حسن بهشتی‌پور و فواد ایزدی در نشست «بررسی مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی ایران»:

قانون کنگره درباره ویزا نقض برجام است

فواد ایزدی: پیشنهاد من توقف اجرای برجام است./ حسن بهشتی‌پور: نباید درخواست اجرای برجام را مطرح کرد. تعطیل شدن برجام به نفع ایران نیست.
قانون کنگره درباره ویزا نقض برجام است

دیپلماسی ایرانی: نشست بررسی «مختومه شدن پرونده پی ام دی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی» با حضور حسن بهشتی پور کارشناس روابط بین الملل، فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران و کارشناسان مسائل هسته ای از سوی مرکز پژوهش های «دیپلماسی ایرانی» در حال برگزاری است. فرازهای مهم اظهارات سخنرانان این نشست را در ادامه می خوانید.
فواد ایزدی:
- قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چند بند دیگر علاوه بر دو بند مربوط به مختومه شدن پی ام دی دارد که ایجاد شبهه می کند.
- در قطعنامه شورای حکام بررسی برخی موضوعات هسته ای ایران را برای ۱۰ سال باز گذاشته است.
- طرف ایرانی جایی در متن قطعنامه شورای حکام ندارد که اگر در آینده بخواهند مساله ای را باز کنند، ما نتوانیم کاری انجام دهیم.
- در متن آقای آمانو، ۸ بار صحبت از پی ام دی شده است که برخلاف نظر آقای عراقچی است که گفته بود در اسناد آژانس اشاره ای به پی ام دی نمی شود.
- در متن گزارش یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده که ایران تا سال ۲۰۰۹ فعالیت های مخفیانه هسته ای انجام داده است. تا قبل از آن مدعی بودند فعالیت های مخفیانه ایران تا سال ۲۰۰۳ بوده است.
- مطالعه هسته ای خلاف تعهدات ما نیست.
- قطعنامه شورای حکام مدعی است آژانس شواهدی ندارد که ایران پس از سال ۲۰۰۹ هم فعالیت مخفیانه داشته است.
- آیا ما از این به بعد می توانیم درباره این اتهامات اعتراضی به آژانس بین المللی انرژی اتمی بکنیم؟
- بندهای ۴ و ۱۴ قطعنامه شورای حکام موجب می شود درباره آن خوشبین نباشیم. قطعنامه آژانس بدون این دو بند، قطعنامه خوبی بود.
- قانون تحریم جدید که در کنگره تصویب و توسط رئیس جمهور آمریکا درباره صدور ویزا، نقض برجام است. مقام معظم رهبری هم در نامه خود اشاره کرده اند که هرگونه تحریم جدید در هر حوزه ای نقض برجام محسوب می شود.
- اولین بار است وزارت خارجه ایران نامه وزیر خارجه آمریکا را ترجمه و منتشر و از آن ابراز رضایت می کند.
- موضوع برجام تبدیل به اهرم تبلیغاتی سیاسی برای انتخابات شده است. آقای روحانی هم پس از هر تحولی درباره پرونده هسته ای اشاره ای به وعده های انتخاباتی خود کرده اند.
- اگر امروز به نقض برجام اعتراض نکنیم در آینده اعتراض ما شنیده نمی شود.
- پیشنهاد من توقف اجرای برجام است.
- آقای دکتر تخت روانچی گفته اند رئیس جمهور آمریکا مجبور به امضای قانون تحریم ها (درباره ویزا) بود. چرا ما به این اقدام اعتراض نکردیم؟
حسن بهشتی پور:
- برای بررسی گزارش آمانو که عامل صدور قطعنامه شورای حکام شد باید آن را با قطعنامه نوامبر ۲۰۱۱ مقایسه کنیم که اتهامات زیادی به ایران وارد کرده بود.
- شورای حکام تمام موارد اتهامی و ادعایی درباره برنامه هسته ای ایران را مختومه اعلام کرده است.
- برخی مدعی بودند توافق محال است اما دیدند که توافق هم حاصل شد.
- اگر ۹ بند نامه مقام معظم رهبری اجرا شود نگرانی های آینده رفع خواهد شد.
- قطعنامه شورای حکام تمام اختیارات اضافی مدیرکل آژانس درباره ایران را کنار گذاشته است. ۱۲ قطعنامه پیشین اختیارات وسیعی به مدیرکل داده بود. سرفصل پی ام دی در گزارش های آتی آمانو وجود نخواهد داشت. با پی ام دی، ایران را به ناحق تهدیدکننده صلح و امنیت بین المللی دانستند.
- از ۲۶ می ۲۰۰۸ که محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی مساله پی ام دی درباره ایران مطرح شد و تاکنون برای ایران پرونده سازی کرده اند.
- اگر در آژانس پی ام دی مختومه نمی شد، تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال می کردند.
- برگ برگ پرونده پی ام دی به ایران هزینه وارد کرد، پس قطعنامه های کاغذپاره نبود.
- طبق این قطعنامه ایران می تواند از آژانس طلب همکاری های هسته ای کند درحالی که پیش از آن تحریم بود.
- پرونده هسته ای ایران عادی نشده است اما مهمترین سرفصل تهدیدکننده امنیت ملی ما (پی ام دی) مختومه شده است.
- احتمال اینکه بتوانند دوباره از ایران بهانه جویی کنند زیر ۱۰ درصد است. چون ما بسیار باتجربه تر از سال ۲۰۰۳ هستیم. غرب دیگر نمی تواند موضوع پارچین و شیان و…را مطرح کند.
- آمریکا بر آژانس بین المللی انرژی اتمی و خصوصا مدیرکل فعلی آن نفوذ دارد اما به این معنی نیست که آژانس تحت اوامر صد درصد آمریکا باشد.  
- قانون کنگره درباره ویزا نقض آشکار حقوق بشر و برجام است. اما اعتراض اتحادیه اروپا به آمریکا نشان دهنده ظلم آشکار این قانون و اختلاف آمریکا و اروپا در این باره است.
- کمپینی بین المللی توسط ایرانیان داخل و خارج برای اعتراض به قانون محدودیت ویزا تشکیل شود. باید از دولت برای اعتراض به این قانون حمایت کرد. نه اینکه اعتراضمان به دولت باشد.
- نامه کری به ظریف درباره قانون ویزا یک تعارف است. روی این نامه نباید حساب کرد.
- نباید درخواست اجرای برجام را مطرح کرد. تعطیل شدن برجام به نفع ایران نیست.
فواد ایزدی:
- ما پیش بینی می کردیم که غرب استخوان لای زخم نگه خواهد داشت و برجام را نقض خواهند کرد. به آنها که بی سواد می گفتند پیش بینی هایشان درست از آب درآمد.
- مسئولان ایرانی برای برجام خیلی زحمت کشیدند اما امروز به سمت توجیه رفته اند و نامه کری را هم که سراسر خنده است هم تفسیر می کنند.
- متوقف کردن اجرای برجام به منزله نداشتن عجله برای اجرای آن است.
حسن بهشتی پور:
- آقای ایزدی معتقد بودند که مذاکره به صلاح نیست و توافق محال است. اما ما بر این اعتقاد بودیم که با حفظ اصول می توانیم مذاکره کنیم.
- چون ایران و آمریکا به هم اعتماد ندارند قرارداد بسته اند. این اعتماد به تدریج به دست می آید. مشکل آنها با ایران بر سر هسته ای نیست بلکه با نظام جمهوری اسلامی است اما ما باید بهانه های آنها را برای ایجاد مشکل از بین ببریم.

- به جای پیش بینی باید می پرسیدیم اگر مذاکره نمی کردیم و توافق صورت نمی گرفت وضعیت ما الان بهتر بود یا بدتر؟

- منتقدین بگویند جایگزین اجرای برجام چیست؟ اقتصاد مقاومتی جایگزین برجام نیست بلکه یک سیاست برای تمامی دوره هاست.
- تصویب قانون ویزا از نظر روانی نقش مخربی دارد.

کلید واژه ها: قطعنامه شورای حکام آمانو حسن بهشتی پور فواد ایزدی برجام توافق هسته ای قانون ویزا


نظر شما :