سیر صعودی توسعه روابط آغاز خواهد شد

پیامدهای مثبت افتتاح کنسول گری ارمنستان در تبریز

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۶۶ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تردیدی نخواهد بود که همزمان با افتتاح کنسول گری ارمنستان در تبریز، سیر صعودی روابط دو طرف حفظ شده و توافقات بین دو طرف اجرا می شود و این امر نشان گر سطح بالای روابط دو طرف و وجود فهم مشترک و متقابل و امکان فعالیت های سازنده از مجرای وجود منافع متقابل است. بنابراین افتتاح کنسول گری یک گام سیاسی رو به جلو در روابط دو کشور است و سازنده بودن ان در چارچوب روابط متقابل را نشان می دهد.
پیامدهای مثبت افتتاح کنسول گری ارمنستان در تبریز

دیپلماسی ایرانی: در روابط دوجانبه با کشورها چهار نوع تعامل وجود دارد. در قالب تعامل درجه یک همکاری های متداول سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و آموزشی و تجاری و تماس های مردمی وجود دارد. در درجه بعدی اشتراک دوطرفه شکل گرفته و کشورها به شرکای سیاسی و اقتصادی مبدل شده و تصمیمات مشترک می گیرند.

درجه بالاتر از اشتراک، ائتلاف است که نمونه هایی از آن در نقاط مختلف دنیا وجود دارد و کشورها منافع و تهدیدات مشترک را احصا کرده و برای دستیابی و مقابله با آنها برنامه ریزی می کنند. عالی ترین سطح تعامل نیز اتحاد یا همگرایی است که اتحادیه اروپا و ائتلاف های جنگی از این نوع است.

در قالب تعامل درجه یک یا همکاری، وقتی همکاری از سطحی فراتر می رود، نیاز به مشورت های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و علمی و راهبردی وجود خواهد داشت و سطح گفتگوها بالاتر خواهد رفت. لذا نیاز به مشارکت رایزنان اقتصادی و نظامی و فرهنگی و علمی و ... شکل می گیرد.

اگر روابط دو کشور گسترده تر شده و ارتباطات و تماس های مردمی افزایش یابد، علاوه بر نمایندگی های سیاسی، تاسیس نمایندگی های کنسولی نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. در سال گذشته ۱۱۰ هزار ایرانی به ارمنستان سفر کرده و در ۹ ماه اول امسال این رقم به ۱۱۶ هزار نفر رسیده است. ورود اتوبوس و کامیون از ایران به ارمنستان و بالعکس نیز در حال افزایش است. این امر ضرورت رسیدگی دقیق تر به امور شخصی ایرانیان و ارامنه، تسهیل امور حمل و نقل و تجارت و زندانیان و ... را افزایش می دهد. لذا باید یک نمایندگی تازه برای مدیریت این امور شکل بگیرد.

تاسیس کنسول گری جمهوری اسلامی ایران در کاپان با هدف رسیدگی به همین امور سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی و حمل و نقلی و تماس های مردمی صورت گرفته است. ایران با این اقدام خود پیامی مشخص به جهان داد که در جنوب ارمنستان حضور دارد و نباید کسی فکر تعرض به جنوب ارمنستان را به ذهن خود راه دهد.

افتتاح کنسول گری ارمنستان در تبریز با توجه به تعهدات دو کشور یک توافق متقابل است. در سال های گذشته تفاهم نامه ای بین دو طرف با همین موضوع امضا شده و این مصوبه دولت جمهوری اسلامی ایران است که در قبال افتتاح سرکنسول گری ایران در کاپان، ارمنستان هم می تواند سرکنسول گری خود را در تبریز افتتاح کند. بنابراین، در گام اول این یک امر طبیعی است که ایران نسبت به تعهد خود پایبند بوده و آن را در چارچوب تداوم اعتماد متقابل بین دو کشور عملیاتی کند.

تردیدی نخواهد بود که همزمان با افتتاح کنسول گری ارمنستان در تبریز، سیر صعودی روابط دو طرف حفظ شده و توافقات بین دو طرف اجرا می شود و این امر نشان گر سطح بالای روابط دو طرف و وجود فهم مشترک و متقابل و امکان فعالیت های سازنده از مجرای وجود منافع متقابل است. بنابراین افتتاح کنسول گری یک گام سیاسی رو به جلو در روابط دو کشور است و سازنده بودن ان در چارچوب روابط متقابل را نشان می دهد.

این کار از لحاظ سیاسی به ارائه روایت های درست نسبت به ارمنستان و روابط دو کشور در محیطی که ممکن است برخی حساسیت های قومی نسبت به این رابطه وجود داشته باشد، کمک می کند.

کنسول گری ارمنستان از طریق تماس با مقامات محلی اعم از ائمه جمعه، فعالان سیاسی و اجتماعی و غیره می تواند درک درستی از روابط ایران و ارمنستان خلق کند و در تغییر نگرش ها و کاهش برخی چالش ها و ایجاد فهم درست از منافع کشور در رابطه با ارمنستان تاثیرگذار باشد.

ارمنستان به تولید ثروت و قدرت برای ایران نیز کمک می کند. مقام معظم رهبری در دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در هشتم اسفند ۱۳۹۷ از تعبیر همسایه خوب برای ارمنستان استفاده کرده و شهدای ارمنی جنگ تحمیلی را همچون شهدای مسلمان، جزو افتخارات ایران دانستند. این تعبیر نشان می دهد ارمنستان و ایران هرگز تهدیدی برای یکدیگر نبوده اند و مرز دو کشور مرزی مبتنی بر حسن همجواری و فاقد مشکل امنیتی و یکی از بهترین مرزهای ما بوده است. تاکید بر این ویژگی ها و خصوصیات از سوی کنسول گری ارمنستان در تبریز می تواند تاثیر شگرفی در ارتقای جایگاه و تصویر ارمنستان در مناطق آذری نشین داشته باشد.

به لحاظ اقتصادی باید توجه داشت که استان آذربایجان شرقی هم مرز با ارمنستان است و بدیهی است که کنسول گری ارمنستان باید در تبریز مرکز این استان افتتاح شود. ارامنه زیادی با این استان مراوده و تجارت دارند و تجار دو طرف با یکدیگر تماس دارند و این اقدام به رفع مشکلات آنان کمک می کند. برخی زندانیان ارمنی که در تبریز هستند هم برای دسترسی های کنسولی دچار مشکل نخواهند بود. برگزاری هفته های فرهنگی، جشنواره های غذا، برگزاری نمایشگاه های مختلف از سوی کنسولگری قابل انجام است. رانندگان ارمنی هم در صورت وقوع مشکل می توانند از خدمات کنسولگری ارمنستان بهره مند شوند. این کنسول گری در ارتقای تجارت مرزی و در جهت ترغیب سرمایه گذاران در دو سوی مرز و ایجاد تسهیلات برای آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در زمینه تنظیم سفرهای استانی، تماس استان آذربایجان شرقی با استان های ارمنستان و به خصوص سیونک این کنسول گری مفید خواهد بود. لذا تمام ویژگی های سرکنسول گری ایران در سیونیک در کنسول گری ارمنستان در تبریز در نظر گرفته خواهد شد.

به لحاظ فرهنگی نیز این اقدام تاثیرگذار است. از سویی ارامنه در تبریز زندگی کرده و سابقه تاریخی طولانی در این استان دارند. تبریز سکوی پرتابی برای گسترش روابط ایران و ارمنستان و افزایش تعاملات دو طرفه در شهرها و استان های اطراف خواهد بود که در آنها آثار باستانی و اماکن مذهبی و تاریخی ارامنه واقع شده است.

به عنوان جمع بندی این اقدام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست همسایگی دولت اجرا شده و با این کار ایران نشان می دهد سیاست آن سیاست موازنه مثبت است و به شکل عملی سیاست موازنه مثبت را پی گرفته و با همسایگان خود همکاری می کند. تبریز شهری است که ترکیه و جمهوری آذربایجان در آن کنسولگری دارند و با عنایت به گرایشات قومی این دو کشور در منطقه، ارمنستان حتما باید در تبریز کنسول گری داشته باشد و این کار یک عامل تعدیل کننده تمایلات قومی نیز هست و رفته رفته نگاه های تند و تیز نسبت به ارمنستان در دراز مدت تعدیل شده و اگر این کنسول گری فعال بوده و وظایف خود را انجام دهد و در تعامل مثبت دو سوی مرز می تواند کمک خیلی زیادی انجام دهد.

این اقدام نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصالح و منافع و سیاست سازنده حسن همجواری در منطقه عمل کرده و تصمیمات و سیاست های جمهوری اسلامی ایران گروگان هیچ کس نیست. این یک سیاست درست است که در آینده سهم خیلی جدی در توسعه روابط ایران با کشورای منطقه خواهد داشت و بخشی از رفتارهای قوم گرایانه برخی از کشورهای منطقه را نیز تعدیل خواهد کرد.

شرایط و طرز تلقی جامعه ارمنستان برای ایران بسیار مهم است. این جامعه نگاه مثبتی به ایران دارد. افتتاح کنسول گری ایران در کاپان بازتاب مثبتی در ارمنستان داشته و نگاه مثبت ارامنه به ایران را تقویت کرده و این نشان دهنده درست بودن تصمیم ایران و نیز تصمیم ارمنستان در ارتباط با افتتاح کنسول گری در ایران است. لذا این اقدام از لحاظ افزایش تماس های مردمی و تقویت دیپلماسی عمومی در ارمنستان و قفقاز و مهار اثرات سوء ناشی از جنگ ۲۰۲۰ منطقه قفقاز بر منافع دو طرف موثر خواهد بود.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان ایران و ارمنستان توسعه روابط ایران و ارمنستان ایروان تهران و ایروان احسان موحدیان تبریز افتتاح کنسولگری افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز


( ۸۰ )

نظر شما :

علی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۰
افتتاح سرکنسول گری ارمنستان در تبریز ، به خودی خود موضوعی معمولی است ولی اگر طبق گفته نویسنده که : اگر آذربایجان وتورکیه در تبریز سر کنسول گری دارد ارمنستان نیز باید !! داشته باشد کمی مشکوک است. نویسنده در ارتباط با قلم فرسایی در مورد بطور کلی تورکها سابقه خوشی نداردو تورک ستیز بودن وی بر همگان آشکار است.
مهدی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۷
وقتی احسان میگه : (( تردیدی نخواهد بود که همزمان با افتتاح کنسول گری ... )) حتما باید قبول کرد . با توجه به ذهنیات احسان جان این طور به نظر میرسه که ایشان دوست دارند یک آچمزی دیگر به آچمز های متعدد جمهوری اسلامی اضافه شود . لازم به ذکر است که همین ارمنستان فاقد اقتصاد و صرفا نون خور ، چند روز قبل باز هم مانور هوایی با کمک و حضور نظامیان آمریکایی در بیخ گوش ایران انجام داد و پای آنها را نیز به منطقه برای بار چندم باز کرد .
علی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۴
باید هم نویسنده ارمنی از افتتاح کنسولگری خوشحال باشه . اما ایا مردم منطقه و ترکهای اذربایجان هم خوشحالند یا عصبانی ؟ سیاست ارزان ایران هیچ سودی برای کشور نداره . غیر از شادی توخالی برای ارامنه و پان فارسهای ایرانشهری .
توکل باقی پریخانی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۲
سلام درست در سالگرد حادثه سفارت آذربایجان در تهران و عدم حل آن و بعد از سفر رییس جمهور به ترکیه و شرایط حاد منطقه و وضعیت نه جنگ نه صلح بین دو کشور آذربابجان و ارمنستان و پاک نشدن آثار جنایتهای ارامنه در قاراباغ ، اصرار افراد فاشیست و دشمن ملت تورک آذربایجان مثل موحدیانها بر ایجاد رابطه با دولت ارمنی ساخته قدرتهای جهانی برضد ملتهای تورک در بین جهان تورک مثل سردر برف بردن و نادیده گرفتن مصالح ملی ایران است و قطعا آثار تخریبی دراز مدت در روابط بین‌المللی و مشارکتهای منطقه‌ای خواهد داشت و ضربه قابل توجه به سیاستهای همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
فرهنگ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۵
افتتاح کنسولگری ارمنستان یک بی احترامی و بی حرمتی به مردم آذربایجان است چرا که مردم آذربایجان بابت به دیگر استان‌ها دل خوشی به ارمنستان ندا ند و هنوز هم جنایات آنها را در آذربایجان از یاد نبردند
حسن ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۴
به جز آدم کشی و قتل عام مردم ترک هیچ منفعتی ندارد
رضا ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۵
ارمنستان با پاشینیان قطعا غرب را به ایران و روسیه ترجیح خواهد داد .
صادقی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۴
افتتاکنسولگری ارمنستان در تبریز دهن کجی به تورکهای ایران هست که بعدا پشیمانی در بر خواهد داشت، مثل سیاست ایران در جنگ قرباغ
Hirrocanisotso ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۶
نظرات یه ضد مردم آزربایجان و تورک هیچ ارزشی نداره ،هنوز کشتار ارامنه در خوی و ارومو از یاد ملت آزربایجان نرفته ،همه چیز به وقتش
الله یاور مظلومین ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰
فقط زنده باد آذربایجان انشالله به یاری الله همه دشمنانو از سر راه برمیداریم
علی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۰
به حول و قوه الهی چهارشنبه سوری نزدیکه.
بایرام اردبیلی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۵
جهنم پانترکا
ناشناس ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۴:۰۲
همه نوشته هات اشتباه هست سابقه تاریخی نشان می دهد این داشناکهای ارمنی همیشه قاتل ملت ترک وآذربایجان بوده وهست الان چون قدرت ندارند مثل آتش زیر خاکستر ند کشتارمردم در خوی،سلماس،ارومیه وقره باغ پس واقعیت رابنویس برادر
آذربایجان ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۶:۲۰
این اعلام جنگ به تورک هاست
رضا از تبریز ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۳
مردم آذربایجان دل خوشی از ارمنستان ندارند. مسئولان در تصمیم گیری های خود افکار عمومی را در نظر نمی گیرند
محمد مهدی ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۲
اگر ذره ای درک و شعور در منافع ملی و ملیتی برای هوبت و اینده ایران باشه میفهمیم اتحاد ایران و ارامنه انقدر مهمه که در راه تحققش باید جهاد کرد.
محمد ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۸
افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز دهن کجی به ترکهای ایران هست که صد سال پیش تکرار شده است
د ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۳:۴۷
تبریزجای کفارویاکفارپرستان نبوده ونخواهد بود
کوروش ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۶
سوزش پانترکها را بار هم شاهد هستیم :)))))
خسرو ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۵
با توجه به اینکه ، جنگ در قفقاز بین آذربایجان و ارمنستان تمام شده است و دوران صلح پرباری در حال شروع است افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز می‌تواند به دوام صلح کمک کند تا صد سال پیش وقتی بین دو طایفه دشمنی بوجود می آمد اون طایفه ای که قتل انجام داده بود برای تضمین صلح یک دختر به طایفه عزادار بعنوان عروس میداد تا اثبات کند که با ناموس به صلح پای بند است --- حالا این کنسولگری ارمنستان مثل دختری است که ارمنستان به تبریز داده است به امید ادامه صلح
آریایی ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۲
شما پانترکها خودتان عروسی هستید که به ملت‌های اصیل منطقه ارائه شدید!
حامد ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۱
چرا بعضی تصور می‌کنند برای اینکه یک کنسولگری در شهری افتتاح شود باید از یک عده با تفکرات قوم‌گرایانه افراطی در آن شهر اجازه گرفته شود!؟ این افکار جاهلانه از کجا می آیند؟
فرزاد ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۵
البته بهتر اینه که علاوه بر افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز؛به دلیل اینکه جمهوری باکو به بهانه های واهی سفارتش در تهران یعنی مرکز کشور ما رو تعطیل کرده؛کنسولگریشون در تبریز هم تعطیل بشه.چرا که با تعطیلی سفارت در تهران هیچ توجیهی جز ماموریت فتنه گری و اختلاف انگیز ی دربین ترکزبانهای ما برای این کنسولگری وجود نداره.
خسرو ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۴
نامهای آشنا و سابقه دار ( اسحاق ها و میثاق ها و فرزاد و حامد و ناشناس و ...)در ایجاد و شعله ور کردن فتنه و نفاق و دشمنی بین مسلمانان و مخصوصا شیعیان چه کسانی میتوانند باشند ؟ من باور نمی کنم که یک نفر شیعه و مسلمان دفاع از ارمنستان ناحق و متجاوز و اشغالگر را جهاد بنامد طرف حتما ارمنی یا ...است ملت اصیل چه صیغه ای است ؟ تعریف ملت معلوم است در ایران ما بر روی مفهوم نژادی از ملت نمی توان تاکید کرد بر روی زبان هم نمی توان تاکید کرد می ماند دین و مذهب و امت که اساس وحدت ملت ایران است --- اونی که فکر می‌کند یک قومی اصیل است و دیگران بدیل ، اگر خائن نباشد جاهل است ایران کشور همه ماست
عبدالرضا ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۲
کاملا درست است نباید از یک مشت قوم گرا اجازه گرفت بلکه از 30 میلیون تورک باید اجازه بگیرند
آریوبرزن ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۵
حتی اگر ۳۰ میلیون هم باشید که نیستید و آخرین آمار رسمی ۱۶ میلیون است، اقلیت هستید. پس به اندازه خودتان صحبت کنید نه ملت ایران‌. اینجا ما ملت ایران داریم نه چیزی غیر از این و روابط خارجی هم بر مبنای منافع همه باید باشد نه پانترکها. البته انقدر جلوی شما قوم گرایان رو نگرفتند که اینطور جسور و وطنفروش شدید.
به عبدالرضا ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۷
30 میلیون ترک ؟؟؟؟سر جنگ ایران همین شما و همزاد پندارهای قفقازی و قبچاقی بودند که چوب حراج به ایران زدند و حرم سرا ساختند و...هنوز مشکل هویتی دارید ؟؟؟؟؟