نگاه ایرانی - آرشیو

خط لوله‌ گازی که قدرت ویژه‌ای به ترکیه و روسیه می‌دهد
ترک استریم تلفیقی از انرژی و سیاست بین الملل

خط لوله‌ گازی که قدرت ویژه‌ای به ترکیه و روسیه می‌دهد

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: پروژه ترک استریم در تلفیقی از انرژی و سیاست بین الملل از بسیاری جنبه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیت استراتژیک آن فراتر از یک خط لوله خواهد بود. بهنظر می رسد ترک استریم برای ترکیه فرصتی است تا در یک استراتژی هوشمندانه بتواند در ترکیبی از منافع همگرا و متناقض به بهترین تراز میان غرب و روسیه دست یابد.

ادامه مطلب
جهان حامی قلدرها شده است
باید چاره‌ای اندیشید

جهان حامی قلدرها شده است

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: اگر چه در گفتار و سیاست اعلامی بسیاری از کشورها و سازمانها در برابر اقدام آمریکا علیه ایران سکوت و یا حداقل از تأیید و همراهی با آن پرهیز کردند، اما در سیاست اعمالی با این قدرت زورگو و یا به تعبیر وزیر امور خارجه کشورمان «قلدر مدرسه» همراهی کردند و هر یک به طریقی کوشیدند حجم فشارها بر ایران را افزایش دهند و از این نمد کلاهی برای خود برگیرند. انگلیس در این زمینه از بقیه کشورها جلوتر بود و نه تنها به خاطر اقدامات خارج از عرف دیپلماتیک سفیرش در ایران عذرخواهی نکرد، بلکه نخست وزیر این کشور نخستین عضو غیر آمریکایی برجام بود که از لزوم جایگزینی این توافق بین المللی مورد تأیید شورای امنیت با طرح مورد نظر رییس جمهور آمریکا سخن گفت! 

ادامه مطلب
نگرانی اروپا از ماجراجویی‌های امریکا بعد از ترور سردار سلیمانی
حضور اروپاییان در پایگاه‌های نظامی غرب آسیا و گزینه خروج آنها از منطقه پس از تحولات اخیر

نگرانی اروپا از ماجراجویی‌های امریکا بعد از ترور سردار سلیمانی

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به‌طور کلی، حوادث مرتبط با ترور سردار سلیمانی و  پاسخ ایران از نظر کشورهای اروپایی و بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌الملل در آمریکا، دنباله منازعه ایران و آمریکا در مورد مسائل هسته‌ای است که لازم بود پیش از این در جریان توافق هسته‌ای به روش دیپلماتیک حل می شد، اما بی‌منطقی ترامپ تمام تلاش‌های بین‌المللی را عقیم گذاشت و بازی دردناکی را با مردم ایران و هم‌پیمانان اروپایی آمریکا آغاز کرد.

ادامه مطلب
سردار سلیمانی، انتقام و منافع ملی
دستور ترامپ برای ترور بی‌هدف نبوده است

سردار سلیمانی، انتقام و منافع ملی

عباس پرورده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تصمیم ها در کاخ سفید در امور داخلی و سیاست خارجی در یک بستر ساختاری شکل می گیرند. تاریخ روابط خارجی آمریکا و جنگ های آن این تصمیم گیری ساختاری را نشان می دهد. روسای جمهور باید سطحی از توانمندی اداره امور در داخل و نظام بین الملل را داشته باشند تا دور بعدی انتخابات موفق به کسب آراء آمریکایی ها شوند.

ادامه مطلب
قدرتنمایی مدیترانه ای ترکیه
مهندسی معادلات ژئوپلیتیک در مدیترانه

قدرتنمایی مدیترانه ای ترکیه

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مدیترانه به معنای دریای میان سرزمین ها پیوند دهنده سه قاره آسیا و اروپا و آفریقا بوده و ترکیه قوی ترین قدرت منطقه ای در دریای مدیترانه شرقی طی یک دهه گذشته تلاش کرده تا نوعی از حضور هژمونیک منطقه ای را در این دریا بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون حقوق دریاها برقرار کند.

ادامه مطلب
شهید حاج قاسم، دلیر بی نظیر جریان مقاومت
ملت ایران راهت را ادامه می‌دهند

شهید حاج قاسم، دلیر بی نظیر جریان مقاومت

صادق خرازی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: خط مقاومت، دنیای اسلام، جهان عرب مدیون حاج قاسم سلیمانی هستند که در راه مقاومت و اسلام از جان و دل مایه گذاشت. در آخر هم جان بر کف شهید شد. امریکایی ها هنگامی که دیدند توان مقابله و حذف او را از راه های توطئه آمیز و ترورهای کور ندارند، خود وارد میدان شدند و مستقیما او را حذف کردند. حاج قاسم قربانی استیصال سیاست های شوم ایالات متحده و ایادی او در منطقه شد. غافل از این که حاج قاسم یک فرد بود، ملت ایران همه حاج قاسم هستند و با خون و دل و با نقشه راه او راهش را ادامه می دهند. یادش گرامی و راهش پررهرو باد.

ادامه مطلب
به فکر انتقام به شیوه ژاپن و آلمان باشیم
جنگ ، شجاعت و تکنولوژی

به فکر انتقام به شیوه ژاپن و آلمان باشیم

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: قاسم سلیمانی رفت اما سیستمی که او در تقویت آن نقش اساسی داشته مانده است. می توان انتقام او را گرفت، اما هر گامی در این جهت باید هوشمندانه باشد. در این میان می توان این انتقام را به شیوه آلمانی و ژاپنی و .‌.. نیز گرفت. آلمان و ژاپن امروز  به  جایگاه و اهدافی دست یافته اند که با جنگ بدان هرگز نرسیده و نمی رسیدند. باشد که تجربه ها محل درس باشد.

ادامه مطلب
اروپا به جای عمل به تعهدات گستاخی می‌کند
اعتراض ایران به انفعال

اروپا به جای عمل به تعهدات گستاخی می‌کند

جلال خوشچهره در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: تروئیکای اروپایی می‌تواند مواضع متبوع خود را بیان کند اگر به همین اندازه درقبال خواست شکیبایی ایران مسئولیت پذیر باشد. گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود، پاسخ طبیعی و اعتراضی به اقدام‌های آتش افروزانه دولت امریکا و انفعال فراموش نشدنی اروپائیانی است که رفته رفته با سیاست‌های امریکا هم‌سو شده و از ایران یکجانبه مطالبه می‌کنند.

ادامه مطلب
ابتکار عمل برای انتقام خون سردار سلیمانی دست ماست اما به دام هم نمی‌افتیم
نگهبان استقلال، تمامیّت ارضی و یکپارچگی ملی ایران هستیم

ابتکار عمل برای انتقام خون سردار سلیمانی دست ماست اما به دام هم نمی‌افتیم

عباس آخوندی در یادداشتی می‌نویسد: - اقدام امریکا، ظرفیت بالا گرفتن درگیری‌ها و منازعات بی‌پایان در منطقه را دارد. در چنین فضایی، ایران، بی‌گمان در عینِ حالی که حق انتقام و اقدام متقابل را برای خود حفظ می‌کند، چه به لحاظ انسانی و چه به لحاظ حفظ منافع ملی خود درصدد گسترش منازعات و توسعه‌ درگیری‌ها بر نخواهد آمد. بنابراین، ابتکار انتخاب مکان، زمان و نوع عملیات تلافی‌جویانه را برای خود حفظ می‌کند و در دام اسرائیل و عامل وی، ترامپ در یک اقدام کور و اندیشیده‌نشده نخواهد افتاد.   

ادامه مطلب
ایران در شوک: عصر پساسردار
حمله به سردار سلیمانی، به اندازه حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک تروریستی است

ایران در شوک: عصر پساسردار

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: ، از دیروز که شهادت سردار را تسلیت گفته‌ام انبوه سؤالات، ناسزاها و البته تردیدهای توأم با احترام به سویم روانه شده است. جامعه سرشار از پرسش است. این پرسش‌ها اگر بهانه گفت‌وگو نشوند و پاسخ نگیرند، آن شوک، بی‌اطمینانی و شکاف به نحو فزاینده‌ای عمیق‌تر خواهد شد. نمی‌دانم در هیاهوی صداهای انتقام، کسی به آن‌چه زیر پوست شهر می‌گذرد فکر می‌کند و برای فردا طرحی دارد.

ادامه مطلب