انتخاب سردبیر - آرشیو

تهدید کرونا ویروس و آینده نامعلوم امنیت جهانی
سه نکته ای که باید درباره آنها تامل کرد

تهدید کرونا ویروس و آینده نامعلوم امنیت جهانی

محمد سالاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اصولا تلاش کشورها در دنیای پسا دو جنگ جهانی این بود که امنیت و صلح ایجاد کنند و بدین منظور با رویکردهای همکاری جویانه؛ نهادهای بین المللی صلح را برای مقابله با تهدیدات به وجود آوردند ولی چرا هنوز ناامنی و مخاطرات جدید جامعه بین المللی را تهدید می کند؟  جدیدترین تهدید شیوع همه گیر ویروس کرونا است که  توانسته مرزهای ملی را درنوردیده و در مدت زمان کوتاهی حیات انسانی را در فراسوی مرزها هدف قرار دهد.

ادامه مطلب
ایالات متحده به فکر تکمیل فشار حداکثری با استفاده ابزاری از کرونا
جامعه غربی در برابر ملت ایران مسئول است

ایالات متحده به فکر تکمیل فشار حداکثری با استفاده ابزاری از کرونا

سعید محمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از موثرترین راه ها برای مبارزه با کرونا، تعطیلی شهرها (قرنطینه) یا محدودیت در رفت و آمدها است. با چنین رویکردی بسیاری از مردم با کاهش درآمدی مواجه می شوند و دولت ها موظفند جبران خسارت کنند. بر این اساس کشورهای مختلف ده ها میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته اند، ولی دولت ایران در این زمینه با مشکل جدی مواجه است، چرا که منبع اصلی درآمد آن (فروش نفت) به خاطر تحریم جنایتکارانه آمریکا تعطیل است. برای تهیه و واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیز نیاز به درآمد هست، این در حالی است که اگر بودجه لازم برای این امر هم تامین شود، همان تروریسم اقتصادی راه های تبادلات مالی و پولی با کشورها و شرکت های مختلف خارجی را بسته و ایران با سختی های طاقت فرسایی در این مسیر مواجه است. حتی آمریکا در این شرایط سخت، اجازه استفاده از مبالغ بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را نمی دهد تا فشار حداکثری خود علیه مردم مظلوم کشورمان را تکمیل کند.

ادامه مطلب
عدنان الزرفی، سیاست‌بازی که حکم نخست‌وزیری گرفته است
مردی اهل بده‌بستان‌های سیاسی

عدنان الزرفی، سیاست‌بازی که حکم نخست‌وزیری گرفته است

علی موسوی خلخالی می‌نویسد: زرفی ۳۰ روز کاری فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد. تا این لحظه مخالفت‌ها با او بسیار است که می‌تواند کار او را سخت و چه بسا موجب شکست او شود. به دلیل این که او فردی با نمایندگان وارد مذاکره شده و روسای فراکسیون‌ها را دور زده است احتمال این که تلاش‌هایش به شکست بینجامد وجود دارد. البته نباید توانایی بالای چانه‌زنی او را دست کم گرفت که امتیازی برای او محسوب می‌شود.

ادامه مطلب
دولت امریکا در حل بحران کرونا سردرگم است/پیش بینی می شود حداقل سه سال درگیر بحران باشیم
مگی اسمیث، عضو موسسه هریتیج در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی:

دولت امریکا در حل بحران کرونا سردرگم است/پیش بینی می شود حداقل سه سال درگیر بحران باشیم

مگی اسمیث در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بنا به مطالعات اخیر دانشگاه پنسیلوانیا دست کم تا سه سال آینده به انحای مختلف درگیر بحران ویروس کرونا خواهیم بود. ما هنوز برای این پدیده نه برنامه ای داریم نه استراتژی و نه سیاست روشن. در حالی که سرعت شیوع فراتر از آن چیزی است که انتظار داریم و پیش بینی می کنیم.

ادامه مطلب
جنگ بیولوژیک جنگی بدون شلیک حتی یک گلوله
زنگ جنگ جهانی سوم به صدا درآمد

جنگ بیولوژیک جنگی بدون شلیک حتی یک گلوله

آرش قربانی سپهر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر وضع به همین شکل ادامه یابد، ویروس کرونا زندگی بشر را با چالشی جدی مواجه می کند. به طوریکه وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی تمام کشورها مختل خواهد شد و کشورها دیگر نمی توانند آن را کنترل کنند و این ویروس سراسر جهان را دربر خواهد گرفت و روی بدن انسان ها ماندگار خواهد شد و به طوری می توان گفت اگر به فکر درمان آن نباشیم، فاجعه قرن به دست خود انسان برای نابودی انسان رقم خواهد خورد و چیزی در حدود ۵۰ درصد کره زمین قربانیان آن خواهند بود و تعدادی دیگر که باقی می مانند تا زمانی که زنده اند عوارض آن بر بدنشان باقی خواهد ماند.

ادامه مطلب
بهانه جویی های امریکا برای تداوم حضور در بلاد رافدین
آینده امنیتی عراق!

بهانه جویی های امریکا برای تداوم حضور در بلاد رافدین

نباید فراموش کرد که خط قرمز آمریکا، کشته و مجروح شدن نیروهایش در عراق است. از این رو در صورت تداوم حملات خمپاره ای و راکتی و افزایش تلفات نیروهای آمریکایی، واشنگتن ضمن موج سورای رسانه ای، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی به به منظور حمله به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نظامی همسو با تهران در عراق از طریق برخی اتهام زنی ها، به دنبال کنار گذاشتن جنگ با تروریسم و در ادامه تلاش برای احیای هسته ای خفته داعش در عراق خواهد بود تا بهانه برای تداوم هر چه بیشتر خود در این کشور را فراهم آورد. چرا که بدون شک ایالات متحده آمریکا هیچ گاه خاک عراق را به دلایل متعدد ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئوانرژیک ترک نخواهد کرد. کما این که در همین راستا ما شاهد رفتار پارادوکسیکالی از جانب کاخ سفید بودیم.

ادامه مطلب
آیا پایان دهکده جهانی نزدیک است؟
شیوع کرونا؛ تاثیر بر رژیم های بین الملل و قدرت از دیدگاه نئولیبرالیسم

آیا پایان دهکده جهانی نزدیک است؟

پاتریک ساهاکیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در جوامع مختلف، افراد در مواجهه با خطر تهدید وجودی کرونا، خواهان ورود دولت ها به این امر بوده و انتظار دارند دولت ها در مقابله با تهدیدات زیستی آن واکنشی بروز دهند.

ادامه مطلب
تهران چگونه می تواند از واشنگتن شکایت کند
مستند سازی حقوقی اعمال مجرمانه دولت آمریکا در مورد تحریم غذا و دارو

تهران چگونه می تواند از واشنگتن شکایت کند

رضا رسالت در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مستند سازی حقوقی، تمرکز باید بر آن وجوهی باشد که بتوان نزد محاکم بین المللی حداکثر بهره برداری را کرد. به همین خاطر صدمات ناشی از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی که منجر به فوت یا نقص عضو و یا دیگر صدمات به اتباع کشورمان شده باید مورد توجه و تمرکز قرار گیرد. 

ادامه مطلب
کرونا و ملاحظات ترور بیولوژیک
اتفاقی که سابقه تاریخی دارد

کرونا و ملاحظات ترور بیولوژیک

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گذشته از گسترش تلفات انسانی در مواردی مثل سارس و کرونا، به هم پیوستگی اقتصاد جهانی عملا باعث شده است که بروز بحران هایی از این دست، در کوتاه ترین فاصله دومینو وار بورس های جهان را تحت تاثیر قرار دهد. بنا بر یک پیش بینی، اقتصاد جهان ۲/۷ تریلیون دلار از قبال شیوع کرونا لطمه خواهد دید که سهم آمریکا در این میان قابل توجه است. در حالی که ابتدا تصور می‌شد فقط چین از بابت کرونا متضرر شود اما سقوط بی‌سابقه بورس های توکیو، لندن، امریکا و اتحادیه اروپا این تصور را ابطال کرد.

ادامه مطلب
تجربه استثنائی مردم عراق در یک سالی که گذشت
از سرنگونی دولت تا پیگیری مطالبات تا لحظه آخر

تجربه استثنائی مردم عراق در یک سالی که گذشت

علی موسوی خلخالی می نویسد: عراق سال گذشته، یکی از بهترین دولت های دوران بعد از سرنگونی حکومت صدام حسین را پشت سر گذاشت. دولتی متشکل از وزرایی خبره که در طول یک سال توانستند دستاوردهای مهمی را رقم بزنند. بی شک عادل عبدالمهدی، به عنوان یکی از استراتژیست های مهم عراقی در تمامی زمینه های اقتصادی و سیاسی، در طول یک سال توانست دستاوردهای مهمی را به ارمغان آورد. می توان به صراحت ادعا کرد کاری که او در فرصت حدودا ۱۰ ماهه خود انجام داد، از لحاظ زیربنایی و توسعه های اقتصادی، هیچ دولتی نه تنها در این ۱۷ سال بلکه در کل تاریخ عراق انجام نداده بود.

ادامه مطلب