خاورمیانه - آرشیو

اقتصاد، محور انتخابات ترکیه
برنامه های اقتصادی رقابت ها را سنگین کرده است

اقتصاد، محور انتخابات ترکیه

۳ دسامبر امسال، یک ماه پس از آن که حزب عدالت و توسعه ترکیه – به رهبری «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه – چشم انداز این حزب را برای صدمین سالگرد جمهوری تحت عنوان “قرن ترکیه” که جنبه اقتصادی را نیز شامل می شود، اعلام کرد. حزب اصلی اپوزیسیون چشم انداز خود را تحت عنوان “ندای قرن دوم” اعلام کرد که شامل تعهداتی در جذب سرمایه گذاری به ترکیه و قرار دادن این کشور در مسیر رقابت جهانی بود.

ادامه مطلب
نشست امان و فرصت طلایی دولت السودانی
چرا عراق مهم است؟

نشست امان و فرصت طلایی دولت السودانی

با روی کار آمدن دولت محمدشیاع السودانی و پوست اندازی سیاسی در بغداد، برگزاری نشست همسایگان عراق در اردن با عنوان نشست «بغداد۲» هم یک فرصت طلایی را به دولت تازه نفس در بغداد داده است تا به موازات تقویت روابط با کشورهای همسایه خود در غرب آسیا بتواند نیم نگاهی به افزایش مناسباتش با اروپا داشته باشد. 

ادامه مطلب
کابوس وحشتناک دولت راست افراطی نتانیاهو
توماس فریدمن در نیویورک تایمز می نویسد:

کابوس وحشتناک دولت راست افراطی نتانیاهو

توماس فریدمن معتقد است بدون خویشتن داری، نتانیاهو و شرکای ائتلافش ممکن است بتوانند راه حل “دو دولتی” و “تک دولتی” را در یک گور دفن کنند و راه را برای راه حلی دیگر آماده کنند: هرج و مرج مطلق.

ادامه مطلب
روابط ایران و چین فردای دیدرا شی جین‌پینگ از ریاض
تنش چقدر جدی است؟

روابط ایران و چین فردای دیدرا شی جین‌پینگ از ریاض

محجوب زویری، استاد تاریخ معاصر ایران و خاورمیانه در دانشگاه قطر گفت که احضار سفیر چین توسط وزارت امور خارجه ایران گامی دیپلماتیک در جهت بیان موضع و نشان دادن اعتراض خود بوده و پیامی دارد اما تهران و پکن اهتمام دارند که هیچ بحران سیاسی ای شدت نگیرد.

ادامه مطلب
اوج گیری عملیات های ضداسرائیلی
آخرین تحولات در سرزمین های اشغالی در آستانه روی کار آمدن نتانیاهو

اوج گیری عملیات های ضداسرائیلی

نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی در یورش دیروز خود به مناطق مختلف کرانه باختری د‌ه‌ها فلسطینی را ربودند و فلسطینیان نیز در مقابل ۱۹ عملیات ضدصهیونیستی علیه آن ها طی ۲۴ ساعت گذشته انجام دادند. نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی دیروز دوشنبه اقدامات سخت‌گیرانه خود را بر دوازه‌های ورودی مسجد‌الاقصی افزایش داده‌ و از ورود جوانان به داخل مسجد جهت اقامه نماز صبح جلوگیری کردند.

ادامه مطلب
بازی دیپلماسی کمال!
بررسی مواضع سیدکمال خرازی در «سومین مجمع گفت وگوی تهران»

بازی دیپلماسی کمال!

بی شک بخش مهم سخنان دیروز دوشنبه سیدکمال خزاری در سومین مجمع گفت وگوی تهران تاکید دوباره اش بر برخوداری تهران از دانش و توان ساخت سلاح هسته ای است، حال اینکه گفته های وزیر امور خارجه اسبق ایران با حضور چند ساعته تیم فنی آژانس در تهران همراه شده است تنها دو معنی را می دهد، یا اینکه دو طرف (تهران و آژانس) در خصوص حل اختلافات پادمانی به نتیجه نرسیدند و این سفر به شکست رسیده است و به تبع آن خزاری با این گفته های خود به دنبال دادن «پالس هشداری» است یا اینکه سازمان انرژی اتمی از پیش پاسخ های مکتوب خود را آماده و برنامه لازم برای روشنگری در پیرامون ابهامات و سوالات اژانس را تشریح کرده است که در این صورت بخش دیگر سخنان خرازی در رابطه با امیدواری او نسبت به سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و حل شدن قضیه (اختلافات پادمانی) معنای خود را می یاید.

ادامه مطلب
با این دولت نتانیاهو اسرائیل در خطر است
سردبیری نیویورک‌تایمز:

با این دولت نتانیاهو اسرائیل در خطر است

این روزنامه در مقاله ای با عنوان «دموکراسی در کشور یهود در خطر» است خاطرنشان کرد: دولت راست افراطی که به زودی به رهبری بنیامین نتانیاهو قدرت را در دست خواهد گرفت، نمایانگر تفاوتی کیفی و نگران کننده با تمام دولت های دیگر در تاریخ اسرائیل است.

ادامه مطلب
چین و روسیه مثل غرب به منافع خود می اندیشند
بی معنی بودن مفهوم متحد استراتژیک در برابر مفهوم منافع ملی

چین و روسیه مثل غرب به منافع خود می اندیشند

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در جهان امروز تنها "موازنه سازی" و مفهوم موازنه حرف نخست را می زند، طرحی که عربستان سعودی با موفقیت آن را پیاده کرده است و از مزایای رابطه با غرب و شرق بهره می برد؛ به این شکل که بخشی از درآمد خود را از فروش انرژی به چین کسب می کند بخشی از تکنولوژی خودش را از چین وارد می کند، اما در عین حال اسلحه را از غرب خریداری می کند، بخشی از سرمایه گذاری خود را در غرب انجام می دهد و توانسته است یک نمونه موفق در زمینه موازنه سازی عمل کند. سیاست خارجی ترکیه نیز به این شکل عمل می کند و هم با چین مبادلات تجاری دارد و هم صادرات خودش را به غرب انجام می دهد.

ادامه مطلب
عربستان در همکاری با چین دنبال تضعیف امریکا نیست
تقویت وابستگی های متقابل شی جین پینگ با سفر به ریاض

عربستان در همکاری با چین دنبال تضعیف امریکا نیست

مبین عبدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پر واضح است که عربستان با تقویت روابط خود با چین به هیچ عنوان در فکر کمرنگ شدن نقش آمریکا در روابط خود نیست البته این توافق شاید نوعی واکنش به نحوه دیپلماسی دولت بایدن به نوع تعامل با سعودی ها باشد لیکن چین بزرگترین شریک اقتصادی آمریکاست و همین چین در سال ۲۰۲۰ رتبه نخست شرکای اقتصادی اروپا را بدست آورد، باید پذیرفت که تامین منافع اقتصادی تعیین کننده سیاست خارجی  پکن است لذا بنظر نمی آید واشنگتن هم نسبت به ایجاد وابستگی های متقابل اقتصادی پکن با هم پیمانان منطقه ای خود ناراضی باشد و نه عربستان در سیاست خارجی خود آمریکازدایی کرده و نه واشنگتن بن سلمان را مجازات و یا حذف خواهد کرد و آمریکا همچنان متحد امنیتی و سیاسی راهبردی عربستان در منظقه خواهد ماند و چین نمی‌تواند این خلاء را پر کند.

ادامه مطلب
فناوری ارتباطی، ابزاری برای رصد مخالفان
بن سلمان خذف منتقداتش را تا کجا پیش می برد؟

فناوری ارتباطی، ابزاری برای رصد مخالفان

یک مجله آمریکایی به رویکرد مقامات سعودی در استفاده از فناوری دیجیتال برای هدف قرار دادن چهره‌های مخالف در تبعید پرداخت. مجله آمریکایی «فارن افرز» (Foreignaffairs) در تحقیقاتی اعلام کرد که هدف قرار دادن منتقدان رژیم آل سعود در خارج از کشور با نرم افزارهای جاسوسی تنها یکی از راه‌هایی است که دولت سعودی برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است. این مجله گزارش داد که طرح برنامه‌های جاسوسی فرامرزی که  رژیم آل سعود  آغاز کرد، بسیار گسترده بود.

ادامه مطلب