دیپلماسی ورزشی از نوع هندی

عامل کریکت در سیاست هند

۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۵۸ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به هر کس در خارج از کشورهای مشترک المنافع بریتانیا بگویید که در حال حاضر چند میلیارد نفر دچار تب جام جهانی کریکت شده‌اند، احتمالاً با نگاهی متحیرانه مواجه خواهید شد. برای اکثر کشورهای جهان، جام جهانی یک تورنمنت فوتبال (فوتبال) است که سال گذشته در قطر برگزار شد و تا سال ۲۰۲۶ در آمریکای شمالی دیگر برگزار نخواهد شد. اما برای خیلی ها - به ویژه، نزدیک به دو میلیارد نفر در شبه قاره هند - جام جهانی کریکت مردان که در حال حاضر در هند برگزار می شود، چیزی است که واقعاً مهم است.
عامل کریکت در سیاست هند

دیپلماسی ایرانی: در هند، کریکت بسیار بیشتر از یک ورزش است. همچنین یک ابزار سیاسی، یک صنعت پرسود، یک منبع اعتبار و یکی از قدرتمندترین اهرم های هند برای اعمال نفوذ جهانی است.

به هر کس در خارج از کشورهای مشترک المنافع بریتانیا بگویید که در حال حاضر چند میلیارد نفر دچار تب جام جهانی کریکت شده‌اند، احتمالاً با نگاهی متحیرانه مواجه خواهید شد. برای اکثر کشورهای جهان، جام جهانی یک تورنمنت فوتبال (فوتبال) است که سال گذشته در قطر برگزار شد و تا سال 2026 در آمریکای شمالی دیگر برگزار نخواهد شد. اما برای خیلی ها - به ویژه، نزدیک به دو میلیارد نفر در شبه قاره هند - جام جهانی کریکت مردان که در حال حاضر در هند برگزار می شود، چیزی است که واقعاً مهم است.

این مسابقات در تاریخ 5 اکتبر با بازی دو فینالیست جام جهانی 2019 انگلیس آغاز شد. در آن زمان بازنده، نیوزلند، انتقام گرفت و انگلیس را در استادیوم نارندرا مودی در احمدآباد شکست داد. انتظار می رود مودی خود در فینال در 19 نوامبر در آنجا حضور یابد.

در حالی که مودی آماده می شود تا برای سومین دوره در انتخابات عمومی سال آینده انتخاب شود، برنامه او برای قرار دادن خود و حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در مرکز صحنه فینال محبوب ترین رویداد هند یک حرکت سیاسی حساب شده است. پیروزی هند در فینال جام جهانی می‌تواند مجموعه‌ای از موفقیت‌های بین‌المللی اخیر را از بین ببرد - از جمله فرود ماه‌نورد در ماه اوت در قطب جنوبی ماه و نشست سپتامبر G20 - و در نتیجه روایت مودی از تجدید حیات ملی را تقویت می‌کند.

برای دهه‌ها، سیاستمداران هندی دریافته‌اند که همراهی خود با کریکت رای می‌آورد. در نتیجه، روابط نزدیکی بین سیاست هند و بوروکراسی کریکت وجود دارد. جی شاه - دبیر همه کاره هیئت حاکمه ورزش، هیئت کنترل کریکت در هند (BCCI) - فرزند دومین سیاستمدار قدرتمند کشور، وزیر کشور قدرتمند مودی، آمیت شاه است. آرون جیتلی، وزیر دارایی فقید مودی، مدیر ارشد کریکت دهلی بود. پس از مرگ جیتلی، استادیوم اصلی کریکت پایتخت ملی به نام او تغییر نام داد. خود مودی قبلاً رئیس انجمن کریکت در ایالت خود در گجرات بود.

فراتر از آرا، مقدار زیادی پول - و در نتیجه نفوذ جهانی - در کریکت وجود دارد. گفته می شود که هند حدود 90 درصد از درآمد جهانی این بازی را به خود اختصاص می دهد، که نسبت به کشورهای قدیمی تر و معتبرتر بازی کریکت فاصله دارد و با درآمد سالانه ۷۷۱ میلیون دلاری در سال‌های ۲۲-۲۰۲۱، BCCI ثروتمندترین سازمان کریکت جهان است.

هند همچنین پیشگام انقلاب Twenty20 (T20) در کریکت جهانی بود و مخاطبان بیشتری را با نسخه کوتاه شده (سه ساعت) بازی جذب کرد. T20 در حال حاضر سودآورترین شکل کریکت است، با لیگ برتر هند (IPL) که بسیار محبوب است، بهترین بازیکنان جهان را با قراردادهای چند میلیون دلاری جذب می کند، که با حمایت های پرسود توسط مخاطبان تلویزیونی گسترده هند امکان پذیر شده است. آخرین قرارداد پنج ساله BCCI برای حقوق IPL بالغ بر 6.2 میلیارد دلار بود.

با شروع جام جهانی، سهام هند در حال رونق است. شاخص بلومبرگ از سهام مرتبط با مسابقات در سه ماه قبل از شروع رویداد 20 درصد افزایش یافت. کرایه‌های هواپیما به شهرهایی که هند در آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است در روزهای بازی دو برابر شده و کرایه‌ها به احمدآباد 415 درصد افزایش یافته است. در مجموع، جام جهانی می تواند اقتصاد هند را تا 2.6 میلیارد دلار تقویت کند.

تسلط مالی هند در کریکت نفوذ نامتناسبی را بر این ورزش در سطح جهانی به همراه دارد. جیتلی گفت که نفوذ هند در شورای بین المللی کریکت (ICC)، نهاد حاکم جهانی بازی، شبیه به نفوذ ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل است.

مجموعه BCCI توانسته است جدول زمانی کریکت جهان را بر اساس منافع هند شکل دهد، به ویژه با تضمین پنجره ای برای IPL ، زمانی که همه بازیکنان در دسترس باشند. در بحث‌های بین‌المللی در مورد برنامه‌ریزی آینده، قوانین در حال تحول ورزش و توزیع درآمدهای جهانی، حرف بسیار زیادی دارد و هند 38.5 درصد از آخرین قرارداد 3 میلیارد دلاری ICC را در زمینه حقوق رسانه ای دریافت خواهد کرد.

به همین ترتیب، هنگامی که هند از اعزام بازیکنان خود به پاکستان برای شرکت در جام ملت‌های آسیا در سال جاری خودداری کرد، هیئت کریکت پاکستان چاره‌ای جز پذیرش درخواست هند برای انتقال مسابقات به سریلانکا نداشت. پاکستان میزبان مسابقات باقی ماند، اما فقط به صورت اسمی.

روابط کریکت بین هند و پاکستان - اساساً از زمان حملات تروریستی پاکستانی در بمبئی در سال 2008 به حالت تعلیق درآمده است. اگرچه یک سریال دوجانبه در سال 2012-2013 در هند روی داد، هند به شدت از اعزام بازیکنان خود به پاکستان خودداری کرده است.

علاوه بر این، بازیکنان پاکستانی از سال 2008 در IPL بازی نکرده‌اند، و بعید است که تا زمانی که روابط با هند بهبود نیابد، از آنها دعوت شود. دو کشور تنها در تورنمنت‌های بین‌المللی با هم دیدار می‌کنند - فرصت‌هایی که پاکستان با توجه به درآمدهای عظیمی که از بازی با هند به دست می‌آید، استقبال زیادی می کند.

بنابراین، بازی آینده جام جهانی بین هند و پاکستان - که برای 14 اکتبر برنامه ریزی شده است - داغ ترین بلیط سال است. این رویداد بزرگ در استادیوم نارندرا مودی رخ خواهد داد. نرخ اتاق‌های هتل در احمدآباد برای روزهای بعد از مسابقه 300 درصد افزایش یافته است، و برای مردم، مراجعه به بیمارستان برای معاینه اضطراری شبانه ارزان‌تر از یافتن هتلی برای خوابیدن در روزهای مسابقه است و تقریبا هیچ پروازی در دسترس نیست.

پیروزی هند در آن بازی به عنوان یک پر دیگر در کلاه مودی و نشانه دیگری از صعود غیرقابل مقاومت هند تلقی خواهد شد. با این حال، باخت هند احتمالاً حامیان هندو-شوونیست BJP را برافروخته میکند. بازیکنان مسلمان هند - که دو نفر در ترکیب 15 نفره حضور دارند - ممکن است با اتهام عدم تعهد کافی به آرمان ملی روبرو شوند.

مخاطرات برای همه بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید. در هند، کریکت بسیار بیشتر از یک ورزش است. همچنین یک ابزار سیاسی، یک صنعت پرسود، یک منبع اعتبار و یک اهرم قدرتمند برای اعمال نفوذ جهانی است.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سید رحمان موسوی هند کریکت دیپلماسی هند سیاست خارجی هند دهلی نو


( ۲ )

نظر شما :