معرفی کتاب؛

درامدی بر کتاب "چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟"

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۱۳ اخبار اصلی کتابخانه
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
سید رحمان موسوی در معرفی کتاب "چرا ملت ها شکست می خورند" می نویسد: کتاب هایی مانند چرا ملت ها شکست می خورند تلاش می کند به این سوال پاسخ دهد که چرا برخی کشورها ثروتمند هستند در حالی که برخی دیگر ثروتمند نیستند. این کتاب به عوامل مختلفی از جمله جغرافیا، فرهنگ و نهادها می پردازد. استدلال می کند که نهادهای یک کشور مهم ترین عامل تعیین کننده موفقیت اقتصادی آن هستند.
درامدی بر کتاب "چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟"

معرفی کتاب؛

درامدی بر کتاب "چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟" 

دیپلماسی ایرانی: در ابتدا باید اعتراف کنم که من عاشق این کتاب هستم.  این احتمال وجود دارد که هر دانشجوی مشتاق اقتصاد و سیاست نیز این کتاب را دوست داشته باشد. 

در پیش‌درآمد کتاب آمده است: «این کتاب درباره تفاوت عظیم میان درآمدها و سطح زندگی در کشورهای ثروتمند جهان، مانند ایالات‌متحده آمریکا، بریتانیا و آلمان و ممالک فقیر ازجمله کشورهای آفریقایی جنوب صحرای بزرگ، آمریکای مرکزی و جنوب آسیا نوشته‌شده است.»

«چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیرند و به‌واسطه ثروت و فقر، سلامتی و بیماری، غذا و قحطی از یکدیگر مجزا می‌شوند؟

اولاً، چرا ملت ها شکست می خورند به یکی از هیجان انگیزترین جنبه های اقتصاد توسعه ای می پردازد.  این حوزه هیجان‌انگیز است زیرا سعی می‌کند به یکی از جالب‌ترین سؤالاتی که علم اقتصاد ارائه می‌کند پاسخ دهد: چرا برخی از کشورها از سایرین ثروتمندتر هستند؟  علاوه بر این، این کتاب بر اساس کار محوری انجام شده توسط اقتصاددان برجسته، داگلاس نورث است.

ثانیاً، این کتاب فوق‌العاده قابل فهم است زیرا هر مفهوم سیاسی و اقتصادی استفاده شده در کتاب به طور کامل توضیح داده شده است و زبان مورد استفاده در آن بسیار آسان است. این واقعاً عامل بسیار مهمی در توصیه من به این کتاب است. به این دلیل که برخی دیگر از کتاب‌های حوزه سیاست و اقتصاد می‌توانند با استدلال‌های خود بسیار پرمدعا باشند و نیازمند دانش قبلی باشد. در نتیجه، این به طور چشمگیری لذت خوانندگان از کتاب را کاهش می دهد، زیرا اغلب برای آنها غیرقابل درک است.

 ثالثاً، چرا ملت ها شکست می خورند، صرفاً بر نظریه اقتصادی تمرکز نمی کند.  این بسیار عالی است زیرا 450 صفحه پر از نظریه الهام گرفته از ریاضیات می تواند نسبتاً دلهره آور باشد. در واقع هیچ ریاضی در کار نیست و این خبر خوبی است. در عوض، این کتاب برای دانشجویان سیاست و اقتصاد بسیار مفید است، زیرا واقعاً شهود شما را در مورد برخی از سؤالات دشوارتر در مورد این موضوعات گسترش می دهد.

 علاوه بر این، پیوندهای روشنی بین اقتصاد و سیاست در سراسر کتاب وجود دارد. این یک چیز مثبت است زیرا درک کلی شما را از موضوع توسعه گسترش می دهد. این به این دلیل است که نیروهای بسیار متنوعی در بازی وجود دارند و تمرکز صرف بر اقتصاد به درک مشکل توسعه آسیب می رساند. بنابراین، این کتاب تأکید بسیاری بر نهادهای سیاسی و تأثیر آنها بر توسعه یک کشور دارد و تمرکز زیادی روی تمایز بین مؤسسات استخراجی و فراگیر می کند.

به طور کلی، چرا ملت ها شکست می‌خورند، کتابی عالی است که با نمونه‌های مرتبط فراوان پر شده است. این شگفت‌انگیز است زیرا واقعاً درک متنی شما را از موضوع توسعه گسترش می‌دهد.  من شخصاً به این دلیل کلیشه ای تصمیم گرفتم که علوم سیاسی بخوانم که می خواهم بفهمم جهان چگونه بهتر کار می کند.  این کتاب مطمئناً به بهبود درک من از آن کمک کرد و احتمالاً درک شما را نیز بهبود خواهد بخشید.

در کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند»، نویسندگان Daron Acemoglu و James A. Robinson استدلال می‌کنند که دلیل اصلی شکست کشورها به دلیل نهادهای اقتصادی استخراج‌کننده است.  این موسسات برای استخراج منابع از بسیاری به نفع عده معدود طراحی شده اند و رشد و شکوفایی اقتصادی را خفه می کنند.  این کتاب در سال 2012 منتشر شد.

اما واقعا چرا کشورها در استناد شکست می خورند؟

هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد زیرا هر ملتی مجموعه شرایط و چالش های منحصر به فرد خود را دارد.  با این حال، برخی از عوامل مشترک وجود دارد که می تواند به شکست یک کشور کمک کند، مانند حکمرانی ضعیف، فساد، درگیری و سوء مدیریت اقتصادی.  علاوه بر این، شکست یک کشور می تواند توسط عوامل خارجی مانند بلایای طبیعی یا تحریم های بین المللی نیز تشدید شود.

با این حال، برخی از رایج‌ترین دلایل شکست کشورها شامل مواردی مانند فساد، سوء مدیریت اقتصادی و ناآرامی‌های مدنی است. علاوه بر این، کشورهایی که به شدت به منابع طبیعی وابسته هستند یا درگیری های داخلی زیادی دارند نیز احتمال شکست بیشتری دارند.

 چرا ملت ها شکست می خورند: یک بررسی ساده

 اول، آنها ممکن است استدلال کنند که رشد اقتصادی آهسته هند در درجه اول به دلیل نهادهای سیاسی است. موسسات هند استخراج کننده هستند، اما در فقیر نگه داشتن کشور خدمت کرده اند. از سوی دیگر، چین از نهادهای دموکراتیک بیشتری بهره برده است. استدلال دومی که Acemoglu و Robinson ممکن است مطرح کنند این است که هند قادر به ساختن جامعه ای دموکراتیک تر نیست. 

پاسخ نهایی به این که چرا کشورها شکست می خورند، پیچیده است. گذشته از بررسی کامل عواملی که در ایجاد و شکست ملت‌ها نقش دارند، کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، نمای کلی خوبی از بسیاری از عوامل مؤثر در ساختن ملت‌ها و ملت‌های در حال شکست ارائه می‌دهد.

چرا ملت ها شکست می خورند اثر دارون اچم اوغلو و جیمز رابینسون کتاب مهمی است زیرا به ما کمک می کند بفهمیم چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی فقیر هستند. این کتاب مبتنی بر این ایده است که نهادهای یک کشور کلید موفقیت یا شکست آن هستند. مؤسساتی که فراگیر هستند و امکان رشد اقتصادی و ثبات سیاسی را فراهم می‌کنند، احتمال موفقیت بیشتری دارند، در حالی که مؤسساتی که استخراج‌کننده هستند و تنها به گروه کوچکی از مردم اجازه بهره‌مندی را می‌دهند، با احتمال بیشتری شکست می‌خورند.  کتاب شرح مفصل و قانع‌کننده‌ای از چرایی این موضوع ارائه می‌کند.

چرا ملت ها شکست می خورند نوشته دارون آسم اوغلو و جیمز رابینسون مجموعه ای جامع از داستان هاست که نشان می دهد چگونه نقش دولت در توسعه اقتصادی بر رویدادهای جهانی تأثیر گذاشته است.  وقتی اکثریت به درآمدهای بازار خود علاقه دارند، کمتر از یک مستبد از درآمد خود استفاده می کنند. اگر گروه کوچکی از مردم با منافع بسیار محدود کنترل دولت را به دست آورند، درآمد را به همان روشی که گروه بزرگی از مردم انجام می دهند، از اکثریت منحرف می کنند.  هیچ توجیه اقتصادی بزرگتر از نبود فردگرایی برای دموکراسی وجود ندارد.

چرا ملت ها شکست می خورند: ریشه های نابرابری و چگونه تصمیمات سیاسی به آن کمک کرده است. 

کالین دانل در کتاب خود معتقد است که کشورهایی با نهادهای سیاسی و اقتصادی فراگیر، آنهایی هستند که در طول زمان موفق می شوند و زنده می مانند. 

دارون آسم اوغلو و جیمز رابینسون در این کتاب به بررسی چگونگی تأثیر تصمیمات سیاسی بر نابرابری و علل آن می پردازند. خواندن این کتاب آسان است و استدلال جالبی دارد.

کتاب هایی مانند چرا ملت ها شکست می خورند تلاش می کند به این سوال پاسخ دهد که چرا برخی کشورها ثروتمند هستند در حالی که برخی دیگر ثروتمند نیستند. این کتاب به عوامل مختلفی از جمله جغرافیا، فرهنگ و نهادها می پردازد. استدلال می کند که نهادهای یک کشور مهم ترین عامل تعیین کننده موفقیت اقتصادی آن هستند. چرا ملت ها شکست می خورند کتابی بسیار خواندنی و آموزنده است که مطمئناً هر کسی که در مورد توسعه اقتصادی کشورها کنجکاو است به آن علاقه دارد.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: چرا ملت ها شکست می خورند امریکا ایالات متحده امریکا چین هند ترکیه اروپا اتحادیه اروپا آسیا شرق آسیا غرب آسیا سید رحمان موسوی


( ۸ )

نظر شما :

به احسان موحدیان و دوستان ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۹
بله کتاب عالی و فوق العاده ای هست ، امیدوارم این دوستان که مدام بر علیه ترکها نفرت پراکنی می کنند بجای اینکارها این کتاب عالی را دهها بار بخوانند و بعد به جای جنگ افروزی با ترکها به دوستانشان در وزارت امور خانه مشاوره درست بدهند که خیر دنیا و آخرت در این است
به مخالفان احسان موحدیان و دوستان ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۲
تیر پانترکهای وطنی باز هم به سنگ خورد . اقای محترم هیچکدام از نویسندگان این کتاب ترک نیستند که شما متعصبانه به ان افتخار می کنید و منت می گذارید دارون اسم اوغلو ارمنی متولد استانبول و تبعه امریکاست و اقای جیمز رابینسون نیز ملیت بریتانیایی دارد این تعصب کورکورانه و نژادپرستی و جعل حقایق از طرف پانترکها پایانی ندارد و محدود به سیاست و روابط خارجی هم نیست . بد تر از همه قضاوت کورکورانه و بدون شناخت در کلیه موارد حتی در رابطه با مسائل علمی ، دانش ،ادبیات ،شعرا ،تاریخ و هزاران مورد دیگر که فارق از وابستگی های نژادی ، ملیتی ،منطقه ای و غیره ارزش های جهانشمول می باشند ، مشاهده می گردد