رقیب ترامپ و برجام و اعتدالی‌ها!

توهم سود پیروزی جو بایدن در انتخابات برای ایران

۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۳۸۶۹ اخبار اصلی آمریکا
احمد زیدآبادی در یادداشتی می نویسد: از قضا «مسئلۀ ایران» در حوزۀ سیاست دو حزبی ایالات متحده قرار دارد و هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه علاوه بر نگرانی از برنامۀ اتمی و موشکی جمهوری اسلامی، استراتژی آن را در خاورمیانه مغایر منافع اساسی کشورشان در این منطقه می‌دانند.
توهم سود پیروزی جو بایدن در انتخابات برای ایران

نویسنده: احمد زیدآبادی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: از مجموعۀ امور دنیا، هم نظر شدن با روزنامۀ کیهان در یک مورد خاص، شاید گناه کبیره‌ای محسوب نشود! این یک مورد هم، خوانش کیهان از استراتژی حزب دمکرات آمریکا در برابر برجام است. برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب به گونه‌ای از احتمال ریاست جمهوری جو بایدن سخن می‌گویند که پنداری به محض ورود او به کاخ سفید، برجام به تمام و کمال زنده و تمام تحریم‌ها یک شبه لغو می‌شود! 

این نگاه که معنایی جز تسلیم شدن آمریکا در برابر ایران ندارد، به کلی غیرواقع‌بینانه و در حقیقت گمراه‌کننده است. در واقع همانطور که کیهان هم پی برده است، استراتژی دمکرات‌ها بازگشت بی‌ قید و شرط به برجام نیست، بلکه مشروط به تغییر مسیر سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی است، هر چند که در قالبی ظریف و بعضاً ابهام‌زا ارائه می‌شود.

از قضا "مسئلۀ ایران" در حوزۀ سیاست دو حزبی ایالات متحده قرار دارد و هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه علاوه بر نگرانی از برنامۀ اتمی و موشکی جمهوری اسلامی، استراتژی آن را در خاورمیانه مغایر منافع اساسی کشورشان در این منطقه می‌دانند.

البته اگر ارکان قدرت رسمی در ایران، به طور خصوصی به این نتیجه رسیده باشند که ادامۀ منازعه با آمریکا بیش از این مقدور و ممکن نیست و باید راهی برای تشنج‌زدایی بین دو کشور پیدا کرد، پیروزی بایدن می‌تواند این فرصت را در اختیار آنها قرار دهد تا با حفظ سطحی از حیثیت سیاسی، وارد دور تازه‌ای از رابطه با آمریکا شوند. اما اگر آنها به چنین نتیجه‌ای نرسیده باشند، پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کمکی به تشنج‌زدایی بین دو کشور نخواهد کرد چرا که نهایتاً نگرانی‌ها و خواسته‌های حزب دمکرات از جمهوری اسلامی تفاوت محسوسی با حزب جمهوریخواه ندارد.

در این میان اما چرا برخی محافل اصطلاحاً اعتدالی و بعضاً اصلاح‌طلب، حضور احتمالی بایدن در کاخ سفید را معادل بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها معرفی می‌کنند؟

دلیل‌اش ظاهراً به افسانه‌ای باز می‌گردد که بین خصائل رؤسای جمهوری ایران و آمریکا نوعی ربط مستقیم قائل است! طبق این افسانه، ورود یک شخصیت تندرو به کاخ سفید مستلزم ظهور رئیس جمهوری مشابه آن در ایران است و به عکس! از همین رو، اعتدالی‌ها و بخشی از اصلاح‌طلبانِ نزدیک به آنان، پیروزی احتمالی بایدن را در حقیقت شانسی برای ادامۀ حضور خود در قوۀ مجریه می‌دانند و بدین منظور ظاهراً از قرینه‌سازی‌های بی‌پایه و اساس و اغراق در تفاوت رویکرد دمکرات‌ها و جمهوریخواهان نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی ابا ندارند. بدین ترتیب، چناچه بایدن به کاخ سفید راه یابد، احتمال اینکه اعتدالی‌ها و برخی متحدان اصلاح‌طلب آنان، در جهت ضرورت ریاست جمهوری افرادی از جنس خود در انتخابات سال آیندۀ ایران تبلیغات گسترده‌ای به راه اندازند، بسیار زیاد است. چنین تبلیغاتی طبعاً سبب می‌شود که برخی اقشار اجتماعی به امید احیای برجام و کاهش تشنج در روابط خارجی، دوباره بسیج شوند و با هجوم به پای صندوق‌های رأی، چهره‌ای از جنس اعتدالی‌ها را به ریاست جمهوری برگزنند.

تجربه‌های مکرر اما نشان داده است که بدون خواست و ارادۀ ارکان اصلی قدرت در ایران، چهره‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب در مقام ریاست جمهوری، قادر به گشودن گرۀ رابطه با آمریکا نیستند و اغلب وضع را پیچیده‌تر و بغرنج‌تر می‌کنند.

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا بازگشت امریکا به برجام جو بایدن دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۲۵ )

نظر شما :

Kamal ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۹
متاسفانه بخش عمده این مشکلات به خود ما برمیگرده به ترکیه نگاه کنین که چطور نفوذ خودش داره در کشورهای خاورمیانه گسترش میده بدون اینکه تحریم های سنگین به کشورش تحمیل کنه از روسیه اس ۴۰۰ که بهترین سیستم پدافندی روسا هست میخره از امریکا بهترین جنگده های نظامی اف ۳۵ میخره با کشور ثروتمند ومهم قطر قراردادهای عظیم تجاری و امنیتی تنظیم میکنه و پایگاه نظامی میزنه و سرمایه های هنگفت از کشورهایی مثل ایران و عراق در بخش ساخت ساز خودش جذب میکنه طوری که ایرانی ها رتبه اول خرید خانه در ترکیه دارن و درضمن حمایتش از گروه های مختلف مشروط به منافع اقتصادی سیاسی کرده مثل حمایت نظامی از دولت لیبی ولی ما همچنان منتظریم که کسی مثل بایدن بیاد که شاید اوضاعمون بهتر بشه
سیاوش ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۳
خیلی ها این مرثیه ها را برای اوباما هم می گفتند اما درنهایت در زمان اوباما توافقی با ایران حاصل شد ما گویا کلا عادت به منفی بافی داریم تا کم کم بفهمیم گویا خلافش هم قابل ثابت شدن است بیشتر مواقع از استدلال خلف در منطق و ریاضات استفاده می کنیم تا استدلال استنتاجی گویا شیوه تفکر اکثریتی از ما بنیان گذاشته شده است بر برهان خلف
ناشناس ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۶
حضور بایدن در کاخ سفید ، در حداقل نگاه ممکن ، نوید باز شدن مجدد راه قرارداد برجام و پر شدن دست دیپلماسی ایران حتی در قراردادهای مشابه با کشورهای بلوک شرق ! - توجه به این نکته که امروز حتی بانک های روسی و چینی از باز کردن حساب و رابطه بانکی برای ایرانی ها خودداری می کنند و اینکه کشورهای عموما بی طرف شرق آسیا مثل کره جنوبی و ژاپن و کشورهای اروپایی مثل آلمان و اتریش که در صورت نبود فشار آمریکا به صورت معمول شرکای تجاری ایران هستند - تماما از دستاوردهای حضور یک دموکرات در کاخ سفید می تواند باشد ! - باید توجه کنیم که امروز ما در حداقلی ترین وضعیت ممکنه در تجارت خارجی خود هستیم و حتی یک پله بالاتر از وضعیت فعلی ( حتی قبل از باز شدن فروش عادی نفت یا باز شدن کامل وضعیت تجاری با دنیا ) می تواند تغییر عمده ای در اقتصاد کشور ایجاد کند - پس حضور جو بایدن در کاخ سفید ، در انشاالله موید یک وضعیت بهتر خواهد شد
ابراهیم قدیمی ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۲
مطمئنا پرزیدنت بایدن احتمالی نیمه دیگر این سیکل پریودیک است. عملکرد دمکرات ها را در نیمه پریود خود دیپلمات ها بهتر میدانند اگر متفکر ومتعقل باشند واسیر تبلیغات نباشند..فشار بربرخی کمتر وبر برخی بیشتر میشود. باید دید همکاران پرزیدنت بایدن احتمالی چه کسانی اندو مجالس چه تر کیبی دارند.ایران در این چند ساله بدون دلیل با رعایت برجام که امضا شده همکاران پرزیذنت بایدن احتمالی وپنج کشور بزرگ دیگر بوده و مصوب شورای امنیت با حضور نماینده منتخب انها باجمیع ارای اعضا بوده است حدوددویست میلیارد متضرر وعقب افتادگی پیشرفت سه ساله واز دست دادن کلی انسان بعلت شدید ترین تحریم ها حتی در تحریم غیر انسانی حیطه سلامت وبهداشت در زمانه اپیدمی کرونا که؟خودانها نیز این زمانه را درحال تجربه اندشده است.دیپلماسی فعال وپویا وقاطعی از هم اکنون باید پی گیری شود تابتوان این زیان را منقطع و جبران نمود.چه پرزیدنت بایدن در کاخ سفید حضور داشته باشد چه پرزیدنت ترامپ چه پرزیدنت دیگری.شخص عاقل ازیک سوراخ دوبار توسط یک یا دومار هم رنگ ویا غیر هم رنگ گزیده نمیشود.باید توجه داشته باشید که شما ومنطقه حضور فعالی مانند اسرائیل دارید که محبوب قلب هر دو است.
محمد ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۵
حماقت تاریخی ما ایرانی ها گویا تمامی ندارد! قدرت و ثروتی که غرب با هزینه سخت کوشی و شجاعت و در پی نبردهای طولانی مدت به دست آورده را به ارزانی و آسانی و به بزدل هایی که گدایی می کنند نخواهد داد. برجام فقط یک تجربه بارها تجربه شده در دوران قاجار و پهلوی بود، برجام ثانی یا تکمیلی هیچ کمکی به ملت ما نخواهدکرد. اگر خواهان قدرت، ثروت و رفاه هستیم باید با شجاعت سخت کوشی و برنامه ریزی و البته با استفاده از توان خودمان به آن برسیم.
محمد ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۴
اتفاقا درست فکر می کنند ، تنها شانس ما این است که انتخابات امریکا زودتر از ما برگزار می شود و سه گزینه اصولگرای تندرو ، اصولگرای میانه رو و اعتدالی مایل به اصلاحات را می توان برای مقابله با رئیس جمهور جدید امریکا انتخاب کرد ، در صورت پیروزی بایدن این شانس وجود دارد که اشتباه دوره اوباما را انجام نداده و اصطلاحا برای او طاقچه بالا نگذاریم ، به نظر من با توجه به عملکرد ضعیف روحانی و منتفی شدن نظریه اعتدال گرایی ، یک اصلاح طلب میانه رو که هم بتواند با جو بایدن عکس بگیرد و هم مردم را مجاب به حضور در انتخابات کند شانس بالایی برای ورود به عرصه دارد ، زیرا همگان می دانیم ، نه این سطح از تنش با امریکا را می توان ادامه داد و نه این نرخ مشارکت مردم را