عراق تحریم یکجانبه علیه ایران را اجرا نمی کند

۰۴ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۰۹۵۳۶ سرخط اخبار

عضو شورای رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد:تحریم ها علیه ایران بین المللی نیست و یکجانبه است که توسط امریکا وضع شده و عراق التزامی به اجرای تحریم های یک جانبه ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حکیم عضو شورای رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه برگزاری مراسم بزرگ اربعین در شهر بغداد گفت: این مراسم روز اربعین در 9 استان عراق برگزار خواهد شد که سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلا به صورت مستقیم و از طریق ویدیو کنفرانس سخنران مراسم است.

وی همچنین اعلام کرد که این مراسم از رسانه های مختلف به صورت زنده پخش خواهد شد.

این شخصیت سیاسی مجلس اعلا با بیان اینکه اما امام حسین(ع) کانون وحدت جهان اسلام و تشیع است گفت: در عراق تلاش می کنیم زیر چتر ایشان برنامه ها را دنبال کنیم.

به گفته حکیم در این مراسم حدود دویست هزار نفر شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره موضع مجلس اعلا در قبال تحولات سوریه گفت: با همه طرف های سوریه ارتباط داریم برای حل بحران سیاسی از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم و معتقدیم هیچ راهکار نظامی برای سوریه قابل پیش بینی نیست و باید با راهکار سیاسی سوریه از بحران خارج شود.

وی افزود: مجلس اعلا با طرف های مختلف سوری ارتباط دارد.عراق نمی تواند نسبت به عراق بی تفاوت باشد چون باز خورد آن را به طور مستقیم مشاهده می کنیم.

حکیم گفت: گام های خوبی برداشته شده و به یک وحدت نظری داریم می رسیم اما یک موضوع هنوز حل نشده اگر حل شود می توان خوشبین بود که البته این نکته در زمان خود اعلام خواهد شد. 

وی یاداور شد: موضع رسمی عراق بی طرفی در قضیه سوریه است عراق نسبت به شناسایی تشکیلات جدید و بردن سوریه به شورای امنیت تحفظ دارد و موضع عراق همراهی با کشورهای عربی در این رابطه نیست چون در این صورت حل مشکل از طریق سیاسی را فراهم نمی شود.

حکیم تاکید کرد: در قضیه بحرین نیز مجلس اعلا تلاشهای زیادی را از طریق دولت و معارضه داشته، گویا مسائل به شکلی است که فعلا قابل حل نیست اما ما به تلاش خود ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره وضعیت غزه گفت: فلسطین قلب تپنده مردم مسلمان جهان است و در رابطه با تشکیل دولت مستقل فلسطینی آنچه که نمایندگان فلسطین تشخیص دهند از ان حمایت میکنیم همانطور که بعد از اعلام اتش بس حمایت کردیم چون حماس نماینده فلسطین و تصمیم  ان ها محترم است.

حکیم تاکید کرد: ما با ملت فلسطین هستیم هرگونه حمله به مردم فلسطین را محکوم کرده و آن را جنایت علیه بشریت میدانیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال ورود رئیس مجلس اعلا به مباحث ریاست جمهوری و نخست وزیری گفت: سید عمار تاکنون تصمیمی برای حضور در ساختار دولتی ندارد و مایل است خارج از ساختار دولتی فعالیت کند و خدمترسانی داشته باشد.

نماینده سابق مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران در رابطه با تحولات سوریه که مورد سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود گفت: امنیت منطقه تجزیه ناپذیر است و نا امنی همه را درگیر میکند الان بحث سوریه به بقیه نیز سرایت کرده و در این منطقه موضوعاتی که وجود دارد به ما نیز بر می گردد و همه ما وابستگی امنیتی داریم.

حکیم در خصوص تحریم های اعمال شده علیه ایران و همکاری بغداد با تهران در موضوعات مختلف بیان داشت: تحریم ها علیه ایران بین المللی نیست و یک جانبه است عراق عضو سازمان ملل است و در سازمان ملل تحریمی علیه ایران در زمینه بانکی و نفتی وضع نشده خیلی شرکت ها و طرفها ما یل هستند با ایران کار تجاری کنند و این تنها به عراق بر نمی گردد همه دولت ها منافع اقتصادی خود را دنبال می کنند البته ممکن است بخاطر اقدامات واکنشی امریکا نگرانی هایی داشته باشند اما  به این معنا نیست که کارشان غیر قانونی باشد.

وی در عین حال گفت :دولت عراق تحت فشار شدید است اما ما نباید تحت تاثیر دیگران قرار گیریم و باید حس برادری همسایگی و تاریخی خود را نسبت به هم از دست ندهیم.

خبرنگاری در رابطه با خودداری سرکرده منافقین از خروج از پادگان اشرف سئوال کرد که حکیم گفت: مسعود رجوی در عراق نیست که از اشرف خارج شود.

وی با اشاره به جنایات این گروهک علیه مردم عراق گفت:  بیش از 260 پرونده علیه منافقین در دادگاه های عراق در جریان است.

عضو شورای رهبری مجلس اعلای عراق ادامه داد: در دولت و پارلمان عراق رایزنیهای شد و در نهایت بعد از وقت کشی فراوان منافقین ، دولت عراق موفق شد این ها را منتقل کند.

وی در خصوص اهمیت انتقال منافقین از اشرف به لیبرتی اظهار کرد: در درجه اول منافقین هم اکنون خلع سلاح شده اند همچنین تحت نظر سازمان ملل قرار گرفته اند و علاوه بر این سازمان ملل متولی شده هرچه سریعتر ان ها را از عراق خارج کند البته هیچ دولتی حاضر نیست این ها را  بپذیرد.

حکیم با بیان اینکه تعداد منافقین حاضر در عراق حدود 3هزار نفر بود گفت: 912 نفر دارای اقامت اروپا هستند حدود 1500 نفر مایل به بازگشت به ایران هستند و حدود 600 نفر هم بازگشته اند که شرایط انان مستند خوبی است تا بقیه نیز برگردند البته هر هفته چند نفر دارند به ایران بر می گردند.

وی در پایان در خصوص مواضع اتحادیه عرب تصریح کرد: در اتحادیه عرب سوریه را اخراج کردند به چه حقی؟! قرار بوده همه تصمیم های اتحادیه عرب بر اساس اجماع باشد در حالیکه عراق و الجزایر و لبنان با اخراج سوریه مخالف بودند این که نمی شود! برای حل مشکل به این سلاح دادند، به ان سلاح دادند، در اتحادیه عرب برخی می گویند گوسفند هستند البته ما از این حرف مبراییم اما برخی قیاس به نفس می کنند.

کلید واژه ها: عراق سوریه مجلس مجلس اعلا


نظر شما :