اهداف ترکیه که مورد حمایت روسیه واقع شده است

گرگ‌های خاکستری به دنبال کوریدور زنگزور!

۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۸۱۲۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
خدایار سعیدوزیری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: محور زنگزور که مسیر ترانزیت زمینی از چین به ترکیه و اروپا را می‌تواند جایگزین مسیر طبیعی طرح جاده ابریشم برای ارتباط شرق و غرب کند به ضرر منافع تجاری اقتصادی ایران خواهد بود که در این مسیر منافع زیادی خواهد داشت و از این گذشته، ایجاد کوریدور زنگزور ضمن تغییر ژئوپولیتیک در شمال ایران و قطع مرز ایران و ارمنستان و عدم دسترسی ایران به اروپا از مسیر ارمنستان، ضمن اینکه تنها راه زمینی ایران به اروپا را محدود به ترکیه خواهد کرد، با رفع نیاز باکو و ترکیه برای ارتباط زمینی به ایران، توازن منافع در منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد که می‌تواند آثار و تبعات منفی امنیتی سیاسی داشته باشد.
گرگ‌های خاکستری به دنبال کوریدور زنگزور!

نویسنده: خدایار سعیدوزیری، کارشناس امنیت بین‌المللی و مدرس دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: پیش از اینکه به بررسی مخاطرات روز محور باکو – آنکارا از جمله مناقشه‌ی جدی کوریدور زنگزور بپردازیم، باید به وضعیت سیاسی امنیتی این دو کشور پرداخت. به طور کلی ترکیه دارای دو گروه مافیای بزرگ است. مافیای جنوب که مافیای کرد و نزدیک به P.K.K هستند و با دولت و دیگر گروه مافیایی این کشور نیز درگیری دارند و مافیای شمال که به مافیای ترابوزان هم شهرت دارد و از قضا اغلب ترک و تاحد زیادی نیز فاشیست هستند و به حزب عدالت و توسعه که دولت ترکیه را در دست دارد نیز نزدیک هستند. این مافیا به گروه ترک‌های افراطی موسوم به «گرگ‌های خاکستری» که گروه نئوفاشیست ترک هستند و معتقد به پان تورانیسم نیز نزدیکی زیادی دارد و به نوعی این مافیا با قاچاق سلاح، مواد مخدر و انسان، تامین مالی گرگ‌های خاکستری را نیز انجام می‌دهد.

بر اساس ایده پان تورانیسم، ترکیه معتقد است باید امپراطوری ترک از ترکیه تا شرق دریای خزر و مناطقی که ترکستان شرقی می‌نامند برقرار شود و دقیقا همین ایده سبب اهمیت شدید محور زنگزور برای آنکارا و متحد باکونشین آن یعنی الهام علیف شده است. محور زنگزور که روی مرز ایران و ارمنستان قرار دارد، در صورت بازگشایی خاک ترکیه را از مسیر نخجوان به دریای خزر و طبیعتا به شرق دریای خزر یعنی ترکمنستان و ازبکستان و ... متصل می‌کند.

از سوی دیگر محور زنگزور که مسیر ترانزیت زمینی از چین به ترکیه و اروپا را می‌تواند جایگزین مسیر طبیعی طرح جاده ابریشم برای ارتباط شرق و غرب کند به ضرر منافع تجاری اقتصادی ایران خواهد بود که در این مسیر منافع زیادی خواهد داشت و از این گذشته، ایجاد کوریدور زنگزور ضمن تغییر ژئوپولیتیک در شمال ایران و قطع مرز ایران و ارمنستان و عدم دسترسی ایران به اروپا از مسیر ارمنستان، ضمن اینکه تنها راه زمینی ایران به اروپا را محدود به ترکیه خواهد کرد، با رفع نیاز باکو و ترکیه برای ارتباط زمینی به ایران، توازن منافع در منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد که می‌تواند آثار و تبعات منفی امنیتی سیاسی داشته باشد. از یک سوی این کوریدور رونق اقتصادی نخجوان، ترکیه و باکو را به شدت توسعه می‌دهد و از سوی دیگر تاثیر منفی اقتصادی برا مناطق آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل خواهد گذاشت که این تغییر شرایط توازن اقتصادی یک خطر جدی امنیت ملی از جهت تبلیغات پان‌ترکیسم خواهد بود.

در حال حاضر ترکیه به سمت و سوی یک سیستم اقتدارگراتر و نظامی‌گری بیشتر در حرکت است. سازمان اطلاعات ترکیه (میت) که از ابتدای شکلگیری تا سال 2016 توسعه چشم‌گیری جز مقابله با پ.ک.ک نداشت، در سال‌های ریاست هاکان فیدان بر آن بدل به سازمان امنیتی بزرگی در ترکیه شده که عملا حرف اول را در این کشور می‌زند. امروز این رئیس مقتدر دستگاه امنیتی ترکیه که او را با پوتین در کا گ ب مقایسه می‌کنند، وزیر أمور خارجه ترکیه است که خود گویای امنیتی شدن بیش از پیش سیاست خارجی ترکیه است و احتمالا در سال‌های نه چندان دور شاهد جانشینی هاکان فیدان بر کرسی رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری ترکیه نیز خواهیم بود.

در منطقه قفقاز، در یک سال اخیر هر دو کشور ارمنستان و باکو درحال گسترش همکاری‌های نظامی امنیتی با متحدین خود بوده و تجمیع سلاح و فعالیت‌های نظامی در قفقاز به حدی بالاست که کاملا گویای آن است در زمانی نه چندان دور جنگی بزرگ در این منطقه بین ارمنستان و باکو رخ خواهد داد که این جنگ علاوه بر منافع همسایگان، بازیگرانی فرامنطقه‌ای نیز دارد.

چنانکه روسیه در سمت باکو و فرانسه در سمت ارمنستان ایستاده و در سوی دیگر پاکستان باکو را برادر جدانشدنی می‌خواند و هند، دشمن پاکستان، درحال کمک به ارمنستان است. درحال حاضر موضوع قفقاز محل مناقشه‌ی کشورهای گوناگونیست که با همکاری با دولت‌های همفکر در موضوع قفقاز باید حداکثر تلاش برای جلوگیری از تغییر ژئوپلیتیک و حفظ مرز ایران و ارمنستان انجام شود.

اخیرا نیز حمایت روسیه از اجرای طرح دالان زنگزور به نگرانی‌ها دامن زده و موضوع را جنجالی‌تر کرده است. اهمیت موضوع برای روسیه در آن است که کوریدور اتصال زمینی جهان شرق و غرب تحت کنترل هر کشوری باشد، به منزله‌ی کانال سوئز در عرصه‌ی حمل و نقل زمینی خواهد بود و همانطور که سوئز در تجارت جهانی اهمیت دارد، این کوریدور نیز همان‌قدر مهم است و روسیه در صورت تاسیس این کوریدور قطعا به عنوان حافظ امنیت یا ضامن بی طرفی و ... کنترل آن را به دست خواهد گرفت و این اهرم فشار مهمی در دست روسیه خواهد بود که آن را از انزوای پساجنگ اوکراین درخواهد آورد و حتی تجارت آینده آن را نیز تضمین خواهد کرد. 

در سوی دیگر به نظر نمی‌رسد در بلندمدت ترکیه مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان باشد، چرا که به احتمال زیاد این کشور در سال‌های آینده از ایران دور و دورتر خواهد شد و عملا تضاد منافع دو کشور به لحاظ استراتژیک به حدی خواهد بود که سرمایه‌گذاری در ترکیه از سوی ایرانیان اقدامی امن برای حفظ سرمایه نخواهد بود. در پایان باید گفت اهمیت حفظ مسیر تجارت شرق و غرب در ایران و جلوگیری از این تعرض مرزی همان‌قدر اهمیت دارد که حفظ مرز تعیین شده در اروندرود در قرارداد ۱۹۷۵ با عراق اهمیت داشت و حتی چه بسا بیشتر و حتی اگر نیاز به استفاده از نیروهای نظامی برای حفظ این منفعت ژئوپلیتیک باشد، ضروریست از هر اقدامی برای حفظ این منفعت راهبردی بهره جست.

کلید واژه ها: دالان زنگه زور گذرگاه زنگزور خدایار سعیدورزی ترکیه آذربایجان جمهوری آذربایجان ترکیه و آذربایجان روسیه و ترکیه ارمنستان ایران و ارمنستان آذربایجان و ارمنستان ترکیه و ارمنستان ایران و ترکیه ایران ایران و آذربایجان ایران و روسیه روسیه و آذربایجان ایران و روسیه و آذربایجان


( ۳۶ )

نظر شما :

مجتبی ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۸
نژاد پرستان پانترک ایرانی نمی‌داند با هواداری و مزدوری از همزبانان و همنژادهای پانترک باکو و ترکیه ایران و مناطق آذری ایران بیشترین ضرر میکند و فضا داخلی را برای ترک تازی آنها فراهم میکند ،واقعا ترکیه کشور مافیاست و نمونه مافیا ترکیه سدات پکر در ترکیه است و پیوند تا گسستنی با حکومت ترکیه هستند
علی ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۷
نویسنده افکار فاشیستی و ضدترک خود رو در مقاله لحاظ کرده . و توهمات خود رو از کشور ترکیه و اذربایجان یبان کرده است. مردم ایران خوب و بد رو میتونن از هم تشخیص بدن و اینکه چه کسی راست و دروغ میگه رو هم همینطور و اینکه چه جایی برای سرمایه گذاری خوبه و چه جایی بد ، معلومه که نویسنده از تشخیص اینها عاجزه .
محمد ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۵
مشکل اصلی پانتورک های وطن فروشی است که در نقش پیاده نظام دشمن عمل می کنند و تبلیغات پانتورکی و ضد ایرانی که در سالهای اخیر باب شده است هم در راستای همین پروژه زنگزور قابل بررسی است. در این سالها شاهد هستیم که حتی به بهانه مسابقه فوتبال هم ، به ایرانیان فحاشی می کنند ، پرچم ایران را به آتش می کشند و علیه کشور شعار می دهند فقط به این خاطر که دلشان به جای مام میهن پیش اردوغان و علی اف است . لطفا آنچه را که در تبریز به اسم طرفداری از یک تیم خاص اتفاق می افتد را بررسی کنید
عبدالرضا ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۸
صد سال است راه اهن به اردبیل نرسیده هیچگونه سرمایه گذاری کلان دولتی در اردبیل صورت نگرفته اقای نویسنده توضیح دهند اردبیل با راه اندازی زنگزور چه چیزی از دست می دهد
فرزاد ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۹:۴۹
جنگ بین باکو و ارمنستان قطعی به نظر میاد.و با حمله باکو به سیونیک ما هم چه بخواهیم و چه نخواهیم یک طرف این جنگ خواهیم بود.بنابراین بهترین راه حل ؛حمایت قاطع و همه جانبه نظامی از ارمنستان بدون دخالت مستقیم در جنگ هست.دقیقا همان کاری که ترکیه و اسراییل و پاکستان در حمایت از باکو انجام دادن.ارمنستان قطعا حمایت فرانسه یعنی یکی از اعضای مهم شورای امنیت رو پشت سر خودش خواهد داشت.واین می‌تونه بهترین و شاید تنها فرصت ایران باشه.با ورود ارمنستان به نخجوان و اشغال اونجا ورق کاملا برمیگرده وباد علی‌اف و اردوغان هم میخوابه.
ناشناس ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۵
همه این داستانها و بهانه های سطحی با کریدور زنگه زور قصه بافی و بهانه های بنی اسرائیلی هست گویی همه این نویسندگان و تحلیلگران از یک مرکز هدایت می شوند همه شان فقط ۴-۵ کد واژه تکراری و کلیشه ای را تکرار می کنند که یا اصلا واقعیت ندارد و یا اینکه کاملا متناقض هم هستند ولی هیچکدام به دلیل اصلی مخالفتشان با این کریدور اشاره نمی کنند البته ایشان در بخشی از نوشته شان اشاره کوتاهی به یکی از دلایلش کرده آنجا که می گوید "این کریدور رونق اقتصادی نخجوان ترکیه و باکو را به شدت توسعه می دهد" ولی دلیل اصلی مخالفت وجود میلیونها تورک در داخل کشور هست که خواهان حقوق زبانی فرهنگی و اقتصادی خود هستند و تضعیف هژمونی زبان فارسی
Aysan Maral ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۳
آقای خدایار، قبل از تهدید آذربایجان به نیروی نظامی و جنگ لطفاً ابتدا به ترکیب قومی ایران و نیروی نظامی آن نگاهی بیندازید.
خسرو ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۷
تحلیل اشتباهی بود جنگی در قفقاز روی نخواهد داد روسیه تلاش می‌کند که ارمنستان از کنترلش خارج نشود و این را با اهرم هایی که در اختیار دارد انجام می‌دهد یکی از این اهرمها دادن امتیاز به آذربایجان برای تأدیب ارمنستان است --- اگر ارمنستان به محور روسیه برگردد در با پاشنه قدیم خواهد چرخید وگرنه روسیه در زنگه زور مثل آبخازیا یا اوستیای جنوبی ، حکومت مستقل تشکیل داده و به رسمیت خواهد شناخت و جای پایش را در ارمنستان ثابت نگه خواهد داشت و براحتی می‌تواند یک میلیون ارمنی و آذری را در آنجا مستقر کند آنوقت ایران با روسیه مرز خشکی خواهد داشت مافیای سلاح یا شمال و جنوب ترکیه ، فقط در فیلم‌ها وجود دارد نویسنده محترم آن سریال‌ها را تماشا می‌کند باور کنید کریدور زنگه زور آنقدر مهم نیست کنترل و قدرت ورزی آنرا برای همه مهم کرده است و این هنر سیاستمداری الهام علیف است
رضا ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۲:۵۳
نویسنده مغرض این مقاله،اینقدر که شماهرجای مقاله پانترکیسم میگی،حالا خودت پانفارس نیستی؟
محمد ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۲
در نوشته نگاه قومیتی به مسله دارد تا استراتژیک . حتی حاضر نیست نام جمهوری آذربایجان را بنویسد
یوسف اکبری ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۸
تحلیل گر ها و سفارشی نویسان شما هنوز اصول اولیه دیپلماسی و خبر نویسی رو بلد نیستند در متن بار ها ارمنستان رو در کنار باکو آورده در صورتی که اسم کشور مقابل اسم کشور و یا پایتخت در برابر پایتخت باید آورده شود. اینها هنوز نمی دانند که جمهوری آزربایجان یک کشور عضو سازمان ملل متحد که از قضا از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی قرار گرفته و با ما روابط رسمی دارد می باشد و اسم ان نه جمهوری باکو و یا حتی جمهوری آزربایجان شمالی می باشد.
خداپرست ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۲
دلیل این همه آسمان ریسمان بافتن برای ترک هراسی در رسانه های ایران اصلا" قابل درک نیست مگر اینکه امیال شخصی نویسندگان را در این امر دخیل بدانیم. لطفا" به شعور مخاطبین توهین نکنید مثلا" شما یک سایت تخصصی هستید. در حالی که روسیه و چین و حتی خود ارمنستان موافق این کریدور هستند شما چطور آن را متعلق به گرگهای خاکستری (نماد ملی گرایان ترک) می دانید؟! یعنی استراتژیست های چین و روسیه اندازه جناب نویسنده نمی فهمند؟
ابراهیم قدیمی ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۸
درگیری های نظامی ترک های صفی و تورک های عثمانی در طول تاریخ ماثبتت است۔دلیلی ندارک ترک های ایرانی وتورک هاه علیفی همسان نیشند۔امیدواریم درگیری نشود ولی ترک های ایرانی پاسخ دندان شکنی به تورک های علیفی خواهند داد صفویه وافشار وقاجار ترک های کاملا ایرانی شده بودندتورک نبودند۔
یونس ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۲
یکی از دلایل اینکه وضعیت ایران از تمام لحاظهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به این نقطه بازگشت ناپذیر رسیده و در باتلاق گیر کرده، قحط الرجال در زمینه های سیاست و اقتصاد و فرهنگ است طوریکه که حتی کارشناس حد متوسط هم ندارد که مسأله ساده زنگزور را به درستی تحلیل و تفسیر کند. مثلاً اسم این سایت دیپلماسی ایرانی است و بازتاب دهنده افکار کارشناسان حوزه دیپلماسی! اما مطالبی که منتشر می شود، موجب مزاح خوانندگان می شود. اما مشکل مهمتر، نبود نظارت و داوری دقیق علمی بر این به اصطلاح مقالاتی هست که منتشر می شوند؛ گویا وظیفه این سایت انتشار مطالب یک نحله فکری ایرانشهری است که می خواهد به هر طریقی که شده پروپاگاندای ضد ترکی خود را منتشر کند. فاتحه ممالک محروسه خیلی وقت پیش خوانده شده است.
امیر ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۶
یاشاسین ملت بزرگ آذربایجان ما وراثان امپراطوری های بزرگ سلجوقی غزنوی صفوی افشار و قاجار هستیم
آبتین ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۰
دوباره پا روی دم مزدوران میت ترکیه گذاشتید و نوچه های اردوغان و باغچه لی به اینجا هجوم آوردند تا از معدود احزاب نژادپرست موجود در جهان حمایت و جنایات آنها را ماست مالی کنند! فقط نکته جالب در مورد این افراد این است که اصلا کاری با ایران و منافع آن ندارند! فقط سخنگوی ترکیه و باکو هستند.