مسکو برای ائتلاف سازی علیه غرب تلاش می کند

دستور العمل های جدید سیاست خارجی روسیه

۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۹۲ اخبار اصلی اروپا
مرکز مطالعات جنگ آمریکا یادآور شده که قدرت نظامی و اقتصادی روسیه بر اثر حمل به اوکراین تضعیف شده است و به همین علت کشورهایی که با پیشنهاد روسیه موافقت خواهند کرد، انگشت شمار خواهند بود.
دستور العمل های جدید سیاست خارجی روسیه

دیپلماسی ایرانی: دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در رهنمودهای جدید سیاست خارجی خود،‌ رویکرد مقابله با اروپا و ایالات متحده آمریکا را به روشنی اعلام کرده و درصدد تحکیم همکاری با چین، هند و سایر کشورهاست. انتظار می رود که تحرکات روسیه در تشکیل نیرویی برای مقابله با غرب بیش از پیش افزایش یابد. وزارت دفاع روسیه روز اول ماه آوریل اعلام کرد که نشستی درباره تامین مهمات ارتش برگزار کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این زمینه گفت: «ما ظرفیت تولید را ارتقا خواهیم بخشید و تولید سلاح های هدایت شونده دقیق همراه با مهمات متعارف را افزایش خواهیم داد.» وزیر دفاع روسیه روز بیست و هشتم ماه مارس از یک کارخانه اسلحه سازی دیدن کرد و از صنایع نظامی خواست با توجه به کمک های فوری کشورهای غربی به اوکراین، تولید تسلحیات خود را افزایش دهند.

از سوی دیگر،‌ دولت روسیه دستورالعمل های اساسی سیاست های خارجی خود را برای نخستین بار طی هفت سال گذشته یا به عبارتی از سال 2016 تاکنون بازنگری کرده است و روز سی و یکم ماه مارس با اشاره به این که: «کشورهای غربی از جمله آمریکا جنگ ترکیبی جدیدی علیه روسیه برای محافظت از منافع ملی مهم خود در اوکراین آغاز کرده اند»،‌ رویکرد مقابله با کشورهای غربی را آشکارا اعلام کرده است. دولت پوتین همچنین با تاکید بر این که: «روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و یکی از دو قدرت بزرگ هسته ای در جهان است» ایجاد نظم بین المللی چند قطبی و تحکیم همکاری با روسیه و چین را بسیار حائز اهمیت ارزیابی کرده است.

اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات جنگ، روز سی و یکم ماه مارس در تحلیلی اعلام کرد، به احتمال قوی هدف روسیه از بازنگری در سیاست های خارجی خود، ‌تشکیل ائتلاف بالقوه علیه کشورهای غربی است. مرکز مطالعات جنگ آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری روسیه در دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین که در ماه مارس برگزار شد، چنین درخواستی را مطرح کرده بود. از سوی دیگر مرکز مطالعات جنگ آمریکا یادآور شده که قدرت نظامی و اقتصادی روسیه بر اثر حمل به اوکراین تضعیف شده است و به همین علت کشورهایی که با پیشنهاد روسیه موافقت خواهند کرد، انگشت شمار خواهند بود.

منبع: ان اچ کی (ژاپن) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین سیاست خارجی روسیه جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و غرب روسیه و چین روسیه و اروپا روسیه و امریکا ولادیمیر پوتین


( ۲ )

نظر شما :