انتخاب سردبیر - آرشیو

اشتباه استراتژیک اروپا علیه ایران
تشدید تحریم ها راه به جایی نمی برد

اشتباه استراتژیک اروپا علیه ایران

حسن اوجی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اساس تحریم ها معمولا برای وادار کردن تغییر مسیر دولت ها و ملت هاست و معمولا دو هدف را در پی دارد ۱- تضعیف کشور به نحوی که به مرز فروپاشی و سقوط بینجامد و ۲- ایجاد پیش زمینه های حمله به یک کشور و تغییر سازوکارهای آن. در هر دو مورد تحریم ها به طور چشمگیری ناموفق عمل کرده است. به طور مثال در مورد کوبا تحریم ۵۰ ساله آمریکا همچنان ناموفق بوده ومردم این کشور به دولت مستقل خویش بالیده و آمریکا نتوانسته است علیه آنها اقدام موثری را انجام دهد. 

ادامه مطلب
داعش، ایغورها و شبکه حقانی
جنگ تروریست ها با طالبان

داعش، ایغورها و شبکه حقانی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تصور عام بر این است که داعش، بیرون آمده از بطن طالبان به خصوص شبکه حقانی است. طالبان به خصوص شبکه حقانی، بانی اصلی داعش در افغانستان است. شبکه حقانی با کمک مستقیم تسلیحاتی و مشاوره های جنگی، یک بخش فعالی را در اختیار داعش قرار داده است. این کار ناشی از ماموریت اصلی این شبکه در فعال سازی و گسترش داعش و هم در جهت رقابت های درونی با سایر گروه های طالبان است. اما اصل قضیه گونه ی دیگر است که به دور تازه ی از جنگ لفظی که زمینه ساز سناریو های جدید در جغرافیای افغانستان است رقم زده است. 

ادامه مطلب
درباره انصراف ایتالیا از حضور در جاده ابریشم نوین چین
دلایل و پیامدها

درباره انصراف ایتالیا از حضور در جاده ابریشم نوین چین

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رشد اقتصاد چین مساوی با فروپاشی اقتصاد غرب و یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت با محدودشدن رشد اقتصادی غرب مساوی است. عملاً کالاهای چینی به‌دلیل این‌که در سطح انبوه تولید می‌شوند و کارگران چینی به نسبت کارگران سایر کشورها ارزان‌قیمت‌تر محسوب می‌شوند، یک مزیت قیمتی را در برابر کالاهای اروپایی دارا هستند، در نتیجه با هجوم کالاهای ارزان‌قیمت چینی به‌سمت اتحادیه اروپا از طریق کریدور جاده ابریشم نوین عملاً ممکن است رشد اقتصادی اتحادیه اروپا با مشکلاتی مواجه شود و حتی بخشی از صنایع این کشورها ور شکست شوند.

ادامه مطلب
زنده باد حقوق کودکان
هدف ایجاد کنوانسیون حقوق کودک، زندگی بهتر برای آنان است

زنده باد حقوق کودکان

محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یونیسف در جدیدترین گزارش خود در سال (۲۰۲۳) با عنوان چشم‌انداز حقوق کودکان در سال (۲۰۲۳) میلادی، خاطرنشان کرده که کودکان با مجموعه‌ای از بحران‌‌های بزرگ از جمله ادامه‌ی همه‌گیری کرونا، جنگ بزرگ در اروپا، بحران انرژی، افزایش تورم و فقر چند بعدی ، ناامنی غذایی ، شکاف دیجیتالی و اینترنت را از چالش‌ها و بحران‌های مهم زندگی کودکان اعلام کرده ‌است.

ادامه مطلب
تجارت دریایی با طعم باروت و تیزی خنجر
انصارالله و تقابل با منافع صهیونیسم بین الملل

تجارت دریایی با طعم باروت و تیزی خنجر

غفور کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: علی رغم عدم سلطه گروه انصار الله بر تمامی خاک یمن و همچنین جزایر راهبردی میون و سقطرا در دهانه تنگه باب المندب، خلیج عدن و استان های مشرف بر دریای عرب این گروه بر سواحل مهم دریای سرخ تسط داشته و منافع اسرائیل، صهیونیسم بین الملل و حامیانش در دریای سرخ را به خطر انداخته است.

ادامه مطلب
چگونه انقلاب‌ها مسیر سقوط را پیش می‌گیرند
نگاهی اجمالی به برخی انقلاب‌ها

چگونه انقلاب‌ها مسیر سقوط را پیش می‌گیرند

عیسی محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ماکلاکوف سیاستمدار لیبرال، روسیه را با خودرویی مقایسه کرد که توسط یک راننده دیوانه هدایت می‌شد. ماکلاکوف معتقد بود: مسافران می‌دانستند که دورنمای سیاست کشور چندان خوشایند نیست، اما هیچ‌کس جرات نداشت، فرمان را از ترس اینکه تصادف کند، بگیرد.

ادامه مطلب
پکن می خواهد آقای خوب منطقه باشد
استراتژی هوشمندانه چین در بحران غزه

پکن می خواهد آقای خوب منطقه باشد

مهناز گودرزی و علیرضا سهرابی نور در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: خاورمیانه با هویت ها و الگوهای شکننده خود، همیشه صحنه تقابل قدرت ها در راستای کسب منافع آنها بوده و روزی ایالات متحده و بریتانیا در این منطقه حضور کامل داشتند، امروز هم چین به آنها اضافه شده است.

ادامه مطلب
فلسطین و بیداری شهروندان ایالات متحده
برخاستن وجدان های خفته

فلسطین و بیداری شهروندان ایالات متحده

احمدرضا تمدن در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همخوانی داستان ورود کریستوف کولُمب به سرزمین آمریکا و نحوه ورود صهیونیست ها به سرزمین فلسطین و استقبال میزبان از میهمان و در ادامه غارت ها و شبیخون های میهمان همه و همه می تواند بستر مناسبی برای تبیین درست موضوع در ذهن شهروندان آمریکایی ایجاد کند. 

ادامه مطلب
چرا امریکا به جنگ غزه بیش از اسرائیل اصرار دارد؟!
تاثیرگذاری دو عامل توازن و انتخابات

چرا امریکا به جنگ غزه بیش از اسرائیل اصرار دارد؟!

علی موسوی خلخالی می نویسد: به نظر می رسد همین الآن اگر اسرائیل بگوید که حاضر است آتش بس را بپذیرد (که نمی پذیرد) این امریکاست که بر ادامه جنگ اصرار داشته باشد. چرا باید امریکا به دنبال تداوم جنگ در غزه باشد؟! دست کم دو دلیل را می توان برای تمایل امریکا برای ادامه جنگ متصور بود؛ نخست تحمیل توازن مورد قبول امریکا بر منطقه و دیگری افکار عمومی امریکا و انتخابات پیش روی این کشور.

ادامه مطلب
ایران در دام الگوی سیاست یهودی اردوغان در غزه!
دامی که فقط منافع آنکارا را تامین می کند

ایران در دام الگوی سیاست یهودی اردوغان در غزه!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سیاستگذاری خارجی دولت ترکیه در دو دهه حکمرانی اردوغان به‌ویژه در مسئله فلسطین و اسرائیل، بیشتر بر سیاست اعلامی نیرنگ‌گونه استوار بوده است. فرآیندی که سیاست اعلامی انقلابی و اسلامی اردوغان در حمایت از آرمان آزادی قدس و فلسطین با تندی و تحکم موضع و سخن اردوغان علیه سران اسرائیل در رسانه‌های این کشور و جهان اسلام مورد استقبال و تشویق افکار عمومی قرار گرفته و فریب مسلمانان به خوبی اجرا می‌شود.

ادامه مطلب