خاورمیانه - آرشیو

شگفتی‌های انتخابات اردن
پیام چیست؟

شگفتی‌های انتخابات اردن جدید

شاید موضوع پاکدستی و اعتبار نهاد انتخاباتی در اروپا با استقبال مواجه شود، اما پادشاه اردن که گفته می‌شود قرار است به زودی به امریکا سفر کند، در واشنگتن با این پرسش مواجه خواهد شد که دولت جدید اردن چگونه دولتی خواهد بود و با وجود این تعداد از کرسی‌ها برای جریان نزدیک به «حماس» در مجلس، مواضع دولت اردن چگونه خواهد بود؟ جریانی که با بهره‌برداری حداکثری از توحش نتانیاهو در غزه شعار انتخاباتی‌اش را «آری به مقاومت، نه به چانه‌زنی» تعیین کرده بود.

ادامه مطلب
پزشکیان و ایده شنگن اسلامی
مساله اعتماد است

پزشکیان و ایده شنگن اسلامی جدید

پزشکیان باید برای کشورهای منطقه و جهان، وجود تغییر حقیقی در تصمیم‌گیری در ایران را ثابت کند، چرا که همه کشورهای جهان و منطقه، در حال حاضر، سیاست خارجی ایران را دنبال می‌کنند تا ببینند آیا تغییری در آن حاصل می‌شود یا نه.

ادامه مطلب
پنج چالش کلیدی اسرائیل پس از تازه ترین حمله موشکی حوثی‌ها
تل آویو از همه سو تحت فشار است

پنج چالش کلیدی اسرائیل پس از تازه ترین حمله موشکی حوثی‌ها جدید

حمله روز یکشنبه، پانزده سپتامبر حوثی‌های یمن به اسرائیل، نمونه ای دیگر از تهدیدهای تازه ای است که اسرائیل در این جنگ طولانی‌مدت که از ۷ اکتبر آغاز شده، با آن روبروست. در پی این حمله، حزب‌الله نیز در شمال به اسرائیل حمله کرد که نشان می‌دهد اسرائیل با تهدیدهای پرشماری در چندین جبهه روبه روست.

ادامه مطلب
بازی نتانیاهو در زمین ایران
تهران یک بازی درازمدت را دنبال می کند

بازی نتانیاهو در زمین ایران جدید

دنیس راس در یادداشتی می نویسد: اسرائیل باید با تغییر رویکرد، به جای ادامه جنگ‌های فرسایشی در جبهه‌های مختلف، به دنبال ایجاد یک راهبرد بلندمدت باشد که شامل همکاری با ایالات متحده و توافق‌های دفاعی با سعودی‌ها و مسیری معتبر برای تشکیل یک دولت فلسطینی باشد.

ادامه مطلب
جنگ تکنولوژیک اسرائیل، معادلات منطقه به کدام سمت می برد؟
نگاهی به انفجار پیجرهای حزب‌الله، در دو روز گذشته ‌

جنگ تکنولوژیک اسرائیل، معادلات منطقه به کدام سمت می برد؟ جدید

انفجار پیجرهای حزب‌الله، در دو روز گذشته ‌سرخط اصلی خبرهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی ‌شده ‌و همچنان لبنان کانون توجهات است. طبق آخرین آماری که فراس الابیض، وزیر بهداشت دولت پیشبرد امور لبنان، حوالی ظهر دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد، شمار شهدای انفجارهای روز سه‌شنبه در لبنان به ۱۲ شهید افزایش یافت که دو نفر از آنها کودک و چهار نفر از نیروهای بخش بهداشت هستند.

ادامه مطلب
یک حمله فنی برای آغاز یک درگیری گسترده
چرا الآن حمله پیجری به حزب‌الله این انجام شده است؟

یک حمله فنی برای آغاز یک درگیری گسترده جدید

بسیاری می‌پرسند چرا اکنون؟ آیا زمان‌بندی این حمله معنای گسترده‌تری دارد؟ اسرائیل اعلام کرده که جلوگیری از حملات حزب‌الله یکی از اهداف جنگی آن است، علی‌رغم هشدارهای ایالات متحده علیه یک عملیات گسترده‌تر که می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار منجر شود. حمله پیجرها می‌تواند به خوبی اولین حرکت یک کارزار نظامی طولانی مدت اسرائیل علیه حزب‌الله در لبنان باشد؛ یا ممکن است فقط آخرین عملیات مخفی در جنگ سایه طولانی بین اسرائیل و نیابت‌های ایران باشد. همچنین ممکن است که اسرائیلی‌ها این عملیات را آغاز کرده باشند زیرا زمان محدودی برای کشف نشدن آن وجود داشت.

ادامه مطلب
دیپلماسی دولت چهاردهم در محک تجربه
تکاپوهای اسرائیل در آستانه سفر پزشکیان به نیویورک

دیپلماسی دولت چهاردهم در محک تجربه جدید

جلال خوش چرهر در یادداشتی می نویسد: تیم دیپلماسی دولت پزشکیان، علائمی از بازگشت به موازنه مثبت را بروز داده است. مقام‌های اتحادیه اروپا نیز از شروع گفت‌وگوها با تهران استقبال کرده‌اند. ایراد کار اما نزد تهران آنجاست که غربی‌ها  خواستار گفت‌وگو بر سر همه چیز و توافق بر سر همه موارد یا عدم توافق در همه موارد را  خواستارند. در حالی که تهران چنین برداشتی از اهداف گفت‌وگو ندارد. در این حال، ترمیم روابط تهران و غرب مخالفان و دشمنان پا به‌کاری هم دارد که در هنگامه‌های لازم توانسته‌اند نقش خرابکارانه خود را به خوبی ایفا کنند. راه دور نرویم؛ آخرین و تازه‌ترین مصداق این مدعا، عملیات تروریستی اسرائیل علیه صدها نفر از نیروهای حزب‌الله لبنان و سفیر جمهوری اسلامی در این کشور است. این اقدام جنگ طلبانه و در آستانه سفر مسعود پزشکیان به نیویورک برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، می‌تواند بر هرنوع گفت‌وگوی سازنده با غرب سایه بیندازد. 

ادامه مطلب
گزارشی از عملیات پیجری اسرائیل علیه حزب الله
هک یا بمب‌گذاری در کار بوده است؟

گزارشی از عملیات پیجری اسرائیل علیه حزب الله

محمد حسین واحدی در گزارشی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این اقدام اسرائیل نشان دهنده غفلت محور مقاومت در استفاده از صنعت بومی و اتکا به فناوری خارجی و نفوذ هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی در لبنان و منطقه است. چرا که این پیجرها گویا از تایوان وارد شده اند و برخی از آنها مربوط به شرکت موتورولاست. 

ادامه مطلب
اسرائیل و جنگ طولانی پیشِ رو
فشار از هشت جبهه

اسرائیل و جنگ طولانی پیشِ رو

امنیت ملی اسرائیل از داخل کشور آغاز می‌شود و تا زمانی که دولت نتواند خانه پراکنده خود را متحد کند و وحدت اسرائیلی را بازیابی کند، امکان بازگرداندن امنیت و صلح در اسرائیل و منطقه وجود نخواهد داشت.

ادامه مطلب
ماجرای خیانت روس‌ها به ایران و سوریه چه بود؟
تحلیلی بر رویدادهای اخیر

ماجرای خیانت روس‌ها به ایران و سوریه چه بود؟

محمدعلی مهتدی در یادداشتی می نویسد: در چند روز گذشته دو رویداد غیر مترقبه مورد توجه محافل خبری و تحلیلی قرار گرفت: یکی عملیات هوابرد ارتش صهیونیستی در منطقه مصیاف واقع در حومه شهر حماه در سوریه و دیگری عملیات شهادت طلبانه یک شهروند اردنی در پل اللنبی بین اردن و کرانه باختری که به کشته شدن سه نظامی صهیونیست و زخمی شدن چهارنفر دیگر و شهادت فرد اردنی انجامید.

ادامه مطلب