مگی اسمیث، عضو موسسه هریتیج در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی:

دولت امریکا در حل بحران کرونا سردرگم است/پیش بینی می شود حداقل سه سال درگیر بحران باشیم

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹۰۲۴۲ آمریکا انتخاب سردبیر
مگی اسمیث در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بنا به مطالعات اخیر دانشگاه پنسیلوانیا دست کم تا سه سال آینده به انحای مختلف درگیر بحران ویروس کرونا خواهیم بود. ما هنوز برای این پدیده نه برنامه ای داریم نه استراتژی و نه سیاست روشن. در حالی که سرعت شیوع فراتر از آن چیزی است که انتظار داریم و پیش بینی می کنیم.
دولت امریکا در حل بحران کرونا سردرگم است/پیش بینی می شود حداقل سه سال درگیر بحران باشیم

نویسنده: مگی اسمیث، عضو موسسه هریتیج

دیپلماسی ایرانی: سال 2020 یکی از بحرانی ترین سال های ایالات متحده امریکاست. امریکا این سال را از همان ابتدا با بحران آغاز کرد. ما امریکایی ها همچنان راه حلی برای بحران های پیش روی خودمان نداریم. دولتمردان ما بحران را تازه لمس کرده اند و به نظر می رسد در برابر آن فاقد برنامه هستند. در حالی که مشکلات ما روز به روز در حال افزایش است و می رود بحران آسیب های جدی به زندگی روزمره مردم وارد کند، به نظر می رسد دولتمردان ما همچنان در برابر برخورد با آن سردرگم هستند. 

ما یک سردرگمی را در هم در روابط بین المللی و هم در سیاست داخلی خود از سوی دولتمردانمان شاهدیم. باید اعتراف کنیم نه احزاب چپ و دموکرات ما و نه احزاب محافظه کار و جمهوریخواهمان برنامه ای برای رویارویی با مشکلات پیش روی کشور ندارند. 

جدیدترین بحران، شیوع ویروس کروناست که به اعتقاد من و بسیاری از همفکرانم تاثیرات شگرفی بر آینده امریکا و سیاست خارجی و داخلی آن خواهد گذاشت. به اعتقاد ما اگر دولت امریکا نتواند در مهار بحران ویروس کرونا موفق عمل کند و آن طور که انتظار می رود و شایسته و بایسته است، با آن به مبارزه برخیزد و بر آن تسلط یابد و آن را کنترل کند، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد که چه بسا بی سابقه باشد و راه حلی هم برای آنها نداشته باشد.

ما محافظه کاران معتقدیم که تاکتیک محافظه کاری و رویکرد ما بهتر می تواند در حل بحران کمک کند و نگاه های حزب دموکرات و چپ های رادیکال کمکی به حل بحران های کشور نمی کند اما این که جناحی عمل کنیم و کاری برای حل مشکل ویروس کرونا انجام ندهیم ضربه ای سخت بر ما و آینده کشور ما وارد می کند. بی شک در بحران های این چنینی باید از ظرفیت ها و تجربیات هر دو حزب استفاده کرد و اختلافات را کنار گذاشت و بحرانی به این مهمی را با عینک حزبی ندید.

متاسفانه آنچه اکنون در ایالات متحده شاهدیم نزاع بی پایان جناح های رقیب دموکرات و جمهوریخواه در مبارزه با کروناست. گویی خطری را حس نکرده اند و باور نمی کنند که سرگرم شدن در رقابت های سیاسی در حالی که تب ویروس کرونا می رود جامعه امریکا را به دردی سخت مبتلا کند، تا چه اندازه به ضرر ملت و آینده امریکا تمام خواهد شد.   

بنا به مطالعات اخیر دانشگاه پنسیلوانیا دست کم تا سه سال آینده به انحای مختلف درگیر بحران ویروس کرونا خواهیم بود. ما هنوز برای این پدیده نه برنامه ای داریم نه استراتژی و نه سیاست روشن. در حالی که سرعت شیوع فراتر از آن چیزی است که انتظار داریم و پیش بینی می کنیم.

سیاست هایی که از سال 2017 و بعد از دور شدن دموکرات ها و جناح چپ بر کاخ سفید در موضوع مالیات ها و پذیرش مهاجرین در پیش گرفته شده است به نظر می رسد اکنون کارایی ندارند و تنها می توانند باعث افزایش مشکلات دولت امریکا و به تبع آن باری اضافه بر دوش ملت امریکا باشند. 

دولت امریکا چاره ای ندارد که در سیاست های داخلی و بین المللی خود تجدید نظر کند و این تجدید نظر باید فوری و همین الآن بدون هیچ گونه فوت وقتی صورت بگیرد وگرنه آینده ای در انتظار ما خواهد بود که به شدت مشکل آفرین خواهد شد و آسیب جدی به اعتبار و آینده کشور امریکا خواهد زد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ویروس کرونا بنیاد هریتیج ایالات متحده امریکا شیوع ویروس کرونا دونالد ترامپ دولت امریکا حزب دموکرات امریکا حزب جمهوریخواه امریکا


( ۹ )

نظر شما :