ائتلاف مشکل‌داری که مسکو و آنکارا ایجاد کرده‌اند

کینه از غرب، زبان مشترک ترکیه و روسیه

۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۵۶۸۶ اخبار اصلی اروپا
هر دو کشور روسیه و ترکیه در شرایط فعلی به همدیگر نیاز دارند چون هر دو از غرب کینه و در خصوص نقش‌های آتی خود در نظم جهانی جاه طلبی دارند. همچنین هر دو کشور پیرامون واقع گرائی سیاسی و منافع ملی با زبان مشترکی صحبت می کنند.
کینه از غرب، زبان مشترک ترکیه و روسیه

دیپلماسی ایرانی: هر دو کشور روسیه و ترکیه در شرایط فعلی به همدیگر نیاز دارند چون هر دو از غرب کینه دارند و در خصوص نقش های آتی خود در نظم جهانی جاه طلبی داشته و هر دو کشور پیرامون واقع گرایی سیاسی و منافع ملی با زبان مشترکی صحبت می کنند.

مسکو، ترکیه را به عنوان شریک تجاری کلیدی یافته است چون ترکیه می تواند سبب تقویت جایگاه روسیه در مواجهه با غرب شود. متقابلاً آنکارا علاقمند است با کمک کردن به روسیه در تأمین نیازمندی هایش [در شرایط تحریم] امتیازات مهمی به دست آورد.

شراکت روسیه و ترکیه طی سال های طولانی شکل گرفته و محکم شده است لذا حمله روسیه به اوکراین نمی تواند اثر زیادی بر این روابط بگذارد؛ هرچند دولت ترکیه بطور رسمی به نفع اوکراین موضع گیری کرده و تجاوز نظامی کرملین را محکوم کرده و برای اوکراین سلاح و تجهیزات نظامی بیشتری فراهم کرده است. به عبارتی هر چند نمی توان روابط ترکیه و روسیه را دوستانه توصیف کرد ولی این دو کشور توانسته‌اند نوعی ائتلاف مشکل دار ولی سودمند ایجاد کنند.

روسیه و ترکیه به رغم اختلاف نظر در بسیاری از مسائل مهم جهانی مثل سوریه، لیبی، انرژی، معماری نوین منطقه‌ای در قفقاز جنوبی پس از جنگ ناگورنو قره باغ و غیره، توانسته‌اند روابط و همکاری های متقابل را مدیریت کنند.

منافع کلیدی ترکیه در بستر جنگ اوکراین بر حفظ و گسترش نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی ترکیه استوار است. آنکارا بحران جاری را نشانه دگرش جهان به طرف شکل گیری نظم نوین جهان چند قطبی تعبیر کرده؛ نظمی که ترکیه مایل است در آن دارای نقشِ فعالتر و اعتبار بیشتر منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.

ترکیه برای بهبود جایگاه ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک خود در منطقه به همکاری با روسیه نیازمند است. در این راستا ترکیه به همکاری سیاسی با روسیه برای مراقبت از روابط نزدیک اقتصادی و بازرگانی خود با روس‌ها ناچار است از جمله جذب بیشتر سرمایه از روسیه و حفظ درآمدهای ناشی از گردشگران روسی.

نقش میانجی‌گری ترکیه در جنگ اوکراین نیز فرصت گرانبهایی برای آنکارا فراهم کرده است.

روسیه نیازمند یافتن شرکای راهبردی برای پیدا کردن راه های جایگزین حمل و نقل برای واردات و دریافت فنآوری های مورد نیاز نوسازی در کوتاه مدت برای حفظ ماشین جنگی اش، همچنین ایجاد مسیرهای جدید برای انتقال انرژی است. به عبارت دیگر روسیه نیاز دارد تا با به‌نمایش گذاشتن نوعی ائتلاف ضد غربی، فروپاشی کامل روابط خود را با غرب جبران کند و مخاطرات ناشی از فشارهای تحریمی طولانی مدت را کاهش دهد. روسیه به این منظور سراغ کشور‌های غیر غربی بی طرف رفته است مخصوصاً کشورهایی که از اعتماد به‌نفس بالائی برخوردارند و ایفای نقش فعالتری در نظم جهانی چند قطبی پس از جنگ را خواستار هستند. کشورهایی مانند چین، هند، ترکیه، پاکستان، ایران، امارات، عربستان و مصر. بدین سان برقراری روابط راهبردی با کشور‌های غیر غربی به‌منظور شکل دادن به نظام چند قطبی آتی در دستور کار مسکو قرار گرفته است.

هر دو کشور روسیه و ترکیه در شرایط فعلی به همدیگر نیاز دارند چون هر دو از غرب کینه و در خصوص نقش‌های آتی خود در نظم جهانی جاه طلبی دارند. همچنین هر دو کشور پیرامون واقع گرائی سیاسی و منافع ملی با زبان مشترکی صحبت می کنند./یک حرف از هزاران

منبع: ویلسون سنتر / ترجمه: سید قاسم ذاکری

کلید واژه ها: ترکیه روسیه ترکیه و روسیه ترکیه و غرب نظم بین المللی نظم نوین جهانی نظم جهانی جنگ اوکراین روسیه و اوکراین ترکیه و امریکا روسیه و ترکیه و اوکراین روسیه و غرب ترکیه و اروپا


( ۱۱ )

نظر شما :