مدرسه ایرانیان در ایروان از احترام ویژه ای برخوردار است

اشتیاق مردم ارمنستان با یادگیری زبان فارسی

۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۰:۵۴ کد : ۲۰۲۳۸۱۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
زبان فارسی در مدارس ارمنستان در حال حاضر در ۱۰ تا ۱۳ مدرسه آموزش داده می شود و تعداد دانش آموزانی که مشغول به یادگیری زبان فارسی هستند حدود ۳هزار نفر است.
اشتیاق مردم ارمنستان با یادگیری زبان فارسی

دیپلماسی ایرانی: دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم ارمنستان در مسجد کبود ایروان، تنها مسجد موجود در پایتخت ارمنستان، بخش پایانی سفر حسین امیرعبداللهیان به ارمنستان بود. 

به گزارش دیپلماسی ایرانی از ارمنستان، مسجد کبود در دوران کمونیست و حکومت اتحاد جماهیر شوروی، با وجود قدمت تاریخی 264 ساله، از بین رفته و تبدیل به اسطبل شده بود و در دهه هفتاد شمسی توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان بازسازی شد و اکنون در اختیار سفارت ایران در ارمنستان است. توسط سفارت ایران در ارمنستان در این مسجد در ماه های مختلف سال مراسم متعدد مذهبی از جمله شب های احیا و مراسم حسینی برگزار می شود. همچنین به طور منظم هر هفته در آن نماز جمعه برپا می شود.

در بخشی از دیدار ایرانیان مقیم ارمنستان با وزیر امور خارجه که در فضای صمیمی و دوستانه برگزار شد، گزارشی از فعالیت های فرهنگی ایران در ارمنستان نیز ارائه شد. از جمله گفته شد که مدرسه ایرانیان در ارمنستان یکی از بزرگترین مدارس این کشور و یکی از بزرگترین مدارس ایران در خارج از کشور است. استقبال از آن به گونه ای است که حتی خانواده های ارمنی تمایل دارند دانش آموزانشان در این مدرسه تحصیل کنند. در حال حاضر 130 دانش آموز در این مدرسه تحصیل می کنند. کیفیت آموزشی در آن به گونه ای است که دانشگاه های ارمنستان در پذیرش دانش آموزان فارغ التحصیل از این مدرسه اشتیاق نشان می دهند و امتیاز ویژه ای برای آنها قائل هستند. 

همچنین گفته شد که زبان فارسی در مدارس ارمنستان در حال حاضر در 10 تا 13 مدرسه آموزش داده می شود و تعداد دانش آموزانی که مشغول به یادگیری زبان فارسی هستند حدود 3هزار نفر است. تعداد دانش آموزانی که مشتاق به یادگیری زبان فارسی هستند در سال جاری 130 دانش آموز بیشتر از سال گذشته بوده است و انتظار می رود در سال پیش رو نیز تا 160 دانش آموز نسبت به امسال افزایش یابد. 

تعداد دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل در ارمنستان بخش دیگری از گزارشی بود که در این دیدار به وزیر امور خارجه ارائه شد. بر این اساس در حال حاضر 400 دانشجو در ارمنستان مشغول به تحصیل هستند که در 14 دانشگاه این کشور در رشته های پزشکی و دانداپزشکی تحصیل می کنند اما مشکلی که پیش روی آنها وجود دارد این است که وزارت بهداشت و وزارت علوم مدارک آنها را نمی پذیرد در حالی که بسیاری از آنها اعلام آمادگی کرده اند که حاضر هستند در آزمون های مربوطه در ایران آزمون دهند و مطمئن هستند که می توانند این امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارند. 

در پایان وزیر امور خارجه از این که آموزش زبان فارسی در میان مردم ارمنستان بالاست ابراز خشنودی کرد و گفت که ارمنستان بخشی از حوزه تمدنی ایران است و او امید دارد با حمایت های بیشتر بر تعداد فارسی آموزان هر سال افزوده شود. وی همچنین گفت که با رایزنی ها و گفت وگوهایی که با وزارتخانه های بهداشت و علوم انجام داده توافق شده است تا دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه های ارمنستان با گذراندن 32 واحد به جای 100 واحد در دانشگاه های کشور در نهایت مدارک تحصیلی آنها پذیرفته شود.  

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان زبان فارسی مدارس ایرانی ایران و ارمنستان سید علی موسوی خلخالی ایروان مسجد کبود مسجد کبود ایروان


( ۵۵ )

نظر شما :

هانری ناهباتیان ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۳:۰۳
حالا که ارامنه عزیز از روسها بریده وبه سوی ایران روی اورده اند حتی زبان فارسی را به جای زبان روسی در مدارس ارمنستان رسمیت دادهاند، وتنها راه ارتباطیشان با جهان از مرز با ایران است، و 90 در صد اقتصاد ،انرژی، ارامنه به ایران وابسته است، وتنها مسجد ایروان را به مالکیت ایران سپرده، وحتی موجودیت خود را به ایران مدیون است، بهتر است گام بلند دیگری در راه ارتقاع سعادت و خوشبختی دوملت که همانا ادغام ارمنستان با ایران باشد را بردارند تا هم به ارزوهای نیمه تمام مانده اش در قرهباغ نایل و هم به ارمنستان بزرگ که بزرگترین ارمان و ارزوی ارامنه عزیز در طول تاریخ بوده وجز اهداف مقدس قوم بزرگ ارمنی میباشد برسند، که در واقع تنها ادغام با ایران ضامن رسیدن به این قله مبارک وفتح الفتوحی هم برای ارامنه و ایران میباشد که سرزمین مقدس ارمنستان کبیر را مجددا احیا تا خاری باشد بر چشم دشمنان دوملت کبیر ایران و ارمنستان، در میان تمامی همسایگان جایگاه برادران ارمنی مستثنی است هم از نظر نژادی وهم فرهنگی وادیان تاریخیمان در اصل یکی بوده بطوریکه شادی ارامنه شادی ملت ایران بوده وخوشبختی دوملت چنان رقم خورده که اعلام کنیم ایران وارمنستان در اصل یک ملت ویک دولت هستند، رهبر معظم امام خامنه ای نتنها رهبر شیعیان جهان است بلکه رهبر تمام ملتهای برادر وهم نژاد با ملت ایران نیز هستند ،وهمیشه دشمنان ارمنستان را از تعدی به حقوق برادران ارمنی بر حذر داشته، انشاالله پیوند و ادغام ارامنه عزیز با ایران اسلامی سبب خیر وبا شگون باشد تا قدم بعدی از گرجستان وسایر بلاد هم نژادان وهم تباران که سابقه فرهنگی هزاران ساله داریم باشد. تا امادگی خود را برحکومت جهانی مهدی ع موعود مهیا کنیم وعدل واقعی حکومت علوی را بر جهان استوار کنیم.
Aysan Maral ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۵:۲۴
آقای موسوی خلخالی امیدوارم روزی از تصمیم گیرندگان در تهران بخواهید که به شما اجازه دهند یک مدرسه ترکی در ایران برای آموزش ترکی داشته باشید تا امثال شما بتوانند یک پاراگراف را به زبان مادری خود بنویسند. امیدوارم عمیقاً به این موضوع فکر کنید. این خیلی ناراحت کننده است که شما اینقدر خوشحالید که ارمنی ها با پولی که بیش از نیمی از آن متعلق به ترک های ایران است، فارسی می یاد می گیرند اما دوستان شما اجازه نمی دهند ما حتی یک مدرسه برای تدریس به زبان مادری خود داشته باشیم.!!!
ایرانی ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۳
این اشتیاق به خاطر این هست که سرویس های جاسوسی غربی برای آموزش جاسوس های خود و به خاطر اینکه ارامنه در ایران هم به تعداد محدود هستند و خود را به ما ایرانی ها برای سو استفاده چسبانده اند استفاده کرده و از آنها برای ضربه زدن به ایران و اسلام استفاده کنند گول این ارامنه که دشمن واقعی مسلمان و اسلام هست را نخورید اینها متعصب ترین دشمن ایرانی ها و شیعیان هستند همین که آمریکا و نیروهای اروپایی برای ضربه زدن به منافع ایران و روسیه به ارمنستان آوردند کافی است .
ناشناس ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۷
هر جا پای منافع ایران به میان بیاید ، پانترک دردش می گیره . برای اینکه از مرحلۀ درد به مرحلۀ زاییدن برسند اینم بگم که در قفقاز و آسیای میانه مردم آن مناطق با هزینۀ شخصی خودشان به سراغ زبان فارسی می آیند اما رجب باهزینه از جیب مردم کشورش ، مثلا به ترویج زبان عثمانی در آن مناطق می پردازه . ما صاحبخانه ایم و آنها غریبه . به ما بفرما می زنند و عثمانی خودش ، خودش را دعوت می کند . راستی از تورم ، گرسنگی ، زندانیان سیاسی پر شمار ، جنگندۀ نسل شش ، پهپاد منتاژی و ... چه خبر ؟ مدتیه رفتین تو لک . آیا این تو لک رفتن با درگیر شدن ارباب ثانویه تان در غزه ، ارتباطی دارد ؟
علی ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۲
دلیل سرکوب ارامنه خیانتکار توسط عثمانی ، خوی منافق وخائن بودن آنها نسبت به دولتهایشان است.در حالیکه عثمانی به عنوان شمشیر اسلام مشغول مبارزه با صلیبیون بود ارامنه از پشت به دولت خود خنجر زده و سپاه عثمانی مجبور شد به جای مبارزه با دشمن اصلی بخشی از نیروهای خود را برای مقابله با ارامنه خیانتکارگسیل داردکه اگر جنگجویان عثمانی نبودند مردم آذربایجان در اورمیه وسلماس وخوی در راستای تشکیل ارمنستان بزرگ ، بطور کلی از بین می رفتند. حالا فکر کنید که نویسنده ی تورک نوشته ، به چه دلیل از تحصیل ارمنی ها به زبان فارسی ، این همه ذوق کرده وتصمیم به نوشتن گرفته است.
به ایرانی ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۶
سرویس جاسوسی غرب تا زمانیکه پانترکها ضد ایرانی و عثمانی دارند که در دشمنی و تعصب علیه ایران رقیبی ندارند و اسلام و مذهب تشیع لق لقه زبانشان است که به منافع ایران در قفقاز و اسیای مرکزی اسیب وارد کردند
خسرو ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۹
صد سال پیش در ایروان بیش از ۱۵۰ مسجد وجود داشت و نصف اهالی مسلمان بودند امروز فقط یک مسجد اون هم با اجبار ایران و بدون یک نفر مسلمان بومی --- فقط فارسی یاد گرفتن برای ارامنه جهت الحاق به ایران مفید است وگرنه میلیونها نفر از مردم افغانستان فارسی بلدند و مسلمانند بهتر نیست از آنها حمایت کنیم؟
مهدی ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۶
آیسان مارال مدارس زبان ترکی، یعنی چه استانبولی و چه آذری (به الفبای زبان آذری ایرانی تدریس می‌شود نه الفبای انگلیسی کشور جمهوری آذربایجان) در ایران داریم و به یاد دارم در بعضی از دانشگاه‌ها هم تدریس می‌شدند. اما خنده دار است که می‌گویید برای تدریس زبان مادری! شما زبان مادریتان را بلد نیستید؟ چنین کلاس‌هایی باید برای منی باشد که آذری بلد نیستم، برای شما چه کاربردی دارد وقتی آذری بلد هستید. فرم نوشتن آذری هم بسیار ساده است، بخصوص زمانی که به خود زبانش تسلط پیدا کنید.
ناشناس ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۲
به پانترک تعطیلی به نام علی : تاریخ که اتفاقا خیلی هم قدیمی نیست ، از جنایات عثمانی در آذربایجان ایران می گوید و بعد تو ... یکی از راه های تحریف تاریخ ، تکرار مداوم دروغ است و اصلی ترین راهکار مبارزه با تحریف تاریخ ، بیان مداوم واقعیات است .
به خسرو ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۳
میدان مشهور و معروف توپخانه شهر باکو کلیسا و قبرستان ارامنه بودزمان حکومت سوسیالیستی باکو (کمتر 34سال پیش) همه را تخریب و نابود کردید و وارثان و بستگان ارمنیان را کشتار و تبعید و فراری دادید چرا؟؟؟؟؟در گنجه و سومقایت و....کلیسا و قبرستان را تخریب کردید که سابقه تاریخی و ارزش معنوی داشتند و صدای یونسکو درامد چرا در مقابل اقدامات ان سکوت کردید ؟؟؟؟؟چه بسا ارامنه قصد الحاق به ایران داشتند هرچند انها ایران را جز وطن خود میداند .مردم باکو چرا شوق ندارند ؟؟؟؟
جواد ایرانی ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۳
من که راضی نیستم با پول من و بچه هام ارامنه کافر فارسی یاد بگیرند و چند وقت دیگر به عنوان جاسوس سرویسهای خارجی به کشورم خیانت کنند. خداوند کشور ایران را از شر دروغ ، خشکسالی و ایرانشهری های منافق در امان نگه دارد.
آریوبرزن ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۹
و در مقابل فاشیستهای ترک در باکو و آذربایجان به زبان فارسی توهین و شاعران ما را برای خودشان جعل می‌کنند.
ناشناس ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۸
خوب همدیگرو پیدا کردین انشالله تا آخر ارمنی‌ها فارسی بیاموزن فارسها هم ارمنی چقدر به هم میان
علی ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۲
به ناشناس بی شناسنامه : دوست عزیز، تاریخ آذربایجان را لازم نیست به مای تورک آذربایجانی یاد بدهی . اتفاقاٌاگر تحریفی در تاریخ باشد آن را پان ایرانیست ها انجام می دهند که به خیال خودشان ضمن تاریخسازی برای خودشان، مابین تورکها فاصله بیاندازند. این حربه حداقل از زمان مشروطه به این طرف نخ نما شده است به فکر راههای دیگری برای اختلاف افکنی باشید.
عباسی ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۷
وقتی روی اسب بازنده شرط می بندی نتیجه همین می شود. آذربایجان، ترکمنستان، قزافستان، ازبکستان، قرقیزستان، گرجستان و اوکراین و حتی افغانستان و تاجیکستان هم دین و هم زبان را از دست دادیم . روسیه هم خنجر از پشت می زند، فقط ارمنستان مانده که آنهم تا زمانی که کامل در دامن غربی ها نیفتاده برایمان مانده است و داریم التماس می کنیم که با آذربایجان و ترکیه صلح و سازش نکند و گرنه توی هفت آسمان یک ستاره هم نخواهیم داشت. وضعیت عراق، سوریه و لبنان هم در آینده مشخص می شود !!!
رضا ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۴
ایروان تا حدود صد سال پیش یک شهر مسلمان و تُرک نشین بود اما ارمنیها با کمک انگلستان، فرانسه و روسیه تُرکهای این شهر را اخراج آن را پایتخت ارمنستان کردند!
آریایی ۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۶
ما راضی هستیم و طرفدار ایرانشهر هم هستیم جناب جواد به اصطلاح ایرانی. یک نظرسنجی بگذارند تا ببینیم پانترکها بیشتر هستند یا ایرانیها. اتفاقا این ما هستیم که راضی نیستیم یک عده پانترک از بودجه و امکانات داخلی ایران استفاده کنند و بعدا به عنوان عوامل میت و باکو فعالیت و شعارهای تجزیه طلبانه بدهند. از این کارها می‌خواهند بکنند بروند ترکیه و باکو.
آریایی ۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۹
صدها سال پیش در همانجایی که امروز میکویبد آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی صدها کلیسا وجود داشت و در مناطقی ارامنه اکثریت بودند جناب به اصطلاح خسرو.
نیما ۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۶
حالا که دارن زبان فارسی را در افغانستان ممنوع مکنن بعضی از علاقه ارمنی‌ها به زبان فارسی خوشحالند وعجیب اینکه تو هرجایی باشند به ارباب خود خیانت می کنن اعم از اینکه عثمانی باشد روس باشد یا ایران باشد
خسرو ۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۸
در شمال غرب ایران و عثمانی و قفقاز در هیچ شهری در هیچ برهه‌ تاریخی ، ارامنه اکثریت نبودند ارامنه بخاطر نوع معیشت و مشاغل و اختلافات بین خودشان ، دوست داشتند که در کل منطقه پراکنده باشند واز امتیاز این پراکنده بودن در تجارت و پیله وری استفاده می‌کردند مثلا در تبریز و اورمیه و باکو و همدان و زنجان و قزوین و... ممکن بود یک درصد جمعیت باشند ولی در شهرهای کوچکتر مثل مراغه ۵ درصد بودند که همه شان به قره باغ مهاجرت کردند و در آنجا یک قصبه به اسم مراغه ساختند در اردبیل خیلی کم بودند ولی در رشت زندگی می‌کردند یا در اصفهان و در قفقاز در ایروان موقع اعلام جمهوری ارمنی در ۱۹۱۸فقط سی درصد جمعیت ارمنی بودند ویا در وان ترکیه به عنوان مرکز جمعیت ارمنی فقط ۳۵درصد جمعیت ارمنی بودند کسی منکر وجود ارامنه ویا کلیساهایشان نیستند بله تقریبا در تمام شهرهای بزرگ شمال غرب یک یا دو کلیسا وجود دارد ودر برخی روستاها ، ولی هزار برابر آن مسجد وجود دارد ارامنه در ایران ده برابر بیش از وزن جمعیتی شان نفوذ و امکانات دارند چون در دویست سال گذشته دولت‌های قدرتمند صلیبی از آنها حمایت کرده اند در باکو و گنجه و کل آذربایجان کلیساها با عنوان آثار باستانی و دینی حفظ و نگهداری شده اند ولی در ارمنستان هزار مسجد عادی و تاریخی تخریب شده اند
کوروش ۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۰۵:۰۴
هر ایرانی که تابحال سری به کشور زیبا و دوست داشتنی ارمنستان زده ، مسلما متوجه رفتار خیلی خوب و دوستانه ارمنی‌ها با خودش و کلا هویت ایرانی شده واقعیت اینه که ارامنه بهترین و قابل اعتمادترین دوستان و همسایگان ما ایرانیان هستند رفتار خیلی زیبا و محترمانه و صمیمانه میلیون ها ارمنی با میلیون ها ایرانی که طی دهها سال اخیر سفری به ارمنستان زیبا و دلنشین داشته اند ، باعث نهادینه شدن عشق و احترام شدید و عمیقی تو قلب ایرانیان شده. خلاصه اینکه تو ذهن و قلب درصد بزرگی از مردم ایران،ارمنستان خیلی خیلی عزیز و دوست داشتنی هست، یجورایی ارمنستان برادر کوچکتر و خیلی عزیز ایرانه چه بصورت عقلانی و منطقی و چه موضوعات انسانی و احساسی ، ایران باید با همه وجود از ارمنستان دفاع کنه، تا هیچ زمانی سران هیچ کشوری حتی تصور کوچکترین دست درازی به سرزمین زیبا و مقدس ارمنیا به ذهنش خطور نکنه تو درگیری های قفقاز که قوای باکو با حمایت و پشتیبانی همه جانبه ترکیه و همراهی دیگرانی چون پاکستان گرسنه و بی سر وته و ... به ارمنستان هجوم بردند، کار ایران خیلی قشنگ و بجا و انسانی بود که به طور صریح به جنگ افروزان باکو و حامیانش هشدار داد که اگه بخواهید به سیونیک دست درازی کرده و دالان زنگزور ایجاد کنید، ما هم فورا و به طور علی الحساب نخجوان و تالش رو ضمیمه ایران میکنیم و چه بسا که کل بساط جمهوری آذربایجان رو ترخیص و تعطیل کردیم‌ و این هشدار جدی باعث پایان درگیری و خونریزی و ایجاد صلح گردید در آینده هم اگه هر قوایی خواست به ارمنستان زیبا و دوست داشتنی دست درازی کند. مسلما با واکنش کوبنده و پشیمان کننده ایران روبرو خواهد شد
آرش از بندر جاسک ۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۱
ارمنی ها و مردم گرج بازماندگان قوم ایرانی نژاد اورارتو می باشند و زبان فارسی زبان ملی تمام ایرانی نژادان می باشد
محمود ۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۲
زمانی زبان اصیل ارمنستان بود.البته بعداززبان مادریشان
کوروش ۱۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۰
ب ۵ درصد جمعیت ارامنه بیشتر از مساجد تاریخی ترکها، کلیساهای باشکوه در آذربایجان ساخته اند!!!!؟ نه عزیز من. آن کلیساها در باکو فقط دکور است. ارامنه را نسل کشی کرده اند و کلیساها را نگه داشته اند!
آذربایجانی ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۲
در گذشته به فارسهای قفقاز و اطراف ارس آذری می گفتند. در اثرحملات عثمانی و روس‌ها بین قرون ۱۶ تا ۱۹ م زبان مردم از اذری ( = فارسی میانه) به نوعی ترکی تبدیل شد. به غلط امروز به ترکهای ایران و قفقاز آذربایجانی ( برگرفته از آثروپات سردار داریوش ) می گویند. با وجود تغییر گرامر به ترکی ولی حدود ۴۰ درصد کلمات فارسی است. ( منابع کتاب‌های نزهه المجالس و سفرنامه ها و کوزانسکی و معاجم)