خاورمیانه - آرشیو

درس های جنگ غزه برای امریکا
بایدن مسیر را تغییر دهد

درس های جنگ غزه برای امریکا

هرچه ایالات متحده آمریکا بیشتر در امور خاورمیانه دخالت کند، کمتر می تواند گَندهایی را مدیریت کند که خودش در ایجاد آنها نقش داشته است.

ادامه مطلب
ایران برای آینده خاورمیانه برنامه دارد
راهبرد تهران برای تضعیف اسرائیل و ایجاد شکاف در منطقه

ایران برای آینده خاورمیانه برنامه دارد

ایران اهداف متعددی برای جنگ فعلی در نوار غزه دارد. اما فوری‌ترین هدف ایران این است که حماس و جهاد اسلامی فلسطین (گروه کوچکتر مسلح در نوار غزه که تهران آن را نیز حمایت می‌کند) محبوب‌تر و قدرتمند‌تر از گذشته ظاهر شوند. ایران به خصوص می‌خواهد که شرکایش آسیب تحمل ناپذیری بر اسرائیل وارد کنند و در عین حال از پیروزی اسرائیل در نوار غزه جلوگیری شود تا نیروی نظامی اسرائیل از حملات جمعی به فلسطینیان دیگر بازداشته شود.

ادامه مطلب
موضعگیری شجاعانه رئیس دولت سیزدهم در نششت کشورهای اسلامی و عربی
موضعی که قابل تحسین است

موضعگیری شجاعانه رئیس دولت سیزدهم در نششت کشورهای اسلامی و عربی

یوسف رستمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با واقع نگری و در اقدامی تحسین بر انگیز با نظر اجماعی کشورهای اسلامی و عربی همراهی کرده و با راه حل تشکیل دو دولت در سرزمین فلسطین که براساس آن «اسرائیل باید به اشغال تمامی سرزمین‌های عربی در سال ۱۹۶۷ پایان داده و یک فلسطین مستقل به پایتختی قدس شرقی ایجاد شود.» را به عنوان راه حل پایان درگیری ها و صلح پایدار موافقت کرد. تصویر نمایش داده شده توسط ایران در موضوع فلسطین که توام با عقلانیت و مبتنی بر واقعیات میدانی، صورت گرفته، ناامیدی بسیاری در میان دشمنان ایران و افراد و گروه هایی که وضعیت درگیری های بی حاصل ۷۰ ساله فلسطین اسرائیل نتیجه تندروی ها و تفکرات افراطی آنها بوده را فراهم آورده است.

ادامه مطلب
ناکارآمدی ابتکار‌های آمریکا در جنگ غزه
احتمال گسترش جنگ به بیرون از مرزهای غزه هر لحظه قوت می‌گیرد

ناکارآمدی ابتکار‌های آمریکا در جنگ غزه

جلال خوش چهرهر در یادداشتی می نویسد: جنگ خونبار در غزه بی‌وقفه ادامه دارد و احتمال گسترش آن در سطح منطقه هر لحظه قوت می‌گیرد. این درحالی است که هنوز ابتکار موثری که بتواند به این جنگ نابرابر پایان داده و یا آن را در نقطه‌ای _هرچند موقت _ باز ایستاند، فرصت عمل نیافته است. دلیل آن روشن است؛ همه نگاه‌ها به ابتکاراتی دوخته شده که به گونه‌ای به واشنگتن سپرده شده است. 

ادامه مطلب
تکرار سناریوی بیمارستان الشفاءدر بیمارستان اندونزی
اوج گیری نگرانی ها بابت آغاز عملیات زمینی در جنوب غزه

تکرار سناریوی بیمارستان الشفاءدر بیمارستان اندونزی

روز گذشته در حالی چهل‌وپنجمین روز جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه به پایان رسید که به نظر می‌رسد این رژیم به دنبال گسترش جنگ به کل این باریکه است. در این راستا صهیونیست‌ها مشابه جنایتی را که در خصوص بیمارستان شفا انجام دادند، دیروز دوشنبه در حملاتی به دیگر مراکز درمانی غزه جنایات خود را  تکرار کردند.

ادامه مطلب
تنش چند مجهولی در منطقه
بررسی معادلات منطقه بعد از توقیف کشتی به دست انصارالله یمن

تنش چند مجهولی در منطقه

بدیهی بود که پای اقدام بعدازظهر یکشنبه انصارالله یمن در توقیف کشتی در دریای سرخ به شکل جدی در نشست خبری دیروز دوشنبه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه باز شود؛ به‌خصوص آنکه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عصر یکشنبه این اتفاق (توقیف کشتی) را به ایران منتسب کرد تا از دل این ادبیات ضدایرانی بتواند به یک اجماع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در برابر تهران دست یابد.

ادامه مطلب
کمر خمیده یک رابطه
محدودیت هایی که برای روابط امریکا و عربستان وجود دارد

کمر خمیده یک رابطه

مشکل این است که با گذر سال ها، نیاز ایالات متحده و عربستان سعودی به یکدیگر، کمتر و کمتر شده است. تار و پود پیوندهای دو طرف به تدریج سست شده و رویدادهای تاریخی ای همچون بهار عربی، انقلاب نفت شیلِ آمریکا، ظهور ایران، تجاوز روسیه به اوکراین و توسعه اقتصادی روزافزون و استقلالِ هر دو کشور آمریکا و عربستان سعودی از هم، در این زمینه نقش داشته است. شاید این رابطه گسسته نشده باشد اما زیر بار عدم اعتماد متقابل کمر خم کرده، هرچند واقعیت‌های بی رحم موجب می شود که دوباره به هم بازگردند.

ادامه مطلب
بی تفاوتی عربی برسر غزه
بی عملی کشورهای اسلامی برسر فلسطین برای چیست؟

بی تفاوتی عربی برسر غزه

علیرضا سهرابی نور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به بیانیه صادر شده کشورهای عربی و اسلامی در نشست ریاض درباره غزه، می توان دریافت که هیچ اقدام مهم و عملی در این نشست برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی در خصوص نسل کشی در نواره غزه منتج نشده است و بیشتر جنبه توصیه ای دارد تا یک بیانیه محکم.

ادامه مطلب
حماس نکشت ارتش اسرائیل کشتار کرد
افشاگری از قتل عام در جشنواره موسیقی هفتم اکتبر

حماس نکشت ارتش اسرائیل کشتار کرد

بر خلاف آنچه در روزهای نخست پس از عملیات طوفان الاقصی از زبان رسانه های غربی و عبری نقل می شد اکنون مشخص شده که رژیم صهیونیست‌ی توسط بالگرد خود کشتار کنسرت هفتم اکتبر را رقم زده است. در این راستا روزنامه صهیونیستی هاآرتص فاش کرد که تحقیقات پلیس رژیم اشغالگر نشان می‌دهد که یک بالگرد آپاچی متعلق به این رژیم در روز هفتم اکتبر زمان حمله حماس شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی در نزدیکی شهرک ریعیم در اطراف نوار غزه را بمباران کرده است.

ادامه مطلب