انتخاب سردبیر - آرشیو

رئیس جمهور هر چه زودتر از قدرت کنار رود، سودش برای کشور بیشتر است
مخالفان استیضاح روحانی می توانند این تضمین را بدهند که کشور تا پایان دولت دوازدهم به مرز فروپاشی نمی رسد؟

رئیس جمهور هر چه زودتر از قدرت کنار رود، سودش برای کشور بیشتر است

محمدصادق کوشکی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون برخی تلاش ها برای استیضاح رئیس جمهور بر این باور است که اگر حسن روحانی طی هفت سال گذشته در کسب رضایت نسبی و حداقلی مردم ناموفق بوده است و ماحصل عملکردش حتی به گونه ای نیست که زندگی مردم به شکل عادی و معمولی اداره شود، چرا نباید این رئیس جمهور را کنار گذاشت؟! 

ادامه مطلب
روسیه تا زمان روی کار بودن ترامپ بعید است به ایران سلاح بفروشد
نگاه متفاوت کرملین و تهران به انتخابات آمریکا؛ روحانی به دنبال پیروزی بایدن، پوتین خواهان تداوم ریاست جمهوری ترامپ

روسیه تا زمان روی کار بودن ترامپ بعید است به ایران سلاح بفروشد

محمود شوری در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی بر این نکته تاکید دارد که بسیار بعید است تا زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بر سر کار است، کرملین بخواهد فروش تسلیحات به ایران را در دستور کار قرار دهد.

ادامه مطلب
اسرائیل در کجای قره‌باغ ایستاده است؟
انگیزه منفعت طلبانه تل آویو در گسترش روابط با باکو

اسرائیل در کجای قره‌باغ ایستاده است؟

حمید خوش آیند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسرائیل، بازیگر فعال قره‌باغ اسرائیل یکی از بازیگران اصلی و فعال در حوزه «تهیه آتش» منازعه قره‌باغ است که پیشاپیش و به خوبی این نقش را از طریق فروش‌های گسترده تسلیحاتی به آذربایجان، ایفا کرده؛ دولت آذربایجان یکی از مشتریان مهم تسلیحاتی اسرائیل است.

ادامه مطلب
گره قره باغ
چرا سازمان امنیت از حل بحران عاجز است؟

گره قره باغ

پرهام پوررمضان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: . اما در این جا پرسشی مطرح می شود که اساسا چرا سازمان امنیت سازمان ملل نمی تواند در کاهش یا از بین بردن این بحران عملکرد شایان ذکری را از خود نشان دهد. برای پاسخی کوتاه به این سوال باید اشاره کرد که دلیل این امر در آن است که این سازمان استقلال خود را از دست داده است و همواره باید  بر طبق نظر و رای قدرت های هژمون باشد. 

ادامه مطلب
از فحاشی به ظریف تا سودای اعدام روحانی؛ منتقدین دولت دنبال چه هستد؟
اندر حکایت کش مکش های داخلی بر سر مذاکره با آمریکا

از فحاشی به ظریف تا سودای اعدام روحانی؛ منتقدین دولت دنبال چه هستد؟

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که انتقادات صریح مخالفین دولت که گاها تا مرز توهین و هتاکی به شخص رئیس جمهوری هم کشیده صرفا به دلیل شائبه سوء استفاده و نگاه ابزاری حسن روحانی از مسائل دینی مانند صلح امام حسن (ع) شکل گرفته، پیرامون تداوم شرایط اختلافات سیاسی کنونی بر وضعیت کشور بر این باور است که به دلیل فراگیر شدن فضای بی اعتمادی جامعه و ملت نسبت به کل ساختار سیاسی و نه فقط دولت، دیگر هیچ رغبتی برای حضور و مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد. بنابراین به شکل بسیار جدی اکنون سایه سنگین سقوط مشارکت، نه کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ در معادلات سیاسی خود نمایی می کند.

ادامه مطلب
تداوم فضای بحران به عدم پاسخگویی مسئولین در برابر مردم کمک می کند
تنش ایران و آمریکا با روی کار آمدن بایدن یا ترامپ قابل حل نیست

تداوم فضای بحران به عدم پاسخگویی مسئولین در برابر مردم کمک می کند

امیر محبیان در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که تقلیل رابطه ایران و آمریکا به وضع اقتصادی نادیده انگاشتن واقعیت های بسیاری است و کمکی به حل معضل نخواهد کرد، در خصوص دلیل شکل گیری فضای دو قطبی سیاسی – رسانه ای داخل کشور متاثر از انتخابات ریاست جهموری در آمریکا بر این باور است که چون منطق سیاسی اصلاح طلبان در خوش‌بینی به عملکرد روسای جمهور دموکرات در ایالات متحده آمریکا است که آنان را غیر جنگ طلب می‌دانند و منطق اصولگرایان در مخالفت با روسای جمهور دموکرات در این کشور است که آنان می‌توانند هم‌رأیی گسترده‌تری من‌جمله با اروپا در برابر ایران داشته باشند. لذا در باب نیات دو جریان از این دو گانگی بر سر آمریکا بر این گمانم که اصولگرایان مایلند وجهه انقلابی و مرد جنگ بودن خود را به رخ بکشند و اصلاح طلبان مایلند صلح طلب بودن خود و جنگ طلب بودن رقیب را به مردم نشان دهند. همین تکات سبب شده تا شاهد شکل گیری این قطب بندی ها در داخل باشیم.

ادامه مطلب
کشور به جبر شرایط، هیچ چاره ای جز مذاکره ندارد
چرا برخی در داخل کشور از پیروزی جو بایدن نگرانند؟

کشور به جبر شرایط، هیچ چاره ای جز مذاکره ندارد

احمد نقیب زاده در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که کشور به جبر شرایط و مشکلات کنونی، هیچ چاره ای جز مذاکره با آمریکا ندارد، پیرامون تاثیر دو قطبی سازی های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای در داخل کشور پیرامون پیروزی جو بایدن یا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بر این باور است که شدت دوقطبی رسانه‌ای، سیاسی و اجتماعی در داخل کشور به دلیل تاثیر پذیری از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا کار را به جایی رسانده است که پیروزی جو بایدن به نفع ملت، دولت و طیفی از جریان های سیاسی به اصطلاح اصلاح طلب و میانه رو و به ضرر حاکمیت است و در آن سو پیروزی دونالد ترامپ به سود حاکمیت و منتقدین دولت و به ضرر ملت و دولت است.

ادامه مطلب
بحران قره‌باغ؛ از پیشینه تا چشم‌انداز
چه سناریوهایی قابل پیش بینی است؟

بحران قره‌باغ؛ از پیشینه تا چشم‌انداز

مرصاد جمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایالات ‌متحده ‌آمریکا نقش محافظه‌کارانه‌ای را در این بحران اتخاذ کرده است. واشنگتن از طرفی مباحث مربوط به پایگاه‌های نظامی خود و منافع اسرائیل را در نظر دارد و از طرفی لابی قدرتمند ارمنی در کنگره را. این وضعیت موضع محافظه‌کارانه هرچه تمام‌تر واشنگتن در این بحران را باعث شده است و جز چند اظهار‌نظر کلی، چیز دیگری را شاهد نبوده‌ایم.

ادامه مطلب
بازخوانی تاریخی انتخاباتی از امریکا
هنری ای. والاس، سیاستمدار ناشناخته: ساده لوح یا مترقی

بازخوانی تاریخی انتخاباتی از امریکا

حمیدر ضا اکبرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عمق تاثیر نظریات متفاوت و پیشروانه والاس تا آنجا پیش رفته است که بسیاری معتقدند اگر والاس در کنفرانس انتخاباتی سال ۱۹۴۴ میلادی حزب دموکرات به عنوان معاون ریاست جمهوری ابقاء شده بود، جهان متفاوتی را تجربه می‌کردیم و سرنوشت هیروشیما و ناگازاکی، جنگ سرد، مسابقه تسلیحاتی و هسته‌ای و البته تبعیض نژادی بسیار متفاوت از جهان ترومن و اخلاف او می‌شد.

ادامه مطلب
کمک ایران به ارمنستان دستاویز دروغی است برای توجیه حضور تکفیری ها در قره باغ (بخش سوم)
تبیین واقعیات روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان

کمک ایران به ارمنستان دستاویز دروغی است برای توجیه حضور تکفیری ها در قره باغ (بخش سوم)

محمد حسین نامدار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سوء استفاده رژیم صهیونیستی با توجه به روابط استراتژیک با جمهوری آذربایجان و بواسطه گسترش روابطش با ارمنستان، نگرانی دیگر جمهوری اسلامی ایران است که به طرفین درگیری گوشزد شده است. هر چند ایران مواضع اصولی خود در قبال تمامیت ارضی همسایگان دارد، ولی نمی تواند نسبت به زمینه سازی همسایگان برای حضور رژیم اشغالگر قدس در نزدیکی مرزهای خود بی تفاوت باشد.

ادامه مطلب