نگاه ایرانی - آرشیو

تایوان: نقطه داغ ژئوپلیتیکی
پکن و واشنگتن به بحران جدید وارد می شوند

تایوان: نقطه داغ ژئوپلیتیکی

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بلافاصله پس از ورود پلوسی، چین مجموعه‌ای از عملیات‌ها و رزمایش‌های نظامی را در دریاها و حریم هوایی پیرامون تایوان آغاز کرد که در پی وعده‌های این کشور مبنی بر اقدامات قاطعانه و قوی بوده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام داشت که اگر چین به جزیره دموکراتیک و خودمختار تایوان حمله کند، ایالات متحده آماده مداخله نظامی خواهد بود. قابل ذکر است که پیش از سفر پلوسی، ارتش آمریکا تحرکات خود را در منطقه هند و اقیانوس آرام افزایش داده و ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان را وارد دریای فیلیپین کرده بود. مجموعه ای از این کنشها نشان می دهد که ایالات متحده و چین در حال آماده سازی برای درگیری مسلحانه احتمالی در دریاهای مجاور چین جنوبی هستند و سریع ترین مسیر جنگ احتمالی میان دو قدرت از تایوان می گذرد.

ادامه مطلب
پرسش‌هایی درباره ترور مرموز سلمان رشدی
حادثه ای که در بحبوحه مذاکرات هسته ای اتفاق افتاد

پرسش‌هایی درباره ترور مرموز سلمان رشدی

جاوید قربان اوغلی در یادداشتی می نویسد: درباره اینکه ضارب چگونه از حصارهای امنیتی عبور کرده و چگونه بی‌هیچ مانعی خود را به رشدی رسانده و با وجود انبوهی از افراد نزدیک به تریبون توانسته با ضربات متعدد چاقو او را در محل سخنرانی مورد حمله قرار دهد، سؤالاتی است بی‌پاسخ که باید منتظر ماند و مراحل بعدی این سناریو را مشاهده کرد.

ادامه مطلب
کفه سنگین امید به توافق
همچنین به دیپلماسی امید است

کفه سنگین امید به توافق

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اعلام جمع‌بندی‌های تهران و واشنگتن به متن پیشنهادی و اصلاح شده «جوزف بورل» نمی‌تواند الزاما به معنای پایان یافتن اختلاف‌هایی باشد که برجام را از سال ۲۰۱۷ تاکنون منجمد کرده؛ زیرا هنوز میزان سقف انعطاف‌ طرف‌ها برای قبول توافق ناشناخته است.

ادامه مطلب
افغانستان و دو همسایه اش
در آستانه یک سالگی حضور طالبان بر مسند قدرت

افغانستان و دو همسایه اش

ماندانا تیشه یار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد با توجه به اهمیت مساله قومیت در افغانستان، با فراهم آوردن زمینه گفت وگو میان رهبران اقوام گوناگون در این کشور با مقامات سیاسی در دو کشور همسایه، می توان افق های تازه ای از همکاری های سه جانبه را در سطح سیاسی پدید آورد. مشارکت فعالانه ایران و پاکستان برای تشکیل یک دولت فراگیر که در برگیرنده نمایندگان گروه های قومی گوناگون در افغانستان باشد و یاری اعضای این دولت فراگیر برای تدوین قانون اساسی جدید و تعریف ساختار نوین حاکمیت در این کشور، بی تردید می تواند به صلح و ثبات در افغانستان و به دنبال آن، در کشورهای همسایه یاری رساند. 

ادامه مطلب
روابط ایران و روسیه؛ منافع و تنگناهای استراتژیک
باید روابطی متوازن شکل بگیرد

روابط ایران و روسیه؛ منافع و تنگناهای استراتژیک

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: لازم است دیپلمات های ایرانی در توسعه روابط بین المللی و از جمله رابطه با روسیه دو اصل اساسی را مد نظر قرار دهند؛ نخست اینکه طبق آن توصیه معروف «نباید همه تخم مرغهایمان در سبد یک کشور بچینیم»؛ به عبارت دیگر توسعه روابط باید متوازن باشد و طیف وسیعی از کشورها و بازیگران مختلف را دربر بگیرد؛ تا در شرایط معمول و اضطراری بتوانیم از منافع گسترده و متنوع چنین روابطی بهره ببریم و هیچ کشوری نتواند ما را تحت فشار و انزوا قرار دهد. دوم؛ اینکه باید با توسعه و بهره گیری بهینه از پتانسیل ها و مقدورات داخلی همچون به روزرسانی زیرساخت های انرژی، توسعه مسیرهای ترانزیتی و تلاش برای فعال کردن آنها در سطح منطقه ای و جهانی، افزایش تولید محصولات کشاورزی و صنعتی استراتژیک و ...، و وابسته کردن بازیگران منطقه ای و بین المللی به کشورمان، روابط خارجی با همه کشورها از جمله روسیه را به نحوی تنظیم کنیم که دور زدن ایران، بدعهدی و اعمال فشار بر کشورمان، برای آنها نیز حاوی ضررها و آسیب جدی به منافعشان باشد

ادامه مطلب
بایسته ها و نبایسته های دیپلماسی ترجمه؛ ترکی آذربایجانی
نکاتی که باید توجه شود

بایسته ها و نبایسته های دیپلماسی ترجمه؛ ترکی آذربایجانی

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نکته مغفول و ناگفته در باب دیپلماسی ترجمه در این مطالعه این است که باید دوسویه اندیشید. گام اول شناخت موسسه ها و مترجمانی ست که می توانند حامل علم و فرهنگ از آن سو به جمهوری اسلامی ایران باشند، با وجود همه مشترکات فرهنگی دو ملتی که در دو جغرافیای سیاسی مختلف نفس می کشند و هر یک تحولاتی را پیش روی خود دارند. برای همین، شایسته است نسبت به برگردان و نشر آثار مکتوب مناسب حوزه جمهوری آذربایجان به زبان فارسی نیز همت گماشت. اما در این گفتارهای نوشته شده، در وهله اول «ترجمهِ زین سو»، محور بحث ها و بررسی ها قرار گرفته است.

ادامه مطلب
ما نمی دانیم حقوق بشر آمریکایی چیست
حقوق بشر یعنی حق مالکیت بشر امریکایی

ما نمی دانیم حقوق بشر آمریکایی چیست

نعمت اله مظفرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد که جهانیان درک درستی از معنا و مفهوم حقوق بشر امریکایی ندارند. حقوق بشر آمریکایی همان منفعت و امنیت آمریکایی است. منفعت، امنیت و حقوق بشر سه چیز نیستند بلکه رابطه اینهمانی بین آنها برقرار است.

ادامه مطلب
سودای مکرون در پر کردن جای خالی امریکا
فرانسه در تحولات خاورمیانه و خلیج فارس چقدر جایگاه میانجی‌گری دارد

سودای مکرون در پر کردن جای خالی امریکا

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پس از سفر پرحاشیه جو بایدن به سرزمین های اشغالی و عربستان و تلاش در جهت تحقق راهبرد ایالات متحده برای دوران کمرنگ شدن حضور فیزیکی در منطقه، بسیاری از سران منطقه که با رئیس جمهوری امریکا در سفر به این منطقه دیدار و ملاقات کرده بودند راهی پاریس شدند.

ادامه مطلب
میراث معنوی و ماندگار عاشورا
با عنایت ویژه به تمام ابعاد تشکیل دهنده

میراث معنوی و ماندگار عاشورا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پروفسور فرانسوی هانری کوربن یک بیان زیبا و دقیقی دارد با این مضمون که همه ادیان با مرگ پیامبران خود ، یهودیت با مرگ موسی ، مسیحیت با مرگ عیسی و... مردند و فقط شیعیان در فرایند مرگ قرار نگرفتند؛  چون آنها حسین را در ابتدای راه و مهدی را در انتهای راه سرلوحه خود قرار دادند بدین شکل که امام حسین(ع) از عمق تاریخ آنها را ترغیب کرده و در آینده امام مهدی (عج) آنها را دعوت خواهد کرد و  چنین جامعه‌ای نمی‌تواند بمیرد ، چرا که رهبری و آرمان‌های آن همیشه حاضر و همواره در حال تجدید شدن است.

ادامه مطلب
برای ساخت نظام جدید بین الملل  نباید در کمپ این قدرت یا آن قدرت رفت
جنبش عدم تعهدی بی خاصیتی همچون سازمان ملل

برای ساخت نظام جدید بین الملل نباید در کمپ این قدرت یا آن قدرت رفت

حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: منشور ادیبانه و انسان دوستی "غیرمتعهدها" اگرچه برای بشریت نوشته شده اما دیگر برای اجرا ساختاری تاریخ مصرف گذشته است. این جنبش در نظامی دو قطبی شاید پاسخی بود برای فاصله گرفتن از آنها اما بعد از فروپاشی شوروی بیشتر مبدل شده است به یک مجمع تشریفاتی و نمایشی و به مراتب کم اثرتر از سازمان ملل. ایجاد ائتلافی از کشورهای علاقمند به استقلال چه سیاسی و چه اقتصادی، مخالف با تحریم ها و نظام مالی تحت حاکمیت دلار، اگر با سماجتی دیپلماتیک دنبال شود می تواند به ساختار جدیدی منجر شود که این بار رهبری آن را ایران داشته باشد. 

ادامه مطلب