خاورمیانه - آرشیو

ایران، کویت و عربستان و کش مکش بر سر آرش
چرا این منطقه مهم است؟

ایران، کویت و عربستان و کش مکش بر سر آرش

اختلاف بر سر الدُرّه مسئله‌ تازه ای نیست؛ ریشه‌های این کشمکش به دهه‌ی پرآشوب ۱۹۶۰ بازمی‌گردد، زمانی که ایران و کویت حقوق اکتشافی متضادی را به شرکت‌های مختلف واگذار کردند. این وضعیت عملیات اکتشاف گاز در منطقه را متوقف کرد و اختلاف ژرفی درباره حقوق مالکیت و توسعه این میدان را در پی آورد که تا به امروز هم ادامه دارد.

ادامه مطلب
گام نخست موفق
پایان مثبت دور اول مذاکرات ریاض - صنعا

گام نخست موفق

پایان مثبت دور اول مذاکرات مقامات سعودی و هیات انصارالله یمن و نیز دیدار دیروز چهارشنبه خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان با این هیأت (انصارالله یمن) در جهت تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن نشان از این دارد که دو طرف در پیشبرد این هدف جدی هستند. خبر این دیدار را خالد بن سلمان رسانه ای کرد. وزیر دفاع عربستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، «من با هیئت صنعا که برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده، دیدار کردم.»

ادامه مطلب
هشت روز تحقیر
وقتی سفر بی بی به سازمان ملل تبدیل به بحران می شود

هشت روز تحقیر

نیامین نتانیاهو طی هشت ماهی که به قدرت بازگشته است شاید برای اولین بار تحقیرشدگی در پیش چشم جهانیان را لمس می کند. سفر او به نیویورک برا شرکت در مراسم سالانه مجمع عمومی عملا به بحرانی برای مشروعیت و مقبولیت او بدل شده است. در کنار آن موضع گیری های نخست وزیر رژیم صهیونیستی زمان ترک تل آیو به مقصد نیویروک هم بر آتش این بحران دامن زده است.

ادامه مطلب
داعش، تهدید نسبتا کوچک اما دوباره رو به رشد
خطری که هنوز جدی است

داعش، تهدید نسبتا کوچک اما دوباره رو به رشد

این سازمان تروریستی با ایدئولوژی جهادی در سال ۲۰۱۴ به اوج خود رسید، زمانی که یک دولت اولیه در عراق و سوریه تشکیل داد که آن را «دولت اسلامی» نامید. با وجود افول آن، همچنان در چندین قاره فعال است.

ادامه مطلب
اصل ایمن‌سازی سیاستگذاری خارجی در جهان آشوبناک
الگویی که در ایران هم دنبال می شود

اصل ایمن‌سازی سیاستگذاری خارجی در جهان آشوبناک

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایجاد بحران یا شوک به نظام جهانی و منطقه‌ای مانند تهاجم روسیه به اوکراین، ترکیه به سوریه و ... که به عنوان الگویی از کاهش ریسک یا گریز از خطر ژئوپلیتیک در سیاستگذاری خارجی و راهبردی توصیف و تفسیر می‌شود، بر ایمن‌سازی سخت سیاستگذاری خارجی بنیان شده است.

ادامه مطلب
اوج گیری بحران معیشتی در کرانه باختری و نوار غزه
اقتصاد فلسطین گروگان پیمان اسلو

اوج گیری بحران معیشتی در کرانه باختری و نوار غزه

تقریبا برای همه کارشناسان و ناظران وضعیت بد اقتصادی و معیشتی فلسطینیان مسجل بود، اما در این میان گاهی انتشار برخی آمارها و گزارشات می تواند میزان و شدت این وضعیت بد را به شکل ملموس تری ترسیم کند؛ کما اینکه بانک جهانی اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد، با توجه به شرایط بد معیشتی فلسطینی‌ها بر اثر نابرابری اقتصادی میان مناطق فلسطینی و اراضی اشغالی، از هر چهار فلسطینی یک نفر زیر خط فقر قرار دارد.

ادامه مطلب
دوشنبه تاریخی...؟!
انجام تبادل زندانیان و دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده

دوشنبه تاریخی...؟!

به موازات ورود سیدابراهیم رئیسی به نیویورک، دیروز دوشنبه ذیل توافق  تهران – واشنگتن، تبادل زندانیان دو طرف و دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده انجام شد که مؤید صحت برخی ادعاهای رسانه‌ای بود که هفته گذشته از این تبادل خبر داده بودند. پیرو همین نکته خبرگزاری رویترز پیش از ظهر دیروز گزارش داد که قطر به واشنگتن و تهران اطلاع داده که شش میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران به بانک‌های دوحه منتقل شده است.

ادامه مطلب
شک و تردیدهای کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل
عربستانی ها به امریکا اعتماد ندارند

شک و تردیدهای کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل

به نظر می رسد که سعودی ها، به عادی سازی با اسرائیل علاقمند باشند اما همان گونه که یک دیپلمات سعودی گفت، آنها به عنوان رهبران جهان عرب، باید مسئله فلسطین را جدی بگیرند. خرد عرفی می گوید که عادی سازی کامل، چه در چارچوب پیمان های ابراهیم یا خارج از آن، تا زمانی که ملک سلمان زنده است، محتمل نباشد چرا که وی به آرمان فلسطینی ها پایبند است.

ادامه مطلب
خیانتی که از چشم مردم کُرد پنهان نمی ماند
مشروعیت بخشی به پژاک به سبک بی بی سی فارسی

خیانتی که از چشم مردم کُرد پنهان نمی ماند

در ابتدای مصاحبه، خبرنگار بی.بی.سی به وجود خانه‌های امن پژاک در مرزهای غربی ایران اذعان می‌کند و می‌گوید این مصاحبه در این خانه‌های امن انجام می‌شود. سوال اینجاست که چرا پژاک، خانه امن دارد؟ مگر یک حزب، باید مسلح باشد و خانه امن داشته باشد؟ پژاک، چه ماهیتی دارد که اعضای آن مسلح هستند؟

ادامه مطلب
کنعانی: راه آهن شلمچه - بصره برای تبادل مسافر است
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: راه آهن شلمچه - بصره برای تبادل مسافر است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره اعلام موضع دولت عراق درباره پروژه راه آهن شلمچه – بصره مبنی بر این که این پروژه صرفا برای انتقال مسافر است و تا زمان تکمیل پروژه جاده توسعه، به هیچ عنوان از آن برای انتقال کالا استفاده نخواهد شد، گفت: مقامات ایران و عراق به روشنی مواضع خود را در این رابطه بیان کرده اند. این پروژه با توافق دو کشور با حضور مقامات ارشد دو طرف از جمله معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق خوشبختانه کلید خورده و گام های اجرایی ان برداشته شده و امیدواریم در زمان تعیین شده اجرا بشود. همان طور که گفته شده استفاده از این خط آهن برای تبادل مسافر و گسترش گردشگری میان دو کشور است که قرار است برای تقویت مناسبات دو کشور در زمینه های دیگر در آینده از آن بهره برداری شود. طبعیتا دسترسی های ایران و عراق در زمینه های ترانزیتی مختلف است، در زمینه گردشگری نیز حضور روزافزون گردشگران دو کشور را شاهد هستیم و این خط راه آهن می تواند کمک شایانی به توسعه گردشگری و تبادل زائر میان دو کشور باشد. و امیدواریم در زمان مقرر این خط آهن به بهره برداری برسد.

ادامه مطلب