نگاه ایرانی - آرشیو

مجلس لبنان، عبور یا توقف در بحران؟
آبنده پرابهامی در انتظار است

مجلس لبنان، عبور یا توقف در بحران؟

جلال خوش چهره در نوشتاری بر این باور است که انتخابات ۱۵ می ‌۲۰۲۲ مجلس لبنان، نقطه عطفی تازه‌ در تاریخ این کشور است؛ نه از این بابت که مجلس جدید بازتاب خواست‌های معترضان اکتبر است، بلکه نمایشی از وزن‌کشی‌های تازه‌ میان طوایف و جریان‌های سیاسی است که آینده لبنان را می‌تواند در مسیری پرابهام قرار دهد

ادامه مطلب
عضویت سوئد و فنلاند در ناتو؛ استراتژی آمریکا برای مهار خرس روسی
تقابل تسلیحاتی و سیاسی میان روسیه و غرب افزایش می یابد

عضویت سوئد و فنلاند در ناتو؛ استراتژی آمریکا برای مهار خرس روسی

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: وس‌ها به صورت کاملاً آشکار پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان سازمان آتلانتیک شمالی را یک خطر جدی برای خود می‌دانند و از این رو در صورت عضویت این دو کشور در ناتو، در آینده ای نه چندان دور شاهد یک تقابل تسلیحاتی و سیاسی میان روسیه با جبهه غرب خواهیم بود. بر این اساس، استقرار موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در مرز روسیه با فنلاند و سایر کشورهای اروپایی از سوی کرملین، حمله به دیگر کشورهای ذره‌ای اروپایی که با روسیه هم مرز هستند، استفاده از قطع صادرات یا گران کردن حامل های انرژی به عنوان ابزار فشار بر کشورهای اروپایی و البته تلاش کرملین برای یارگیری و تشکیل پیمان نظامی متقابل، برخی راهکارهایی هستند که ممکن است روسیه در واکنش به این تصمیم، در پیش بگیرد. 

ادامه مطلب
تبعات اوکراین بر آینده اروپا
نگاهی ایرانی

تبعات اوکراین بر آینده اروپا

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برای جمهوری اسلامی؛ بدون ایجاد شبکه دیپلماتیک مجرب – متمرکز در سفارت خانه ها با نظارت – کنترل command & control در مرکز؛ هیچ گونه بهره برداری متصور نیست.

ادامه مطلب
ناتو و کاربرد جنگ افزارهای شناختی در حوزه های عملیاتی
حوزه جدیدی که اضافه شده است

ناتو و کاربرد جنگ افزارهای شناختی در حوزه های عملیاتی

دکتر پیروز غفرانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در چارچوب ابزارهای عملیات نظامی جدید، ناتو جنگ افزارهای شناختی را به عنوان حوزه ای جدید به حوزه های پیشین هوایی، دریایی، زمینی، فضایی و مجازی اضافه کرده و ذهن انسان را به عنوان عرصه جدیدی برای کارزار نظامی تعریف کرده است. 

ادامه مطلب
صادرات آب به یک هزارم قیمت چرا؟!
الزام اصلاح الگوی صادراتی!

صادرات آب به یک هزارم قیمت چرا؟!

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در عین حال که جنگ اکراین موجب ارتقاء اهمیت محصولات کشاورزی در سبد مبادلات جهانی شده است، اخباری مبنی بر صادرات روزانه بیش از ۷۰۰ کانتینر هندوانه از ایران به ترکیه منتشر شد؛ خبری که با واکنش‌های متعددی روبه رو شد، چراکه ایران در شرایط بحران آب قرار دارد و صادرات هندوانه در واقع صادرات آب به حساب می آید و چنانچه بهای بطری یک لیتری آب آشامیدنی در بیشتر کشورهای همسایه و ترکیه قریب یک دلار دانسته و برای هر کیلو هندوانه نیز حدود ۳۵۰ لیتر آب مصوف شده و هر سه کیلو هندوانه قریب یک دلار ارز آوری داشته باشد به مفهوم صادرات مفت منابع آبی کشور هستیم.

ادامه مطلب
جایگاه ایران در نظم جدید جهانی
الزاماتی که باید به آن توجه داشت

جایگاه ایران در نظم جدید جهانی

علی ربیعی در یادداشتی می نویسد: ایران باید در نظم در حال قوام جهانی نقشی شایسته خود بیابد. می دانیم که دوره گذار از یک نظم بین المللی به نظم جدید بین‌المللی مستلزم عبور از یک دوره گذار بی نظمی است؛ دورانی که در آن مقررات بین المللی که تا کنون معتبر بوده‌اند به چالش گرفته می‌شود و سلسله مراتب ژئوپولیتیکی نظم سابق به هم می ریزد. به این ترتیب، قدرت های کوچکتری که انتظار نمی رفت، گاهی قادر به نقش آفرینی های موثرتری می شوند و قدرت های بزرگی که انتظار می رفت، گاهی از نقش آفرینی های موفقیت آمیز باز می مانند.

ادامه مطلب
آلمان گرفتار معمای جنگ روسیه در اوکراین
فشارهای داخلی و خارجی که بر برلین است

آلمان گرفتار معمای جنگ روسیه در اوکراین

بهاء الدین بازرگانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یورگن هابر ماس، فیلسوف برجسته آلمانی از این جمله است که تازگی از مواضع محتاطانه صدراعظم کشورش و تردید او در کمک تسلیحاتی سنگین به اوکراین به دفاع برخاست. وی ضمن محکوم کردن پوتین و ضرورت حمایت از اوکراین، اما نسبت به استحاله جنبش صلح طلبی آلمان پس از جنگ دوم هشدار داد و دربارۀ کشیده شدن مجدد پای کشور به جنگ و پایان رویکردهای دیالوگ و صلح در آلمان، ابراز نگرانی کرد. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه سابق آلمان نیز طی مصاحبه ای، در دفاع از اشتاین مایر، رئیس جمهوری، دست به انتقاد و افشاگری کم سابقه پیرامون عملکردهای تند و غیرمنطقی دولت های کیف ظرف حدود یک دهه اخیر زد.

ادامه مطلب
یکی از آسیب های جدی چرخش معیوب قدرت
در سایه ناکارامدی احزاب

یکی از آسیب های جدی چرخش معیوب قدرت

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از آسیب های جدی چرخش معیوب قدرت، ایجاد احساس ماندگاری و آسودگی خاطر در نخبگان سیاسی و عدم تمایل و تلاش آنها برای بهبود عملکردها و ارتقای کارایی خویش است؛ فردی که تصدی پستهای کلیدی را برای خود تضمین شده و حتمی می داند و مطمئن است چنانکه در یک پست قرار نگرفت، قطعا پست مناسبی دیگری به او داده خوهد شد، دیگر انگیزه ای برای ارتقای توانمندی‌ها و تعهدات شخصی و جلب نظر شهروندان ندارد و صرفا بیان برخی شعارهای فرینده و عوامانه و البته تقویت زد و بندهای سیاسی لازم را برای موفقیت خویش کافی می بیند. 

ادامه مطلب
جنگ اوکراین، فصل جدید تاریخ
کاری که پوتین کرد

جنگ اوکراین، فصل جدید تاریخ

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پوتین می‌خواهد اعلام کند که جنگ در اوکراین به جهان پس از فروپاشی شوروی پایان خواهد داد و در فضای جدید هژمونی منطقه‌ای روسیه افزایش یافته و جهان چندقطبی‌تر شکل خواهد گرفت

ادامه مطلب
عمران خان پاکستان، فرشته نجاتی که نبود
سرنوشت نافرجام آقای نخست وزیر

عمران خان پاکستان، فرشته نجاتی که نبود

حسین ابراهیم خانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سرنوشت نافرجام دولت عمران خان با تعابیر و تفاسیر متفاوتی همراه بوده است. غالب این آراء و گمانه زنی ها متاثر از ادعا های اثبات نشده عمران خان و هواداران وی و مبنای دخیل بودن توطئه خارجی و خصوصا طراحی امریکا برای ساقط کردن دولت او استوار بوده اند. تحلیل وقایع اخیر پاکستان و ریشه یابی علل این رخداد نیازمند نگاه مجدد به ساختار سیاسی ، کارکرد نهاد های حکومتی، جایگاه احزاب و شخصیت های سیاسی و نهایتا چگونگی روابط خارجی پاکستان می باشد.

ادامه مطلب