انتخاب سردبیر - آرشیو

هدف از اتهام زنی به تهران در جریان اعتراضات اخیر مردمی اقلیم کردستان/ماجرای فروش نفت اربیل به اسرائیل
نماینده اقلیم کردستان در ایران در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بررسی کرد

هدف از اتهام زنی به تهران در جریان اعتراضات اخیر مردمی اقلیم کردستان/ماجرای فروش نفت اربیل به اسرائیل

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفت و گویی با دیپلماسی ایرانی بر این باور است که برای این که ترکیه را وادار به توقف حملات مکرر هوایی و بمبارن ها بکنیم باید حکومت اقلیم کردستان عراق در چارچوب قانون اساسی و تمامیت سرزمینی و ذیل همکاری با دولت مرکزی بغداد، تلاش مشترکی را انجام دهد. به هر حال اقلیم کردستان بخش منفصل و جداگانه ای از عراق نیست. در عین حال حکومت اقلیم کردستان عراق همواره در تلاش است که بتواند مانع از تکرار این حملات و به تبعش ایجاد ناامنی در کردستان عراق شود تا شاهد به شهادت رساندن و مجروح شدن مردم اقلیم کردستان عراق نیز به دلیل حملات هوایی و بمباران ها نباشیم. ضمن این که از نیروهای پ.ک.ک هم درخواست کرده‌ایم دست به اقداماتی نزنند که باعث تحریک ارتش ترکیه و متعاقب آن حملات هوایی و بمباران در خاک اقلیم کردستان عراق باشیم.

ادامه مطلب
قره باغ کوهستانی، کریمه و کالینینگراد
منافعی که روسیه و ترکیه بردند و هزینه هایی که ایران داد

قره باغ کوهستانی، کریمه و کالینینگراد

قهرمان نورانی درآباد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: درست است که بر اساس مفاد توافقنامه سه جانبه، پنج سال پس از امضای بیانیه ترک مخاصمه در صورتی که یکی از طرفین مناقشه خواستار خروج نیروهای نیروهای روسی از منطقه بشود آنها ملزم به خروج از قره باغ و کریدور لاچین هستند اما تحرکات گسترده روسیه در این منطقه از روز برقراری آتش بس تاکنون حکایت از امر دیگری دارد. 

ادامه مطلب
ده سالگی بهار عربی: درس ها و ترس ها
امیدهایی که بر باد رفت و کورسوی امیدی که هنوز باقی است

ده سالگی بهار عربی: درس ها و ترس ها

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برنارد لوئیس معتقد است که مفهوم انقلاب مانند مفهوم آزادی در حوزه تمدن اسلامی غریب است. واژه آزاد در میراث اسلامی بیشتر "نابرده" و "غیر عبد" را به ذهن متبادر می سازد، کسی که برده نیست، آزاد است. پرواضح است که این تعبیر، فرسنگ ها با مفهوم خودمختاری فردی و بلوغ عقلی و سوژه سازی از انسان مغایرت دارد.

ادامه مطلب
توهم شیخ دیپلمات!
بازگشت بدون پیش شرط و فوری بایدن به برجام محال است

توهم شیخ دیپلمات!

احمد زیدآبادی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که بررسی مجدد لوایح باقی مانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام لرزوما به معنای تصویب آنها، تغییر شرایط و باز شدن فضای سیاسی داخلی برای مذاکره نیست، پیرامون بازگشت بدون پیش شرط و فوری بایدن به برجام اذعان داشت که بدون شک بایدن با بازگشت فوری و بدون قید و شرط به برجام، لغو تحریم ها و تقویت اقتصاد ایران، تهران را رها نخواهد کرد که برنامه های دیگر خود مانند افزایش توان موشکی و نفوذ منطقه خود را، ذیل احیای توان اقتصادی به شکل جدی تری پی بگیرد. قطعاً جمهوری اسلامی ایران یا باید برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های خود تضمین جدی با آمریکایی‌ها بدهد که در خصوص نفوذ منطقه ای و توان موشکی تجدید نظر خواهد کرد و یا اینکه بازگشت به برجام و لغو تحریم ها را منوط به برجام جدید و حل هر سه پرونده عمده ایران (توان هسته‌ای، توان دفاعی و نفوذ منطقه‌ای) خواهند کرد. بنابراین بازگشت فوری و بدون قید و شرط بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها توهمی است که حسن روحانی این روزها به آن دچار شده است.

ادامه مطلب
استفاده تاکتیکی اردوغان از سیاست «بی خردی» با هدف تحقق رویای ۲۰۲۳
ایران باید به هوش باشد

استفاده تاکتیکی اردوغان از سیاست «بی خردی» با هدف تحقق رویای ۲۰۲۳

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پیشینه حدود دو دهه حاکمیت مطلق اردوغان در سپهر سیاسی ترکیه و نظام بین‌المللی نشان می‌دهد که ایشان در فرآیندی از بی‌خردی در حرکت بوده‌اند. اردوغان به عنوان حاکم مطلق ترکیه، روندی از یک سیاستمدار و سیاستگذار خردمند در آغاز سال ۲۰۰۰ و پیروزی در انتخابات ۲۰۰۲ با حزب عدالت و توسعه، برتری در تحولات بهار عربی تا کودتای ۲۰۱۶ و تقابل با تمام کشورهای همسایه را طی کرده، اکنون به عنوان یک رهبر و سیاستگذار مستبد و بی‌خرد در نظام بین‌المللی مشهور است. حضور اردوغان در جشن پیروزی دروغین آذربایجان بر ارمنستان، وارونه‌سازی اصل شعر حماسی آذری (ارس – آراز آراز) به نیت تفرقه‌افکنی و تنش‌آفرینی در ایران و کنش متقابل ایرانیان را می‌توان در چارچوب تاکتیک نابخردانه اردوغان مورد بررسی قرار داد.

ادامه مطلب
تعامل با روسیه را دریابیم
بررسی موانع گسترش روابط فرهنگی میان تهران و مسکو

تعامل با روسیه را دریابیم

عارف بیژن در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مصداق مورد انتظار برای این ایده می تواند برداشتن ویزا بین دو کشور، ایجاد پرواز مستقیم بین استان های مختلف ایران و روسیه، خصوصی سازی تجارت بین مردمان دو کشور و درآمدزایی از قبال این خصوصی سازی باشد. به دلیل اینکه شرایط خصوصی بین دولت ها خوب شکل نگرفته است، مردم دو کشور نیز با هم ارتباط ندارند. اگر این ارتباط شکل بگیرد، به دنبال آن ارتباطات مردمی که منجر به ازدواج می شود و ساکن شدن آنها در کشور مورد نظر باعث می شود دولت ها امکاناتی را برای جمعیت دو طرف در نظر بگیرند که این باعث گسترش روابط می شود.

ادامه مطلب
مصوبه مجلس درباره لغو تحریم‌ها؛ اقدامی راهبردی یا تاکتیکی
برجام، سندی خدشه ناپذیر است

مصوبه مجلس درباره لغو تحریم‌ها؛ اقدامی راهبردی یا تاکتیکی

حمیدرضا اکبرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در این شرایط تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اگر در قالب یک تصمیم استراتژیک دانست، باید عنوان کرد که نه تنها این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمکی نمی‌کند بلکه بر شدت آن از طریق اجماع جهانی علیه ایران می‌افزاید. در این صورت می‌توان آن را بدون تردید نوعی اقدام راهبردی بر علیه منافع ایران دانست. اما اگر ماهیت این تصمیم را در حد اقدامی تاکتیکی تنزل ببخشیم به طور قطع با توجه به سیاست‌های جدیدی که در ایالات متحده و با روی کار آمدن بایدن ترسیم می‌شود، می‌تواند به افزایش توان چانه‌زنی ایران بیانجامد. این توان چانه‌زنی مضاعف به ویژه در بستر گفت وگوهایی که برای برگشت ایالات متحده به برجام انجام می‌شود، می‌تواند مثمر ثمر باشد و عملا تکیه دولت جدید آمریکا را بر حالت فعلی این کشور در قبال برجام کاهش دهد و سطح تعهدپذیری آن در قبال ایران و در قالب برجام را افزایش دهد.

ادامه مطلب
ناخرسندی روسیه از پیام های رژه آذربایجان
مسکو بعد از ایروان به باکو گوشمالی می دهد؟

ناخرسندی روسیه از پیام های رژه آذربایجان

علی موسوی خلخالی می نویسد: منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که روس ها از برگزاری این رژه بسیار ناراحت شدند. البته این ناراحتی را علنا بیان نکردند و چیزی از این ناراحتی را رسانه ای نکردند اما بعید نیست مراتب ناراحتی خود را به گوش آذری ها و ترکیه ای ها رسانده باشند. 

ادامه مطلب
بایدن و الگوی بازگشت پذیری راهبردی در قبال ایران
ایران و آمریکای پساترامپ

بایدن و الگوی بازگشت پذیری راهبردی در قبال ایران

سهراب انعامی علمداری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: درک کارگزاران جدید سیاست خارجی آمریکا و رئیس جمهوری منتخب این کشور مبتنی بر بازگشت پذیری راهبردی است. بازگشت پذیری راهبردی به فرایند و روندی در سیاست خارجی اطلاق می شود که روندها و زنجیره های رفتار راهبردی با اصل وارونه سازی به وضعیت گذشته بازگردانده می شود. بازگشت پذیری راهبردی در واقع راهکاری برای مدیریت در شرایط عدم قطعیت و عدم تعادل است؛ در چنین وضعیتی کارگزاران سیاست خارجی تلاش می کنند برای انطباق با فقدان پیش بینی پذیری، رقابت پذیری و مدیریت آشوب در حوزه های منطقه ای و بین المللی از الگوهای بازگشت پذیری راهبردی بهره بگیرند.  

ادامه مطلب
بازدارندگی هسته ای و بازگشت به ریل توسعه اقتصادی
سه گزینه ای که پیش روی ایران است

بازدارندگی هسته ای و بازگشت به ریل توسعه اقتصادی

مصطفی نجفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نچه واضح به نظر می رسد این است که مسئله توسعه اقتصادی در ایران در ۲۰۰ گذشته هیچگاه در یک مدار و مسیر مشخصی قرار نگرفت و بیش از هرچیزی گروگان معضله امنیت و بقا بوده است. اگرچه امنیت و توسعه اقتصادی را نمی توان از یکدیگر جدا کرد، اما هیچ نقشه راه و برنامه مدون، قابل اجرا و مستقلی برای توسعه اقتصادی جدا از مسئله امنیت وجود نداشته است. آنچه بیش از هر چیز بر برنامه ها، دیدگاه ها و چشم انداز توسعه محور غلبه داشته، معضله امنیت و مسئله بقا بوده است. 

ادامه مطلب