ایران باید به هوش باشد

استفاده تاکتیکی اردوغان از سیاست «بی خردی» با هدف تحقق رویای ۲۰۲۳

۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۸۱۴۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پیشینه حدود دو دهه حاکمیت مطلق اردوغان در سپهر سیاسی ترکیه و نظام بین‌المللی نشان می‌دهد که ایشان در فرآیندی از بی‌خردی در حرکت بوده‌اند. اردوغان به عنوان حاکم مطلق ترکیه، روندی از یک سیاستمدار و سیاستگذار خردمند در آغاز سال ۲۰۰۰ و پیروزی در انتخابات ۲۰۰۲ با حزب عدالت و توسعه، برتری در تحولات بهار عربی تا کودتای ۲۰۱۶ و تقابل با تمام کشورهای همسایه را طی کرده، اکنون به عنوان یک رهبر و سیاستگذار مستبد و بی‌خرد در نظام بین‌المللی مشهور است. حضور اردوغان در جشن پیروزی دروغین آذربایجان بر ارمنستان، وارونه‌سازی اصل شعر حماسی آذری (ارس – آراز آراز) به نیت تفرقه‌افکنی و تنش‌آفرینی در ایران و کنش متقابل ایرانیان را می‌توان در چارچوب تاکتیک نابخردانه اردوغان مورد بررسی قرار داد.
استفاده تاکتیکی اردوغان از سیاست «بی خردی» با هدف تحقق رویای ۲۰۲۳

نویسنده: اسلام ذوالقدرپور، دانشجوی دوره دکتری سیاستگذاری عمومی

دیپلماسی ایرانی: در جهان سیاستگذاری که هیچ کرانهای برای آن مفروض نیست، برخی سیاستگذاران سعی دارند تا برای پیشبرد سیاستهایشان، خود را به نادانی و حتی بی‌خِرَدی بزنند! برخی سیاستگذاران پر ادعا که در بسیاری سیاستهای خود متحمل شکست شدهاند، برای گریز از واقعیت و کتمان شکستهای خود به تاکتیک بیخردی روی میآورند. تاکتیک بی‌خردی بسیار فراتر از یک روند نادانی در سیاست‌هاست، زیرا سیاستگذاری که به بی‌خردی متوسل می‌شود علاوه بر نادانی به حرص و طمعی سیری‌ناپذیر نیز گرفتار می شود که وی را به عمق دره حماقت رهنمون می‌کند. چنین سیاستگذاران بی‌خرد را می‌توان در همه کشورهای جهان و حتی در بالاترین جایگاه سیاستگذاری در هر دولتی مشاهده کرد. برخی سیاستگذاران ایرانی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص سیاستگذاری داخلی و سیاستگذاری خارجی نیز پوششی از بی‌خردی را در سیاستگذاری خود دارند. اما در منطقه آسیای جنوب غربی تا شمال آفریقا طی چند سال اخیر بارزترین جلوه‌های بی‌خردی را می‌توان در سیاستگذاری عمومی جناب آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به خوبی مشاهده کرد.

پیشینه حدود دو دهه حاکمیت مطلق اردوغان در سپهر سیاسی ترکیه و نظام بین‌المللی نشان می‌دهد که ایشان در فرآیندی از بی‌خردی در حرکت بوده‌اند. اردوغان به عنوان حاکم مطلق ترکیه، روندی از یک سیاستمدار و سیاستگذار خردمند در آغاز سال 2000 و پیروزی در انتخابات 2002 با حزب عدالت و توسعه، برتری در تحولات بهار عربی تا کودتای 2016 و تقابل با تمام کشورهای همسایه را طی کرده، اکنون به عنوان یک رهبر و سیاستگذار مستبد و بی‌خرد در نظام بین‌المللی مشهور است.

حضور اردوغان در جشن پیروزی دروغین آذربایجان بر ارمنستان، وارونه‌سازی اصل شعر حماسی آذری (ارس – آراز آراز) به نیت تفرقه‌افکنی و تنش‌آفرینی در ایران و کنش متقابل ایرانیان را می‌توان در چارچوب تاکتیک نابخردانه اردوغان در موارد زیر مورد بررسی قرار داد:
    
یکم - هماهنگی خاص با اهداف اسرائیل: یکی از بارزترین مؤلفه‌های سیاست‌های نیرنگ‌گونه اردوغان در منطقه را می‌توان ادعاهای نمایشی و دروغین او در مورد اتحاد کشورهای اسلامی و برادری اسلامی به خصوص همراهی با فلسطین و ایران طی دو دهه اخیر دانست. ادعاهایی که ریشه در سیاست نیرنگ‌ساز اردوغان برای تثبیت و افزایش قدرت ایشان در داخل ترکیه و سایر کشورهای اسلامی منطقه از شرق دور تا آسیای جنوب غربی، قفقاز، شمال آفریقا و شرق اروپا دارند. این سیاست دروغین "برادری اسلامی" به دستاویزی برای فریب رهبران، سیاستگذاران ارشد و شهروندان جهان اسلام تبدیل شده تا ترکیه و اردوغان از آنان سواری مجانی بگیرند و به اهداف خود یعنی ابرقدرتی در جهان دست یابند.

برجسته‌ترین جلوه این سیاست دروغین و نیرنگ‌گونه اردوغان را می‌توان در تقابل و نزاع دروغین رسانه‌ای با اسرائیل مشاهده کرد، در حالی که سران ترکیه همواره روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی خاص و خوبی با اسرائیل دارند و طی همین چند هفته اخیر نیز خبرهایی از دیدار برخی سران دولت اردوغان به‌خصوص هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه با برخی مقامات اسرائیل منتشر شده است. گویا نتیجه این دیدارها نیز انتخاب و انتصاب یک شخصیت دارای گرایش ایران‌شناسی به عنوان سفیر  جدید ترکیه در اسرائیل بوده است. 1  

اردوغان و دولتش در رقابت شدید و منازعه گسترده ایران و اسرائیل، تا جایی که منافع‌شان ایجاب کرده در تیم اسرائیل حضور داشته و به نفع این کشور بازی کرده‌اند. هر چند برخی اقدامات ظاهری و شاید همکاری‌هایی با ایران داشته‌اند، اما حوادثی مانند ترورهای عجیب و پیچیده در ایران و حتی ترور اخیر در آبسرد دماوند را می‌توان با احتمال نقش ترکیه در این اقدامات، مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار داد.   
 
دوم - توهم سیاست راهبردی 2023 در قفقاز و آسیای میانه: یکی از نمادهای برجسته سیاست بی‌خردی دولت ترکیه و شخص جناب اردوغان طی دو دهه اخیر به سیاستگذاری متوهمانه چشم‌انداز آرمانی 2023 یعنی تصرف و اشغال سرزمین‌های تحت حاکمیت امپراتوری عثمانی برمی‌گردد.

راهبرد آرمانی 2023 اردوغان که بیشتر بر اشغال و تصرف سرزمین‌های عربی استوار بود با تحولات بهار عربی به اوج خوش‌خیالی رسید و مداخله در سوریه، عراق، تونس، لیبی، مصر و ... را به دنبال داشت. اما با شکست مستمر در سیاست اشغال کشورهای عربی به‌خصوص سوریه و عراق، اردوغان برای جبران شکست خود در حوزه جغرافیایی عربی، پیگیر سیاست اشغال سرزمینی در منطقه قفقاز و آسیای میانه با استفاده از سیاست‌های قوم گرایانه و تنش آفرینی قومی و نژادی در این مناطق است!

پروپاگاندای رسانه‌ای بسیار گسترده پیرامون پیروزی دروغین جمهوری آذربایجان بر ارمنستان در کشورهای منطقه به‌خصوص ایران، ترکیه، آذربایجان و حتی پاکستان و افغانستان و ... را می‌توان یکی از ابزارهای دولت ترکیه برای تهییج و تحریک شهروندان این کشورها برای الگوپذیری از سیاست‌های نمایشی اردوغان، منجی‌سازی و اسطوره‌سازی از اردوغان محسوب کرد که اصل تمامیت ارضی بسیاری از کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

اردوغان که همچنان در سخنرانی‌های خود به چشم‌انداز آرمانی 2023 ترکیه بزرگ و قدرتمند اشاره دارند، در رقابت با فرانسه، یونان، عربستان، امارات متحده عربی و ... شکست خورده و برای سرپوش نهادن بر این شکست‌ها، به قدرت‌نمایی نمایشی در قفقاز به‌خصوص مرزهای ایران متوسل شده‌اند. این رویکرد بی‌خردی دولت ترکیه و شخص اردوغان نه‌تنها سودی برای ایشان ندارد بلکه وی را بیش از پیش گرفتار خواهد کرد. 

 سوم - ضعف و خواب آلودگی سیاستگذاران ایرانی: طی چند سال اخیر سیاستگذاران ایرانی در مقابل برخی زیاده‌گویی و زیاده‌خواهی‌های دولت ترکیه، سیاست خویشتنداری و سکوت در پیش گرفته، با این سیاست سکوت سبب افزایش توهم سیاستگذاران بی‌خرد ترکیه‌ای شده‌اند. سکوت و کم‌تحرکی دیپلماتیک ایران در مقابل سخنان و اقدامات دولتمردان ترکیه در مواردی مانند تهدید به تصرف بخشی از ایران (دامبات ماکو) توسط وزیر کشور ترکیه، حمله شدید رسانه‌ای به برخی نیروهای منطقه‌ای ایران مانند تیپ زینبیون و تیپ فاطمیون در رسانه‌های ترکیه، کشته شدن چند شهروند ایرانی در مرز ترکیه و.... را می‌توان دلیلی بر گستاخی و بی‌خردی سران ترکیه به‌خصوص جناب اردوغان در تهدید تمامیت ارضی ایران دانست.

به صراحت می‌توان گفت که شعر ارس (آراز آراز) که توسط اردوغان خوانده شده، بسیار تأثیرگذارتر از برخی سیاست‌های منفعلانه ایران در مقابل گستاخی‌های اردوغان طی دو دهه اخیر بوده است. زیرا این شعرخوانی اردوغان سبب شده تا موجی فراگیر در سراسر کشور به‌خصوص در مناطق آذری‌زبان ایران علیه ادعای دروغین افرادی بی‌خرد مانند رجب طیب اردوغان، ایجاد شود.

چهارم – توسل به تحلیل‌های سست پیرامون اردوغان و دولت جدید آمریکا: یکی از مؤلفه‌های ضعف و سکوت ایران به‌خصوص دستگاه دیپلماسی ایران به گستاخی‌های نابخردانه دولت ترکیه را می‌توان ضعف و سستی بسیاری تحلیل‌های مدعیان در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی دانست. این ضعف و سستی تحلیلگران به‌ویژه در حوزه ترکیه و ماهیت سیاستگذاری جناب اردوغان به خوبی نمایان است.

برخی تحلیلگران محترم به جای تحلیل و تفسیر ماهیت ذهنی، مؤلفه‌ها و جلوه‌های سیاستگذاری خاص جناب اردوغان، بلافاصله بعد از شعرخوانی ایشان به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا متوسل شدند و تغییر ترامپ را یکی از عوامل اصلی گستاخی جدید اردوغان در منطقه تفسیر کردند!

ماهیت ذهنی و سیاستگذاری جناب اردوغان به گونه‌ای است که تغییر دولت در آمریکا چندان بر ایشان تأثیر نخواهد داشت، زیرا اردوغان نشان داده‌اند که همزمان با "احمق" خوانده شدن از سوی ترامپ، بازهم به دنبال کسب همکاری و همراهی ترامپ بوده و حتی نامه جانم فدایت برای ترامپ ارسال کرده‌اند.2

بنابراین ضروری است به جای تحلیل و تفسیر ضعیف و سست در مورد سیاست خارجی ترکیه و آمریکا در منطقه، به تحلیل و کنکاش ماهیت ذهن و سیاستگذاری رجب طیب اردوغان پرداخته شود، زیرا سیاست خارجی ترکیه به مانند قرون وسطی تنها در اختیار مطلق اردوغان است، نیات و امیال ایشان بر منافع راهبردی ترکیه برتری دارد!

*

فارغ از هر گونه حب و بغض سیاسی نسبت به مسائل داخلی ترکیه و پیشینه دو کشور ایران و ترکیه که دارای تاریخی بسیار درخشان و شهروندانی آگاه، فهیم و فرهیخته همراه با روابط و مناسبات بسیار نزدیک و مسالمت‌آمیز هستند، می‌توان رجب طیب اردوغان را رهبری بی‌خرد دانست که گرفتار توهم قدرت‌طلبی مطلقه شده و در این فرآیند حتی نمی‌داند که چه بر زبان می‌آورد و چگونه شهروندان دو کشور را گرفتار تنش می‌کنند.

سیاست‌های نابخردانه دولت ترکیه طی یک دهه اخیر به سبب قدرت طلبی‌های اردوغان در منطقه، شرایط بسیار دشواری برای شهروندان این منطقه ایجاد کرده است که همواره باید در هراس از یک تنش یا منازعه جدید با بازیگری دولت اردوغان باشند. البته سیاستگذاری‌های یک دهه اخیر اردوغان هیچ‌ نشانه‌ای از سیاست‌های خردمندانه دهه اول حکومت ایشان ندارد، بلکه دهه دوم حکومت ایشان در ترکیه نماد تمام عیار یک سیاستگذار بی‌خرد بوده است.

با توجه به پیشینه شعر زیبای ارس (آراز آراز) که واگویه داغ جدایی بخش‌هایی از ایران به زبان شهروندان آذری ایران است و هر کودک آذری‌زبان از اصل ماجرای سروده شدن این شعر و داغ دو قرن جدایی بخش‌هایی از ایران آگاهی دارد، گویا رجب طیب اردوغان نیز داغ پیوستن به ایران، جذب و پذیرش در فرهنگ و تمدن ایرانی را دارند!

**

نیت اصلی سیاستگذار اعظم ترکیه که در قالب شعر ارس (آراز آراز) بیان شده است را نباید با برخی توجیهات ساده به فراموشی سپرد. شعرخوانی جناب اردوغان یک حادثه محسوب نمی‌شود و توجیهات ساده برای سرپوش نهادن بر نیات راهبردی و سیاسی این سخنان توسط برخی مسئولین دولت ترکیه که همواره از الطاف ترکیه به ایران در مقابل غرب و تحریم‌های اقتصادی  سخن می‌گویند نیز تنها می‌تواند برای افراد یا سیاستگذاران ساده‌لوح ایرانی قابل پذیرش باشد.  

گویا سران دولت ترکیه به‌خصوص رجب طیب اردوغان که دچار روندی نابخردانه در مقابل ایران هستند، فراموش کرده‌اند که اولین بازیگر منطقه‌ای که از هر گونه تنش قومی و نژادی در غرب و شمال غرب ایران آسیب خواهد دید، ترکیه خواهد بود. بی‌خردی اردوغان برای تحریک شهروندان ایران با نمایش دروغین پیروزی در باکو، در نهایت دامنگیر دولت ترکیه خواهد شد. 

بسیار ساده‌لوحانه خواهد بود که شعرخوانی جناب آقای اردوغان را فارغ از نیات و سیاستگذاری راهبردی ایشان در آسیای جنوب غربی و قفقاز بزرگ مورد تأمل قرار دهیم. بنابراین سیاستگذاران سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی ایران باید بررسی دقیق نیت و اهداف شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه و پیامدهای آن‌ در رژه نظامی باکو را در چارچوب سیاستگذاری راهبردی به‌خصوص چشم‌انداز آرمانی 2023  اردوغان در اولویت دستورکار خویش قرار دهند.  

منابع:

1-    خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا.  20 آذر 1399، به آدرس:  https://www.isna.ir/news/99092015534
2-    خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا. 10 اردیبهشت 1399، به آدرس:  https://www.isna.ir/news/99021007425

کلید واژه ها: جمهوری اسلامی ایران ایران و ترکیه ایران ترکیه رجب طیب اردوغان اردوغان جمهوری آذربایجان


( ۳۴ )

نظر شما :

نادر شاه افشار ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۰
باید از احساسات غربی ها علیه ترکیه استفاده کنیم ، بر خلاف دوران عثمانی غرب به معنای اروپا نیست ، غرب عمق استراتژیکی مثل آمریکا و کانادا ، استرالیا و .. داره ، دشمن دشمن من دوست من است
نماینده کورد ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۴
صحبت های نمایندگان کورد مجلس ترکیه (کوردیه) را نشر دهید ، تا امثال ناصری باد کلشون بر نداره ، هر جا که کورد هست آنجا ایران هست ، و هر جا که ایران هست متعلق به ملت کورد هست
حمید ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵
این نویسنده بجای نوشتن مقالات بی شمار در خصوص ترکیه اگر کمی مطالعه می‌کرد و بیشتر از اوضاع ترکیه دقت می‌کرد خیلی بهتر بود. آخه یه مشت شعار و حرفه‌ای کلی به چه کاری میاد. من اصلا نمیخوام از ترکیه دفاع کنم حرفم اینه که یکم دقیقتر و بهتر باید دید
محمود ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۶
واقعا شما یک تحلیلگر سیاسی هستید? این حجم از بی ادبی و بی نزاکتی عیر قابل باور است.
به سایت دیپلماسی ایرانی ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۸
این سخنان در صفحه اول سایت مطرح مشرق نیوز هم آورده شده ، پس خلاف آب شنا نمی کنید ، سخنان نماینده دیاربکر را در سایت قرار دهید ، اگر کسی که اینو می خونه قدرت این کارو نداره با کسایی که توانشو دارن و قابل اعتمادن ارتباط بگیره ، فقط زود ، تا تنور داغه باید نونو چسبوند، اگر هم که یه پانترک اینو میخونه ،خیانت در پیشانی شما نوشته
امیر ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۶
مطالب مفید و مهمی بود امیدوارم مورد توجه سیاستمداران ایرانی قرار گیرد در اینده و حال اما یکی از تبعات این شعر اتحاد ملت و اقوام ایرانی و بیداری و هوشیاری مسولان سیاسی نظامی و مردم شده .بر خلاف گذشته که ایران موضوع انفعالی داشت و نظاره گر بوده است و توجیهی نداشت به سیاست پانترکیسم ترکیه .کاری که ظریف با یک توییت کرد(و حمایت ۴ایمه جمعه آذری زبان ایران و راهپیمایی مردم تبریز و....) شاید در مدت زمان کم و یا زیاد قادر به انجام آن نبودیم اما جلوه اتحاد بود در آینده هم بیشتر از سیاست قومیتگرا ترکیه خواهیم دید با توجه به اشغال شمال سوریه و عراق و حال باکو و قره باغ
علی امیری ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۵
ناراحتی ایران از نفوذ ترکیه در آذربایجان قابل درک است اما انصافا سخنرانی اردوغان اشاره ای به ایران نداشت. اصلا فضای حرفهای او فارغ از ایران بود. این غلیان احساسات و جوگیری جمعی علیه اردوغان عجیب است و هزینه این سوء برداشتها باید از سوی مشاوران و محرکان پرداخته شود و بر کل کشور تحمیل نشود. وقتی سخنرانی اردوغان را گوش دادم واقعا جایی برای بهانه گیری و نگرانی ندیدم.
وحید ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۱
شما هر نوع دروغ،تهمت و توهین به کشور آزربایجان،ترکیه و ترکها را دارید چاپ و منتشر می کنید اینها تحلیلگر نیستند اینها کسانی هستند که از درد پیروزیهای آزربایجان و ترکیه شکم درد و سر درد گرفته اند و با این نوشته ها می خواهند خودشان را تسکین بدهند نه آقا جان این کارها چاره درد شما نیست یک فکر اساسی برای خودتان بکنید
اصغر ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۲
قبل از لشکر کشی رجب پاشا به سوریه و عراق مستقیم و غیر مستقیم این صحبت‌ها و نقشها بوده و سالها کار شده توسط اتاق فکر ترکیه بر ملت ترکیه تا آماده پذیرش شوند حداقل هر سال نظر سنجیده می‌شود از مردم ترکیه در حقیقت حفظ و استحکام بیعت با سیاستهای قومیتی و نژادی حاکمان ترکیه است اما اشتباه ترکیه این بود که ایران و ملت (اقوام )خسته و زخم خورده از تحریم آیا مانند سوریه و عراق هستند که واکنش سخت دریافت کرد در حقیقت میزان سنجش مردم و مسولان ایرانی را تصور نمی کرد غیر از این بود فردا به بهانه حمایت از ترک زبانان لشکر کشی به آذربایجانات(با ادعای گروههای تروریستی کرد و جلوگیری از تشکیل کانتون )و حفظ جان ترک زبانان ایران صورت میداد که بسیاری هم عمال آنها (بخوانید پانترکیسم و قومیتگرا ها )می‌خواستند مثال واضح آن ترکمنها در سوریه و عراق
امین ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۵
علی امیری جان خواهشاً فیلم رژه را ببین رژه با مارش عثمانی بر آن اسم از تبریز و سبلان خواندن شعر هدفمند و سیاسی .اما در عمل ترانزیت و استقرار تکفیری‌ها به ترکمن در نوار مرزی ایران و پاسگاههای شنود و جاسوسی اسراییل و تسلیحات و تجهیزات اسراییلی و ترکیه ای و..... در آخر هموطن معلومه سخنرانی گوش نکردی یا فیلمش ندیدی .خوشحال هستیم آخر ذات تکفیری‌ها ترکیه خود را نشان خواهد داد شاید سوریه بعدی باکو باشد ؟؟!!!شاید؟!!؟!!
ميلان ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۱
اردوغان سیاست مدار متوهم که فعلا تخیلاتش در راستای منافع اسراییل و امریکاست ولی وای از روزی که تاریخ مصرفش برای غرب تموم بشه مثل بقیه دیکاتورا میره تو زباله دان تاریخ
مهدی ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۲
آقای اردوغان منتظره که ایران مثل سوریه و عراق ضعیف بشه که بتونه بخشهایی از ایران را اشغال کنه، همون کاری که با همسایه هاش کرد! من تعجب میکنم که ما چرا نسبت به احقاق حقوق اقوام ایرانی در منطقه بی تفاوت هستیم؟! وقتی که ما خود را درگیر بازی بزرگتر از ظرفیتمون کردیم دیگه توانی برای توجه به اطرافمان باقی نمی مونه...
کاوه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۶
ایران بهتر بود روی هم ریشه و هم فرهنگ بودن با کردها حساب باز میکرد، کردها با حداقل حمایت از ایران راحت خودشونو از زیر یوغ مغول درمیاوردن، و ایران از طریق کردها تا مدیترانه رو با پشتوانه تاریخی فرهنگی صاحب میشد
رحیم ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۷
در قسمت سوم، نویسنده محترم به ضعف و خواب آلودگی سیاستگذران ایران در برابر گستاخی و ایده پان ترکیست اردوغان اشاره کرده اند، ولی آنچه که برای ایرانیان مهم است، آثار و نتایج این گستاخی در کشور ما و پیروی برخی از پا ترکیست های خائن کشور از این گستاخی است. البته پیروی از پان ترکیست می تواند، دلائل زیادی از طرف طرفداران داخلی آنها داشته باشه. مثلا ترکیه از سالها قبل با تاسیس کانال های متعدد تلویزیونی به زبان ترکی و فارسی و برنامه های بعضا شاد و جذاب و یا دادن پاسپورت ترکیه به ایرانیانی که در ترکیه خانه بخرند و یا برداشتن روادید سفر بین دو کشور، ترکیه را به یکی از کانون های جذاب فرهنگی و اقتصادی به خصوص مردم آذربایجان مبدل کرده، ولی حرف اینجاست که وقتی تظاهر و آثار این اقدامات بی پروایانه در ایران و یا در شهری مانند تبریز بروز و ظهور می کند، چرا نباید اقدامات خنثی کننده فوری انجان داد. مثلا کدام مقام دولتی، تورگوت اوزال را مانند یک رئیس جمهور به تبریز دعوت و هزاران نفر را به استقبال او فرستاد و در آنحا شعارهای ضد ایرانی داده شد و یا وقتی که دنیزلی را با پرچم ترکیه در فرودگاه تبریز استقبال کردند و یا در ورزشگاه تبریز بنر بالا بردند که روی آن نوشته شده بود؛ یا چکسلواکی یا صربستان، تصمیم با شما! و یا در همان ورزشگاه به سبک تیم های فوتبال ترکیه سلام نظامی دادند و همان شب تلویزبونهای ترکیه آنها را گرگهای سرخ نامید!! یا در همین وقایع اخیر، عده ای در کوچه و خیابان شعارهای ضد ملی دادند..و ...عکس العمل های دولت ایران و مجموعه حاکمیت برای خنثی کردن و ممانعت مجدد این گونه وقایع چه بود؟
محمد ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۱
بیخود نیست مسئولان ما تصمیمات سطحی می‌گیرند. مادامی که تحلیل‌های آبکی توسط تحلیلگرانی مثل شما منتشر می‌شود. از مسئولانمان گله ای نداریم. چرا نمی‌خواهید بفهمید مسئولان ترکیه و هر کشور دیگر منافع خودشونو دارند اینو بفهمید. با ترکیه این همه دشمنی و نفرت را حالا آنامیورم
سعید تبریزلی ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۴
"موجی فراگیر در سراسر کشور به‌خصوص در مناطق آذری‌زبان ایران علیه ادعای دروغین افرادی بی‌خرد مانند رجب طیب اردوغان، ایجاد شود." خدا وکیلی خودتان این را باور می کنید؟؟؟؟ اگر نگران نیستید چرا المشنگه به پا کردید؟ بروید تا دیر نشده سیاست های خود را در مورد آذربایجان حلاجی کنید.
قشقایی ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۶
رعایت ادب و نزاکت در نوشتار بسیار مهم است. عقده گشایی هایی این چنین فقط اعتبار این سایت را کاهش می دهد.
ایرانی ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۶
نویسنده گام به گام و دقیق ونه سطحی به موضوع پرداخته سیاست اردوغان از تهاجم نرم به توسعه طلبی سرزمینی تغییر کرده و چون میلیاردها دلار هزینه نتیجه نداده او هتاکتر و آشکارتر از کشورها پیرامون سهم طلبی می‌کند ژاپن هم ارتشش را به بیرون مرزها نمیفرستاد حالا مقایسه کنید سربازان ترکیه و هزاران جنگجوی مزدور دائم در کشورهای مختلف وارد می‌شوند یعنی ترکیه از حسن همجواری خارج شده وبامشکل اردوغان گرفتارست
علی ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۳
برای تحلیل هر پدیده ای اول بایستی واقعیتها و فکت های موجود را دید و بررسی کرد در خصوص سیاستهای ترکیه در سوریه سیاست آنکارا از اول خواهان ایجاد خط حایل و عدم تشکیل کانتون کردی در مرزهای خود بود که با آمریکا هم سر این موضوع اختلاف داشت که سرانجام با انجام عملیات های نظامی خود به این اهداف رسید و در ادلب هم جلو پیشروی ارتش سوریه و روسیه گرفت و آنها متوف کرد در لیبی هم موفق ظاهر شد و جلو سقوط دولت سراج در مقابل حفتر که از حمایت و پشتیبانی روسیه،فرانسه،مصر،عربستان و امارات برخوردار بود را گرفت و آنها را مجبور به عقب نشینی کرد و در مدیترانه هم در مقابل زیاده خواهی های یونان و فرانسه تاکنون موفق بوده است و اما در خصوص قره باغ که نوسنده محترم آنرا پیروزی دروغین خوانده و باز پس گیری آنجا را تصرف و اشغال نامیده است اولا خود ارمنستان این ادعا را نداره که این نویسنده محترم معتقد است کما اینکه اگر قبول داشت و می توانست تا به حال دولت خود خوانده آنجا را به رسمیت می شناخت به هر حال تا زمانی که تحلیلگران این چنینی در خط دهی به سیاست خارجی کشورمان فعال باشند سیاست خارجی پر اشتباه و خسارت بار در مواجهه با رخداد ها خواهیم داشت
Azerbaycanli ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۸
تورو خدا این اکرادو ببین،چدخودشونو حسابم میکنن اخه شما سر پیازین ته پیازین شما ک کلا محسوب نمیشین چی میگین این وسط
علی ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰
آقای نویسنده با عدم پخش نظرات واقعی و پاک کردن روی مسئله به جایی نمی رسید .انکار حقایق تاریخی واجتماعی مثل یک آتش زیرخاکستر است که با یک نسیم شعله ور می شود. شما هم در حد خودتان با اینکار استبداد را رواج می دهید اگر نظر ات همسو با نظر خودت را نشر دهی وبقیه را حذف کنی مطمئن باش آنها از یک روش دیگر حرفهای خود را به گوش اول ایرانیان وبعد جهانیان خواهند رساند . این سایت با وجود خوانندگان به خصوص خوانندگان با سوادش رونق بیشتری دارد نه با هوچی گران و هواداران گروههای تروریستی پارسی وکوردی.
كامران ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۱
نظرات واقعی رو حذف میکنید اما با تاکیید میکنم درد امثال ذوالقدر پور ناشی از ازادسازی قره باغ است و چندین جا این رنج جانکاه خود را در مقاله نشان داده است والا اردوغان و شعر و..... همگی بهانه ای بیش نیست.
در جواب علی۲۹اذر ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۷
ترکیه قبل از تشکیل کانتون به بهانه حمایت از ترکمن‌های مسلح شده مخالف بشار اسد و جلوگیری از شکست اخوان مسلمین (تروریست‌های مذهبی ) لشکر کشی کرد که در آن زمان فقط تجهیزات نظامی روس‌ها و آمریکا و غرب برای کردها ارسال میکردند برای شکست داعش (تنها گروه غیر حکومتی (غیر ارتش سوریه )مبارز علیه داعش بودند در لیبی هم دولت وفاق ملی سریعا به مصر و فرانسه رفت برای جلوگیری از حمله آنها به حکومت دولت سراج و تضمین‌های امنیتی منافع آنها (باعث نگرانی و انتقاد ترکیه شد) هنوز چاههای نفت لیبی دست حفتر است و امارات تمام تسلیحات حفتر (از سامانه ضد پهباد تا سامانه موشکی لورا اسراییلی و احتمالا پهبادهای آمریکایی و... ) در سوریه اکثر پستهای دیده بانی در محاصره ارتش سوریه را ترک کرده (دیروز در خبرگذاری ها از ۷پست نگهبانی گفته شده ) اما در قره باغ زمان مشخص خواهد کرد پیروزی ترکیه یا نه آنهم مشخص خواهد شد از حالا ترکیه پیروز قره باغ ندانید !!!!!!
خلیلی ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۲
گویا هدف نویسنده فقط نفرت از اردوغان است. و نه چیز دیگر. یه جامیگه اردوغان نادان است و چیزی حالیش نیست و از طرف دیگر می گوید سخنان وی را باید جدی بگیریم.آخه کی حرف یک نادان را جدی می گیرد؟ ایشون میگند اردوغان به خودش و ترکیه ضربه می رند ، خوب بذارید خودش و کشورش رو نابود کنه. به ما چه؟ ما چرا خودمون رو می کشیم؟