انتخاب سردبیر - آرشیو

نگاهی به درون رژیم اشغالگر
در بحبوحه طوفان الاقصی

نگاهی به درون رژیم اشغالگر

حسام کمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شکاف‌ها میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی چنان عمیق است که نمونه مشخص تشکیل دولت‌ها در این رژیم نشانگر جامعه نبودن و چندپارگی ریشه‌دار و نهادینه شده درون مرزهای اشغالگران است. حدود دو سال قبل و در بحبوحه ناتوانی نفتالی بنت و یائیر لاپید برای تشکیل دولت، نداف ارگمن رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم اشغالگر (شاباک) اعلان کرده اگر تنش‌های مربوط به تشکیل دولت با همین شدت ادامه یابد، احتمال تنش‌های شدید داخلی (جنگ داخلی) وجود دارد.

ادامه مطلب
جایگاه کشورهای جنوب شرق آسیا در حمله حماس به اسرائیل
روابط کشورهای آسه‌آن با اسرائیل چگونه تعریف می شود؟

جایگاه کشورهای جنوب شرق آسیا در حمله حماس به اسرائیل

یاسین کریمیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مواضع اعلام شده در بیانیه‌های رسمی کشورها آسه‌آن را می‌توان در سه گروه بررسی کرد. تایلند، سنگاپور و فیلیپین حمله حماس را محکوم کردند. اندونزی، مالزی و برونئی دارالسلام با محکومیت اشغالگری‌ها رژیم صهیونیستی بر بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ تاکید داشتند. کامبوج و ویتنام نیز در اعلامیه‌های خود با محکومیت حمله به غیرنظامیان، دو طرف را به خوشتنداری و پرهیز از جنگ تشویق کردند.

ادامه مطلب
عامل کریکت در سیاست هند
دیپلماسی ورزشی از نوع هندی

عامل کریکت در سیاست هند

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به هر کس در خارج از کشورهای مشترک المنافع بریتانیا بگویید که در حال حاضر چند میلیارد نفر دچار تب جام جهانی کریکت شده‌اند، احتمالاً با نگاهی متحیرانه مواجه خواهید شد. برای اکثر کشورهای جهان، جام جهانی یک تورنمنت فوتبال (فوتبال) است که سال گذشته در قطر برگزار شد و تا سال ۲۰۲۶ در آمریکای شمالی دیگر برگزار نخواهد شد. اما برای خیلی ها - به ویژه، نزدیک به دو میلیارد نفر در شبه قاره هند - جام جهانی کریکت مردان که در حال حاضر در هند برگزار می شود، چیزی است که واقعاً مهم است.

ادامه مطلب
ضعف دیپلماسی در ابتدای جنگ هشت ساله عراق و ایران
درس هائی از جنگ تحمیلی (بخش دوم)

ضعف دیپلماسی در ابتدای جنگ هشت ساله عراق و ایران

یوسف رستمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در اول مهر ۱۳۵۹، کورت والدهایم، دبیرکل سازمان ملل متحد از طرفین خواست که تلاش خود را برای حل اختلافات به کار گیرند. نخستین بیانیه شورای امنیت در زمینه این جنگ، از دو طرف خواسته بود که از هرگونه اقدام نظامی خودداری کنند. عراق با آن موافقت کرد ولی ایران آن را رد کرد.

ادامه مطلب
چرا «عامل ایجاد این طوفان ویرانگر» خود صهیونیست ها بودند
مروری بر جنایات اسرائیلی ها

چرا «عامل ایجاد این طوفان ویرانگر» خود صهیونیست ها بودند

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ملت فلسطین نماد ایستادگی در اوج پستی صهیونیست های اهریمنی است. ادای احترام و عزت برای این ملت مقاوم مسئولیت هر انسان آزاده ای است. دفاع از حقوق انسانی این خواهران و برادران شریف وظیفه هر مومن سرافراز است.

ادامه مطلب
وجود شکاف های عمیق در ابرقدرت ناکارامد
چین و روسیه امریکا را به چالش کشیده اند

وجود شکاف های عمیق در ابرقدرت ناکارامد

رابرت گیتس می نویسد: رهبری سیاسی آمریکا – چه جمهوری‌خواهان و چه دموکرات‌ها، در کاخ سفید و در کنگره – نتوانسته اند به اندازه کافی آمریکایی‌ها را متقاعد کنند که تحولات چین و روسیه اهمیت دارند. رهبران سیاسی نتوانسته‌اند توضیح دهند که تهدیدات این کشورها چگونه در هم پیوسته هستند.

ادامه مطلب
کشتار خوجالی، لکه ای سیاه بر چهره ارامنه
اقدامی که نباید فراموش کرد

کشتار خوجالی، لکه ای سیاه بر چهره ارامنه

امیر باقرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جنگ اول قره باغ دارای نقاط بسیار تاریک و مبهمی است که آن چنان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته، یکی از این نقاط تاریک، کشتار خوجالی به دست نیروهای افراطی و ملی گرای ارمنی بود. از تاریخ ۲۵ تا ۲۶ فوریه ۱۹۹۲، نیروهای مسلح ارمنی با کمک هنگ ۳۶۶ روسیه، این شهر را به تصرف خود درآوردند. در نتیجه اشغال این شهر، ۶۱۳ نفر ازجمله ۶۳ کودک، ۱۰۶ زن و ۷۰ فرد سالمند، توسط قوای متحد ارمنی و روسی کشته یا به قولی سلاخی شدند. 

ادامه مطلب
پایان دوران کودتاهای دلاری
روسیه در جبهه اوکراین پیروز شده است

پایان دوران کودتاهای دلاری

علی اکبر دارینی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی می گوید: در ۲۰ سال پیش اگر کسی صحبت از این می کرد که می خواهد دلار را به چالش بکشد یا دلار را از تجارت کنار بگذارد آمریکایی ها یا کودتا می کردند یا حکومت را سرنگون می کردند، اما امروز دیگر چنین شرایطی وجود ندارد. بسیاری از کشورها مایل هستند دلار را کنار بگذارند و در تجارت با ارزهای دیگر کار بکنند چه یورو چه یوان چین چه ارزهای محلی.

ادامه مطلب
کی یف بازنده در سایه طوفان الاقصی
تب اوکراین برای غرب سرد شده است؟

کی یف بازنده در سایه طوفان الاقصی

علی ودایع در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مساله داخلی بایدن در میان مولفه هایی که پیرامون طوفان الاقصی را نباید نادیده گرفت. درگیری این روزها بین فلسطینی ها و رژیم اشغالگر قدس یک اره در گلوی رئیس جمهوری آمریکاست. کاخ سفید به هر قیمتی تلاش می کند سطح تنش ها را فریز کند تا یک راه چاره از کانال برخی شرکای عربی پیدا کند اما تل آویو با زرادخانه خالی یک مصیبت بزرگ برای پنتاگون است. اگر بگوییم که در میز ناتو و ژنرال های آمریکایی مخمصه طوفان الاقصی به کناره رفتن مساله اوکراین منجر شده است؛ اشتباه نکردیم. رفتارشناسی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در حمله علیه حماس برای دل اسرائیل نشان دهنده عمق نگرانی های کی یف درباره وضع پیش آمده است.

ادامه مطلب
بحرین تایوان ایران نیست
یک پیمان امنیتی با بحرین، به منافع امریکا خدمت نمی‌کند

بحرین تایوان ایران نیست

پیمان امنیتی ایالات متحده امریکا با بحرین به عنوان یک آزمون عملی برای یک معامله مشابه با عربستان سعودی دیده می‌شود اما این نوع تدابیر، احتمالاً منطقه را ناپایدارتر می‌کند.

ادامه مطلب