نگاه ایرانی - آرشیو

برجام به دست تقدیر سپرده شده است؟
توقف ملالت بار مذاکرات

برجام به دست تقدیر سپرده شده است؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: به راستی کسی نمی‌داند که دلیل اصلی توقف ملالت‌بار کنونی که بیشترین آسیب آن متوجه کیان اقتصادی و تبعات آن در سطوح سیاسی – اجتماعی ایران است، چرا به نقطه انجماد گذشته بازگشته است. به رغم برخی اخبار و گزارش‌ها درباره دلیل یا دلایل بن‌بست کنونی، اما آنچه روشن است، ابهام جاری در چگونگی رسیدن به فرجامی است که می‌تواند به این وضع پایان دهد. تهران بارها گفته؛ ۹۸ درصد توافق حاصل شده و تنها دو درصد اختلاف‌ها باقی است که در صورت رفع آنها می‌توان توافق را امضا کرد. این دو درصد تا چه میزان برجسته است که توانسته ۹۸درصد توافق را تا نقطه «کم لن یکن» نزدیک کند؟  

ادامه مطلب
چرا اقتصاد برای ما اولویت نیست؟
وقتی من‌ها باید ما شوند

چرا اقتصاد برای ما اولویت نیست؟

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: آیزایا برلین (Isaiah Berlin) فیلسوف روسی تبار انگلیسی که هم روسیه را خوب می شناسد و هم غرب را، می گوید: هر وقت قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی جدا شد، آزادی متولد می شود. زمانی اقتصاد اولویت پیدا می کند که «من» ها، «ما» شوند.

ادامه مطلب
نقش آفرینی دو بانوی ایرانی در تاریخ معاصر پاکستان
«ناهید امیر تیمور کلالی» و «نصرت صابونچی اصفهانی»

نقش آفرینی دو بانوی ایرانی در تاریخ معاصر پاکستان

حسین ابراهیم خانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: وصلت برخی اشراف و نخبگان جوامع مسلمان شبه قاره هند با خانواده های مهاجر، اصیل و متمول ایرانی با انگیزه ارتقاء منزلت اجتماعی و همچنین امتزاج خاندانی مسبوق به سابقه بوده و خصوصا در کشور جدید التاسیس پاکستان با حضور برجسته دو بانوی ایرانی در عرصه حاکمیت و سیاست در  تاریخ کوتاه آن کشور ثبت و محفوظ مانده است.

ادامه مطلب
روسیه و انتخابات فرانسه
ترس از شکست مکرون رو به افزایش است

روسیه و انتخابات فرانسه

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از حساس ترین موضوعاتی که به زعم ناظران اوضاع داخلی فرانسه بیش از پیش سایه اش بر انتخابات و کاندیدای راست افراطی سنگین‌تر می‌شود، ارتباطات و مناسبات خانم مارین لوپن و آقای ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. سفر سال گذشته لوپن به مسکو و دیدارش با پوتین بازتاب گسترده‌ای در فضای سیاسی و افکار عمومی فرانسه به همراه داشته است ضمن اینکه موضوع دریافت تسهیلات مالی حزب "اجتماع ملی" لوپن از برخی بانک های روسی در سال ۲۰۱۴ به منظور بهره برداری در انتخابات محلی و استانی فرانسه و نیز دریافت مجدد وام و تسهیلاتی شبکه بانک های مجارستان برای هزینه کردن در انتخابات ریاست جمهوری سال  ۲۰۲۲ همچنان مورد توجه افکار عمومی فرانسویان است که با حساسیت و دقت فراوان و ضمن توجه به اتفاقات سال ۲۰۱۸ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده که به پیروزی ترامپ منجر شد، با حساسیت و دقت بسیار نسبت به مواضع خانم لوپن در قبال پاره‌ای موضوعات بین المللی را دنبال می کنند.

ادامه مطلب
تذکاری بر یک فتوای تقریبی
وقتی اندیشه تکفیری فاجعه می آفریند!

تذکاری بر یک فتوای تقریبی

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جا دارد به طور مکرر، فتوای صادر شده رهبر گرامی جمهوری اسلامی ایران آیت الله العظمی خامنه ای در سال  ۱۳۸۹ مبنی بر تحریم توهین به نمادهای اهل سنت را به جامعه مسلمانان یادآوری و بر اهمیت آن تاکید کرد، فتوایی که استقبال علمای شیعه و سنی جهان را در پی داشته است. هرچند فتوای مذکور در آن مقطع، پاسخی بود به توهین آشکار و بی شرمانه روحانی شیعه کویتی یاسر الحبیب به همسر رسول اعظم اسلام، اما مخاطب آن افراط گرایان و تاریخ تلخ جهل و جنایت بود که زهر تلخ و کشنده آن مدام جوامع اسلامی را مسموم کرده است. و جای تاسف است برخی از شیعیان ناآگاه همچنان بر طبل اختلاف شیعه و سنی می کوبند و فتوای رهبری از یادشان می رود که به روشنی اعلام داشتند: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت حرام است». فتوایی که در وقت خود از روی اعتقاد دینی و در مقام مرجعیت صادر شد تا وجوب شرعی پیدا کند.

ادامه مطلب
تحولات پاکستان آغازگر دومینو در غرب آسیا می شود؟
عمران‌خان هزینه پوتین را پرداخت

تحولات پاکستان آغازگر دومینو در غرب آسیا می شود؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: آینده، آبستن چه حوادثی در پاکستان و به تبع آن غرب آسیا خواهد بود را نمی‌توان با اطمینان پیش بینی کرد، اما آنچه روشن است اینکه واشنگتن و لندن در هیئت پیشقراولان شکستن اقتدار روسیه و به ویژه پوتین، بر‌ این اراده‌اند که در ادامه و پیامد جنگ اوکراین، برای پرونده‌های گشوده مانده در غرب آسیا  نیز تصمیم سازی کنند. همین مهم است که آینده را مملو از رخدادهای شگرف خواهد کرد.

ادامه مطلب
سرنوشتی که پوتین رقم زد
جنونی در پایان عمر سیاسی

سرنوشتی که پوتین رقم زد

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: به نظر می رسد دیکتاتورها در پایان عمر خود دچار جنون می شوند. موارد هیتلر، موسولینی، استالین، مائو، صدام، قذافی… و بسیاری دیگر شاهد این مدعاست. دلیل این امر جدا افتادن از حقایق به دلیل دیوار تملق و مجیزگویان و شکست های کوچک که به تدریج بزرگتر می شوند و ترس دیکتاتور از همه، به جز بی قابلیت ترین متملقین، که این امر گرفتاری را تشدید می کند. پوتین فعلاً علائم این بیماری را نشان داده و می تواند رفتار جنون آمیزی با شدت و حدت بیشتر از خود نشان دهد. 

ادامه مطلب
آینده آوردگاه اوکراین
در مربع تقسیم، تضعیف، تفوق یا توافق

آینده آوردگاه اوکراین

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تمام توجه به جنگ قابل درک است، اما آنچه در پایان اهمیت دارد این است که چگونه درگیری حل و فصل می شود. ممکن است اعلام دو گزینه یعنی تسلیم اوکراین و پذیرفتن خواسته های مسکو از طرفی و یا تسلیم شدن روسیه، تغییر رژیم در مسکو و پیگرد قانونی ولادیمیر پوتین به اتهامات مبهم جنایات جنگی از سوی دیگر، از نظر احساسی رضایت بخش باشد، اما هیچ یک از این نتایج محتمل نیست و به نظر می رسد اهداف طرفین برای جنگ، راه خوبی برای طولانی شدن جنگ و افزایش خطر است. و اگر جامعه جهانی به اهداف انسانی اهمیت می دهد، هدف فوری باید پایان دادن به جنگ قبل از وارد شدن خسارت بیشتر مادی و انسانی  باشد و هدف نهایی نیز باید نه فقط پایان دادن به درگیری، بلکه یک ترتیب سیاسی که احتمال تکرار آن را در آینده کاهش دهد همراه با حل و فصل نهایی مناقشه باشد.

ادامه مطلب
پوتین و تفکر احیای اوراسیا
حمله به اوکراین بر اساس کدام تئوری است؟

پوتین و تفکر احیای اوراسیا

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر چه واهمه از گرایش همسایگان به غرب را می توان محرکی بالقوه برای یک حمله نظامی دانست، اما انگیزه‌های طولانی ‌مدت پوتین برای حمله به اوکراین را می توان در ایدئولوژی اوراسیانیسم “ Eurasianism “ برآمده از افکار فلسفه سیاسی آلکساندر دوگین Aleksandr Gelyevich Dugin” “ که یکی از شناخته شده ترین ایدئولوگ های اوراسیانیسم است، جستجو کرد.

ادامه مطلب
اروپا و روسیه بازندگان بزرگ جنگ در اوکراین
فقر و ناسیونالیسم شدیدتر می شود

اروپا و روسیه بازندگان بزرگ جنگ در اوکراین

بهاء الدین بازرگانی گیلانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مردمان ناامید امروز اروپا، حسرت سیاستمداران با تدبیر و عاقلتر دیروز، امثال کنراد آدنائر، شارل دوگل، ویلی برانت، فرانسوا میتران، جولیو آندرئوتی و فیلیپ گونزالس را دارند. اروپا از نتایج مخرب جنگ، آوارگی، ناامنی، تورم، تنگنای مواد خام و مواد غذایی و قیمت گران انرژی وارداتی از آمریکا و تشدید وابستگی ها و تحمیل هزینه های سنگین تسلیحاتی و قشون سازی های مدرن متاثر است. اروپا در آینده فقیرتر و طبقات متوسط شهری ناتوان تر و ناراضی تر می شوند و این همه به واگرایی و تشدید حرکت های ناسیونالیستی و افراطی‌گرایی در قاره و فراقاره منجر خواهد شد. فردا روز آرامی نخواهد بود و دنیا از دیروز و امروز گرفتارتر می شود.

ادامه مطلب