خاورمیانه - آرشیو

پهپاد امریکایی و قصه ورود به حریم هوایی ایران
اقداماتی که تهران می تواند در شورای امنیت دنبال کند

پهپاد امریکایی و قصه ورود به حریم هوایی ایران

بیژن عبدالکریمی در یادداشتی می نویسد: توضیح اینکه ماده ۱ قطعنامه تعریف تجاوز (شماره ۳۳۱۴ مصوب ۱۴ دسامبر ۱۹۷۴ مجمع عمومی) مقرر کرده: "تجاوز عبارت است از کاربرد نیروی مسلح توسط یک دولت علیه حاکمیت، تمامیت ارضی، یا استقلال سیاسی دولت دیگر ..... " و ماده ۵۱ منشور ملل متحد در برابر وضعیت تجاوز نظامی مقرر کرده تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی انجام ندهد هیچ یک از مقررات منشور به حق ذاتی دفاع مشروع از خود لطمه ای وارد نخواهد کرد.

ادامه مطلب
با وجود تحرکاتی در خلیج فارس، تنش نظامی علیه ایران دور از واقعیت است
تاثیر تحولات یمن بر خاورمیانه

با وجود تحرکاتی در خلیج فارس، تنش نظامی علیه ایران دور از واقعیت است

سید جعفر قنادباشی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیر تحولات جنگ یمن بر مناسبات خاورمیانه بر این نکته تاکید دارد: اگر منظور از گسترش تنش در یمن و به تبع آن شکل گیری یک جنگ منطقه‌ای، تعمیم و سرایت ناامنی به مناطق دیگری از خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی است؛ بله این امکان وجود دارد. چون اکنون نیروهای مقاومت یمنی به این باور رسیده اند که باید زمین بازی تغییر پیدا کند. لذا علاوه بر حضور در استان‌های جنوبی عربستان نظیر نجران و جیزان و نیز زمین گیر کردن نیروهای متجاوز عربستانی در مرزهای غربی و جنوب غربی این کشور به نظر می رسد که تحولات به سمت گسترش درگیری و ناامنی به کل خاک عربستان سعودی حکایت دارد که ناشی از دو قابلیت پهپادی و موشکی محور مقاومت یمنی است.

ادامه مطلب
دفاع ایران در برابر پهپاد امریکایی، به جا و در زمان مناسب
ترامپ فهمید ایران لیبی، افغانستان، عراق و سوریه نیست

دفاع ایران در برابر پهپاد امریکایی، به جا و در زمان مناسب

حمید رضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: از حیث زمانی نیز این دفاع ایران در دوره شصت روزه اولتیماتوم ایران و در زمان مناسبی بوده است. ترامپ باید بداند این‌که آمریکا یک طرفه از برجام خارج شود و بعد یک جنگ و تحریم تمام عیار اقتصادی علیه ایران راه بیاندازد و به حریم ایران تجاوز کند بی‌پاسخ نمی‌ماند. جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اقدامی آشکارا ضد حقوق بشری است.

ادامه مطلب
بهانه تراشی های بولتون علیه ایران
آمریکا تاریخ سیاه خود را تکرار می کند؟

بهانه تراشی های بولتون علیه ایران

در طی تاریخ ایالات متحده آمریکا همواره به کشورهایی حمله کرده است که تهدیدی برای آن به شمار نمی رفتند. سوال این است که آیا تاریخ باز هم در حال تکرار شدن است؟

ادامه مطلب
ساقط شدن پهپاد آمریکایی نشان از عدم شناخت کاخ سفید در توان نظامی و امنیتی ایران دارد
تاثیر اتفاقات اخیر در خلیج فارس بر تنش ایران و آمریکا

ساقط شدن پهپاد آمریکایی نشان از عدم شناخت کاخ سفید در توان نظامی و امنیتی ایران دارد

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیر تحولات منطقه در خلیج فارس بر تنش ایران و آمریکا بر این نکته تاکید دارد: می‌توان این اتفاق امروز در ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک ارزیابی و تست از جانب آمریکایی‌ها هم در نظر گرفت که تا چه اندازه نیروهای نظامی و امنیتی ایران هوشیار هستند و یا اینکه میزان صداقت و پافشاری ایران در عملیاتی کردن شعارهایشان مبنی بر پاسخ کوبنده هرگونه تجاوز را آزمایش کنند. اما امروز جمهوری اسلامی ایران نشان داد که برای حفظ امنیت خود نسبت به هیچ گونه تجاوزی از جانب هیچ کشوری کوتاه نخواهد آمد.

ادامه مطلب
اصلاح سناریوهای واشنگتن علیه تهران با ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی
نقشه های امریکا به هم ریخت؟!

اصلاح سناریوهای واشنگتن علیه تهران با ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی

فواد ایزدی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون سناریو آمریکا برای درگیر کردن ایران بر این نکته تاکید دارد: که اگر سناریویی از جانب ایالات متحده آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران وچود داشته باشد که دارد، با اتفاق امروز در ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی و اقدام ما در ۱۸ تیرماه در حال اصلاح شدن است. چون سناریوهای پیش از ۱۸ اردیبهشت به نفع ایالات متحده آمریکا بود. اما با تغییر رفتار تهران اکنون وضعیت و شرایط به سود کاخ سفید نیست. لذا واشنگتن به دنبال تغییر و اصلاح سناریو های خود علیه تهران است؛ سناروی هایی که نمی تواند به دنبال درگیر کردن ایران باشد.

ادامه مطلب
حکایت فدرالیسم و ادعاهای خلاف واقع
واقعیت را وارونه جلوه ندهیم

حکایت فدرالیسم و ادعاهای خلاف واقع

سید جواد طباطبایی در یادداشتی می نویسد: مخالفت من با فدرالیسم مخالفت با یک شعار سیاسی است که فعالان سیاسی، و برخی عناصر مشکوک، به مناسبت‌هایی، به آن دامن می‌زنند، و البته هر یک اهداف خاصِّ خود را دنبال می‌کنند. فرض نخستین آن فعالان، و این عناصر مشکوک، این است که ایران دولت مرکزی بسیار متمرکزی دارد که حقوق همه پیرامونیان را از آنها سلب کرده‌است. این فرض به همان اندازه اشتباه است که فرض فدرالیسم به عنوان درمان همه دردهای کشور!

ادامه مطلب
نه جنگ می شود نه مذاکره
از این امید تا آن امید

نه جنگ می شود نه مذاکره

مرتضی مردیها در یادداشتی می نویسد: دو ماه پیش تحلیلی نوشتم و دلایل خود را برای این‌که چرا نه جنگی رخ خواهد داد و نه مذاکره‌ای طرح کردم. فرستادم برای یکی از دوستان جوانم که دانشجوی دانای دکترای علوم سیاسی است که راجع به آن نظر بدهد. گفت: این چیست آخر!؟ همهٔ راه‌ها را که بسته‌ای! چیزی بنویس که امیدی بدهد. یادم به شیخ احمد کافی افتاد و داستان معروفش "استخاره‌ای بکن که خوب بیاید". از انتشارش صرف‌نظر کردم.

ادامه مطلب
ترامپ جنگ می خواهد یا صلح؟
بازگشت امضاکنندگان توافق هسته ای ایران پای میز مذاکره

ترامپ جنگ می خواهد یا صلح؟

آیا دولت ترامپ به دنبال مذاکره صلح آمیز با ایران است یا قصد دارد جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و در عین حال مقدمات یک درگیری نظامی را فراهم آورد؟ پس از یک هفته دیپلماسی پر جنب و جوش، کاخ سفید به زودی مجبور می شود دست خود را رو کند. به هر حال، انتظار می رود رفتارهای اسکیزوفرنی واشنگتن با تهران در ماه های آتی قابل فهم تر شود.

ادامه مطلب
رویکرد سراسر بلوف ترامپ
ایالات متحده سیاستی در قبال ایران ندارد

رویکرد سراسر بلوف ترامپ

دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از توافق هسته ای ایران و اعمال تحریم ها علیه این کشور از جمله تحریم های ثانویه، شرایط دشواری را برای ایالات متحده ایجاد کرده است. نه دوستان قدیمی آمریکا اعتمادی به این کشور دارند و نه دشمنانش از تهدیدهای ترامپ هراسی به دل راه می دهند...

ادامه مطلب