لطفا به مسکو پاسخ محکم بدهید

بی شرمی روس‌ها در تهدید حاکمیت سرزمینی ایران بر جزایر سه‌گانه

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۹۵ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عدم موضع گیری وزارت امور خارجه ایران علیه بیانه مشترک چین و کشورهای عربی پیرامون جزایر سه گانه، روس ها را در پیشروی به سمت تهدید امنیت ملی ایران جری تر کرده است. اکنون وقت اقدام است فردا بسیار دیر خواهد بود.
بی شرمی روس‌ها در تهدید حاکمیت سرزمینی ایران بر جزایر سه‌گانه

نویسنده: مسعود نوری، کارشناس ارشد حقوق و سیاست بین المللی

دیپلماسی ایرانی: در روزهایی که نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه سرمست از سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری ایران به سه کشور مهم و تاثیرگذار آفریقایی من جمله زیمبابوه! و مجلس شورای اسلامی مشعوف از میزبانی نشست مهم! پارلمان های مجمع مجالس آسیایی در تهران هستند، تحرکات خطرناکی علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران در صحنه بین الملل در حال وقوع است. 

برگزاری ششمین نشست مشترک وزیران گفت وگوی راهبردی بین شورای همکاری خلیج فارس و فدراسیون روسیه در روز دوشنبه 10 ژوئیه 2023 به میزبانی مسکو و بیانیه مشترک و پایانی این نشست، نشان داد که روس ها صریح تر از همیشه نقاب از چهره برافکنده و متاسفانه ثابت شد که برداشت های محمد جواد ظریف از نگرش روس ها به روابط بین المللی و تمامیت ارضی ایران درست بود. در بخشی از بیانیه مذکور، مقامات شورای همکاری خلیج فارس و روسیه بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله ابتکار امارات متحده عربی و تلاش‌های آن برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دادگاه بین‌المللی تاکید کردند.

از کشورهای عربی خلیج فارس انتظاری بیش از این موضع گیری نمی رفت چرا که پشت پرده دست های انگلیس برای تشتت آرا و تشنج آفرینی در روابط تهران – ابوظبی دیده می شود اما اقدام مسکو در زیر سوال بردن حاکمیت ایران بر بخشی از سرزمین هایش در این برهه زمانی تخفیف و تحقیر این حرکت ناجوانمردانه را نیازمند است. حمایت تهران در برهه های زمانی مختلف از روس ها و تفسیر متفاوت تهران از رویدادهای اخیر در اوکراین قطعاً شایسته چنین پاسخی از سوی مسکو نبود.

اکنون توپ در زمینه وزارت امور خارجه ایران است. بیانیه پایانی اجلاس ناتو در ویلینوس که آشکارا تهدیداتی علیه تهران را شامل می شود از یکسو و فرارسیدن قریب الوقوع تاریخ بسیار مهم 18 اکتبر در جدول زمان بندی برنامه جامع اقدام مشترک از سوی دیگر نشان می دهد که کشتی درهم شکسته وزارت امور خارجه در اقیانوس متلاطم بین المللی را کشتیبان دیگری لازم است تا بتواند ضمن پاسخ شایسته به دخالت و تاثیرگذاری ویرانگر چین و روسیه در تصمیم گیری های بین المللی ایران، به طراحی "برنامه اقدام برای عدم تقابل با ناتو و نیز مدالیته ای برای ترغیب آژانس بین المللی انرژی اتمی به انتشار گزارش نتیجه گیری وسیع تر/  Broader Conclusionدر زمینه پرونده فعالیت های هسته ای ایران پیش از پایان موعد گفته شده" بپردازد. 

تاریخ ثابت کرده است که غربی ها بیشتر از شرقی ها حرمت حاکمیت و تمامیت ملی ایران را حفظ کرده اند. عدم موضع گیری وزارت امور خارجه ایران علیه بیانه مشترک چین و کشورهای عربی پیرامون جزایر سه گانه، روس ها را در پیشروی به سمت تهدید امنیت ملی ایران جری تر کرده است. اکنون وقت اقدام است فردا بسیار دیر خواهد بود.

کلید واژه ها: روسیه ایران جزایر سه گانه ایران و روسیه بیانیه مشترک روسیه با شورای همکاری حاکمیت ایران بر جزایر مسکو تهران روسیه و شورای همکاری روسیه و امارات روسیه و امارات متحده عربی روسیه و عربستان روسیه و عربستان سعودی سرگئی لاوروف


( ۲۱ )

نظر شما :

حسام ۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۱
با نظر نویسنده محترم در مورد جسارت نابخشودنی روسیه پوتین در هتک حاکمیت ملی و سرزمینی ایران موافقم. با این حال، اولا موضع ج. ا. نسبت به این گستاخی مسکو احتمالا به احضار سفر روسیه در تهران خلاصه خواهد شد. ثانیا با این ادعای نویسنده که غربی‌ها بیشتر حرمت تمامیت ارضی ایران را در طول تاریخ حفظ کرده اند، اصلا موافق نیستم، چون شواهد تاریخی، خلاف آن را بارها از دوران قبل از صفویه تا به امروز اثبات کرده است.
قجر ۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۳
ما هم باید از حق حاکمیت اکراین بر شبه جزیره کریمه دفاع کنیم.
حسین ۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۵
در دشمنی های تاریخی روسیه با ایران تردیدی نیست لیکن جمله مزحک تاریخ ثابت کرده است که غربی ها بیشتر از شرقی ها حرمت حاکمیت و تمامیت ملی ایران را حفظ کرده اند چگونه و با کدام ادله قابل باور است؟دلیل تبلیغ برای کشورهایی که از زمان یونان باستان و روم باستان ایران قوی را نمی خواستند در وبسایت تخصصی و وزین دیپلماسی ایرانی چیست؟
ابراهیم قدیمی ۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۴
امارات که شریک اول تجاری ایران است و سالی یک میلیون وبیشتر بازدید کننده وخرید سوغات وتجارت خرده پا از ایران می پزیرد مدعی این سرزمین ها است۔حال روسیه که گفته است مشکل را به مذاکره وقضاوت حل کنید بد است۔۔میخواهید بد به روسیه بگوئید ولی با دلایل محکم تر بگوئید۔خانم ها مثلی دارند میگویند اینها که نشد عیب ادم یک چیزی بگو عیبم باشه۔
سراج الدین حقانی ۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۰
به حسام ۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۱ بنده نه روسوفیل هستم و نه روسوفوبیا دارم. از نظر بنده روسیه در گذشته بزرگترین ضربه را به سرزمین ایران زد و از این موضوع با گفتن این که غربی ها هم تمامیت ما را نقض کرده و بخشی از خاک ما را جدا کردند، نمی توان چشم پوشی کرد. اما مسئله فعلی که دو کشور چین و روسیه می آیند و چنین ادعایی را می کنند را باید از موضوع گذشته جدا کرد و دانست که این یک مسئله‌ی نویی است. با توجه به این که این دومین بار است که چنین اتفاقی، آنهم از سوی مهم ترین متحدان ایران (باید دید واقعا می توان گفت متحد) صورت می گیرد باید این اتفاقات دقیقا بررسی شود. بی تفاوتی، زدن خود به آن راه و فرو کردن سر در برف هم کارساز نخواهد بود و سبب هزینه خواهد شد. شاید کار هم به جایی برسد که عزیزان از روی رودر بایستی اقداماتی بکنند و بازهم توجیه های خارق العاده خود را تحویل دهند ولی این قضیه شوخی بردار نخواهد بود امیدوارم متوجه باشند. امیدوارم بمانند برخورد با طالبان نشود که کار از کار گذشت و سیاست دندان روی جگر گذاشتن را به ما پیشنهاد دادند.
علی نظریان ۲۲ تیر ۱۴۰۲ | ۰۴:۲۰
آقای احسان موحدیان دوستی استراتژیک ما با روس ها چه شد؟؟!!
ناشناس ۲۲ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰
به به . خوراک رسید . اول چین و حالا روسیه . راستی چرا وقتی غربیها بیانیه می دهند ، ساکت هستید ؟ چرا وقتی کف خیابانهای پایتخت های غربی سپرده می شود به تجزیه طلبها ، جیکتان در نمی آید ؟ روس و چین و کوفت و زهر مار ، تکلیفشان مشخص است . هیچگاه منافعشان را فدای غیر نمی کنند .لااقل تویی که ایرانی هستی تکلیفت را روشن کن . یک بیانیه داده شده و امضا شده . این گنده تره یا پرچم بدستان تجزیه طلب در دل اروپا و امریکا که هم پرچم دارند و هم دفتر و دستک .‌ برخی به چین و روسیه که می رسند ، وطن وطن می کنند و به انگلیس و امریکا که می رسند ، جهان جهان می کنند . بیچاره ایران که اسیر دست عشاق غرب است . نه امروز و دیروز که چندین قرن . جناب کارشناس ارشد حقوق ، خیلی سخت بود در این متن چند بندی لااقل نیم خط به خود تخم لق که توسط غربیها در دهان اعراب جنوب خلیج فارس شکسته شد ، اشاره می کردی ؟
حسین ۲۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۵
مگر روسیه شریک مطمئن و راهبردی شما نبود پس چه شد؟ مقاله نویس های روسوفیل دیپلماسی ایرانی کجا هستند؟
خسرو ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۰
اولا باید باهردو کشور چین و روسیه که از ادعاهای امارات حمایت کرده اند مقابله به مثل شود واز استقلال تایوان و تعلق شبه جزیره کریمه به اکراین صحبت نمود ثانیا فهم چهارچوب قدرت مداری در جهان را دقیق تر کنیم مثلا دیگر به روسیه پهپاد ندهیم و بر روی تقویت قدرت نیروهای نظامی مان تمرکز کنیم که بهترین راه حل قدرتمند بودن است به بیان بهتر در هیچ درگیری یا جنگ منطقه ای وارد نشویم تا ارتش و سپاه ضعیف شوند وحتی نیروهایمان را دریمن و سوریه خسته نکنیم تا با صلابت از ایران دفاع کنند