پایان مثبت دور اول مذاکرات ریاض - صنعا

گام نخست موفق

۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۱۹۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
پایان مثبت دور اول مذاکرات مقامات سعودی و هیات انصارالله یمن و نیز دیدار دیروز چهارشنبه خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان با این هیأت (انصارالله یمن) در جهت تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن نشان از این دارد که دو طرف در پیشبرد این هدف جدی هستند. خبر این دیدار را خالد بن سلمان رسانه ای کرد. وزیر دفاع عربستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، «من با هیئت صنعا که برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده، دیدار کردم.»
گام نخست موفق

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پایان مثبت دور اول مذاکرات مقامات سعودی و هیات انصارالله یمن و نیز دیدار دیروز چهارشنبه خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان با این هیأت (انصارالله یمن) در جهت تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن نشان از این دارد که دو طرف در پیشبرد این هدف جدی هستند. خبر این دیدار را خالد بن سلمان رسانه ای کرد. وزیر دفاع عربستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، «من با هیئت صنعا که برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده، دیدار کردم.»

در ادامه هم وزارت امور خارجه عربستان هم دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض از نتایج مثبت مذاکرات جدی در مورد دستیابی به نقشه راه برای حمایت از مسیر صلح در یمن استقبال می‌کند. در این بیانیه آمده است: این گفت‌وگوها در ادامه و تکمیل کننده دیدارهایی بود که تیم عربستان با رئیس و اعضای شورای ریاستی یمن و مقامات انصارالله در صنعا برگزار کرده بود و طی آن ایده‌ها و گزینه‌های زیادی برای تهیه نقشه راه مورد توافق همه طرف‌های یمنی به دست آمد. 

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود موضوعات و محورهای گفت‌وگوهای صورت گرفته میان اعضای هیئت صنعا و خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان را تحسین و اعلام کرد که در این گفت‌وگوها بر حمایت عربستان از ملت یمن و ایستادن در کنار آنها تاکید شد. طبق این بیانیه، در این گفت‌وگوها طرف سعودی همچنین بر اصرار همیشگی ریاض به تشویق طرف‌های یمنی برای نشستن بر سر میز گفت‌وگو، دستیابی به راه حل سیاسی جامع و پایدار در یمن تحت نظارت سازمان ملل و حرکت یمن به سوی توسعه پایدار در پرتو ثبات سیاسی و امنیت پایدار تاکید کرد.

خالد بن سلمان در تشریح نتایج این دیدار عنوان داشت که، «در جریان دیدارم با هیئت مذکور (انصارالله یمن)، تأکید کردم که عربستان در کنار یمن و مردم برادرش می‌ایستد و مشتاق است طرف‌های یمنی را به نشستن بر سر میز گفت‌وگو برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع و پایدار در یمن نظارت سازمان ملل متحد کند.» این مقام سعودی که مسئول پرونده یمن است، ابراز امیدواری کرد که «مذاکرات جدی به اهداف خود برسد و طرف‌های یمنی با هم جمع شوند و صفوف را متحد کنند.» 

عربستان پنجشنبه گذشته اعلام کرد که از هیاتی از انصارالله دعوت کرده تا برای تکمیل مذاکرات درباره دستیابی به آتش بس فراگیر در یمن و راه حل سیاسی برای پایان جنگ یمن، به ریاض سفر کند. در پی این دعوت رسمی، هیئت انصارالله هفته گذشته وارد عربستان سعودی شد. این اولین سفر رسمی از این نوع به ریاض از زمان آغاز جنگ در یمن در سال ۲۰۱۴ است. هیئت مذاکره کننده جنبش انصارالله یمن شامگاه سه شنبه با همراهی میانجی عمانی پس از پنج روز مذاکره با طرف سعودی در ریاض، به صنعا بازگشت. البته به گفته حزا الاسد، عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، مذاکرات صلح صنعا با ریاض با وساطت مسقط و به دور از هرگونه نقش سازمان ملل در جریان این مذاکرات، در حال برگزاری است.

-    محورهای مذاکره

آن طور که منابع خبری و رسانه ای مطرح کرده اند، گفت‌وگوهای دیروز دو طرف بر همان محورهای قبل پیش رفته است که بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه صنعا تحت کنترل انصارالله، پرداخت دستمزد کارکنان دولتی، تلاش‌های بازسازی و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از یمن و دستیابی به توافقی متمرکز است. به باور ناظران این محورها به سازمان ملل هم اجازه می‌دهد تا روند صلح سیاسی گسترده‌تری را از سر بگیرد.

پیرو این نکته محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه انصارالله یمن نیز در مورد سفر هیئت صنعا به ریاض و دیدار آن با مقامات سعودی از جمله شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع یمن اظهار نظر کرد. محمد عبدالسلام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «در چارچوب تلاش‌های ستودنی برادران پادشاهی عمان برای حمایت از صلح و پایان دادن به بحران انسانی، هیئت ما پس از ورود به ریاض، جلسات گسترده‌ای با طرف سعودی برگزار کرد و در آن برخی گزینه‌ها و جایگزین‌ها در راستای حل اختلافات پیش‌آمده مورد بررسی قرار گرفت. تسریع در پرداخت حقوق و رسیدگی به وضعیت انسانی که مردم یمن از آن رنج می‌برند، به گونه‌ای که منجر به راه حلی عادلانه، جامع و پایدار شود، از جمله مسائل مورد بررسی بود.»

رئیس هیئت ملی مذاکره کننده، همچنین توضیح داد که پرونده بشردوستانه، پرونده اصلی است که هیئت ملی در حال کار روی آن است که پرداخت حقوق همه کارکنان، بازگشایی فرودگاه و بنادر و آزادی همه زندانیان و بازداشت شدگان را شامل می‌شود.هیئت مذاکره کننده ملی با همراهی میانجی عمانی پس از پنج روز مذاکره با طرف سعودی در ریاض، سه شنبه به صنعا، پایتخت بازگشت.

در سوی دیگر هم ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که، علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با انتشار پیامی در پلتفرم «ایکس» (توییتر سابق) در این باره نوشت: هیات ملی یمن به همراه میانجی عمانی پس از یک دور مذاکره پنج روزه از ریاض به صنعا بازگشتند. وی افزود: دور جدیدی از مذاکرات در دستور کار است اما زمان و مکان برگزاری آن مشخص نشده است. وی همچنین درباره مذاکرات ریاض گفت که این مذاکرات جدی، مثبت‌ و امیدوار کننده بود. القحوم ادامه داد که این مذاکرات در چارچوب تکمیل جلسات و مذاکرات در مسقط، صنعا و ریاض برای رسیدگی جدی به مسائل انسانی، پرداخت حقوق‌ها، توقف تجاوزات، رفع محاصره، خروج نیروهای خارجی، بازسازی، غرامت، آزادی اسرا، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر یمن برگزار شد تا منجر به یک راه حل سیاسی جامع و فراگیر شود.

-    نشست موازی در نیویورک 

به موازات مذاکرات ریاض – صنعا، وزیران امور خارجه عربستان، امارات و آمریکا هم دیروز چهارشنبه نشست مشترکی را در نیویورک برای حل اختلافات بین ابوظبی و ریاض درباره بحران یمن برگزار کردند. ایرنا  به نقل از الخلیج آنلاین گزارش داد، در پستی که در حساب وزارت خارجه عربستان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) منتشر شد، آمده، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند.

در این نشست از میزبانی عربستان از هیاتی از جنبش انصارالله یمن با هدف تشویق طرف های یمنی به مذاکره برای دستیابی به نقشه راهی برای پایان درگیری در این کشور از طریق فرآیند سیاسی به رهبری یمنی ها و تحت نظر سازمان ملل استقبال شد.نشست یاد شده به بررسی راه های هماهنگی مشترک در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی و اهمیت حمایت از تلاش ها با هدف پی ریزی پایه های امنیت و صلح جهانی پرداخت. 

این نشست پس از آن صورت گرفت که تیم لندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن، پس از بروز نشانه هایی مبنی بر بروز اختلافات بین عربستان و امارات به عنوان دو متحد در یمن گفت که کشورش برای آشتی دادن ابوظبی ور یاض تلاش می کند. او به شبکه آمریکایی الحره در این باره توضیح داد: این یک نقطه اساسی است که همه ما روی آن تمرکز می کنیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که هدف و پایبندی عربستان برای پایان دادن به درگیری (در یمن) با تمایل امارات برای رسیدن به همان نتیجه تلاقی دارد. پیش از این، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که آمریکا در حال تلاش برای برگزاری یک نشست سه جانبه با عربستان سعودی و امارات برای حل اختلافات بین دو متحد به منظور تضمین یک توافق صلح پایدار در یمن است.

کلید واژه ها: عربستان یمن صلح انصارالله امارات آمریکا


( ۱ )

نظر شما :