نگاه ایرانی - آرشیو

لزوم فعال شدن در فرهنگ چینی
بایسته ها و نبایسته های دیپلماسی ترجمه؛ زبان چینی

لزوم فعال شدن در فرهنگ چینی

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کشور پهناور چین، مدلی از توسعه اقتصادی را به جهان ارائه کرده که به تبع آن انگیزه ای برای آموزش و فراگیری  زبان اش را فراهم ساخته است؛ علیرغم دشواری در یادگیری آن به دلیل نداشتن الفبا. به دلیل همین دشواری است که اغلب کارشناسان، چین را از دریچه زبان انگلیسی  می شناسند که باعث می شود تا اخبار زیادی از چین به زبان چینی به جهان مخابره نشود و جهانیان از درون جامعه چین آگاهی های کافی را بدست نیاورند. چین اما به راه خود می رود، با بومی کردن فرهنگ و سیاست، لطمه ای به توسعه اقتصادی اش نمی زند، لذاست که با جهانی شدن اقتصاد چین، جهان به دنبال شناسایی چین بوده و هست.

ادامه مطلب
به اعتبار کشور بیندیشیم
نگاهی به ابعاد خارجی تحولات اخیر کشورمان

به اعتبار کشور بیندیشیم

جاوید قربان اوغلی می نویسد: براساس اخبار منتشرشده در چندین شهر در اقصانقاط جهان تجمعات و تظاهراتی در حمایت از مطالبات معترضان صورت گرفته، تعدادی از کشورهای اروپایی سفرای ایران را احضار کرده‌اند و اخیرا هفت کشور غربی به اتباع خود توصیه کرده‌اند که به ایران سفر نکنند و در صورت حضور به‌فوریت آنجا را ترک کنند.

ادامه مطلب
زمستان سرد و بدون دستمال توالت
تجزیه عملی اوکراین

زمستان سرد و بدون دستمال توالت

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ماشه بسته هشتم درحالی کشیده می‌شود که گویا به‌شکلی معکوس علیه اروپا عمل می‌کند: این تحریم‌ها همزمان با اعلام ورشکستگی شرکت بهداشتی هکل (Hakle) در آلمان اجرایی خواهند شد، درحالی‌که آلمان و خریداران اروپایی از هکل، با کمبود دستمال توالت در کشور مواجه هستند. برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه‌‌ها نیز، امید شرکت‌های آلمانی به کمک دولتی در راستای کاهش قیمت انرژی، باتوجه‌به انفجارهای خط لوله نورداستریم در دریای بالتیک نقش برآب شد. این‌گونه، زمستانی سرد و بدون دستمال توالت برای آلمان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

ادامه مطلب
انتخابات بسیار مهم بوسنی
آنچه گذشت، از انتخابات سراسری اکتبر ۲۰۲۲ بوسنی و هرزگوین

انتخابات بسیار مهم بوسنی

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران سیاسی؛ تشدید تنش‌های قومی-نژادی ماه های اخیر در این منطقه که ناشی از تحرکات جدی جدایی طلبانه ی صرب ها و همچنین تهدید کروات ها به تحریم انتخابات و ایجاد بن بست های سیاسی و برخی تحولات منطقه ای بوده؛ این انتخابات را به مهم‌ترین کارزار انتخاباتی از زمان پایان جنگ داخلی در این کشور تبدیل کرده است.

ادامه مطلب