انتخاب سردبیر - آرشیو

اهداف امریکا از انتشار خبر دست داشتن اسرائیل و کردها در ترور سردار سلیمانی
پیام هایی که بایدن با این اقدام فرستاد

اهداف امریکا از انتشار خبر دست داشتن اسرائیل و کردها در ترور سردار سلیمانی

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسرائیل و دولت بایدن دارای تضادهایی هستند و تضادهای اسرائیل و دولت بایدن بیشتر از دوران ترامپ است. انتشار این فایل شاید از دیدگاه تشدید تضادهای دولت بایدن و اسرائیل قابل واکاوی باشد.

ادامه مطلب
هدف، عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل است؟
فرآیند جدید روابط در آسیای جنوب غربی آسیا

هدف، عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل است؟

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ناکارآمدی و بلکه سکوت و بی‌ارادگی سازمان همکاری اسلامی در مقابل روند عادی‌سازی کشورهای عربی با اسرائیل در  سال ۲۰۲۰ و حتی سکوت در مقابل رویکرد ستیزه‌جویانه اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی را می‌توان مؤلفه‌ای مهم از سیاست تغییر یا چرخش روند سیاستگذاری سازمان همکاری اسلامی برای تعامل با اسرائیل قلمداد کرد.

ادامه مطلب
دولت سیزدهم با هر رئیس جمهوری به مسیر ۸۴ و ۸۸ باز نخواهد گشت
تاثیر کاهش مشارکت بر آینده سیاست خارجی کشور چیست؟

دولت سیزدهم با هر رئیس جمهوری به مسیر ۸۴ و ۸۸ باز نخواهد گشت

سید جلال ساداتیان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیرات مخرب کاهش مشارکت در انتخابات بر آینده سیاست خارجی کشور بر این نکته تاکید دارد که تمام نظام های سیاسی در جهان به دنبال افزایش مقبولیت و مشروعیت خود هستند. چراکه افزایش مشارکت و حمایت همه جانبه مردم آن از ساختار سیاسی در هر کشوری عملاً به تولید قدرت و تقویت حاکمیت دولت بر همه ابعاد و سطوح آن کشور می‌انجامد که یکی از مهمترین آن به حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی باز می گردد. یعنی عملاً در این صورت است که دولت ها در کشورهای متبوع خود می‌توانند نقش مهمتری را در تحولات جهانی برای خود متصور شوند چرا که افزایش مشارکت در انتخابات و بالارفتن مقبولیت و مشروعیت یک ساختار سیاسی و دولت ها در هر کشوری بستر، زمینه و فضا را برای بالا بردن توان چانه‌زنی دیپلماتیک مهیا می کند.

ادامه مطلب
برای استفاده حداکثری از سند همکاری ایران و چین تلاش کنیم
اهمیت فراهم آوردن بسترهای لازم در جهت منافع ملی

برای استفاده حداکثری از سند همکاری ایران و چین تلاش کنیم

مصطفی شاهی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اهمیت درک سمت و سوی حاکم بر صنعت و تجارت جهان امروز و دهه های آتی به ما کمک می کند تا بهره برداری موثرتری از سند تفاهمنامه در جهت ارتقای جایگاه علمی، صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشیم و در صورت به کارگیری درایت و برنامه ریزی های دقیق و بسترسازی های مناسب می توان از این فرصت پیش رو استفاده بهینه کرد. 

ادامه مطلب
بایدن و مساله ارامنه
بررسی جایگاه ترکیه در سیاست خارجی جدید آمریکا

بایدن و مساله ارامنه

امیر ایمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با اقدام بایدن در مورد مساله ارامنه، تنش ها در روابط واشنگتن - آنکارا بار دیگر افزایش یافت. قبل از انتخابات آمریکا و انتشار اظهار نظر بایدن در قبال ترکیه مبنی بر دخالت در انتخابات ترکیه و حمایت از مخالفان اردوغان نیز، نشان می داد که با روی کار آمدن وی، روابط ترکیه با آمریکا آسان نخواهد بود. اما این مساله به این معنا نیست که روابط دو کشور قبل از بایدن در وضعیت بهتری قرار داشت. زیرا تمام روسای جمهوری آمریکا که در ۲۸ سال گذشته در این کشور خدمت کرده اند، ترامپ تنها رئیس جمهور در میان روسای جمهور آمریکا هست که به ترکیه سفر نکرد. حال در مورد بایدن و بحران اخیر مربوط به مساله ارامنه، این سوال مهم مطرح می شود که دلیل این اقدام آمریکا و زمان بندی آن نشانگر چیست و از چه فاکتورهایی ناشی می شود؟ با بررسی دقیق این مساله، آینده روابط ترکیه و آمریکا بیشتر عیان خواهد شد. 

ادامه مطلب
مذاکرات وین تا آخر اردیبهشت به نتیجه نمی رسد
با وجود خوش بینی ها به گفت وگوهای جاری

مذاکرات وین تا آخر اردیبهشت به نتیجه نمی رسد

پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در واقع به نظر می رسد ایران سعی دارد مذاکرات ادامه دار باشد و نمی خواهد شرایط به بن بست برسد. از طرف دیگر نیز آمریکا و ۴+۱ نیز تلاش می کنند تا به هر طریقی مذاکرات به نتیجه برسد. اما در این بین سوال اصلی این است که مذاکرات وین چه تاثیری بر انتخابات ۱۴۰۰ دارد یا بالعکس.

ادامه مطلب
آیا اسکاتلند به اتحادیه اروپا می‌پیوندد؟
مسیر دشوار ادینبورگ برای رسیدن به استقلال

آیا اسکاتلند به اتحادیه اروپا می‌پیوندد؟

سید مهدی میرکاظمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسکاتلند ‌هاوس رسماً منتظر دولت جدید اسکاتلند و سیاست‌های آن در قبال اتحادیه اروپاست که بر اساس مانیفست اس‌ان پی یا حزب ملی اسکاتلند، خواهان ارتباط نزدیک با اروپا و پیوستن به این اتحادیه هستند و خواهان تبدیل اسکاتلند هاس به مرکز نمایندگی دیپلماتیک در سراسر اروپا. 

ادامه مطلب
ملا منان نیازی، قصاب شیعیان افغانستان
آقای اشرف غنی، شما شریک جرمید

ملا منان نیازی، قصاب شیعیان افغانستان

عبدالعزیز انصاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون با مشاهده شرایط و موقعیت طالبان می توان گفت که دولت افغانستان با ایجاد گروه انشعابی طالبان تحت رهبری ملا نیازی برای تضعیف گروه اصلی طالبان توفیقی بدست نیاورد اما در تاریخ ثبت شد که در دوره حکومت اشرف غنی حتی به نوزادان زایشگاه و دختران دبیرستانی شیعه نیز رحم نکردند و دولت هیچ اقدامی برای شناسایی و معرفی عوامل این جنایات بعمل نیاورد.

ادامه مطلب
نتانیاهو برای گروکشی جنگ غزه و مذاکرات وین تلاش می کند
تداوم جنگ و چگونگی توقف آن؟!

نتانیاهو برای گروکشی جنگ غزه و مذاکرات وین تلاش می کند

صابر گلعنبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نتانیاهو برای امتیازگیری از آمریکا به دنبال یک بده بستان است. البته وی همچنین تا حدودی برنده تنش میان عرب‌ها و یهودیان در برخی شهرهاست و همین باعث شکاف در جبهه مخالف وی شد؛ اما این منفعت به شدت تحت تاثیر انتقادات ناشی ازحجم بالای آتش نیروهای فلسطینی است. 

ادامه مطلب
شیطنت های تازه در قره باغ را دریابیم
ابعاد و پیامدهای تجاوز نظامی تازه جمهوری آذربایجان به ارمنستان

شیطنت های تازه در قره باغ را دریابیم

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این بار نیروهای جمهوری آذربایجان تا عمق ۳.۵ کیلومتری خاک ارمنستان پیشروی کرده اند و تلاش دارند تا دریاچه سوان (سیاه) را نیز محاصره کنند، اما ارتش ارمنستان مانع از این پیشروی شده است. این تحرک نظامی تازه جمهوری آذربایجان در شرایطی که جهان اسلام تمام تمرکز خود را متوجه تحولات فلسطین اشغالی و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه کرده، معنادار است و نشان می دهد دولت باکو قصد دارد با سوءاستفاده از شرایط مذکور با تنش آفرینی در نوار مرزی با ارمنستان روند توسعه طلبی ارضی خود را ادامه دهد.

ادامه مطلب