر از برجام

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: بحران چه در زندگی فردی و چه برای یک کشور می تواند سازنده باشد مشروط بر اینکه درس‌های لازم از آن استخراج شود.

ادامه مطلب
همه تلاش آلمان برای جلب اعتماد اروپایی‌ها بر سر اوکراین
چالش‌های پیش روی برلین

همه تلاش آلمان برای جلب اعتماد اروپایی‌ها بر سر اوکراین

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در نگاه اول، به‌نظر می‌رسد آلمانی هابیشتر نگران تأثیر جنگ بر روندهای داخلی و خارجی مترتب بر اتحادیه درمقایسه‌با سطح ملی هستند. با نگاه دقیق‌تر اما دیده می‌شود درمورد مسائلی نظیر انرژی که حتماً تأثیر بی‌واسطه‌ای بر آلمان خواهد گذاشت، بازهم خارج از چارچوب جنگ به آن نگریسته‌اند.

ادامه مطلب