خاورمیانه - آرشیو

تکاپو برای آتش بس دوباره به نتیجه می رسد؟
افق مبهم تلاش ها برای برقراری آتش بس در غزه

تکاپو برای آتش بس دوباره به نتیجه می رسد؟

با سفر دیروز چهارشنبه اسماعیل هینه به مصر زمزمه‌ها برای برقراری آتش بس در غزه پررنگ تر از قبل شده است. اگرچه حماس و جنبش جهاد اسلامی پیش شرط خود برای مذاکرات را توقف کامل حملات اسرائیل اعلام کرده و تا پیش از هرگونه مذاکره را برای برقراری آتش بس دائمی در نظر گرفتن و در کنار آن اسرائیل هم پس از عدم تمدید آتش بس به کرات اعلام کرده بود تا رسیدن به اهداف خود در نوار غزه دیگر به دنبال مذاکره با حماس نخواهد بود، اما اکنون سیر تحولات به سمتی میل کرده است که دو طرف (اسرائیل و حماس) را مجددا پای میز مذاکره کشانده است. در این باره خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که رئیس دفتر سیاسی حماس دیروز برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس و تبادل اسرا به مصر کرده است. پیشتر خبرگزاری مذکور (فرانسه) به نقل از یک منبع نزدیک به حماس اعلام کرده بود که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش برای انجام مذاکراتی با محوریت دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه به مصر می‌رود.

ادامه مطلب
سیسی، دیکتاتور مورد حمایت غرب و جهان عرب
چهره مهمی که با کاستی هایش کنار می آیند

سیسی، دیکتاتور مورد حمایت غرب و جهان عرب

مخالفان و حامیان سیسی پذیرفته‌اند که او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ پیروز است، زیرا پیروزی‌های او در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، آن هم با به دست آوردن بیش از ۹۶ درصد آرا، جایی برای تردید درباره احتمال پیروزی دوباره او باقی نمی‌گذارد.

ادامه مطلب
جنگ غزه و بحران باب المندب
یمنی ها وارد میدان شده اند

جنگ غزه و بحران باب المندب

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: بحران غزه وجه جدیدی به صورت حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌رانی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب یافته است. سخنگوی نظامی حوثی‌ها جمعه گذشته تأیید کرد که تا زمانی که اسرائیل اجازه ارسال غذا و دارو به غزه را نداده، مانع تردد کشتی‌های مرتبط با اسرائیل خواهند شد.

ادامه مطلب
جنگ تمام عیار علیه خانواده ها و بیمارستان ها در غزه

جنگ تمام عیار علیه خانواده ها و بیمارستان ها در غزه

رژیم صهیونیستی برای هفتاد و چهارمین روز به تجاوزات خود در تمام نقاط نوار غزه ادامه می‌دهد و طی این مدت  اشغالگران در کنار جنگ با بیمارستان عملا قتل عام خانواده های فلسطین را در هم در دستور کار دارد. در همین راستا صهیونیست ها در دو کشتار جدید در رفح و جبالیا زد تنها طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ تن را به شهادت رساندند.  با این آمار مجموع کل کشته شدگان در غزه به بیش از ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر می رسد و بیش از ۵۲ هزار و ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند.  در فقزه دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در حملات خود به نوار غزه یک عشیره فلسطینی را به طور کامل قتل عام کرد. در بمباران‌های منطقه الصبره در جنوب شهر غزه  ۱۰۹ نفر از عشیره دغمش قتل عام شده و به شهادت رسیدند.

ادامه مطلب
کشتی های تجاری فرزند و دوستان اردوغان در راه اسرائیل
رئیس جمهوری ترکیه در انتقاد از تل آویو بلوف می زند

کشتی های تجاری فرزند و دوستان اردوغان در راه اسرائیل

بیشتر ترک‌هایی که روابط گستردۀ تجاری با اسرائیل دارند، از نزدیکان اردوغان و حزب «عدالت و توسعه» هستند. متین جهان، نام بعضی از بازرگانان و سرمایه داران ترک را که با اسرائیل داد و ستد گستردۀ تجاری دارند افشا کرده است. احمد بوراک اردوغان، پسر ارشد رجب طیب اردوغان، صاحب شرکت دریایی «مانتا دنیزجیلیک»، و اِرکان ییلدیریم، پسر نخست وزیر پیشین ترکیه، در صدر فهرست آن بازرگانان و سرمایه داران قرار دارند. 

ادامه مطلب
نبود تصوری برای پایان جنگ غزه
اسرائیل ایده دولت را نمی پذیرد، پس درگیری ادامه دارد

نبود تصوری برای پایان جنگ غزه

مصطفی زهرانی در یادداشتی می نویسد: با توجه به اینکه اسرائیل به هیچ روی با ایده دو دولت موافقت نمی‌کند، از این‌رو به نظر می‌رسد این جنگ خاتمه نیابد. بنابراین در تبیین این موضوع بیش از هرچیزی ماهیت دولت مسئله‌آفرین است. اگر اصل هر نفر یک رأی پذیرفته می‌شد، راهی برای برون‌رفت به وجود می‌آمد. اما از آنجا که تا آینده قابل پیش‌بینی چنین امری محقق نمی‌شود، در نتیجه خصوصیت اصلی روابط بین فلسطینی‌ها و اسرائیل همچنان تقابل و درگیری است.

ادامه مطلب
فلسطین، سرزمین موعود و چرخه جهانی تبعید
تکرار تاریخ

فلسطین، سرزمین موعود و چرخه جهانی تبعید

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تکرار یک یا چند پدیده یا روند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... که دارای نیات و ظرفیت‌های راهبردی و اثرگذاری بر دولت ملت هستند، ژئوپلیتیک یا مسئله ژئوپلیتیک را شکل می دهد، در معادلات و رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی برجسته می‌سازد. این الگوی تکرار یک مؤلفه راهبردی در مسایل ژئوپلیتیک باید مورد توجه سیاستگذاران خارجی باشد.

ادامه مطلب
تل‌آویو در تکاپوی مذاکره مجدد
رؤسای موساد و سیا در قطر به دنبال راهی برای توافق جدید درباره تبادل اسرا هستند

تل‌آویو در تکاپوی مذاکره مجدد

با ورود به سومین ماه از جنگ غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تاکنون نتوانسته به دو هدف ادعایی خود یعنی «نابودی حماس» و نیز «آزادی اسرای صهیونیست» دست یابد. این نکته عملاً شکافی را در بدنه کابینه جنگ ایجاد کرده؛ در یک سو بنی گانتس و دیوید بارنیا قرار دارند که به دنبال ازسرگیری مذاکره برای تبادل اسرا هستند و در سوی دیگر بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت که مخالف مذاکره مجدد با حماس هستند. با این حال منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش هستند با دادن امتیازاتی به توافق جدیدی برای مبادله اسرا دست پیدا کنند.

ادامه مطلب
جوانان امریکا طرفدار حماس علیه اسرائیلند
در تازه ترین نظرسنجی

جوانان امریکا طرفدار حماس علیه اسرائیلند

تازه ترین نظرسنجی که هفته گذشته توسط موسسه نظرسنجی هاروارد – هریس انجام شده، نشان می دهد که ۵۱ درصد آمریکایی های ۱۸ تا ۲۴ سال، بر این باورند که راه چاره درازمدت منازعه اسرائیلی – فلسطینی، این است که "اسرائیل پایان یابد و به حماس و فلسطینی ها داده شود."

ادامه مطلب
تهران و جنگ غزه
جهان برای ثبات خاورمیانه به ایران نیاز دارد

تهران و جنگ غزه

مسئله در حال حاضر این نیست که آیا ایران در این حمله دخالت داشته یا نه بلکه این است که چرا اکنون این همه از تشدید منازعه نگران است. برخی ناظران می گویند که این ملایمت، کاملا تاکتیکی و راهی برای جلوگیری از حمله است. یک احتمال جالب تر هم این است که ایران در حال یک چرخش راهبردی است.

ادامه مطلب