انتخاب سردبیر - آرشیو

دالان تورانی ناتو و منطق معیوب روسیه
یادآوری ۸ نکته

دالان تورانی ناتو و منطق معیوب روسیه

احمد کاظمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بازگشایی خطوط مواصلاتی منطقه‌ای موضوعی است که هم ایران و هم ارمنستان با ارائه کریدور ارس و تقاطع صلح بر آن تاکید دارند و معتقدند این بازگشایی ها، باید با رعایت حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و بدون تغییر مرزهای بین المللی صورت بگیرد. از این منظر لاوروف در اظهارات خود آگاهانه از کاربرد واژه کریدور خودداری کرده است کما اینکه مقامات روسیه از جمله  معاون نخست وزیر روسیه و مسئول در مذاکرات سه جانبه روسیه ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، پیش از این بر مخالفت با هر نوع کریدور تاکید کرده اند.

ادامه مطلب
آینده سیاست جبهه ملی بنگلادش در تقابل با هند و دوستی با چین
تحلیل ماهیت پس از سقوط دولت شیخ حسینه

آینده سیاست جبهه ملی بنگلادش در تقابل با هند و دوستی با چین

عباس ترابی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در جهان ۲۰۲۴ که دوستی میان ملت ها و دولت‌های مختلف به منظور متوازن ساختن سیاست خارجی و پیشگیری از وابستگی استراتژیک به یک یا چند کشور، در دستور کار اغلب رهبران و احزاب سیاسی قرار دارد، دشمنی جبهه ملی بنگلادش با هندوستان منطقی به نظر نمی رسد و سیاست دوستی با چین و پاکستان در صورت به قدرت رسیدن این حزب، قطعاً در آینده به زیان بنگلادش خواهد بود. چرا که سیاست‌ تله بدهی چین (China's Debt-Trap Diplomacy) در کنار سیاست های اقتدارگرایانه و غیر دموکراتیک این کشور در قالب پروژه بلندپروارانه Belt and Road Initiative (ابتکار کمربند و جاده) در مواجهه با شرکاء ضعیف، که تاکنون گریبان اغلب کشورهای قاره آفریقا را در طول دو دهه اخیر گرفته است و این خطر وجود دارد که کشوری همچون بنگلادش که همواره با کودتاهای متعدد خونین دست به گریبان بوده، در کنار پاکستان قربانی جاه طلبی های چین شود.

ادامه مطلب
انتخابات امریکا: مردم یا لابی صهیونیست‌ها
نفوذ شدید صهیونیست‌ها در لایه‌های درونی ایالات متحده

انتخابات امریکا: مردم یا لابی صهیونیست‌ها

زهرا اله دادیان فلاورجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حمایت بی‌چون‌وچرای امریکا از اسرائیل در دو حزب امریکا جریان دارد و تفاوتی ندارد که دموکرات‌ها در رأس قدرت باشند یا جمهوری‌خواه‌ها. 

ادامه مطلب
رد پای شبکه نفوذ و متغیرهای محتمل در ترور رهبر حماس
سوءنیت روسیه را هم جدی بگیریم

رد پای شبکه نفوذ و متغیرهای محتمل در ترور رهبر حماس

عیسی محمدحسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شاید یکی از اهداف ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و تقارن آن با شروع به کار دولت جدید با مراسم تحلیف دکتر پزشکیان در ایران، استشمام تغییر و تحول و استقرار دولت شعور و عقلانیت به جای دولت شور و احساس بود. دولتی که با شعار دیپلماسی و تعامل سازنده با کشورها برای حل بحران و رفع تحریم‌ها به میدان آمده است، هنوز بر کرسی ریاست ننشسته باید درگیر چالشی شود که از ابتدای کار تمامی معادلات و محاسبات او را برهم بزند و ناخودآگاه سیاستی پرهزینه بر او و کشور تحمیل شود. تحمیل این سیاست با ترور مهمترین شخصیت سیاسی حماس در فاصله چند ساعته از مراسم تحلیف، قطعاً به تنهایی کار یک شبکه خارجی نمی‌تواند باشد چرا که اهل فن به خوبی آگاهند، برای کاری چنین دقیق و بی‌نقص ساعت‌ها زمان برای شناسایی و ردیابی لازم است اما اگر ضارب کنار دست او باشد این عملیات از بعد نظامی و عملیاتی قابل درک خواهد بود. 

ادامه مطلب
کنعانی در پاسخ به دیپلماسی ایرانی: به ارتقای روابط با مصر و حل اختلافات با بحرین پایبندیم
در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

کنعانی در پاسخ به دیپلماسی ایرانی: به ارتقای روابط با مصر و حل اختلافات با بحرین پایبندیم

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره تمایل ایران به پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور رهبر حماس در تهران و ارتباط آن با گفت وگوهای آتش بس گفت: «باید میان پاسخ به حق ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران با آتش بس در غزه تفاوت قائل شد. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مهمترین و قویترین حامی بین المللی برای توقف جنگ و ایجاد آتش بس بوده ایم و الآن هم از کشورهایی که واقعا با حسن نیت به دنبال آتش بس هستند حمایت می کنیم و با آنها مشورت و تبادل نظر داریم. اما طبیعتا این موضوع با حق قانونی و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به متجاوز ارتباطی پیدا نمی کند.»

ادامه مطلب
از نازیسم هایدگری تا صهیونیسم هابرماسی
همواره رنج «دیگری» اهمیت ناچیزی دارد

از نازیسم هایدگری تا صهیونیسم هابرماسی

حمید دباشی می نویسد: برای اوباشان جنگی ‌ایالات‌متحده، اروپا، استرالیا و کانادا که تماما حامیان اسراییل هستند، ما مردمان ‌بی‌پناه ‌جهان، درست مانند فلسطینیان، به‌‌ حساب ‌نمی‌آییم ‌و به‌رسمیت شناخته ‌نمی‌شویم.

ادامه مطلب
رفع شرافتمندانه تحریم‌ها: اولویت اصلی عراقچی
هماهنگی میدان و دیپلماسی: کلید موفقیت در وزارت امور خارجه

رفع شرافتمندانه تحریم‌ها: اولویت اصلی عراقچی

نوید کمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سید عباس عراقچی در برنامه خود به وضوح بر اهمیت دیپلماسی «فراگیر و فعال» تأکید کرده است. این رویکرد نشان‌دهنده تعهد به استفاده از تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی برای ارتقاء منافع ملی و افزایش تأثیرگذاری بین‌المللی ایران است. دیپلماسی فعال به معنای حضور پررنگ و مؤثر در عرصه‌های جهانی است، در حالی که دیپلماسی فراگیر به معنای گسترش روابط و تعاملات با طیف وسیعی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است. با این رویکرد، عراقچی قصد دارد تا ایران را از انزوای بین‌المللی تحمیل شده توسط سلطه جویان فرامنطقه‌ای خارج کرده و به بازیگری کلیدی در مسائل جهانی تبدیل کند.

ادامه مطلب
مأموریت خاورمیانه‌ای بایدن
الآن برای امریکا وقت انجام خیلی از کارهاست

مأموریت خاورمیانه‌ای بایدن

دنیس راس می نویسد: برخی ممکن است اعتراض کنند که چنین برنامه‌هایی بسیار پیچیده هستند و بهترین چیزی که می‌توان به آن امید داشت، توافقی برای آزادی گروگان‌هاست که به پایان جنگ منجر شود. ممکن است حق با آن‌ها باشد اما اگر واشنگتن به دنبال هدفی بلندپروازانه‌تر نرود، به زودی منطقه به وضعیت پیش از ۷ اکتبر بازخواهد گشت و تنها طرف‌هایی که از این نتیجه بهره‌مند خواهند شد، ایران و نیروهای نیابتی آن هستند.

ادامه مطلب
مصلحت انعطاف ایران
مؤلفه‌های ضرورت انعطاف نهایی در سیاستگذاری خارجی

مصلحت انعطاف ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مصلحت در سیاستگذاری خارجی، نمود بیشتری داشته و یکی از بهترین دستاویزهای یک سیاستگذار یا بازیگر نظام جهانی برای توجیه سیاست‌ها و تاکتیک‌های سیاست خارجی و روابط بین الملل خویش است. هر بازیگر یا سیاستگذار سیاست خارجی می‌تواند با اصرار بر مصلحت منافع راهبردی، سخت‌ترین و دردآورترین سیاست‌ها را نیز طراحی و انتخاب کند.

ادامه مطلب
بازیگران صحنه سقوط جمهوریت در افغانستان
به مناسبت سالگرد سقوط چندین باره کابل

بازیگران صحنه سقوط جمهوریت در افغانستان

لطیفه سخی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دومینوی سقوط ولایات افغانستان در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ با سرعت هرچه تمام تر آغاز به حرکت کرد و مرکز ولایت نیمروز اولین شهری بود که  به تصرف طالبان در آمد. تا تاریخ ۲۳ مرداد، اندک مناطقی مثل کابل و پنجشیر باقی مانده بودند اما مردم هنوز امید داشتند که نیروهای امنیتی، اردوی ملی، پلیس و نیروهای مجاهدین که ادعای مقاومت و اتحاد در برابر طالبان داشتند، سکان امور را به دست گیرند و نیروهای طالبان را عقب برانند اما این امید با دمیده شدن خورشید سحرگاه ۲۴ مرداد و با فرار رئیس جمهور وقت، اشرف غنی، بر باد رفت.

ادامه مطلب