پوتین قدرت را در منطقه به دست گرفته است

اجلاسی برای تحکیم هژمونی روسیه

۰۴ آذر ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۷۳۴۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به این ترتیب حضور آمریکا در منطقه مسدود شده و آمریکا سخت‌تر می‌تواند به منافع‌اش در منطقه دسترسی پیدا کند و همچنین روسیه نیروی هژمون در منطقه باقی می‌ماند.
اجلاسی برای تحکیم هژمونی روسیه

دیپلماسی ایرانی: مداخله رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در جنگ داخلی سوریه در سال 2015 کاملا شرایط را تغییر داد. به لطف نیروی هوایی روسیه، تبلیغات و دیگر کمک ها از جمله مشاوران نظامی روسیه و نیروهای نیابتی روسیه توانست بشار اسد را در قدرت نگه دارد و در نهایت او را به قدرت غالب تبدیل کند. حالا پوتین با اضافه کردن برتری دیپلماتیک به این پیروزی در کنفرانس سوچی در جنوب روسیه با حضور رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران کار را تمام کرد. ایران و ترکیه هر دو قدرت منطقه ای بزرگی هستند که حالا در کنار پوتین قرار گرفته و از سوریه محافظت می کنند. در گزارش راشا تودی آمده است: «رئیس جمهور روسیه گفت که او و همکارانش پتانسیل همکاری بلندمدت و راه جامع سیاسی در سوریه را می بینند. مذاکرات در سوریه و در کنار دریای سیاه دو ساعتی به طول انجامید درحالی که پوتین اعلام کرد راه حلی دقیق شامل تمام جنبه های لازم برای حل و فصل مساله سوریه در دسترس است.»

به عنوان بخشی از طرح صلح پوتین، رهبران توافق کردند که کنگره ملی سوری – سوری تشکیل شود. قرار است همه اقوام و مذاهب و احزاب فعال چه آنهایی که طرفدار فعلی سوریه هستند و چه آنهایی که معارض هستند در سوچی در آینده نزدیک جمع شوند و راجع به آینده کشور سوریه به بحث و مذاکره بپردازند و از آن کنگره زمینه برای تدوین قانون اساسی جدید فراهم شود. ولادیمیر پوتین گفت که همکاری روسیه با ترکیه و ایران در سوریه نتایج ملموسی در سوریه به همراه داشته و شرایط را برای گفت وگوی های سیاسی با نظارت سازمان ملل متحده فراهم کرده است. ولادیمیر پوتین در نشست خبری پس از این مذاکرات گفت: «همکاری مشترک ما با ترکیه و ایران نتایج ملموسی داشته است.» رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: «خشونت ها در سوریه کاهش یافته و شرایط مناسبی برای پیشبرد گفت و گوهای سیاسی سوریه با نظارت سازمان ملل فراهم شده است.»

به این ترتیب حضور آمریکا در منطقه مسدود شده و آمریکا سخت تر می تواند به منافع اش در منطقه دسترسی پیدا کند و همچنین روسیه نیروی هژمون در منطقه باقی می ماند. آمریکا حالا کارت های اندکی برای بازی دارد. اگرچه نیروهای کرد تحت حمایت امریکا مناطق شمالی سوریه را در کنترل دارند اما نفوذ سوریه و نیروهای اسد بر بیشتر جمعیت و مناطق این کشور مسجل شده است. همچنین مسئولیت ایالات متحده در قبال کردها باعث شده که بیش از هر زمان دیگری میان ایالات متحده و ترکیه شکاف ایجاد شود و اردوغان به اتحاد با پوتین تن بدهد. همانطور که اخیرا در عراق دیده شد کارت بازی کردها قدرت محدودی دارد چرا که آمریکا قادر نیست استقلال بیشتری برای کردها فراهم کند چرا که همکاری ای میان آنها با جهان عرب شکل نگرفته است.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: روسیه ایران ترکیه سوریه


نظر شما :